Jump to content

Vintage...? II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Ik heb er laatst nog een weggegeven. Rechter kanaal lag eruit en ik had geen zin om dat te fixen. De huidige eigenaar was er wel blij mee. Was een goedmakertje voor een bewezen dienst.

Het "kreng" klinkt idd erg lekker :)

Grappige is wel dat er qua elcootjes het goedkoopste Japanse spul van die tijd in zit. En heel veel.......... Zou hij nog zo lekker klinken als je dat reviseert met modern kwaliteitsspul? >;) Het is iig veel werk. Overigens zit de eindversterker vrij simpel in elkaar. Is toch niet zo moeilijk om te fixen Roger? Het is een beetje dezelfde topologie als de Quad 303. Denk dat dat ook wel klankbepalend is.

Het was ook geen probleem dat ding weer aan de gang te krijgen, maar ik had er geen zin in zoals ik al opgemerkt heb en ik had er ook geen doel voor. degene die ik 'm kado heb gedaan is meer into old stuff, dus die was er blij mee.

BTW, top elco's kunnen idd zo'n ding om zeep helpen. Zelfs bij een Audiolab kan dat. Ik had een tijd terug een Audiolab 8000S op bezoek waarvan de MC phonotrap het niet meer deed. Het linker kanaal gaf niks door. Bleek de koppel-C aan de uitgang van de MC trap defect te zijn (logisch daar deze ongeveer vast tegen de spanningsregelaar zit). De 4µ7  vervangen door een Roederstein klonk nergens naar. Toen 2 stuks 2µ2 van Hitano antiparallel op die plek gezet en dat speelde de sterren van de hemel. Het verschil was zo groot dat ik het rechter kanaal ook zo heb gedaan.

19 hours ago, Pjotr said:

Grappige is wel dat er qua elcootjes het goedkoopste Japanse spul van die tijd in zit. En heel veel.......... Zou hij nog zo lekker klinken als je dat reviseert met modern kwaliteitsspul?

Ook binnen modern kwaliteitsspul heb je nog steeds allerlei verschillen in kwaliteit. Ik zou er zelf geen luxe ultra low ESR elco's of zo instoppen. Zo is hij ook niet ontworpen. Maar gewoon goede, die qua levensduur bewezen hebben, lang mee te kunnen.

Edited by Tubejack

• Members

Toch is het de eenvoud zelve, de complete revisie nam dacht ik voor € 40 euro aan componenten en anderhalf uur werk in beslag...

sansui-au101-tone-before.jpg

Sansui AU-101 interieur

Ik blijf het een wonderversterkertje vinden!

Dan nog even een volgende sneak peak aangaande ons ''BHC project'' welke we op 9- en 10 september gaan introduceren, een snelle foto tijdens het ''filteren''...

IMG_5126.jpg

BHC model 1743-W in the making...

Alleen al die houtbewerking, zo mooi! Hekele punt is nu nog een coating voor de Altec woofer (die bleek gewoon het beste resultaatte geven voor het middengebied), deze moet er kwa kleurstelling beter bij gaan passen. Maar goed, dat zijn de laatste details, net zo als de klampen om de units extra stevig in de baffle te verankeren. Ik denk in ieder geval dat de ''Vintage look'' uitermate is geslaagd?

• 2 months later...

Deze Leak Delta 70 staat proef te draaien.  Leak werd in 1969 overgenomen door de The Rank Organisation. Deze Delta is in 1973 gemaakt en is technisch  bijna een 1:1 kopie van de originele Leak Stereo 70.  

LeakDelta70nieuwtesten.jpg

Het enige verschil is een wat grotere koelplaat en een extra rijtje zekering houders.  Die wel op een zeer ongelukkige plek zitten, als je de eind transitoren moet vervangen.  En die zijn vaak defect, zo ook in deze versterker naast alle stuurtransistoren etc.  Gelukkig worden veel onderdelen nog steeds gefabriceerd en zijn weer origineel maar dan nieuw.  

Helaas zijn transistoren zoals de 2N3055 niet meer zo goed als vroeger lijkt wel.  Er zitten nu zeer stevige MJ 15003 in. Het piek vermogen is enorm, Ik heb op de scope tot 20volt RMS gemeten 4Ω = 100watt per kanaal.  En dat voor zo' n lief klein versterkertje.  Verwacht je niet hé B)

LeakDelta70binnennieuw.jpg

Bijzonder in deze Leak versterkers is een elco in de uitgang.  Ik heb er heel mooie Nichicon Fine Gold in gestopt. Samen met nog wat eigen tweaks speelt deze versterker net zo mooi als een goede buizen versterker.

