Jump to content

Chat GPT

carl
 Share

Recommended Posts

Ik ben met veel dingen bezig buiten hifi. Chat geeft me tot nu toe altijd een goed globaal inzicht over zaken. Deze techniek scheelt me gewoonweg veel tijd. Absoluut de techniek van de toekomst.

18 minutes ago, carl said:

Ik ben met veel dingen bezig buiten hifi. Chat geeft me tot nu toe altijd een goed globaal inzicht over zaken. Deze techniek scheelt me gewoonweg veel tijd. Absoluut de techniek van de toekomst.

Wij (ik) vind(en) dat ook een zegen als je daar je vragen stelt :P hahahah

2 hours ago, Tubejack said:

Wij (ik) vind(en) dat ook een zegen als je daar je vragen stelt :P hahahah

Ik ben inderdaad wel iemand die heel veel info wil op allerlei terrein. Ik wil altijd “zeer goed beslagen op het ijs komen”. Echte beslissingen maak ik echter altijd op basis van onderbouwde intuïtie. 

Ik begrijp best dat die informatiebehoefte af en toe irritant over kan komen. Neemt niet weg dat ik mensen zoals jij altijd zal raadplegen. Het nadeel van Chat is namelijk ook dat het een soort “grootste gemene deler” is (lijkt me). Ik zie de mens achter het advies ook graag.

50 minutes ago, carl said:

Ik ben inderdaad wel iemand die heel veel info wil op allerlei terrein. Ik wil altijd “zeer goed beslagen op het ijs komen”. Echte beslissingen maak ik echter altijd op basis van onderbouwde intuïtie. 

Ik begrijp best dat die informatiebehoefte af en toe irritant over kan komen. Neemt niet weg dat ik mensen zoals jij altijd zal raadplegen. Het nadeel van Chat is namelijk ook dat het een soort “grootste gemene deler” is (lijkt me). Ik zie de mens achter het advies ook graag.

Het was vooral grappig bedoelt @carl, vandaar dat jouw "hahaha" er achter staat.  Ikzelf probeer goed geïnformeerd te werk te gaan, maar niet: "tot 3 cijfers achter de komma."  Af-en-toe een "gokje" is vaak verrassend ;)  

Posted (edited)

Je werkt natuurlijk altijd binnen een bepaalde bandbreedte Jack. 

Aaf Brandt Corstius liet laatst in haar column, chat een plan van aanpak maken van persoonlijke problemen. Ik ga het voor je opzoeken. 

Edited by carl

Helaas geen Volkskrant, maar een aantal andere kranten, digitaal en ouderwets papier. 

Ik heb een vriend en een vrouw, waar ik alles kwijt kan. Die ook wel eens zo'n verstandige opmerking maakt. ;)

Oh ja, die echte empathie van AI waar het nu allemaal om te doen is...

Kan je nagaan hoe emotioneel verarmd we al zijn om tot die volkomen misplaatste conclusie te kunnen komen.

Dat een computer je een hart onder de riem steekt, yeah right! 

Posted (edited)

Ik bekijk zelf dat soort dingen heel utilistisch Toine. Voor mij is het puur de vraag of het me iets “oplevert” of niet. In die zin net een rekenmachinetje. Hoef ik die moeilijke sommen niet meer te maken en heb ik de tijd voor iets nuttigers. Die empathie is net als “kleur” maakt het gewoon een beetje “sexy” en dus prettiger om mee te werken.

De moderne mens heeft gewoon veel te maken met zaken die hij eigenlijk niet snapt, maar wel dagelijks gebruikt. Vraag een kind waar spruitjes of zelfs melk vandaan komen. Grote kans dat hij zegt dat het van de supermarkt komt en dat hij/zij niet veel verder komt dan dat. Dat heeft inderdaad iets vervreemdends. Met goed onderwijs moeten we leren met de moderne wereld om te gaan.

Ik denk verder wel dat de grote tweedeling in de maatschappij gaat bestaan tussen mensen die in de moderne maatschappij mee kunnen en zelfs vorm geven.

Edited by carl

1 hour ago, carl said:

In mijn spreekkamer heb ik het wel eens over het mogelijk delen van problemen met AI. Wat ik in ieder geval terug krijg, is dat met name het menselijke contact toch de voorkeur heeft om over problemen te kunnen praten. 

Edited by Rob55

Posted (edited)

Mijn vrouw heeft wat “problemen” met onze kleindochter Rob. Dus ze vroeg even digitaal advies over de aanpak. Kreeg een heel praktisch advies. Als moeder van drie kinderen vond ze dit een goede suggestie - ging ze doen. Ik weet niet wat voor een patiënten je hebt. Voor kleine problemen zou chat best een hulpmiddel kunnen zijn. Niet voor serieuze verslavingszorg natuurlijk. En met de tekorten aan gekwalificeerd personeel is iets trouwens beter dan niets.

