Duclaasie Posted 31 maart Report Share Posted 31 maart Een stuk slang gaat voor afscherming echt niet doen. Dan heb je toch echt een mantel van metaal nodig, die vervolgens ook ergens naar aarde gaat. Connectoren van metaal zijn daarbij juist essentieel. Als je het mooi, maar totaal onpraktisch, wil doen dan zou je in plaats van stekkers alles met EMC wartels en afgeschermde kabel moeten uitvoeren. Goed uitgevoerd heb je dan redelijkerwijs geen last meer van EMC effecten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 31 maart Report Share Posted 31 maart 26 minutes ago, Walt said: Nee, plastic houdt niks tegen, erger, het veld gaat wel door het plastic lopen, en kan dan een negatieve material signatuur meekrijgen. Precies. Volkomen zinloos materiaal rondom een kabel. Versmering. Kan enigszins vriendelijk klinken, dat wel. Maar met afscherming heeft dat niets te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 april Author Report Share Posted 2 april Ok dat weet ik dan weer. Ik heb nu 10 centimeter materiaal bij de stekkers zitten. Binnenkort een gebalanceerde Crystal phono cable. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 april Author Report Share Posted 3 april 18 hours ago, carl said: Ok dat weet ik dan weer. Ik heb nu 10 centimeter materiaal bij de stekkers zitten. Ik begrijp het nu: door dat kleine stukje plastic buis houd ik de draadjes vlak bij de phono versterker beter uit elkaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 1 mei Report Share Posted 1 mei Wel als het Teflon is. Teflon is zo dicht dat het eigenlijk geen capaciteit toelaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 mei Author Report Share Posted 3 mei Weer bedankt Roots. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 24 juni Report Share Posted 24 juni Zoals gemeld in mijn bezoekverslag aan Carl, hebben we daar even met een interlink van mij gespeeld. Die plaatste wat beter dan de Kimber van Carl, maar de Kimber klonk wat levendiger. Alles natuurlijk in zijn set. Nu heeft mijn experimenteerdrift toch weer toegeslagen en ben ik bezig geweest een interlink te maken met dezelfde geleiders als in mijn bestaande, maar met een andere constructie. Ik heb vast wat gemeten aan het kale kabeltje zonder stekkers. Die waarden zijn net wat anders dan van het bestaande kabeltje. Met name de capaciteit is nog wat lager. Kabeltje is 82 cm Waardes: Voorheen. Nu capaciteit: 60pF. 21pF weerstand: 0,2 Ohm. 0,2Ohm inductie: -0,2 microH. - 0,2 microH (weet niet of die min klopt, maar meter geeft dat aan.) Wat ik mij nu afvraag is of het met deze waardes zin heeft de stekkers over te zetten. Vraag mij af het de moeite en het risico (stekkers zijn kwetsbaarder dan kabeltjes) waard is. Weet iemand met technische kennis of het zin heeft? groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 24 juni Report Share Posted 24 juni Wat is de opbouw van de kabel? ....Ik denk dat het net iets frisser gaat klinken, mocht je dat willen. Ik ga een kabel maken Teflon zwaar verzilverde aders, getrokken in een Teflon tube daarover afscherming en dan weer een nette kous..Het is even wachten op Alie maar leuk om te doen. Van alles 10 meter dus genoeg om mee te spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted dinsdag om 19:21 Report Share Posted dinsdag om 19:21 Van 60 naar 20 pF is best wel een groot verschil en naar mijn idee alleen maar goed. Ik zou het dus zeker uitproberen. Welke constructies hebben we het hier over? Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted dinsdag om 20:17 Report Share Posted dinsdag om 20:17 Koperen Litze geleiders in een katoenen kous. Twee daarvan samen gevlochten met een loze katoenen kous. Kousen zijn ca 5 mm dik. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted dinsdag om 20:26 Report Share Posted dinsdag om 20:26 Leuk experiment. Ik zou dan zeggen koop wat stekkers op Alie en probeer het gewoon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted dinsdag om 20:54 Report Share Posted dinsdag om 20:54 Aan mijn huidige kabels zitten ETI stekkers. Die kan ik, denk ik, wel over zetten. Je moet alleen niet te vaak solderen aan die dingen met die twee contactpennetjes in een kunststof vatting. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted dinsdag om 21:20 Report Share Posted dinsdag om 21:20 Als ik twijfel steek ik ze in een contraplug en dan solderen....Teflon pluggen is dan weer een mooie upgrade en smelt niet zo snel...en minder capaciteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted woensdag om 07:32 Report Share Posted woensdag om 07:32 Ik soldeer ze ook altijd in een contraplug van een oude videospeler. Zitten de pennetjes ook gelijk niet meer zo los. Ooit eens gelezen in een review van Audio creative. Teflon zou mooi zijn. Het is nu, geloof ik, Delrin. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted woensdag om 08:19 Report Share Posted woensdag om 08:19 Als je goed soldeert zou het kunststof niet mogen smelten. Veelal wordt er echter te koud gesoldeerd, waardoor mensen te lang doorstoken om de soldeer te laten vloeien. Goed uitgevoerd kun je die pluggen echt wel vele malen hergebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted woensdag om 12:00 Report Share Posted woensdag om 12:00 Zou dat soldeerklusje ook wel aandurven. Vraag me wel af of je veel verschil gaat horen, mijn gevoel zegt dat het weinig gaat uitmaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted woensdag om 14:13 Report Share Posted woensdag om 14:13 Als lengte van een netkabel uitmaakt, dan doet dit er ook toe dat Walt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted woensdag om 14:23 Report Share Posted woensdag om 14:23 True, testen dus! Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted woensdag om 14:53 Report Share Posted woensdag om 14:53 24 minutes ago, Walt said: True, testen dus! Nou, dat testen is vanmiddag gebeurd. Altijd lastig om te beoordelen. Kabels zijn nog niet ingespeeld en solderingen zijn vers. Maar toch een subjectief (en misschien ook wel suggestief) oordeel. De verschillen zijn klein. Toch heb ik het idee dat er wat meer detail hoorbaar is. Een ander puntje is de snelheid waarmee geluiden oppoppen en weer verdwijnen. Het lijkt allemaal wat sneller tevoorschijn te komen en wat langer uit te sterven. Best mooi! Mooi genoeg om de stekkers niet terug te zetten op de oude kabels. En het laag lijkt wat strakker. Dit na ca 2 uur luisteren. Ben benieuwd of verder inspelen nog wat gaat doen, maar dat wordt deze week niks meer. Ik laat het nog wel weten. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted woensdag om 16:01 Report Share Posted woensdag om 16:01 Klinkt goed Leobus! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted woensdag om 18:46 Report Share Posted woensdag om 18:46 leuke ontwikkeling weer Leo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted woensdag om 19:07 Report Share Posted woensdag om 19:07 4 hours ago, leobus said: Nou, dat testen is vanmiddag gebeurd. Altijd lastig om te beoordelen. Kabels zijn nog niet ingespeeld en solderingen zijn vers. Maar toch een subjectief (en misschien ook wel suggestief) oordeel. De verschillen zijn klein. Toch heb ik het idee dat er wat meer detail hoorbaar is. Een ander puntje is de snelheid waarmee geluiden oppoppen en weer verdwijnen. Het lijkt allemaal wat sneller tevoorschijn te komen en wat langer uit te sterven. Best mooi! Mooi genoeg om de stekkers niet terug te zetten op de oude kabels. En het laag lijkt wat strakker. Dit na ca 2 uur luisteren. Ben benieuwd of verder inspelen nog wat gaat doen, maar dat wordt deze week niks meer. Ik laat het nog wel weten. groet, Leobus Ik vind het altijd lastig om na een langere tijd verschillen te duiden. En daar komt bij, dat je bij het "testen" alleen mooie opnamen speelt. De beste oplossing is, om er een tijd mee te spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted woensdag om 20:25 Report Share Posted woensdag om 20:25 1 hour ago, WanFie said: Ik vind het altijd lastig om na een langere tijd verschillen te duiden. En daar komt bij, dat je bij het "testen" alleen mooie opnamen speelt. De beste oplossing is, om er een tijd mee te spelen. +1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted woensdag om 20:53 Report Share Posted woensdag om 20:53 1 hour ago, WanFie said: Ik vind het altijd lastig om na een langere tijd verschillen te duiden. En daar komt bij, dat je bij het "testen" alleen mooie opnamen speelt. De beste oplossing is, om er een tijd mee te spelen. Dat ga ik zeker doen. Ik dacht dat ik in mijn verhaaltje wel duidelijk had gemaakt dat ik niet heel zeker ben van mijn bevindingen en dat verschillen klein lijken te zijn. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts