Jump to content

Conrad Johnson


carl
 Share

Recommended Posts

Just now, carl said:

Die luisterruimte wil ik nu juist nog beter onder controle brengen.

 

Jij hebt de mogelijkheid om die van nul af op te bouwen. Als je dat echt compromisloos doet kijk je niet meer naar andere luidspreker etc om. Ik heb het eind jaren '80 een keer kunnen doen, een paar Jamo's aan een MF A100x + Dual Cs5000 zetten zo veel meer neer dan het mooiste aan apparatuur dat ik bij anderen kon beluisteren. Drie maanden later moest ik verhuizen :(

 

Link to comment
Share on other sites

Ik zou liever een eindversterker aan elke kant zetten maar dan krijg ik alles niet passend. Het is dus een beetje een compromis. De TV lijkt een beetje ‘op half elf’ te staan maar in de praktijk valt dat mee. Die gaat dus nergens naartoe. Ik gebruik de rechter eindversterker voor de rechtse speaker dus met 2,5 meter speakerkabel had ik nog genoeg over. 
 

Bedoel je een diffusor tegen het raam Seed7? Er hangen nu houten jaloezieën. Let wel dat die Tannoys flink bundelen. Soms zit ik voor de

speakers en denk ik ‘jezus ze staan hard’. En dan sta ik op en denk ik ‘nee dus’. 
 

Je kunt het niet zien maar ik heb de eerste reflectie heel licht gedempt op gehoor. Verder kun je wel zien dat er bastraps achter de speakers in de hoeken zitten. Helaas was er een staande golf die me stoorde. Nu zit hij in ieder geval buiten het gebied dat hij me stoort. Ook een stap die alleen nog in mijn achterhoofd zit is de ruimte te laten meten en advies te vragen. Die staande golf is er namelijk nog. Maar het zijn niet veel nummers waarin die hoorbaar is. En het klinkt goed en boeit me al een jaar lang niet. Zal er dus wel net als jij niet van komen. 

Edited by Mediator
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Seed7 said:

 

Jij hebt de mogelijkheid om die van nul af op te bouwen. Als je dat echt compromisloos doet kijk je niet meer naar andere luidspreker etc om. Ik heb het eind jaren '80 een keer kunnen doen, een paar Jamo's aan een MF A100x + Dual Cs5000 zetten zo veel meer neer dan het mooiste aan apparatuur dat ik bij anderen kon beluisteren. Drie maanden later moest ik verhuizen :(

 


Ik heb nu een afspraak met Frank Imholz voor een gefaseerde aanpak. In feite koop ik drie diffusers (hoeken en midden) met twee absorbers ertussen. Ik krijg dan tevens een aantal absorbers te leen om uit te proberen en op smaak af te stemmen. Frank komt dan nog een langs in de ingerichte ruimte om aanvullend te meten. Dan is de kamer ook ingericht met boekenkast met LP’s, luisterstoel e.d.

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Mediator said:

Dient dat voor de staande golf? Want je spreekt van een diffusor. 

 

Sorry. Neen, het gaat niet om staande golven. Glas is vervelend spul, akoestisch gezien. Laag gaat er door en hoog niet. Je hebt harde reflecties en geen nette spectrale verdeling. Een diffusor kan er voor zorgen dat de spectrale verdeling beter in tact blijft, je verdeeld ook nog eens de energie die van achter de speaker komt over de ruimte. Normaal zou je bijvoorbeeld een absorber midden achter de luidsprekers plaatsen, om een betere "kanaalscheiding" te bewerkstelligen. Maar een stevige absorber zet je niet zomaar voor een raam.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Seed7 said:

 

Sorry. Neen, het gaat niet om staande golven. Glas is vervelend spul, akoestisch gezien. Laag gaat er door en hoog niet. Je hebt harde reflecties en geen nette spectrale verdeling. Een diffusor kan er voor zorgen dat de spectrale verdeling beter in tact blijft, je verdeeld ook nog eens de energie die van achter de speaker komt over de ruimte. Normaal zou je bijvoorbeeld een absorber midden achter de luidsprekers plaatsen, om een betere "kanaalscheiding" te bewerkstelligen. Maar een stevige absorber zet je niet zomaar voor een raam.


Er hangen bij mij van die grote houten jaloezieën van 5 centimeter per ‘houten plankje’ voor de ramen. Als ik nog iets ga doen dan is het in het laag. Het lijkt me dat laten meten en dan suggesties krijgen en op basis daarvan het zover mogelijk oplossen de beste aanpak is. Maar als jij of iemand anders een suggestie heeft dan hoor ik het ook graag. 

