Jump to content

Stopcontact.

carl
 Share

Recommended Posts

Bestaan er audiofiele stopcontacten die werken. Binnen niet al te lange termijn heb ik op mijn luisterkamer er een stroomcircuit bij. Wel voor een normaal prijsje.

Edited by carl

Af en toe heb ik toch het idee dat je het er om doet Carl:D met weer eens een kabeltopic, maar vooruit:

Het Oehlbach 909 powerstation doet het zeker niet slechter dan de gemiddelde Gammadoos maar heeft als extraatjes een inschakelvertraging, dat vind ik wel fijn. De kabel is wel enigszins van belang daar kun je beter wat extra geld voor uittrekken. Het voordeel van een mooi fraai stekkerblok is natuurlijk 1 lange toeleiding en voor de rest korte (=voordeliger) kabels. Hoe meer je belang hecht aan het uiterlijk, hoe minder er sprake is van weggegooid geld bij de netkabels en vooral de contactdozen. DIY loont hier extreem.

Bouwmarktkabel of high end rommel: in beide gevallen is de poling belangrijker dan de kabel.. Besteed daar in ieder geval aandacht aan. En ook hier geldt, uit het oog, uit het oor. Als je het niet ziet hoor je het ook niet. Sterbekabeling ook aan te bevelen. Net als het netjes en ordelijk leggen van netkabels, interlinks en luidsprekerkabels.

Ik heb zelf best wel wat moeite gedaan voor de netkabels en het plezier is er zeker, al is dat niet gehoormatig. Blijf gewoon nuchter. Wat je uitgeeft aan kabels zou je met veel meer rendement kunnen besteden aan een schitterend cadeau voor de vrouw met eveneens een veel merkbaarder effect.

Edited by Kraus vonBentinck

I.d.d. lijkt wel Carl het er om doet: " Bestaan er audiofiele stopcontacten die werken ". Hoezo? Heb jij dan een verzameling die niet werkt Carl? In de Kliko er mee dan :lol:

Alles wat je op dit moment koopt is prima. Of het nou bouwmarkspul is of niet. Ondeugdelijk spul zul je niet snel meer aantreffen. En verder zoals Kraus al verwoord heeft. Koop gewoon een degelijke Brennestuhl. Tip: Koop er gelijk eentje met zoveel mogelijk stekkerdozen er in. Vroeg of laat kom je er altijd te kort.  B.v. deze: https://www.kabelshop.nl/Stroom/Stekkerdoos/Stekkerdoos-12-voudig-p7555.html

Brennenstuhl_Premium_Protect_stekkerdoos

Daar zit wel een HF filter in. Sommigen vinden dat minder en kun je er eventueel uit halen of overbruggen.

En oh ja. Dat hele verhaal met sterconfiguraties mist elke rationele grondslag. Iemand heeft ooit eens de kreet "steraarde" langs horen komen zonder enig benul wat dat inhoud. En fantaseerde toen dat dat ook voor een stekkerblok zou moeten opgaan. Slaat helemaal nergens op. Maar het bekt wel interessant...

Edited by Pjotr

Ik heb d goedkoopsre Gamma inbouwbozen gebruikt. Juist omdat deze nog schroefcontacten bevatten, maar ook een srevig binnenwerk hebben,. Die moet je wel stevig vastdraaien. Die insteekcontacten werken voor massief draad goed, maar daar wil nog wel eens n draad lisschieten.

In ons huis uit 1993  zitten nog wandcontact dozen met een los schroefje.  Daar zaten de draden enkel met een rechte draad tussen. Allemaal losgehaald en oogjes gebogen en weer vastgeschroefd. Overal de fase naar de rechterkant verhuis en hier en daar extra randaarde. 

Ik ga met jullie kennis de elektricien instructies geven ;)  De dubbele opbouwdoos van AHP lijkt me trouwens wel wat voor 28 euro. Nog even kijken of het aan de criteria voldoet.

En ik ben natuurlijk wel een ongelooflijke zeikerd, maar ben uiteindelijk wel heel voorzichtig met geld. Op mijn Chrystal phono cable na, heb ik niet veel geld uitgegeven. Mijn ervaring (zeker in de bouwvak) is trouwens dat als je iets doet, het maar beter gelijk goed kan doen. Voor je het weet kan ik over 10 jaar opnieuw aan de slag of mijn vrouw als ik dan nog leef. Heb ik geen zin in.

Straks trouwens twee circuits: de een speciaal voor audio met smeltzekering en de ander traditioneel. Daar komt een Puresound review over. Ik vraag me af of het geluidsmatig iets uit maakt.

Edited by carl

Na de wandcontactdoos heb je waarschijnlijk toch een stekkerblok.

Heb je een aparte audiogroep dan moet je natuurlijk ook beslissen hoe de bekabeling vanaf de meterkast wordt: 2,5 of 4 mm VD draad of een 'betere'  (afgeschermde?) kabel?

Ik vermoed dat Sodejuu daar wel iets zinnigs over kan zeggen. Ook of je ergens (in de meterkast?) digitaal en analoog gaat scheiden of beveiliging wil aanbrengen. Er zal best een ideale situatie zijn.