Over geholpen worden door een robot moet je de “robot” verhalen van Asimov maar eens lezen. Het is ook een stuk gewenning. Nog steeds goede kost denk ik.

Edited by carl

10 hours ago, carl said:

Over geholpen worden door een robot moet je de “robot” verhalen van Asimov maar eens lezen. Het is ook een stuk gewenning. Nog steeds goede kost denk ik.

Asimov is juist zeer actueel op dit moment. zou ik iedereen aanraden om te lezen.

13 hours ago, carl said:

I robot is idd nog steeds een goed boek, dat maakt dat we ons met onze natuurlijke stupiditeit verre moeten houden van kunstmatige intelligentie.

14 hours ago, carl said:

Mijn vrouw heeft wat “problemen” met onze kleindochter Rob. Dus ze vroeg even digitaal advies over de aanpak. Kreeg een heel praktisch advies. Als moeder van drie kinderen vond ze dit een goede suggestie - ging ze doen. Ik weet niet wat voor een patiënten je hebt. Voor kleine problemen zou chat best een hulpmiddel kunnen zijn. Niet voor serieuze verslavingszorg natuurlijk. En met de tekorten aan gekwalificeerd personeel is iets trouwens beter dan niets.

Sites als bijvoorbeeld  'thuisarts.nl', die van ziekenhuizen en AI worden vaak bezocht om informatie op te halen. Natuurlijk is hier nuttige informatie te vinden, met de kanttekening dat AI niet altijd de juiste informatie laat zien. Men heeft zelf de keuze om wel/niet professionele hulp in te schakelen. Soms is het verstandig om door een professional 'gezien' te worden......

29 minutes ago, Rob55 said:

Sites als bijvoorbeeld  'thuisarts.nl', die van ziekenhuizen en AI worden vaak bezocht om informatie op te halen. Natuurlijk is hier nuttige informatie te vinden, met de kanttekening dat AI niet altijd de juiste informatie laat zien. Men heeft zelf de keuze om wel/niet professionele hulp in te schakelen. Soms is het verstandig om door een professional 'gezien' te worden......

thuisarts.nl, daar kijk ik eerst voordat ik eventueel naar een huisarts ga. Mijn huisarts moedigt ook aan, om daar eerst te kijken.   

Posted (edited)
2 hours ago, thingman said:

I robot is idd nog steeds een goed boek, dat maakt dat we ons met onze natuurlijke stupiditeit verre moeten houden van kunstmatige intelligentie.

De vooruitgang is niet tegen te houden Toine. Je kan proberen hem richting te geven.

PS ik heb toen de hele serie gelezen inclusief de serie over het herstel van de beschaving en de integratie van beide series.

Edited by carl

Posted (edited)
1 hour ago, Rob55 said:

Zeker Rob, maar ik ben wel blij dat toen ik **** had niet ben uitgegaan van mijn huisarts. Ze vond dat ik zeurde. Ik kan me nog herinneren hoe geschrokken ze me belde toen ze erachter kwam dat ik geopereerd was (kennelijk een brief niet doorgekomen). Overigens nog steeds mijn huisarts. Foutje mag.

Edited by carl

6 hours ago, carl said:

De vooruitgang is niet tegen te houden Toine. Je kan proberen hem richting te geven.

PS ik heb toen de hele serie gelezen inclusief de serie over het herstel van de beschaving en de integratie van beide series.

Ik Robot is een boek met 9 korte verhalen over de begintijd van de robotica. Elk verhaal laat zien dat, hoe goed we ook nadenken en programmeren, er altijd iets cruciaals over het hoofd wordt gezien. Het loopt echter altijd goed af, al zijn zat andere scenario's denkbaar.

Geen idee naar welk boek/serie jij verwijst. I Robot is een tamelijk dun boekje 

Edited by thingman

Posted (edited)

Die korte verhalen moet ik weer eens lezen Toine. Asimov heeft veel boeken geschreven onder te verdelen in Robotverhalen en over het verval van een galactisch rijk wat na 30.000 jaar weer terugkomt. Het leuke is dat een van die robots zich ontwikkeld als een soort hoeder van de mensheid die die hele periode meemaakt. Een soort artificial intelligence avant la letter. Is tweede hands nog wel te krijgen. Veel voorspellend vermogen die Asimov.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Isaac_Asimov

Edited by carl

On 20-5-2025 at 12:08, carl said:

Zeker Rob, maar ik ben wel blij dat toen ik **** had niet ben uitgegaan van mijn huisarts. Ze vond dat ik zeurde. Ik kan me nog herinneren hoe geschrokken ze me belde toen ze erachter kwam dat ik geopereerd was (kennelijk een brief niet doorgekomen). Overigens nog steeds mijn huisarts. Foutje mag.

Bij een 'niet pluis gevoel' kan je ook een second opinion organiseren......liever geen 'foutje mag'....:rolleyes: