Jump to content
High-End Forum
kappa7

Restauratie KEF Reference 104/2

Recommended Posts

Er is een groep luidsprekerbouwers met de filosfie dat een (bas)driver de kast zo min mogelijk moet aanstoten. Ik een conventionele kast worden verstevigingen dan b.v. nooit aan da baffle gekoppelt. Je houdt altijd ca. 1 cm vrij.

Graag gedaan Onno.

De speakers zijn het ook echt waard om te doen.

Vandaag heb ik gekeken of ik ook de mid drivers los kan halen maar die zitten helemaal vast gegoten in de behuizing.

Dat maakt het lastig om de behuizing te schuren en te spuiten.

Edited by kappa7

2 hours ago, kappa7 said:

Graag gedaan Onno.

De speakers zijn het ook echt waard om te doen.

Vandaag heb ik gekeken of ik ook de mid drivers los kan halen maar die zitten helemaal vast gegoten in de behuizing.

Dat maakt het lastig om de behuizing te schuren en te spuiten.

Vetgedrukte George . Doe eens een foto ervan.  Is daar ook niks over te vinden op het www. Of op een Engels audioforum, waar topics zijn  over restauratie van zulke KEF's. Er is vast een foefie voor. Of je kan de huidige kast voorzien van een nieuwe fineerlaag. 

Ik heb wel ergens een document gevonden met alle KEF drivers die ooit gemaakt zijn en daar staat deze behuizing ook tussen met de opmerking erbij dat de korf is geïntegreerd in de speaker kast.

https://us.kef.com/pub/media/pdf/A_History_of_Kef_Drive_Units_issue_3.pdf

Verder zal ik morgen even wat foto's maken.

Edited by kappa7

In het plaatje van Marcel op pag.3 van dit topic staat dat er idd gebruik wordt gemaakt van 2 chassisloze mid drivers. Die hebben dus geen korf.

Maar ze moeten toch op eoa manier vast gemaakt zitten, want de conus kan die magneet echt niet houden. In de posting van George zelf op pag.4 staat ook de achterkant van de mid-baffle. Je kunt daar zien dat de drivers weldegelijk op hun plek gehouden worden middels een central schroef in de magneet (Bose deed dat ook met de tweeters in de 301MkII). De conus zal wel met de rolrand direct tegen de baffle gelijmd zitten, maar dat kun je voorzichtig los snijden.

P.S.: Het kan zijn dat er een dempende laag tussen magneet en schutbord gelijmd zit, dus ben voorzichtig.

kef 104 2.jpg

Dit plaatje bedoel je denk ik.

Ik denk dat de magneet met één schroef tegen de achterkant zit getrokken, maar ik vermoed ook, dat daar lijm of kit tussen zit. Ik vermoed dat de driver met een lang draadeind op zijn plek is gelegd, daarna de lange stang er uit en een klein boutje er in. Je zou zo ook voorzichtig kunnen voelen of de magneet gelijmd zit. De kast wél even op zijn "rug"leggen.

Maar is het niet handiger om er een passende plaat voor te maken? En deze met verwijderbare kit op het schuine deel tijdelijk vast te plakken? Dat deel kan dan niet gespoten worden, maar dat ziet er ook nog netjes uit.

Dat bedoel ik ook. De centrale schroef van de middentoners is te zien op deze foto van George zelf (bij de lange KEF B110 sticker).

Met die dempende tussenlaag kan ook PU lijm bedoeld zijn.

U8TruMY.jpg

Het lijkt er op dat het inderdaad een geheel is en wil je dit los halen dan zullen de rolranden vervangen moeten worden.

De centrale bout heb ik los gehad maar doet verder niets. 

Ik heb voorzichtig met een dunne pen gekeken of er nog iets tussen zit maar via het boutgat kom ik direct tegen het kapje van de conus.

Om de speaker te kunnen schuren en schilderen is natuurlijk afplakken genoeg.

Ik ga opzoek naar een dekseltje wat net over de rolranden valt zo dat de stof en verf van de conus gescheiden blijft.

Verder heb ik nog naar afplak tape gekeken en dan zou ik ook nog paarse afplak tape kunnen gebruiken.

Deze heeft niet veel kleefkracht en kan mogelijk voorzichtig van de rolrand getrokken worden.

Ik laat de units dus lekker zitten.

Ze klinken nog prima en de rolranden zijn nog soepel genoeg.

Dekseltje over de rolranden.....denk eens aan de bekende (ronde) Tupperware deksels (mits je de juiste diameter weet en hebt). 

Zo iets zou kunnen, het is gewoon kijken wat ik aan passend materiaal kan vinden.

Iets van kunststof zou mooi kunnen en dan een rand van isolatie tape wat mooi over de rolrand valt.

sluit gelijk mooi af.

Nog wel even bedenken hoe ik dat ga fixeren.