Op een paar eenvoudige B&W DM-110 luidsprekers, een Logitech Duet en Qobuz+  klinkt het in ieder geval erg goed.  

Hier een recensie van zijn "kleiner broertje" die overigens bijna hetzelfde is en met een beetje kietelen bijna hetzelfde vermogen levert. https://www.hifi.nl/recensie/4387/Vintage-Review-LEAK-Delta-30-versterker.html

Groeten,

Jack

Edited by Tubejack
links herstellen

Ja Groovy, dit klinkt echt goed.  Dat kan ook met oude spullen. Al moest deze Delta 70 daarvoor, helemaal uit elkaar.  Daar ben er wel even, mee bezig geweest. :)

Natuurlijk ook even getest met 24bit/44.1Khz  Blackened Cities van Melanie De Biasio 

O dat kan hoor, soms moet ik mijn mening een beetje bijstellen. :rolleyes: Je moet het album een aantal keer draaien René. Via Qobuz+  klinkt het prachtig. Een heel mooi hi-res album. Het hangt ook een beetje af in wat voor stemming je bent en die was gisteren opperbest.  B)

1 hour ago, Tubejack said:

O dat kan hoor, soms moet ik mijn mening een beetje bijstellen. :rolleyes: Je moet het album een aantal keer draaien René. Via Qobuz+  klinkt het prachtig. Een heel mooi hi-res album. Het hangt ook een beetje af in wat voor stemming je bent en die was gisteren opperbest.  B)

Die stemming, ja, daar kies je (wellicht onbewust) toch steeds je muziek op uit als je gaat luisteren? Dat doe ik tenminste wel als ik lekker aan het vinyl ga.... B). Haar laatste heb ik helaas nog maar één keer of zo kunnen draaien, maar daar zitten alleen in de eerste nummers wat "herhalingen" van de laatste twee albums in, verder gaat het een ietwat andere kant op.

Dat heb ik niet meer: "lekker aan het vinyl".   Alle  bronnen klinken nu fatsoenlijk.  Ik zet net zo makkelijk, een mooie CD op, een van de vele streaming diensten, of gewoon de radio.  Bepaalde stations klinken, meer dan goed.  :)

• 5 months later...

De Pioneer SX-5580 is de zwarte uitvoering van de SX-1050.  Dit is echt serieus spul. Er zit een inschakel vertraging in om de inschakel stroom 120....150Ampere :blink: te temperen. Goede FM ontvangst en gewoon een mooi geluid.  Het uitgangs vermogen is haast onbeperkt zowel aan 8 als 4Ω.  

https://tubejack.nl/2018/04/pioneer-sx-5580-deel2/

sx5580klaar.jpg

• 2 weeks later...

Ik heb er even wat ruimte gecreëerd .  Dit is hem dan de SX-5560 speciaal gemaakt voor een vriend zijn vrouw  (hij heeft al een paar keer  pech gehad heeft met vintage audio.)

sx5560kastzijkant.jpg

Zo ziet hij er van binnen uit .

sx5560binnennieuw.jpg

In de voeding Vishay 15.000uF elco's  die zeker 7 ampère kunnen leveren bij ruim 40volt.  In het midden achter de phono-trap met Nichicon Muse audio elco's en high-end Vishay 136 elco's als buffer voor de voeding.  Verder is de tuner geoptimaliseerd met een fase lineaire MF filter en uiteraard is ook de stereo decoder top.

Aantal nieuwe transitoren inde eindtrap met de hand uitgezocht gematched voor zowel het linker als rechter kanaal. Waardoor de vervorming in die belangrijke 1e watt 1/5 minder is dan de fabriek spec's.  Etc...etc. Staat sinds gisteren proef te draaien in de woonkamer.  Vinyl klinkt  erg goed.  De radio ook, Digitaal had ik vandaag nog even een dingetje. Maar het gekraak kwam van uit mijn Black Lion dac.  Die is denk ik aan vervanging toe. Hmmm ik dacht een 5 laags print.:wacko:  Dus niet of heel moeilijk te repareren :( Terwijl dat wel vaak met zo' n Pioneer kan.  Zelfs een Alps potmeter paste gewoon (met wat gepruts.  creativiteit)  Leuk moederdag cadeau niet ;) Oja ik had hem net aan de telefoon, helemaal blij. De kap moet hout blijven. 

Edited by Tubejack