Jump to content

Prioriteren souterrain

carl
 Share

Recommended Posts

20 hours ago, Roots said:

Vreemd is dat die monitortjes zulke lage frequenties niet eens kan weergeven...Ja bij -12db ofzo , en heel snel aflopend....

Dat was mijn idee ook. Daarom hebben we er een toon van 27 Hz op zet. Nou... ehh... ik kan je zeggen, op volle oorlogssterkte!. Maar dit is dus een heel duidelijke staande golf in de lengte van de kamer. En met de weinige laagdemping al heel snel overheersend.

2 hours ago, Hans van Liempd said:

Dat is jouw mening, maar wat had Thingman meer kunnen doen dan?

Ik heb met hem afgesproken dat is alle meetgegevens naar hem door zal spelen. Dat heb ik hierboven zo goed mogelijk gedaan. Er zijn echter ook nog watervaldiagrammen van alle situaties en natuurlijk de rest van de uitgebreide metingen die bij elke meting wordt opgeslagen. Wanneer hij REW installeert, kan hij alles op zijn gemak bekijken.

Zijn expertise en ervaring inbrengen.

Hij heeft er immers voor geleerd en dan hecht ik wat meer waarde aan zijn bevindingen dan aan die van iemand die een meter vast kan houden.

Op locatie krijg je vaak veel meer dingen mee die je uit metingen nooit kunt halen.

Je vaart dan ook nog eens op andermans oren.  

Er is niet zo veel meer nodig om de ruimte optimaal te krijgen. Zoals de ruimte nu is, kun je al op een heel hoog niveau muziek luisteren. Die 80 Hz piek heb ik alleen gemeten wanneer we verder van de speakers af gingen. Alleen achter in de kamer dus. De belangrijkste stoorfrequenties zitten nu op 54 en 27 Hz. Waarbij 27 Hz in het midden van de kamer 0 is. 27 Hz komt trouwens weinig voor in muziek. Maar 54 Hz veelvuldig.

Ik zou er nog wat demping en/of diffusie op de zijwanden en plafond plaatsen. En om de staande golven nog wat te temmen enkele basstraps. Carl denkt aan 8 membraanabsorbers van 60 x 60 cm. Die werken waarschijnlijk ook nog als diffuser. Maar het lijkt me voor het totale oppervlak van 6,15 x 2,45 m wat weinig. 4x 0,6 x0,6 is maar 1,4 m2 van de 15 m2. Dat is minder dan 10%.

2 hours ago, kappa7 said:

Zijn expertise en ervaring inbrengen.

Hij heeft er immers voor geleerd en dan hecht ik wat meer waarde aan zijn bevindingen dan aan die van iemand die een meter vast kan houden.

Op locatie krijg je vaak veel meer dingen mee die je uit metingen nooit kunt halen.

Je vaart dan ook nog eens op andermans oren.  

Ik kan en hoef geen meter vast te houden. Die staat keurig op een statief op de plek waar je ook luistert.

Zie verder mijn handtekening.

Aan Carl de schone taak om een definitief eisenpakket voor de komende 10 jaar voor een nieuwe luidspreker te formuleren.

En daar de akoestiek in het laag op afstemmen, hoe meer energie in het laag des te meer absorbers zoals hij zelf al aangaf, rustig de tijd voor nemen.

14 hours ago, Hans van Liempd said:

Er is niet zo veel meer nodig om de ruimte optimaal te krijgen. Zoals de ruimte nu is, kun je al op een heel hoog niveau muziek luisteren. Die 80 Hz piek heb ik alleen gemeten wanneer we verder van de speakers af gingen. Alleen achter in de kamer dus. De belangrijkste stoorfrequenties zitten nu op 54 en 27 Hz. Waarbij 27 Hz in het midden van de kamer 0 is. 27 Hz komt trouwens weinig voor in muziek. Maar 54 Hz veelvuldig.

Ik zou er nog wat demping en/of diffusie op de zijwanden en plafond plaatsen. En om de staande golven nog wat te temmen enkele basstraps. Carl denkt aan 8 membraanabsorbers van 60 x 60 cm. Die werken waarschijnlijk ook nog als diffuser. Maar het lijkt me voor het totale oppervlak van 6,15 x 2,45 m wat weinig. 4x 0,6 x0,6 is maar 1,4 m2 van de 15 m2. Dat is minder dan 10%.

Door Hans heb ik mijn ruimte zeker veel beter leren kennen. Die 80 Hz piek kan ik in ieder geval nu makkelijk vermijden. Ik ga inderdaad de komende tijd proberen de LS iets meer naar de zijwand te plaatsen. Ik wil verder Toines advies/commentaar graag nog een keer horen. Hij heeft natuurlijk zeer veel praktijkervaring.

De beste aanpak lijkt me eerst nieuwe LS en dan fijntuning met die GIK modules. Gezien de ideale afstanden nu lijkt de Quad ESL een lastig begaanbare weg. Suggesties zijn welkom. Ik zal in ieder geval Cock en Ove nog even consulteren. Zij kennen die Blumenhofers goed. Roger zie ik ook regelmatig.

Edited by carl

Zeker de quad niet afschrijven.

In jou ruimte gaat die gewoon heel erg goed.

Enkel nog een paar bastraps of panel absorbers en dan heb je echt een heel mooie set staan in een prima ruimte.

1 hour ago, carl said:

Door Hans heb ik mijn ruimte zeker veel beter leren kennen. Die 80 Hz piek kan ik in ieder geval nu makkelijk vermijden.

Je kunt die piek helemaal niet vermijden als je niks aan de akoestiek doet. Je kunt hem hoogstens een beetje ontlopen als je de luisterplek ergens tussen buik en knoop van de staande golf plaatst. Probleem daarbij is wel dat je met meerdere staande golven te maken hebt.

Ik zou eerst de akoestiek verbeteren en dan pas met speakers gaan experimenteren. En dan lijkt het mij dat je Toine een keer moet raadplegen. Je zegt het zelf al:  Die heeft er immers ervaring mee. Maar ik krijg de indruk dat je al voor die 60x60 absorbers hebt gekozen.

En dan nog een tip: bij W en W audio zag ik laatst een set Verity Leonore speakers te koop staan. Zou best wel eens jouw smaak kunnen zijn. Prijs ook wel interessant trouwens. En ook dat systeem met naar achteren geplaatste woofers is mogelijk goed in jouw ruimte.

groet,

Leobus

Oef, die Verity zijn erg fraai, topklasse spul! 

Verder is het beetje kip/ei verhaal nu; akoestiek of speaker, lastig. Als je nu 1 speaker zou weten, die je echt graag zou willen hebben, zou ik zeggen, gewoon aanschaffen. Echter ik zie totaal geen rode lijn in speakers die nu de revue zijn gepasseerd… 

2 hours ago, leobus said:

- Maar ik krijg de indruk dat je al voor die 60x60 absorbers hebt gekozen.

- En dan nog een tip: bij W en W audio zag ik laatst een set Verity Leonore speakers te koop staan. 

- Er zijn niet zoveel oplossingen waarbij je het laag onder de 150 Hz aanpakt Leo. Het voordeel van die GIK modules boven de RPG is dat ze veel makkelijker te plaatsen en te verplaatsen zijn in mijn ruimte.  Met Toine neem ik zeker nog contact op.

- Ik zal eens kijken naar die Verity, maar ik koop niets zonder ter plaatse uit te proberen. 

Edited by carl