Jump to content

Veroudering

carl
 Share

Recommended Posts

Ik ontken niet dat onder omstandigheden (!) mensen dat niet kunnen waarnemen Jack. De crux zit erin dat we het niet “registreren” op LP en CD en als dat wel zo is moet dat toch eenvoudig te meten zijn. En hoe die Harmonizers werken weet ik niet, dus waarom ze bij mij niet werken kan ik niet checken :P  Wat is trouwens je beste buizenversterker?

Edited by carl

Hallo Carl.  Er staan een aantal interessante bronnen, in dit stuk https://tubejack.nl/2017/07/heeft-meer-dan-20khz-zin-deel-2/

Wil je dat optimaal kunnen ervaren, moet je installatie dat wel kunnen weergeven. Van de Hull heeft ook zoiets dergelijks en noemt dat "de Extender"  Misschien een idee om daar eens naar te luisteren in een volgende show.  Op mijn "verlanglijstje" staan in ieder geval een setje harmonizers,  maar daar moet ik even voor sparen. ;) Daarna ben je van harte uitgenodigd om hier te luisteren. :)

Wat buizen versterkers betreft, het duurste maar ook het moeilijkste is een goede uitgang transformator te maken.  Het principe bandkern, ringkern of een "gewone E-kern" met goed blik, helpt wel, maar veel belangrijker is de manier van wikkelen om een groot frequentie bereik te halen.

Het principe is eigenlijk vrij simpel. Als je een transformator maakt, waarbij de primaire en secundaire windingen in b.v. 5 lagen om en om boven elkaar gewikkeld worden heb je veel minder capaciteit tussen de primaire en secundaire wikkeling van de transformator.  Hoe lager die inwendige capaciteit  des te breder het audio spectrum.

Je snapt zelf wel, als ze tijdens het wikkelen 10x of 15x moeten stoppen, om weer een nieuwe laag te kunnen wikkelen, dat dit veel kostbaarder is dan een transformator waar ze in één keer een primaire en secundaire wikkeling maken.  Daar zit nu ook een deel van het prijs verschil bij buizen versterkers .

Ik speel zelf met deze uitgangs transformatoren   de F3 = 98.828 Khz  Ik heb ze ook deels in het zilver, die gaan nog een stuk verder.   Ben momenteel met dit warme weer voor een goede kennis zijn buizen versterker aan het ombouwen naar deze versie   Leuk werk, wel kostbaar. Er komt ook een TKD volume regelaar in. Ik heb helemaal de vrije hand gekregen om het maken zoals ik het zelf wil hebben.  Dat gebeurt steeds meer:) 

Kritisch zijn mag en is goed, maar voor mijzelf is audio ook vertrouwen hebben in je medemens en open staan voor nieuwe dingen ;)     

Edited by Tubejack

Alles verouderd, zo ook het filter in een ls.
Bij mijn Elipson 1404 die een jaar of 30 oud zijn heeft Jerry de filters gereviseerd met betere onderdelen.
De Yamaha m2 is ook onderhanden genomen.
Over een paar weken krijg ik de gereviseerde Yamaha c4 binnen.
Ik denk dat het topspul van welleer verhoudingsgewijs niet onderdoet voor het spul van nu.
Tja Jerry Tubejack Roger Cock de ervaren technici die ook nog eens pionieren wat er eventueel mogelijk is kunnen een apparaat nog beter maken dan het al is.
Een revisie loont,betere onderdelen ook.
De kast waar de electronica inzit zou dat klankmatig ook nog iets doen?
Bij een dt wel, bij een ls ook. Bij een versterker?

1 hour ago, Groovy said:

Volgens Cock wel. Ik zal er naar vragen als we tijd over hebben morgen.

12 hours ago, carl said:

Typisch voorbeeld van zaken die onterecht met elkaar worden verbonden. De meeste oude opnamen werden opgenomen met recorders die de 20.000 khz lang niet haalden. De meeste nieuwe opnamen zal Pjotr wel weten, maar omdat ze worden afgespeeld op een CD schat ik dat niet beter in.. Die bandbreedte laat alleen maar rotzooi horen die niks met de opname te maken heeft lijkt me. En dan hebben we het nog niet over het menselijk gehoor. Jongeren die het zouden kunnen horen zijn waarschijnlijk op jonge leeftijd te veel naar festivals geweest.

Klopt wel Carl, de meeste Phlipsen, Telefunken, Stellavox studio recorders van weleer haalden de 18 kHz en daarna was het over. En dan ook niet hoger dan -20 dB uitgestuurd boven de 8 kHz. Ook de hier zo bejubelde FM radio hield/houdt het boven de 15 kHz rigoureus voor gezien.  Is i.d.d. een rare vergelijking als je met hoge bandbreedte gaat smijten i.v.m. vintage apparatuur. Overigens laat de hogere bandbreedte van nu geen rotzooi horen hoor. Hooguit in muzikale zin :D

3 hours ago, Groovy said:

Alles verouderd, zo ook het filter in een ls.
Bij mijn Elipson 1404 die een jaar of 30 oud zijn heeft Jerry de filters gereviseerd met betere onderdelen.
De Yamaha m2 is ook onderhanden genomen.
Over een paar weken krijg ik de gereviseerde Yamaha c4 binnen.
Ik denk dat het topspul van welleer verhoudingsgewijs niet onderdoet voor het spul van nu.
Tja Jerry Tubejack Roger Cock de ervaren technici die ook nog eens pionieren wat er eventueel mogelijk is kunnen een apparaat nog beter maken dan het al is.
Een revisie loont,betere onderdelen ook.

Yamaha heeft top spullen gemaakt, en timmert nu weer heel goed aan de weg :wub:

16 hours ago, carl said:

Hij was tot de ontdekking gekomen dat een deel van de elektronica van de Quad ESL 57 het spiegelbeeld was van de 303 eindversterker. Dat had hij een beetje proberen na te bootsen op de voorloper van de Sphynx. Ik mag de Quads ESL een keer thuis uitproberen. De vraag is even welke :P Jerry heeft trouwens ook verschrikkelijk veel gezien en hij gebruikt trouwens zeer bijzondere kabels. Het zijn Liquoriz Cables. 

Ja, liquoriz moet een woordvorm van DROP zijn - licorice.

Dropveter. Typisch een kabel voor Jerry... :)

4 hours ago, Tubejack said:

Hallo Carl.  Er staan een aantal interessante bronnen, in dit stuk https://tubejack.nl/2017/07/heeft-meer-dan-20khz-zin-deel-2/

Wil je dat optimaal kunnen ervaren, moet je installatie dat wel kunnen weergeven. Van de Hull heeft ook zoiets dergelijks en noemt dat "de Extender"  Misschien een idee om daar eens naar te luisteren in een volgende show.  Op mijn "verlanglijstje" staan in ieder geval een setje harmonizers,  maar daar moet ik even voor sparen. ;) Daarna ben je van harte uitgenodigd om hier te luisteren. :)

[..]

Kritisch zijn mag en is goed, maar voor mijzelf is audio ook vertrouwen hebben in je medemens en open staan voor nieuwe dingen ;)     

Zo is dat! Ik geloof toch al zijn leven dat mijn set die bandbreedte niet haalt. Als Cock ze niet meer levert (?) moet je mij maar eens lief aankijken.

15 hours ago, Tubejack said:

Ik moet zeggen dat ik  al die mensen op het forum als mens wel vertrouw. Maar ik geloof zeker niet in elke audio bewering en valideren van beweringen is er bij mij nu eenmaal stevig in gestampt.

Die extender heb ik twee keer gehoord en in beiden gevallen deed het me niet veel nog even los van het helende werking verhaal. Die Harmonizers vond ik daarentegen in verschillende situaties zeer goed hoorbaar. Dat kan dan misschien wel aan de bandbreedte liggen, maar bij Marc kom ik eigenlijk muzikaal helemaal niets te kort en voor een relatief beperkte investering. Zowel LP als stream klinken gewoonweg erg goed en als Marc aan de Bokma is, misschien nog wel beter.

En je artikelen ga ik zeker lezen en commentaar is dan verzekerd :P

Bokma? Jak. Heb trouwens een uurtje geleden besloten niks geen alcohol meer te nuttigen voor het slapen gaan. En zéker geen Bokma. Dus wat een toeval weer. Maar bedankt nog voor de complimenten, die drink ik altijd graag in. :D

4 hours ago, mumsoft said:

Heb trouwens een uurtje geleden besloten niks geen alcohol meer te nuttigen voor het slapen gaan

Dan ben je geheelonthouder geworden. Wat alcoholhoudende drank betreft dan...

8 hours ago, carl said:

Ik moet zeggen dat ik  al die mensen op het forum als mens wel vertrouw. Maar ik geloof zeker niet in elke audio bewering en valideren van beweringen is er bij mij nu eenmaal stevig in gestampt.

Objectief en subjectief gaan prima samen, daarnaast haal je vaak uit de omschrijving van iets, hoe het ongeveer  opgebouwd is.  Het bouwen van en meten aan buizen versterkers is een van de weinige audio opleidingen die je nog klassikaal kunt volgen. Je leert zelfs "advertenties lezen"  Neem deze b.v. Alleen al aan de specificaties en de gebruikte materialen krijg je al een redelijk goed beeld van de kwaliteit van de apparatuur.  

Dat is wat ik bij de meeste web sites en bladen mis.  Wat heb ik nu aan een "inkt zwarte achtergrond?"  Toch, als je die omschrijvingen goed leest en de schrijver kent, kun je ook daar informatie uithalen. Maar ik vind het te weinig, er moet meer gemeten worden. Dat mis ik b.v. op hifi.nl.  Ik meen ergens gelezen te hebben dat Sodejuu meer wil gaan meten 👍🏼

Verder maakt Pjotr natuurlijk een grapje.  Ook eind jaren 70 zat veel audio apparatuur goed inklaar.  Een deel speelt nu gewoon nog.  Meestal werd bewust het audio spectrum vanaf 50Khz getemperd. Omdat het moeilijk was om ook bij die hoge frequenties weinig vervorming te hebben. Helemaal met de halfgeleiders van toen, die nog niet zo lineair waren.

Wat klopt zijn de beperkingen van gebruikte techniek.  CD 22Khz, FM 15Khz  en tape zeg tot 20Khz . Daar kan ik niets aan veranderen. Toch beweerde de importeur Audioscript van Luxman al in de jaren 70 al dat het verschil tussen LP en een goede FM uitzending onhoorbaar was. Dat live uitzendingen zo goed waren dat je het gevoel had dat je er bij zat.  Ik ken technici die dit via Radio 4 nog steeds kunnen.  Ik ken ook labels die dit met een CD kunnen....   

Daarnaast luisteren mensen toch niet alleen naar oude opnames?  Met de komst van SACD en nu Qobuz+ is veel Hi-res materiaal voorhanden.  Daar kun je van vinden wat je wil. Maar wil je daar optimaal profijt van kunnen hebben moet je wel de apparatuur hebben om het hoorbaar te kunnen maken. Niks nieuws onder de zon.

Ik ben benieuwd, naar je commentaar op mijn artikelen. Ik heb geprobeerd ze voor de lezer zo toegankelijk mogelijk te maken. Van een aantal top ontwerpers uit de audio kreeg ik positieve reacties. Ook de feedback van Bill was goed. Wil je verder komen, dan zijn gelijkgestemde fijn, maar input van anders denkende is minstens net zo belangrijk.;) 

Edited by Tubejack

Oja Carl vergeet ik nog..... Niet alleen ambtenaren geven soms een "tactisch antwoord".  Zal ik dat zelf ook eens doen?

20Khz is genoeg.....  Ja hoor :D

Even kijken track 1 t/m 4 van mijn nieuwe Ortofon testplaat.  Frequentie sweep 800 Hz -50Khz ;)

Edited by Tubejack

Dussssssssssssssssssss......................? Is er geen verschil:

Ambtenaren valideren wat ze zelf verzinnen (nou ja wat meestal andere ambtenaren verzinnen dan).

Audiofielen valideren wat ze zelf verzinnen (nou ja wat meestal andere audiofielen verzinnen dan).