Edited by Kraus vonBentinck

Ik heb twee buizen naar de zolder. In de ene de fase en nul, in de ander de aarde (zal officieel wel niet mogen). Gewoon installatiedraad 2,5 mm2. Maar wél ver verwijderd van andere kabels en snoeren. Er komen hier 3 fasen binnen, ik heb utgezocht welke fase het minst belast is met vervuilende apparatuur en daar een groep bijgemaakt. De afstand tot de meterkast van de buren is hier hemelsbreed 17m bovendien gaat de kabel via de weg, dus minimaal 37 m grondkabel. 

Dat mag wel. Je mag zelfs blank vertinde aarddraad (dus zonder isolatie) zonder buis gewoon tegen de muur spijkeren. Maar bij een moderne installatie zit de aarddraad mee met de binnenkomende voedingskabel. En ik meen dat dat bij Carl ook het geval was vanwege het diep liggende grondwater. Het apart leggen van de aarddraad heeft dan niet zoveel zin.

Ik begrijp dat Carl een heel nieuwe installatie laat aanleggen. Dat moet sowieso aan het laatste bouwbesluit voldoen en daarvoor heeft ie een elektricien.

Edited by Pjotr

De meterkast  heb ik al opnieuw aangelegd. Op advies van Roger loopt een normale installatiedraad naar de set in de huiskamer en die kan weer heel makkelijk doorgetrokken worden naar de zolder. De aarde wordt inderdaad hier aangeleverd. Als extra komt er een cat 5 draad te liggen. Het is nog even de vraag of ik die wel aansluit, maar nu we er zo makkelijk bijkunnen is het aanleggen wel verstandig.

De saneerders zijn net weg. Kijk even naar de tijd! De keuken ziet er nu uit of het 1949 is. Over alles was heengewerkt met wandjes en plafonds. Het verlaagd plafond is in ieder geval exit.

Edited by carl

Ja, ik zou zeker pijp laten leggen apart voor je netwerk als je er nog bij kunt. Netwerkkabel en 230V mag sowieso NIET door dezelfde buis. Of je er dan FTP-kabel door trekt kun je altijd nog bezien. Laten ze er iig een trekdraad in leggen, een beetje elektricien/aannemer doet dat uit zichzelf. Zou dat i.i.g. naar de zolder doen en naar je set en TV in de woonkamer. Hoe minder WiFi, des te beter! TIP: Laat dan 19mm pijp leggen i.p.v. het gebruikelijke 16mm en zonder scherpe bochten! Dat netwerkkabel is erg stug, zeker het afgeschermde. Door dat dikke pijp trekt het veel makkelijker FTP-kabel zonder kans op beschadiging.

Edited by Pjotr

4 hours ago, Tubejack said:

Fotootje Carl?  :) Of een paar.....

0670f2ec56fcdb3b94a0cd7e4a9ea3de.jpg

Moeder staat boven de wastobbe te zweten. Er komt flink damp vanaf. De ramen zijn beslagen, en ik zit met een kommetje anijsthee naar haar te kijken. Vanuit de huiskamer klinkt dunne gramofoonmuziek, vader heeft weer een plaat opgezet. De bel gaat. Tink tink tink! Dat is de bakker, mompelt moeder, en ze laat het dampende wasgoed even alleen. De bakker! leuk, misschien krijg ik weer een koekje.
Maar bij de voordeur staat een lachende melkboer. Morgen mevrouwtje, wat zal het deze keer zijn? Hij lacht schalks. Vanillevla? Pas vers! Ma kleurt een beetje en zegt dan, nee melkboer, doe vandaag maar de kan vol melk. En daar is de bakker ook, toch! Dag bakker, mag het weer een heel knip melkwit zijn, en een lekker doorbakken half Zeeuws bruin? De bakker tikt aan zijn muts, en komt met een duik in zijn kar met het gevraagde. En jij, jongeman, een koekje? Graag neem ik het koekje aan. Wat zeg je dan, knul? O, ja, dank u wel, meneer de bakker.

Alleen al de sanering kost me al 10.000 euro en dan heb ik een kale keuken zonder plafond Marc, maar  nog belangrijker er hebben mensen tussen de asbestvezels gezeten. Was nergens voor nodig geweest als verkoper netjes had gemeld.

Edited by carl

Sorry, bedoelde het niet zo. Het zijn allemaal onverwachte onkosten en er is niks leuks aan. Het zou inderdaad fijn zijn als het je ook wat voordeel oplevert, bv met die aparte leidingen.

2 hours ago, vintagemod said:

Als je toch naar boven gaat met de leidingen leg dan  een aantal 3/4 buizen naar zolder, netwerk kabel moet minimaal 30 cm van elektrische leidingen af en mag niet kruis kan en kun brandgevaar ontstaan door warmtecapaciteit vonk overslag,,nu kun je het nog straks s het voorbij en eventueel pvc afvoer het liefst 110 diameter naarde zolder plus warmwater en koud water naar de zolder dat weeg niks tegen de materiaal kosten.

Beste alles van koper,en als je kunstof ww en kw leidingen zo min mogelijk en verbinding stukken in de muur,eigen lijk een centraal punt maken waar je nog bij kent ,en bij kunstof verplicht reduceer  bij de watermeter word afgesteld op 4 atmosfeer.

Dat heeft ook nog extra meerwaarde als je het huis verkoopt,want die voorzieningen liggen er.

Mvg wol slechte loodgieter prutwerk krijg je gratis.

Over dat allerlaatste kunnen we hier meepraten... :blink: