Jump to content

Buizen trapje in een North Star dac laten zetten?

jepe!
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, WanFie said:

Voor mij heeft het merk afgedaan nadat ik ze sprak op de High-End in Munchen. Op mijn vraag, waarom ze Opamp's in al hun andere dac's gebruikten, kreeg ik als antwoord... "Alleen voor de prijs...". We hadden het toen wel over DAC's van duizenden Euro's. Dat getuigd niet echt van interesse in de geluidskwaliteit. Het gaat er kennelijk alleen over geld.

Jij altijd met je haat naar Opamps :D Opamps zijn niet meer dan een verzameling transistors in 1 behuizing. Als je ze allemaal uit de zelfde batch neemt zijn ze al gematched. Zie dat maar eens te bereiken met transistors voor die prijs.

1 hour ago, Roots said:

Jij altijd met je haat naar Opamps :D Opamps zijn niet meer dan een verzameling transistors in 1 behuizing. Als je ze allemaal uit de zelfde batch neemt zijn ze al gematched. Zie dat maar eens te bereiken met transistors voor die prijs.

Klopt, maar die opamps zijn voor meer doeleinden dan alleen audio ontworpen. De schakeling is dus nooit 100% optimaal voor het doel waarvoor hij gebruikt wordt.

En wanneer ik naar dit topic kijk, is het de bedoeling om het eindtrapje door buizen te vervangen. De opamps er uit dus.

Ik geloof niet dat een opamp verschil ziet tussen een volt afkomstig van audio of een volt afkomstig van een stuurspanning.

Of zouden die voltjes echt wezenlijk verschillen van elkaar.

Maar ik leer graag dus leg eens uit Hans hoe zit dat eigenlijk?

Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar, de onderbouwing is best een pittig verhaal neem ik aan.

Ik neem aan dat ik niet de "Hans" ben?

• 1 month later...
On 19-3-2025 at 13:43, Roots said:

Precies. Of Jepe zijn usb32 naar zijn vriendin...En hij zelf de Extreme nemen, de prijs is goed.

Nou die is Idd naar mijn vriendin. Ik wilde het eens op haar set proberen en ze was zo enthousiast dat ze hen heel graag wilde houden. Was Idd een stap hoger dan de Nad d 1050 dac.

ik heb nog geen Extremo gekocht omdat ik bang ben dat hij net weer anders is dan ik hoopte. 
voorlopig zoek ik denk ik een North Star usb 192. Die heeft een evenwichtige en rustige sound die wel erg beviel.

Posted (edited)
4 hours ago, Roots said:

Bij de Extremo zijn de componenten veel beter gematched dan bij de USB 32 of 192...Ik zou gewoon de gok wagen en nog wat af pingelen van de prijs zodat je hem altijd weer goed kan verkopen. ≥ North Star Audio Design Extremo Dac — Converters — Marktplaats

Ik durf de gok niet te wagen. Beter is voor sommigen helderder met meer detail en dan is het voor mij weer te scherp. De 192 vond ik echt fijn.

Of ik moet de extremo eens ergens rustig kunnen horen. Maar niet bij een verkoop dan voel ik te veel druk.

Bovendien heb ik momenteel een beperkt budget.

Edited by jepe!

Mijn Northstar 192 loopwerk/dac komt binnenkort in de verkoop.

Ik verkoop ze overigens niet los van elkaar. Ze hebben plaats gemaakt voor de eerder door mij gemoemde Pro-ject cd loopwerk RS2 en Denafrips Ares 15th dac.

Edited by Ruud

Mwa. De 192 is al 25 jaar oud ....10 jaar later kwam de 192mk2 die wel gebalanceerd is, daarna kwam de USB 32.

bovenste is de 192mk2, daaronder de USB32 en helemaal onderaan de 192.

showimage.asp?imgid=3034081

model192inside.jpg

Yup...Maar jij zou dus je 25 jaar oude 192 te koop zetten voor 600 terwijl die toen maar 1200 koste?

Je kan ook een Extremo kopen voor 850 van nog geen 10 jaar oud, die 5400 euro koste. rarara wat is slimmer?

Zolang die 5400€ maar niet in marketing en onzinverhalen is gestoken dan is de keuze wel eenvoudig denk ik..

Eerst verdiepen in de kwaliteiten van de Dac's en daarna oordelen. Ruud vind 400 een koopje maar staat ondertussen wel al 2 maanden te koop ;)

Ik heb zelf de USB 32 trouwens.

22 minutes ago, Roots said:

Yup...Maar jij zou dus je 25 jaar oude 192 te koop zetten voor 600 terwijl die toen maar 1200 koste?

Je kan ook een Extremo kopen voor 850 van nog geen 10 jaar oud, die 5400 euro koste. rarara wat is slimmer?

Slim is degene kopen die je het best vindt klinken in jouw set.