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Mediator said:


Er hangen bij mij van die grote houten jaloezieën van 5 centimeter per ‘houten plankje’ voor de ramen. Als ik nog iets ga doen dan is het in het laag. Het lijkt me dat laten meten en dan suggesties krijgen en op basis daarvan het zover mogelijk oplossen de beste aanpak is. Maar als jij of iemand anders een suggestie heeft dan hoor ik het ook graag. 

Als het nodig is om iets aan het laag te doen, dan moet je dat vooral ook doen!
Het één sluit niet het ander uit. Ik sluit me aan bij Seed7 die een diffuser voorstelt omwille van een ander, maar even cruciaal aspect van de weergave, nl. de ruimtelijke beleving. Die zal middels de een of andere vorm van doeltreffende diffusie zeker verbeteren.
Het is helaas een wat kostbaar experiment, want ik geloof dat plexiglas kostbaar is, maar je zou eerst een experiment kunnen doen met zo'n diffuser in triplex. Mocht het doeltreffend genoeg uitpakken voor de beleving van de ambiance, dan komt die triplex versie er vast ook. Of het moest niet kunnen in de woonomgeving, dan houdt het sowieso op qua verdere akoestisch optimalisatie.

Link to comment
Share on other sites

On 17-9-2022 at 06:23, Tubejack said:

@MediatorHet doet er wél toe en alles is zeker niet hetzelfde. Het is meet- en hoor-baar dat een lage vervorming gewoon meer van de muziek laat horen.

Dat kan ook met buizen.   🙋‍♂️

 

 

 

Tip voor laagste vervorming als het daar om gaat bekijk dit eens,  MODERNE class-D versterkers zijn veruit superieur wat dat betreft :  

(maar ik zie niemand daar naar overstappen in deze communitie, het past gewoon niet tussen de oren, geen emotie net zoals electrisch rijden)

 

 

 

 

 

Edited by marcel535i
Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, marcel535i said:

 

 

 

Tip voor laagste vervorming als het daar om gaat bekijk dit eens,  MODERNE class-D versterkers zijn veruit superieur wat dat betreft :  

(maar ik zie niemand daar naar overstappen in deze communitie, het past gewoon niet tussen de oren, geen emotie net zoals electrisch rijden)

 

 

 

Wel, ik speel al lange tijd met klasse D versterkers (eerst Jeff Rowland en nu Mola Mola) en ben het totaal niet met je eens. Geen emotie, komaan, wat een onzin. 

Als je respect wil bekomen voor jou keuze is het dan zo moeilijk om dat ook te hebben voor iemand anders zijn keuze zonder het af te breken, niet dus....

 

 

 

 

Edited by Gydo
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Mediator said:

Het lijkt me dat laten meten en dan suggesties krijgen en op basis daarvan het zover mogelijk oplossen de beste aanpak is. Maar als jij of iemand anders een suggestie heeft dan hoor ik het ook graag

 

Hoekabsorbers (super chunks) zijn simpel, zelf te bouwen en effcient. Ze hoeven niet alleen maar verticaal gebouwd te worden, je kunt ze ook horizontaal plaatsen. vloer muur (de verwarming staat in de weg), muur plafond, overal waar vlakken elkaar raken. Het zijn gewoon 60x60 driehoeken van absorberend materiaal, steenwol, cellulose etc. Dat absorbeert breedbandig en neemt ook energie rond de laagste resonantie weg. Maar lang niet alles.

 

Helmholz resonatoren zijn een optie, in feite een op de resonantiefrequentie afgestemde basreflex kast. De mate van absorptie wordt bepaald door het volume van de kast. De bandbreedte door de mate van vulling van de kast. @Gydoheeft er succes mee, ik ben er nooit tevreden mee geweest.

 

Uitgaande van het basreflex idee is er de mogelijkheid om een passieve basreflex of gesloten luidspreker te bouwen, afgestemd op de resonantiefrequentie. Je sluit vervolgens de spreekspoel van de driver kort. Door de tegen emk wordt de bewegingsenergie omgezet in warmte en wordt de beweging gedempt en dus de resonantie gedempt. Ook hier ben ik nooit echt succesvol mee geweest. Alleen voor kleine correcties.

 

Afgeleiden van helmholz en de luidspreker hierboven zijn de zgn slatabsorbers en membraan- of paneelabsorbers. Die zijn relatief breedbandig en onhandig groot.

 

Dan, aktief, drie subwoofers. Speel met de fase, frequentiebereik en amplitude zodat je resonantie vrijwel verdwijnt. Een sub laat je met je hoofdspeakers mee draaien, en staat er tussen. Een sub komt in een hoek achter de luisterpositie en een tegen een lange zijwand. Dit is wat gefrunnik maar geeft een heel goed resultaat. Het wordt regelmatig in HT systemen gedaan omdat in filmeffecten de laagste ruimte resonantie gegarandeerd wordt aangestoten. De sub tussen de hoofdluidsprekers kun je eventueel weg laten.

 

De laatste optie is een zeer smalbandige parametrische EQ in je keten opnemen die vrijwel alleen de laagste ruimteresonantie er uit filtert. Dit kan zowel analoog als digitaal. Ook hier, ik heb niet veel succes gehad met deze optie maar het is wel een uitstekende aanvulling op een van de andere mogelijkheden.

 

Natuurlijk bij alles veel meten. Met het REW softwarepakket kom je een heel eind.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, marcel535i said:

Tip voor laagste vervorming als het daar om gaat bekijk dit eens,  MODERNE class-D versterkers zijn veruit superieur wat dat betreft :  

(maar ik zie niemand daar naar overstappen in deze communitie, het past gewoon niet tussen de oren, geen emotie net zoals electrisch rijden)

 

Met klasse D is een heel lage vervorming te halen. Echter, kijk eens naar de vervorming versus vermogenskromme. Die lage vervorming zit niet in de "first Watt". Dat is wel het bereik waar het meest gebruik van wordt gemaakt. Het andere wat ik nog steeds mis bij klasse D is bandbreedte, lees snelheid, stijgtijd.

 

Ik overweeg al heel lang classe D. De echt goede uitvoeringen hebben mij gewoon te veel vermogen. Wat moet ik met 400W als 20 hier voldoet? Ik luister nearfield met 93dB/m luidsprekers. Anaview had heel erg mooie 50W modules, die maar erg weinig voor de Graaf GM20 onderdeden, maar ze lijken te zijn verdwenen.  Orchard Audio heeft mooie 150 Watters. (misschien wordt het wel een setje actieve class D monitoren :) )

 

En ja het zit tussen de oren, als je liever naar een zacht gloeiende postmoderne buizenopenhaard kijkt.

 

EDIT: @Gydo Wat gebruikt Jeff Roland? ICE? Of eigen ontwikkeling?

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gydo said:

 

Helaas, boven aan de pagina: "Important note: Anaview amplifiers are no longer produced!" (EDIT: rode opmaak weg gehaald)

De AMS0100-2300 waar het me om ging is niet meer verkrijgbaar. De ALC0100-2200 is niet zo interessant.

 

 

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, marcel535i said:

Tip voor laagste vervorming als het daar om gaat bekijk dit eens,  MODERNE class-D versterkers zijn veruit superieur wat dat betreft :  

(maar ik zie niemand daar naar overstappen in deze communitie, het past gewoon niet tussen de oren, geen emotie net zoals electrisch rijden)

Ik had filmpje al zien staan op YouTube Marcel, maar nog niet gekeken. Indrukwekkende class-D  techniek.  Alleen heb ik geen 200 of 300watt nodig. Ik speel zelden luider dat 1 watt, met een 2x12watt versterker en vaak ruim daaronder.  Om dan €4000 voor de M23 eind- en +/- €4000,- voor b.v. een M12 voorversterker, dan kan gewoon niet. 🙋‍♂️

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

De NAD M23 is gebaseerd op de Purifi Eigentakt technologie ontwikkeld door Bruno Putzeys. Ik heb deze versterkers al vaak kunnen beluisteren en ze gaan echt nog een stap verder dan de N-Core versterkers. Wil je voor weinig geld zulk een versterker hebben dan kan je bij Ghent Audio een complete kit kopen. Zie: https://www.ghentaudio.com/kit/c315a-s1.html

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, carl said:

Hoe meet je nu dat lage wattage Jack? Ik heb dat altijd een keer willen doen.

Ik geloof dat ik hier wel eens een filmpje heb gepost met een oscilloscoop. Meestal pak ik een Fluke universeel meter en meet globaal de spanning. 2volt effectief in 4Ω = 1watt.  Maar meestal zit ik daar ruim onder.  Ik heb wel eens een testje gedaan met visite.  Uit mijn hoofd bij 0,1watt beginnen ze al luider te praten om boven de muziek uit te komen  🤭 Dat is het voordeel van luidsprekers met een hoger rendement.  Je heb geen zware versterker nodig, het trekt allemaal niet zoveel stroom uit het lichtnet.🙋‍♂️

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Ik kom echt niet toe met die paar watt's. Ik speel graag een beetje op volume (tussen de 85 en 92dB op de luisterplek) en de Magnepan's lusten wel een borrel.  Zelfs met een 50 watt versterker kom ik er niet.

Maar ook mijn vroegere speakers (Marten, Harbeth, Manger, ...) zagen graag ook wat meer vermogen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Getriggert door de draad toch weer eens gaan kijken, waarom heb ik dit over het hoofd gezien:

https://www.audiophonics.fr/en/power-amplifier/audiophonics-mpa-s125nc-rca-stereo-class-d-power-amplifier-ncore-2x125w-4-ohm-p-12756.html

 

Zou de zelfde versterker ook als plate amp kunnen kopen en dan zit er een "gratis" dsp module bij. Die het dan weer een "mono ding" maakt en losse dsp modules zijn niet verkrijgbaar. Marktsegmentatie.......

Link to comment
Share on other sites

Ik heb  even een van mijn meters op de luidspreker klemmen aangesloten Gydo.  Als Sara K uithaalt, komt ik op 0,15volt RMS, maar gemiddeld is het lager. Wat aardig is van mijn route (laagvermogen) Dat de vervorming nóg veel lager is en die is al zo laag voor buizen begrippen. Belangrijker, het klinkt mooi, met veel kleine fijne details en een stak laag. Maar er zijn veel meer routes, met een goed eindresultaat. 🙋‍♂️

 

  luistervolume.jpg

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Jij hebt hoog rendement speakers, ik niet en ik speel behoorlijk luid. De MG 20 speakers hebben een rendement van iets meer dan 80dB  bij 1 watt (2,83V) .

 

Het is niet omdat ik klasse D versterkers gebruik dat ik "tegen" klasse A, AB of buizenversterkers ben.  Toen we de winkel hadden deden we merken zoals Vitus (klasse A), Zanden (Buizen) Unison Research, Pathos (hybride), .....  Waarom, wel omdat je je klanten een pallet wil aanbieden en een set tracht samen te stellen die hun bevalt.

Ik zou met veel merken kunnen leven alleen zijn die vaak heel erg duur, ik denk even aan CH Precision, Spectral, ....

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Gydo said:

De MG 20 speakers hebben een rendement van iets meer dan 80dB  bij 1 watt (2,83V)

 

Gewoon voor de grap, heb je ze wel eens "near field" geprobeerd? 60 - 80 cm uit elkaar en op armlengte afstand en met een stevige "toe in"?

 

Klasse D is perfect voor dit soort luidsprekers en past daarnaast ook in de trend naar 4 Ohm (2 Ohm in het auto gebeuren) luidsprekers ipv 8 (of 16).

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Seed7 said:

 

Gewoon voor de grap, heb je ze wel eens "near field" geprobeerd? 60 - 80 cm uit elkaar en op armlengte afstand en met een stevige "toe in"?

 

Klasse D is perfect voor dit soort luidsprekers en past daarnaast ook in de trend naar 4 Ohm (2 Ohm in het auto gebeuren) luidsprekers ipv 8 (of 16).

 

Neen, dat heb ik nog niet gedaan. Maar toen we destijds de Grimm LS1 op een show demonstreerden hebben we dat wel eens gedaan. Het resultaat was verbluffend goed met een enorm 3D beeld en erg veel detail.

 

Mijn eerste ervaring met klasse D was de ZAP module in combinatie met de Apogee Duetta Signature. Die combinatie ging erg goed, maar met andere speakers klonk het vaak beroerd.  Dan de UCD, die ik een stuk beter vond maar het was vooral met de komst van de N-Core dat ik overtuigd was. De Eigentakt gaat op dat vlak nog een stuk verder.

Maar soms heb ik nog wel eens zin om een PP met de GM70 te bouwen. Waarom, gewoon voor de fun....

 

 

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Gydo said:

Jij hebt hoog rendement speakers, ik niet en ik speel behoorlijk luid. De MG 20 speakers hebben een rendement van iets meer dan 80dB  bij 1 watt (2,83V) .

Het is niet omdat ik klasse D versterkers gebruik dat ik "tegen" klasse A, AB of buizenversterkers ben.  Toen we de winkel hadden deden we merken zoals Vitus (klasse A), Zanden (Buizen) Unison Research, Pathos (hybride), .....  Waarom, wel omdat je je klanten een pallet wil aanbieden en een set tracht samen te stellen die hun bevalt.

Ik zou met veel merken kunnen leven alleen zijn die vaak heel erg duur, ik denk even aan CH Precision, Spectral, ....

 

 

Dag Gydo volgens mij heb je eerder verteld, dat je een winkel hebt  gehad met vele mooie merken.  Helder verhaal 🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...