Jump to content

Conrad Johnson


carl
 Share

Recommended Posts

4 minutes ago, carl said:


Voor minder geld zelfs denk ik Jack -¬†de vraag is of de concurrent wel¬†zo duurzaam is.¬†Een elektronische versterker die ik zelf altijd erg goed vind klinken¬†is Pass. Maar ik blijf bij buizen dan kunnen mijn kinderen over 30 jaar nog zeggen ‚Äú ¬†die rare vader met zijn buizen,¬†platen en zeilboten‚ÄĚ.¬†Je moet ook een beetje aan je imago¬†werken natuurlijk ūüėá

Mijn kinderen zou dat niet zeggen, ze hebben alle twee een buizen versterker. ¬†ūüėā¬†Ze¬†vinden zo'n Technics direct drive wel "cool" ¬†Maar ik ga nokken, om 6:00 gaat de wekker en ik moet nog wat spullen bij elkaar zoeken. ¬†ūüôč‚Äć‚ôāÔłŹ

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, carl said:

Maar als ‚Äú Vera‚ÄĚ aanstaat mag ik niet luisteren Jack.

Misschien is een goede hoofdtelefoon, met bijpassende buizen hoofdtelefoon versterker een oplossing. 

Meestal kijken en luisteren we samen, maar soms willen we allebei wat anders. Zo stoor je elkaar niet. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gydo said:

 

Ik heb jaren met Wim samen gewerkt en zag dat we uit mekaar groeide, ook qua muziekbeleving.


Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Ik las in de laatste Stereophile trouwens een vergelijking tussen een Pass 32 en een Audio Research 6 SE voorversterker. In het begin hoorde Jim Austin wel verschillen, maar bij langer luisteren bleek dat weer grotendeels weg te vallen. Gevoelsmatig zou ik altijd voor de buizen vallen.

Link to comment
Share on other sites

De eeuwig durende discussie. Transistoren versus buizen. Beiden hebben voor- en nadelen, En ik heb voor transistoren gekozen. Nog geen seconde spijt van gehad. Wanneer ik het getob met buizen hier lees, ben ik blij dat mijn transistoren het al weer zoveel jaren zonder afwijkingen doen.

 

De vervorming moet natuurlijk zo laag mogelijk zijn, en de versterker moet "passen" bij de luidsprekers. Maar een versterker kiezen die soft klinkt omdat dat zo relaxed klinkt...?? Muziek moet klinken zoals die bedoeld is. Om naar te luisteren, niet om een boek bij te lezen.

Link to comment
Share on other sites

Ik denk een buis in de voorversterker en solid state (FET/Transistor) in de eindversterker is de ideale combinatie.

(Bron: div. professionele audio sites o.a. PS Audio)

 

En nog even over vervorming :   Je hebt verschillende soorten vervorming maar harmonische vervorming hoeft niet nadelig te zijn voor de muziek.

Ik heb het niet over smerige clipping maar dat doen buizen niet.

 

Naar mijn mening zijn vervormingscijfers van versterkers nog steeds een erfenis van de Marketing uit de jaren tachtig.

 

Edited by marcel535i
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

Was die er wel? ūü§Ē¬†Niks van gemerkt¬†ūü§≠


Wat mij betreft ook niet zo. Meer de discussie rondom niets doet ertoe, alles is hetzelfde, het maakt allemaal niet uit, we worden bedot, die fabrikanten met hun onzin verhalen, etc. En iedereen moet maar zijn eigen ding denken. Wat boeit het eigenlijk. Zolang je weet wat je zelf hebt. En voor wat betreft mijn eigen keuzes. Het heeft me nog meer laten weten en voelen wat ik nu echt belangrijk vind. Sorry mannen maar ik starte vandaag na twee zomermaanden mijn spullen op. Eerst een rock nummer van Led Zeppelin op vinyl. Beuken, knallen, etc. En daarna Mystery Girl van Roy Orbison. Die kwam binnen. Ik schoot bijna vol door wat ik hoorde. Voor mij is er dus iets dat verder gaat dan een fantastisch geluid. Met alleen een fantastisch geluid treedt voor mij gewenning op. Die emotionele component daar wen je in de goede zin des woord nooit aan. Zoiets gaat onder je huid zitten. Bizar dat audio apparatuur je kan raken haast zoals een mens dat doet. Ik ga de komende audioshow eens even goed mijn licht opsteken bij atmasphere. Een andere OTL/OCL ontwerper. Oude liefde Joenit zal ik ook nog wel bezoeken. Voor de rest vooral buizen en ik laat me verder verrassen en ja ik bezoek zeker ook wel even high end solid state en digitaal. 

Link to comment
Share on other sites

Wat is High End, dat was een opmerking in dit topic en ik voegde er aan toe dat je zaken kan meten en die mede een maatstaf kunnen zijn om apparatuur te beoordelen.

Muziek is kunst, is emotie en dat willen we zoveel mogelijk terug ervaren als we er naar luisteren, als we er van genieten. Dat we dat als mens op een verschillende manier ervaren is duidelijk, gelukkig maar zou ik zeggen. Is audioweergave dan geen wetenschap, heeft fundamenteel onderzoek niet geleid tot betere muziekweergave.... ik denk van wel en het draagt bij tot het demystificeren van apparatuur en hun magie er rond.

Maar willen we dat wel..... aan de verschillende reacties te zien niet en dat mag.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nou dan zijn we er aan uit Jack. Dan kiezen we het apparaat met de laagste vervorming en genieten we van het beste geluid. Dat is wat ik bedoel Jack, de wereld is eigenlijk nooit zwart wit. Het zijn toch echt de mensen die dat doen. En je weet zelf ook wel dat het niet zo simpel is. Een tijdje terug hadden we het ook over allerlei trucjes om vervorming laag te houden, bijvoorbeeld terugkoppeling. Maar los van de technische kant moet je ook luisteren. Diverse fabrikanten vliegen hem zo ook aan. Techniek en luister tests samen maken het product dat in de schappen komt.


@Gydo: ja dat denk ik ook, leven en laten leven. Er is al gedoe in de wereld en in de meeste privé levens.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Mediator said:

Voor mij is er dus iets dat verder gaat dan een fantastisch geluid.

 

Ambiance en stemming bepalen voor een heel groot deel, misschien wel voor 80%, de totale beleving. Dit is een van de redenen waarom ik niets heb met achtergrond muziek. Je doet je zelf er te kort mee en de artiest(en). Door een moment van rust te creeeren, de knop om te zetten, je te concentreren op wat komen gaat, een meditatief moment kun je deels de stemming sturen voor je een stuk op zet. Bewust consumeren in plaats van "vulling". Bewust kiezen en luisteren voorkomt ook nog eens zap-gedrag. (het zelfde voor de TV, een boek, ...)

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Seed7 said:

 

Ambiance en stemming bepalen voor een heel groot deel, misschien wel voor 80%, de totale beleving. Dit is een van de redenen waarom ik niets heb met achtergrond muziek. Je doet je zelf er te kort mee en de artiest(en). Door een moment van rust te creeeren, de knop om te zetten, je te concentreren op wat komen gaat, een meditatief moment kun je deels de stemming sturen voor je een stuk op zet. Bewust consumeren in plaats van "vulling". Bewust kiezen en luisteren voorkomt ook nog eens zap-gedrag. (het zelfde voor de TV, een boek, ...)


Helemaal eens Seed7! Maar soms, heel af en toe, word je precies vanaf de andere kant gebeten. Dat zijn die momenten waarover ik eerder berichtte tijdens mijn bezoek aan een Analogue Audio ruimte ergens in de eind jaren negentig. Zoiets kun je niet beredeneren, niet plannen, je denkt dat je alles hebt meegemaakt en dan. En voor zoiets als nota bene muziekweergave komt dat sporadisch voor. Het is het verschil tussen een nummer zingen en zoveel in een nummer stoppen dat je denkt what the potjandriedubbeltjes?

 

Even een voorbeeld, een soort van synoniem om het helder te maken. Ik blijf daarbij wel binnen de

muziek maar het blijft een synoniem dus excuus daarvoor. En even los of je ervan houdt. We kennen wellicht allemaal dit melodietje wel. Werd in die tijd grijs gedraaid.
 

 

En luister dan eens naar deze 

 

 

En dan gebruik ik maar de tekst ‚Äėbetekenis geven aan‚Äô. Misschien dat dan duidelijker wordt wat ik bedoel. Bij die laatste was Cher trouwens aanwezig en die zat te janken tegen¬†het einde. Maar ik had net zo goed het filmpje kunnen gebruiken van die¬†ex van Stef Bos die het nummer ‚Äėdoor de wind‚Äô op het songfestival doet en Miss Montreal die dat bij het programma de beste zangers doet.¬†

 

Edited by Mediator
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Seed7 said:

 

Ambiance en stemming bepalen voor een heel groot deel, misschien wel voor 80%, de totale beleving. Dit is een van de redenen waarom ik niets heb met achtergrond muziek. Je doet je zelf er te kort mee en de artiest(en). Door een moment van rust te cre√ęren, de knop om te zetten, je te concentreren op wat komen gaat, een meditatief moment kun je deels de stemming sturen voor je een stuk op zet. Bewust consumeren in plaats van "vulling". Bewust kiezen en luisteren voorkomt ook nog eens zap-gedrag. (het zelfde voor de TV, een boek, ...)

 

Ik vind het juist fijn als de radio tijdens de dag zachtjes opstaat. Ik luister vaak naar praatprogramma's en als ik een leuk muziekje hoor Shazam ik het even en zet ik het in mijn playlist.

 

Als ik echt ga luisteren zap ik nooit. Ik luister nummers of albums volledig uit.

 

Zo zie je maar dat het allemaal erg persoonlijk is.

Link to comment
Share on other sites

De beleving in mijn woonkamer (en auto) en luisterruimte is totaal anders. In de woonkamer luister ik graag naar nieuws en af en toe naar muziek. In de luisterruimte zit ik in de luisterdriehoek en laat de muziek het werk doen. Ik lees wel vaak een strip of Stereophile. Soms probeer ik wat uit zonder dat ik minder geconcentreerd ben op muziek - walhalla.

 

Ik las indertijd Luister met Jan Kool en Armand van Ommeren. Buizen zou marketing zijn. Daar ben ik na een uur luisteren op teruggekomen en geniet er nog steeds van. Hetzelfde geldt eigenlijk voor vinyl. Het onderscheid met CD was bij mij nauwelijks hoorbaar, maar toch ….

Link to comment
Share on other sites

 

Luister eens naar deze en Stef Bos zelf verklaard vooral op het einde waar muziek vandaan moet komen. En nu te denken dat wij allemaal naar dezelfde opname zitten te luisteren toch? Maar ik roep wellicht nu teveel als ik zijnde de niet audiofiel. Vrijwel alle muzikanten zoeken continue naar dit soort connectie.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

De beleving in mijn woonkamer (en auto) en luisterruimte is totaal anders. In de woonkamer luister ik graag naar nieuws en af en toe naar muziek. In de luisterruimte zit ik in de luisterdriehoek en laat de muziek het werk doen. Ik lees wel vaak een strip of Stereophile. Soms probeer ik wat uit zonder dat ik minder geconcentreerd ben op muziek - walhalla.

 

Ik las indertijd Luister met Jan Kool en Armand van Ommeren. Buizen zou marketing zijn. Daar ben ik na een uur luisteren op teruggekomen en geniet er nog steeds van. Hetzelfde geldt eigenlijk voor vinyl. Het onderscheid met CD was bij mij nauwelijks hoorbaar, maar toch ….


Die laatste zin is erg herkenbaar.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Mediator said:

Maar soms, heel af en toe, word je precies vanaf de andere kant gebeten. Dat zijn die momenten waarover ik eerder berichtte tijdens mijn bezoek aan een Analogue Audio ruimte ergens in de eind jaren negentig. Zoiets kun je niet beredeneren, niet plannen, je denkt dat je alles hebt meegemaakt en dan.

 

Eens, je kunt het niet altijd plannen en ja, het kan je overkomen. Toch is het ook ambiance. De cabriolet twee auto's voor me in de tunnel waar ineens het eind koor van Beethovens 9e uit schalt. Nul heigh end, 100% raak. Op dat moment, op die plaats, in die geestelijke gemoedstoestand.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Mediator said:

Nou dan zijn we er aan uit Jack. Dan kiezen we het apparaat met de laagste vervorming en genieten we van het beste geluid. Dat is wat ik bedoel Jack, de wereld is eigenlijk nooit zwart wit. Het zijn toch echt de mensen die dat doen. En je weet zelf ook wel dat het niet zo simpel is. Een tijdje terug hadden we het ook over allerlei trucjes om vervorming laag te houden, bijvoorbeeld terugkoppeling. Maar los van de technische kant moet je ook luisteren. Diverse fabrikanten vliegen hem zo ook aan. Techniek en luister tests samen maken het product dat in de schappen komt.

 

Zo simpel is het helaas niet. Het gaat niet alleen om de vervorming, maar ook hoe hij vervormd. Soms¬†moet je daarvoor over je eigen schaduw heen stappen en ook dingen¬†proberen waar je van gruwt. ūüė¨¬†Zo heb ik o.a. een buizen versterker met 100% lokale tegenkoppeling in de eindtrap en ik dacht 30dB terugkoppeling in de voortrap. Voor buizen begrippen vervormd hij heel weinig Ik kom op en THD van 0,035% bij 1 watt en 4ő©. In het begin vond ik hem klinisch klinken. Maar nu 2 jaar verder en experimenteren met allerlei kleine aanpassingen (waarvan ik de meeste al met succes eerder¬†geprobeerd heb in andere versterkers)¬†en vele luistertesten is het de beste buizen versterker¬†die ik ooit bezat. Je hoort microdetails. ¬†Hoe ik dat gedaan heb,¬†staat gewoon vrij toegankelijk op mijn site.¬†ūüôč‚Äć‚ôāÔłŹ¬†

 

Oja mijn dag krijgt tot nu toe een 8. ¬†Net terug van de Dam tot Dam loop.¬†ūüôč‚Äć‚ôāÔłŹ

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Tubejack said:

 

Zo simpel is het helaas niet. Het gaat niet alleen om de vervorming, maar ook hoe hij vervormd. Soms¬†moet je daarvoor over je eigen schaduw heen stappen en ook dingen¬†proberen waar je van gruwt. ūüė¨¬†Zo heb ik o.a. een buizen versterker met 100% lokale tegenkoppeling in de eindtrap en ik dacht 30dB terugkoppeling in de voortrap. Voor buizen begrippen vervormd hij heel weinig Ik kom op en THD van 0,035% bij 1 watt en 4ő©. In het begin vond ik hem klinisch klinken. Maar nu 2 jaar verder en experimenteren met allerlei kleine aanpassingen (waarvan ik de meeste al met succes eerder¬†geprobeerd heb in andere versterkers)¬†en vele luistertesten is het de beste buizen versterker¬†die ik ooit bezat. Je hoort microdetails. ¬†Hoe ik dat gedaan heb,¬†staat gewoon vrij toegankelijk op mijn site.¬†ūüôč‚Äć‚ôāÔłŹ¬†

 

Oja mijn dag krijgt tot nu toe een 8. ¬†Net terug van de Dam tot Dam loop.¬†ūüôč‚Äć‚ôāÔłŹ


