Jump to content
High-End Forum
Sign in to follow this  
Seed7

Welke muziek staat er nu op (deel7)

Recommended Posts

Whole lotta Rosie. Mooie plaat (LP) uit mijn wilde tijd.

Toentertijd jaren eind jaren zeventig, popgroep Rainbow met Ritchie Blackmore + Ronnie James Dio = pure MAGIE !   

Niettemin ben ik zeer aangenaam verrast met deze geweldige Rainbow-cover  "Temple of the King" van Alex Rudi Pell (= gitarist) en geweldige zanger

86e07e4e-50ec-11e7-8092-3a67bd77d9f5.jpg(<klik!)
Canvas documentaire - Björk: The Creative Universe of a Music Missionary

Deze documentaire gaat over het levenswerk van de IJslandse zangeres Björk met haar zeer eigenzinnige aanpak en nog specialere stemgeluid. Het is een voortdurende zoektocht naar vernieuwing, andere manieren om zich muzikaal uit te drukken en zowel instrumenten als stemmen heruit te vinden. Elk album (en ze zit aan 9 studio-albums als ik me niet vergis) klinkt daarvoor heel anders dan alle vorige. Het is wel altijd heel duidelijk Björk.

Jammer genoeg helpt Björk die vernieuwing en haar eigen muziek compleet om zeep door sinds 1997 elk album met zware dynamiekcompressie (de "loudness wars") om zeep te helpen. Zo vernieuwend en op zoek naar kwaliteit is ze dan blijkbaar toch niet. Doodjammer. Ik zou veel van haar albums gekocht hebben omdat dat soort muzikale aanpak me heel erg interesseert. Maar ik weiger geld uit te geven aan kapotgecomprimeerde voor mij onbeluisterbare rommel.

Dit is cellist Mstislav Rostropovich met het London Symphony Orchestra en Carlo Maria Giulini als dirigent.
Het werk is van Antonín Dvorák: Cello Concerto in B klein, Op. 104