6 hours ago, hansko said:

Dan ben je geheelonthouder geworden. Wat alcoholhoudende drank betreft dan...

Ik zeg niks over voor het eten. ;)

Mijn audiolamp is verouderd, heb ik begrepen. Die is toe aan een verjongingskuur.

1 hour ago, Pjotr said:

Dussssssssssssssssssss......................? Is er geen verschil:

Ambtenaren valideren wat ze zelf verzinnen (nou ja wat meestal andere ambtenaren verzinnen dan).

Audiofielen valideren wat ze zelf verzinnen (nou ja wat meestal andere audiofielen verzinnen dan).

Als het goed is, volgen ambtenaren de wet die in de 2e kamer ontworpen en 1e kamer gevallideert zijn. En een wet veranderd wel eens.  Bij audio zijn sommige dingen minder aan verandering onderheven en liggen gewoon vast,  zoals de RIAA correctie en maximale snijfrequentie van een LP.  Carl' s Benz element haalt die frequentie ook. Wellicht is het interessant om zijn set te upgraden. :)

Edited by Tubejack

1 hour ago, Tubejack said:

Als het goed is, volgen ambtenaren de wet die in de 2e kamer ontworpen en 1e kamer gevallideert zijn.

Yep dat zijn die andere ambtenaren. Maar het lager echelon weet er ook wel raad mee.

Mijn vrouw werkt in de kinderopvang en de overheidsdienaren zijn onder de nieuwe regering de boel zo aan het dood gooien (vernieuwen heet dat) met een zondvloed van volstrekt nutteloze, onwerkbare en enorm kosten verhogende nieuwe regelgeving. Geen enkel benul hoe het werkt op de werkvloer. Houden alleen zichzelf bezig en irriteren daarmee anderen mateloos. Om alles uit te kunnen voeren is 2x zoveel personeel nodig terwijl er nu al niet aan het benodigde personeel is te komen...

1 hour ago, Tubejack said:

Bij audio zijn sommige dingen minder aan verandering onderheven en liggen gewoon vast,  zoals de RIAA correctie en maximale snijfrequentie van een LP.  Carl' s Benz element haalt die frequentie ook. Wellicht is het interessant om zijn set te upgraden. :)

Is er een nieuwe RIAA dan?

Edited by Pjotr

1 hour ago, Pjotr said:

Yep dat zijn die andere ambtenaren. Maar het lager echelon weet er ook wel raad mee.

Mijn vrouw werkt in de kinderopvang en de overheidsdienaren zijn onder de nieuwe regering de boel zo aan het dood gooien (vernieuwen heet dat) met een zondvloed van volstrekt nutteloze, onwerkbare en enorm kosten verhogende nieuwe regelgeving. Geen enkel benul hoe het werkt op de werkvloer. Houden alleen zichzelf bezig en irriteren daarmee anderen mateloos. Om alles uit te kunnen voeren is 2x zoveel personeel nodig terwijl er nu al niet aan het benodigde personeel is te komen...

Is er een nieuwe RIAA dan?

Ik sprak gisteren in het ziekenhuis iemand die geëmigreerd was naar Oeganda. Ik, geen last van geweld daar?.  Hij, dan moet ik je een wedervraag stellen, is hier geen geweld dan?  Nou dan!, zei hij.  Waar we geen last van hebben zijn allerlei regeltjes....  Ik, hoe zit het daar dan met de medische zorg?  Hij, nou dat is een rommeltje. Dus wat we hier te veel aan regels hebben....    

Ik ben het met je eens Pjotr de regelzucht is hier verstikkend, niet alleen in de zorg maar  ook b.v. bij de belastingdienst. In HP de tijd, van een paar maanden terug stond een heel interessant stuk.  Als je nu al die subsidies, zorgtoeslagen en andere reparatie  regeltjes er uit dondert en b.v. de 1e €20.000 inkomsten onbelast laat ,  dan scheelt dat een berg werk en gedoe.

Punt 2 nieuwe RIAA?  Nee die ik ken, is er al van voor mijn geboorte.  