Dan zijn we het erover eens dat dingen niet zwart wit zijn maar van tegenkoppeling word ik dan weer wel huiverig. Vaak levert dat inderdaad een wat technisch klinkend geheel op hoewel dat ook weer niet altijd erg hoeft te zijn. Het ligt ook een beetje aan de combinatie. Tegenkoppeling klinkt ook een beetje niet als een pleister op de wond. Misschien kun je beter voorkomen dat¬†er een wond komt. Dus de basis goed hebben. In ieder geval was ik vroeger erg ge√Įnteresseerd in techniek. Ik had zomaar technicus kunnen worden. Maar het is altijd een soort van interesse en daarmee een klein¬†deel van de hobby gebleven. De laatste tien jaar is het naar de achtergrond verschoven en ik heb nu ook andere hobby‚Äôs. Het is wel leuk om te lezen hoe anderen bezig zijn en zoiets als jij dat zou ik nooit kunnen.¬†Ergens anders stond ook de huisvlijt van Gydo jaren terug. Mooi om dat soort projecten te zien en volgen. Ergens in oktober komt er iemand van een ander forum die ook Tannoy liefhebber is op bezoek. Ik ga ook bij hem luisteren naar zijn Prestiges. Dat werkt sowieso blik verruimend. Ook omdat we zo‚Äôn beetje dezelfde smaak lijken¬†te hebben. Het is wat mij betreft een beetje zinloze exercitie¬†iemand over de vloer te hebben die geheel andere voorkeuren heeft en dan met name die voorkeuren waar ik voor wegloop.¬†Dat geldt wederzijds trouwens. Hoe goed die sommige sets ook zijn, een ieder redeneert toch vaak vanuit zijn eigen referentie en¬†vaak ook het¬†geluid dat hij thuis hoort. En de spin off die dat soms geeft hoeft voor mij niet meer. Best goed die 8 trouwens ūüĎć
 

@Seed7 Ja klopt hoor natuurlijk speelt ook mee dat het ambiance is of je anders gezegd in de stemming moet zijn en dat je er dan gevoeliger voor bent. Ik zal ook niet altijd vol schieten zoals gister. Doorgaans eerder niet dan wel. 

Link to comment
Share on other sites

Er is een verschil tussen globale tegenkoppeling ¬†over meerdere buizen of transistor trappen (wat bij de meeste ¬†versterkers het geval is) √©n lokale tegenkoppeling. Leak gebruik ¬†techniek (veel lokale¬†tegenkoppeling) ¬†al vanaf de jaren 30. Verder worden er nog een paar slimme technieken gebruikt die ook uit de jaren 30..40 stammen.¬† Vroeger waren ze niet zo gek nog nietūüėȬ† Maar eerlijk ik vond het ook niks. Totdat een van mijn leraren met het verzoek kwam, of ik het grondig wou testen. Het werkt prachtig.¬†ūüôā¬†

 

Vanuit je eigen referentie redeneren is niet meer dan logisch.¬†¬†Maar dat wil niet zeggen, dat die referentie, het ¬†beste is. Het is het geluid dat je gewend ben. ¬†Maar eh wat was jou cijfer?¬†ūüôč‚Äć‚ôāÔłŹ

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Just now, Mediator said:

Bij mij een zesje Jack. Ik ben helaas nog herstellende van ziek zijn. Niets waarvan ik niet kan genezen maar wel vervelend en wat langduriger. 

Dat had je eerder vertelt. Ik heb een idee hoe heftig het kan zijn. Heel vervelend. Niet alleen voor je zelf, maar ook voor je omgeving. Van buiten zie je vaak niks.

"Rare organen, die hersenen" Uiteindelijk ben ik er goed uitgekomen en een heleboel nieuwe dingen gaan doen, en/of¬†opnieuw gaan leren. Met een zesje ben je al op weg naar herstel. Maak er morgen een 6,5 van of tenminste een echte 6¬†ūüôč‚Äć‚ôāÔłŹ¬†

     

Link to comment
Share on other sites

Ja komt goed Jack. Ik had vorige week alleen weer een heel vervelende bedrijfsarts die mij tussen (conflicterende) adviezen inzet van mijn specialist en die van hemzelf. Dat is al vaker gebeurd. En geen verandering als ik ze daarvan verwittig en aangeef hoe dat dan gaat. Dus afgelopen week weer twee dagen achter een sneeuwbal aan kunnen hollen. Maar ik heb nu alles nu wel héél duidelijk uitgelegd en een streep in het zand getrokken. De omgekeerde wereld dat een bedrijfsarts je herhaaldelijk een terugval bezorgd. Ik had trouwens ff geen beeld dat ik eerder hier wat gedeeld had.

Edited by Mediator
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...