Jump to content

Buizen phono keuzes

Duclaasie
 Share

Recommended Posts

Vandaag de laatste spoel afgerond en de spoelen weer in de behuizing gemonteerd. Deze heb ik vervolgens afgevuld met zuivere bijenwas. 

Toen dat klaar was een begin gemaakt met het vervangen van een deel van de weerstanden voor Takman en Kiwame weerstanden. Sowieso alles in de signaalweg wordt Takman en Kiwame. Voor nu ben ik er even klaar mee, maar het linker kanaal is klaar. Op de één na onderste foto kun je redelijk een vergelijk maken tussen voor en n na. 

IMG-5464.jpg

IMG-5465.jpg

IMG-5472.jpg

IMG-5477.jpg

IMG-5478.jpg

Bijenwas klinkt mij bekend, Dht Rob gebruikte het ook in mijn buizenphono. Helaas sloegen ze lek.

Dht Rob was of is er gecharmeerd van.

De was sijpelde uit de condensators.

Er zaten 2 grote gele in zoals ik zie bij jouw.

Edited by Groovy

Ik al helemaal niet, ik heb er geen verstand van. ik vond het leuk om te vermelden. Het is al een oudje en god weet hoe lang die condensators er in zaten.

Vandaag heb ik het rechter kanaal weer opgebouwd en de phono verder afgemaakt. De bekabeling van print naar inputs en outputs is allemaal vervangen voor Litze. Kabel van print naar output is de kabel met katoen kern, waar ik Litze in een soort helix omheen heb gewikkkeld. De oorspronkelijke kabel heb ik ook gemeten na demontage en deze bleek maar liefst 50pF capaciteit te hebben op het korte stukje van ca 25cm. In de nieuwe setup is dit ruimschoots gehalveerd. 

Bij de ingangen lijkt het een beetje een wirwar, maar dit is bewust verkozen boven bijvoorbeeld twisten om de capaciteit zo laag mogelijk te houden. 

Ook kwam ik nog een kleine tegenvaller tegen. De dikke 5.1K 5 watt weerstand die ik naar de onderzijde heb verplaatst, wegens gebrek aan ruimte en minder last van warmte, rustte op de bodem. Ter plaatse de bitumen verwijderen was gelukkig toereikend om dit te fixen. 

Ook heb ik de aarding nog aangepast, omdat ik daar 4 Ohm weerstand meette. Een nieuw dikke ader en het kaal maken van de kast op enkele plaatsen lost dit gelukkig op. 
IMG-5485.jpg

IMG-5488.jpg

IMG-5490.jpg

De volgende stap wordt meten en luisteren. Dit ga ik eerst doen met de buizen zoals geleverd en vervolgens kijken wat de nieuwe gematchte buizen doen. Daarnaast moet ik nog nagaan waar in de schakeling de fase draait en hoe dat op te lossen. Kortom, we zijn ver, maar er is nog genoeg te doen. 

Dank voor de complimenten heren!

Vanochtend de boel gecontroleerd en het lijkt naar behoren te functioneren. Helaas kwam ik er achter dat het setje gematchte buizen wat ik in GB bij Audiozomba had besteld beide defect blijken te zijn. 

1Khz testtoon

IMG-5501.jpg

Zit ik alleen nog met het vraagstuk van fase draaien… Het liefst fix ik dat in de phono voorversterker. Als ik de interlinks van SUT naar Phono aanpas, dan komt dat uiteindelijk op hetzelfde neer als intern omwisselen, of zie ik dan wat over het hoofd?

Anders blijft alleen omwisselen op het element over, maar dan kan ik niet makkelijk meer van phono wisselen

Mooi hoor Klaas. Roger zou het als vorige eigenaar appreciëren.

Edited by carl

Dat probleem met de fasedraaiing had je toch met een afwijkende spoel? Misschien is dat met de goede spoelen helemaal geen probleem meer. Ik zou eerst even testen hoe het nu klinkt en daarna pas nadenken over fasedraaiing. Overigens knap dat je dit allemaal voor elkaar hebt gekregen.

groet,

Leobus

De fase is nog steeds foutief, met een blokgolf zie je dat onmiddellijk… Maar eens bedenken wat ik daar mee ga doen, of dat ik het gewoon moet accepteren. Absolute fase is natuurlijk sowieso een utopie, aangezien het per opname verschilt 

Zojuist de inputs gewisseld van polariteit en de testplaat er nog eens op. De blokgolf ziet er nu uit zoals het hoort en is naar mijn idee erg netjes voor een MC met SUT. Je ziet dat de JK Phono 65 een nog mooiere blokgolf geeft, maar het verschil is inmiddels vrij klein. Zeker als je kijkt hoe het in het begin was, voor alle aanpassingen. 
JK Phono 65
IMG-5510.jpg

Ampearl

IMG-5511.jpg

En waar we vandaan komen

IMG-5154.jpg

En nu gaan de testplaten eerst weer naar boven en is het tijd voor de belangrijkste test: Muziek!!

Dat is netjes zo, alleen wel oppassen met het aarden van de DT maar met de sut er tussen is die voldoende geissopleerd.

Je zou wel een probleem kunnen krijgen als je naar een MM element gaat zonder sut.

Wat zou het risico zijn bij aarden? In de huidige opstelling loopt er een aarde kabel van toonarm naar SUT, van SUT naar Phono en van Phono naar voeding. Van brom heb ik geen last, sterker nog de combinatie is voor een buizen phono bijzonder stil. 

Posted (edited)

Om het overzicht een beetje te bewaren een overzicht van alles wat ik de afgelopen tijd heb gedaan:

-Weerstanden signaalweg en RIAA correctie Kiwame & Takman

-Elco’s voeding vervangen voor Vishay 

-Mechanisch ontkoppelen print phono

-Dempen behuizing met bitumen

-Matched pair buizen

-Ringkerntransformator ontkoppeld

-Aarde aansluiting vervangen 

-1,5V knoopcellen vervangen

-Interne bekabeling vervangen voor HF Litze

-Aarding kast verbeteren, slecht contact tussen delen

-RIAA spoelen opnieuw gewikkeld en ingegoten in bijenwas

Punten die later nog volgen