Ik heb diverse malen in regelgevingsprojecten gezeten ook in de fase vlak voor het na de regering/kamer ging. Want ambtenaren bereiden de regels voor en de kamer stelt ze vast. De laatste ging over hergebruik van verontreinigde grond/slib  en daar gaan jaarlijks miljoenen kuubs in om. De voorzitter was ingehuurd en had kernfysica gestudeerd. Vervolgens zaten er vertegenwoordigingen van Rijkswaterstaat, Milieu, VNG, IPO, de Uni en Landbouw in de groep en allemaal mensen met veel praktijkkennis en razendslim (ik was daarop de enige uitzondering). En ook het Rijksinstituut van Milieu en Volksgezondheid ,TNO e.d. werden erbij  gehaald als we de kennis niet hadden (geld is in dergelijke projecten geen probleem). Al die mensen koppelden bovendien intensief terug naar de achterban. In die trechter kwam ongelooflijk veel kennis en praktijkervaring naar boven. Het ging open en stevig al was Rijkswaterstaat wel erg machtig  En daarna bleken we bij de inspraak nog dingen over het hoofd te hebben gezien. De kracht van deze opzet was dat de verschillende "belangen "in die club waren vertegenwoordigd. Na een paar vergaderingen ken je elkaar en probeer je dus ook elkaars problemen op te lossen. Kennelijk gebeurt dat niet altijd. De vele regels die we in dit land hebben heeft trouwens sterk te maken met het feit dat we dicht op elkaar zitten. Als je buurman 500 meter verder op woont hoef je de geluidshinder door de Hifi niet te regelen bijvoorbeeld.

On Topic: ik heb het verhaal van Jack met interesse gelezen.  Zelf val ik altijd voor opnamen uit het pre digitale tijdperk. Die zijn opgenomen met recorders die maximaal 18 duizend kHz gaan en de versterkers uit die tijd zullen niet veel beter zijn geweest. Ik zeg daarbij niet dat (alle) moderne opnamen slecht zijn, maar ondanks de vele kHz klankmatig eigenlijk ook niet beter dan vroeger. Die oude opnamen klinken trouwens vaak ook op CD prima (Verve) en de CD kapt af op 20 duizend kHz.  Trouwens ook digitale versterkers gaan volgens mij niet verder dan  20 duizend kHz.  Dat er mensen zijn die ver boven 20 duizend kHz waarnemen geloof ik wel. Er zijn immers ook mannen die het meer dan 10 maal per dag kunnen. De vraag is of dat een substantiële grote groep is. En als je dan vervolgens wat zou missen is de vraag "wat dan” :  de uiterste piano aanslag, maar hoe vaak wordt die gebruikt bij normale muziek?

Ik denk dat die vele kHz meer te maken heeft met marketing. We kunnen tegenwoordig kennelijk dergelijke versterkers maken en dus vertellen we de audiofiele goegemeente dat het belangrijk is. Doet me denken aan de noodzakelijke dempingsfactor van 1000. Als ik nu een nieuwe versterker zou moeten kopen zou ik zeker  op de bandbreedte letten hoewel ik zoals altijd op klank beslis. En als ik morgen 15.000 euro heb liggen voor audio zou ik eerst kijken naar nieuwe LS en dan pas naar de nieuwe Conrad Johnson combi. In de interactie LS met ruimte zit namelijk veruit de grootse winst.

Edited by carl

Ik heb er even een oude HiFi Choice bij gepakt uit 1978.  Wat opvalt dat er toen ook al een aantal versterkers van de betere merken waren, zoals Rotel, Sony, Pioneer, Yamaha, Sansui, die een vermogensbandbreedte  hadden van 50Khz of meer deze in die tijd (maar nog steeds) zeer gewaardeerde Sony TA-5650 met V-Fets haalde maar liefst 100Khz.  Nieuw is het fenomeen dus zeker niet.   Bron: https://www.hifiengine.com/manual_library/sony/ta-5650.shtml

Daarnaast is er onderzoek gedaan wat hoge voor mensen onhoorbare frequenties doen, muziek instrumenten  houden immers niet op bij 20Khz.   Zoals heen zeer degelijke onderzoek van Lineair Audio  en  James Boyk bij instrumenten.  Of die mensen het 10x per dag kunnen, is in deze niet interessant, net als hele hoge demping factoren etc. 

Het gaat er volgens mij niet zozeer om dat we die tonen niet horen,  maar wel dat die hele hoge frequenties in vorm van IMD vervorming in het hoorbare gebied terug komen.  Cock heeft het dan over "dikke tonen"  Ik snap precies wat hij bedoeld.

Zelfs al zou je alleen maar naar oude muziek van tape luisteren, dan nog is het slim om je versterker pas ruim boven boven de hoorbare frequentie af te laten vallen i.v.m. mogelijke fase problemen, vooral bij buizen versterkers, mét uitgangs trafo's.  

Wat CD's betreft ,  dát was pas een briljante marketing, van mijnheer Philips;)   

De vraag blijft hoeveel mensen ruim boven de 20.000 waarnemen life en op software en op hoeveel software dat werkelijk staat. Die fasedraaiingen  zag Jerry trouwens niet als probleem daar hebben we het uitvoerig over gehad van de week. 

Op audio asylum staat iemand die zei dat er grofweg twee visies waren over bandbreedte:

- je werkt van breed naar smal toe naar de LS. Op deze wijze houdt je rotzooi buiten de deur. Dat klopt bij mij wel want de 17 LS is breedbandig en het klinkt prima.

- je houdt het signaal zo breed mogelijk tot de LS

Als technicus neigde hij naar de tweede visie en als muziekliefhebber prefereerde hij de eerste. Uiteindelijk was hij tot de conclusie gekomen dat het verspilde tijd was erover te filosoferen. En hij heeft daarmee wel een punt.

Oh ja Rob Wilms van de Hifiwinkel zei me als ik ooit een CJ 140 tweedehands kon kopen., dat moest doen. Dat vond hij wel een van de beste versterkers die hij kende. Ik heb de bandbreedte even opgezocht en al die CJ eindversterkers blijken tot 20.000 te gaan.

Edited by carl

1 hour ago, carl said:

De vraag blijft hoeveel mensen ruim boven de 20.000 kHz horen 

Het gaat helemaal niet om het horen van frequenties van 20Khz en hoger. :o Het fenomeen is ook waarneembaar bij veroudering van je oren!  Er is best veel hi-res materiaal, bovendien een moderne LP is ook hi-res. Waarom denk je dat Ortofon test tot 50Khz?  

Heb je mijn stuk wel gelezen?  Zal ik nog een keer uitleggen. Stel je heb muziek en voor het gemak nemen we 2 tonen een van 5Khz en een van 6Khz. Dat krijg je een verschil signaal van 1Khz.  Bij 10 en 11Khz zelfde fenomeen, maar ook ver buiten ons gehoor. 40 en 41Khz geeft ook een verschil toon van 1Khz.

Dit is maar een heel simpel voorbeeld en in wekelijkheid hebben alle grondtonen ook weer harmonischen. Muziek is complex. Maar je kunt je nu misschien voorstellen dat je muziek hebt met grondtonen die je gewoon hoort, aangevuld met de verschilsignalen bovenop die grondtoon in dit geval van 1Khz.  Een trompet haalt uit mijn hoofd makkelijk 70Khz die verschilsignalen die ze ook IMD vervorming noemen, komen hierdoor toch weer terug in ons hoorbare gebied.  Dat geeft nu weer dat mooie volle geluid met "dikke tonen" 

Het is gewoon meetbaar én verifieerbaar.  Objectiever kan niet.  Maar ik geef het op.  Rob Wilms heeft straks vast weer een mooie aanbieding voor je.  Ik niet ;)

Edited by Tubejack

Het is verdomd lastig om specificaties van mijn LFD boven water te krijgen. Ik vond wel iets:

"It's not one of the best, ... but the best!" ... Sam Tellig, Stereophile "OVERVIEW --- 60 W@8 ohm, 90 W@4 ohm, 8 kg, 432x63x332 mm Bandwidth: 1 Hz - 50 kHz.

Dus de bandbreedte gaat tot 50 kHz als je dit mag geloven. Maar de Harmonizers doen hier toch maar heel weinig, vergeleken met wat ik ervan in Hoek van Holland hoorde.