Jump to content

SME 3009 II improved

carl
 Share

Recommended Posts

Denk je dat dat loopwerk minder is dan van een TD 320 Peter?  Mijn idee is juist met een ander type loopwerk vergelijkbare of betere geluidskwaliteit te bereiken. Daarbij is het toch dat gegeven dat het  loopwerk een bepaalde kwaliteit heeft, de arm/element combo dominant is voor het geluid.

Edited by carl

Ting ting tingelding ........ Einde Cock/Sonore plug.

1 hour ago, carl said:

Denk je dat dat loopwerk minder is dan van een TD 320 Peter?  Mijn idee is juist met een ander type loopwerk vergelijkbare of betere geluidskwaliteit te bereiken. Daarbij is het toch dat gegeven dat het  loopwerk een bepaalde kwaliteit heeft, de arm/element combo dominant is voor het geluid.

Heb ze niet naast elkaar gehoord Carl. In zijn totaliteit denk ik dat ze gelijkwaardig zijn. De plint van Kenwood is zeker stabieler met dat kunstmarmer: Rock-solid zeg maar ;) Maar de kwaliteit van de loop van DD hangt weer sterk af van de conditie van de elektronica en hoe goed dat afgeregeld is. Meen mij te herinneren dat het plateau van de Kenwood toch ook vrij licht was i.t.t. dat van de Thorens.

Je komt er pas achter als je ze allebei spelend hebt en echt kunt vergelijken. Maar dat is toch ook het avontuur? Misschien is het uiteindelijk resultaat wel beter dan je TD320. Die kans is er zeker. Kun je weer aan de slag daarmee.... :D

Het is geen wedstrijd natuurlijk, maar een gezond streven. Roger serviced de Kenwood nog en daar heb ik alle vertrouwen in. Ik had zelf altijd de idee dat een subchasis loopwerk wat plateau gewicht nodig heeft (vliegwiel) voor een stabiele loop en dat dit bij DD via de motor moet worden bereikt. Het principe van een loopwerk is net een ei: je kan het op verschillende manieren klaarmaken en als dat goed gedaan is smaakt dat lekker :mellow:

Uiteraard, moet wel leuk blijven. Zou wat die arm betreft toch ook met die Douglas (ken hem verder niet) aan tafel gaan zitten voor wat hij kan bieden. Persoonlijk zou ik in dit geval voor je oorspronkelijke SME3009 II Improved (S2 versie) gaan. Is toch wel een klassieker waar je alle kanten mee op kunt. En redelijk waardevast :D Dat Stax armpje is ook fraai om te zien maar heeft wel een redelijk hoge eff mass. Kun je niet van alles in hangen. En qua bedrading zou ik daar gewoon een nette Cardas of v.d.H in stoppen.

Marc heeft gelijk wat betreft Sonore. Maar je hebt ook de vraag hoe hoog zijn je ambities (ga maar luisteren daar als je wil begrijpen wat ik bedoel), hoeveel wil je besteden etcetera. Bij de vraag hoeveel wil je besteden moet je bedenken dat ik sets heb gehoord van tonnen, die niet beter klinken dan mijn autoradio. Dat is in Rotterdam even anders he. 

Over mijn hoofdset op zolder maak ik me verder geen zorgen. De Oracle Delphi V met Graham 2.2 arm en Ruby Z element is denk ik moeilijk te overtreffen. Misschien door Cocks creatie,  maar dat is geen normale situatie. De TD 320 die op zolder naast de Delphi staat klinkt zeker erg goed, maar je schrikt wel even als je daarna de Delphi aanzet. Mijn ambitie is dus zo hoog mogelijk  bij de Oracle te komen, maar dan wel via de tweede hands markt ^_^ Zonder element heeft de TD 320 me bijvoorbeeld maximaal  700 euro gekost. Het project mag verder zijn tijd hebben. De bedoeling is dat de Kenwood de TD 150 beneden vervangt of misschien de TD 320 boven. In die zin een hobby project.

Edited by carl

7 hours ago, Pjotr said:

Uiteraard, moet wel leuk blijven. Zou wat die arm betreft toch ook met die Douglas (ken hem verder niet) aan tafel gaan zitten voor wat hij kan bieden. Persoonlijk zou ik in dit geval voor je oorspronkelijke SME3009 II Improved (S2 versie) gaan. Is toch wel een klassieker waar je alle kanten mee op kunt. En redelijk waardevast :D Dat Stax armpje is ook fraai om te zien maar heeft wel een redelijk hoge eff mass. Kun je niet van alles in hangen. En qua bedrading zou ik daar gewoon een nette Cardas of v.d.H in stoppen.

Ik schrik van de prijzen die voor een SME 3009 II (alle uitvoeringen) gevraagd wordt. Ik heb ff op Audiomarkt gekeken, maar dat is niet leuk meer. €700 is meer "gang und gebe" dan de eerder genoemde €300 :o:blink:

De Stax heeft idd een achilleshiel en dat is niet de normale bedrading (die blijft goed), maar het punt waar de armbedrading de verbinding maakt met de aansluitconnector (SME DIN in de voet). De Stax is een eenpunter die nogal uniek is opgebouw. Boven de voet eindigt de armbedrading. De verbinding naar de SME DIN is gemaakt met haardun gelakt koperdraad. En juist die vergaat na verloop van tijd. Daar kun je geen Cardas of vdH voor gebruiken. Ik heb toen een 24V relais gesloopt om aan dun gelakt koperdraad te komen. Dat is idd dun genoeg om de arm niet in zijn beweging te beperken. Ik had eerder iets dikker koperdraad gebruikt, maar dat was al te dik, lees te stug.

Ja Roger, heb ook nog even naar die prijzen gekeken. Bizar hoe die de lucht in zijn geschoten. Prijzen van 2K zag ik voorbij komen, maar ook van $300. Paar jaar geleden betaalde je gemiddeld zo'n 150 - 300 voor een fraai exemplaar. Ben toch ook een beetje bang dat het veilingmechaniek van Ebay niet goed is voor de prijzen.

Die Stax ken ik niet van binnen. Maar wat je beschrijft is wel herkenbaar. Punt met dat hele dunne koperdraad is dat koper oplost in soldeer. Dat hele dunne draad moet je dus echt snel solderen anders is het weg. En dan nog is de overgang tussen soldeer en koper erg broos. Als dat beweegt zoals in een arm breekt dat zo weer af. Kun je voorkomen door het dunne koperdraad zelf nog even te fixeren met een klein drupje epoxy.

Edited by Pjotr
typo

Mijn prijsaanduiding sloeg op een Sme improved met het kleine contragewicht en vaste headshell.Een serie 2 met verwisselbare headshell en groot contragewicht kost tegenwoordig ongeveer e450 a e500.

Tja Ebay prijzen rijzen de pan uit en marktplaats verkopers refereren daar nogal eens aan.

Die snap ik helemaal niet Ruud.

Ik ga verder die Graigs list maar eens doorspitten. Dat internet zegt me verder niet zoveel: vragen mag maar of je het ervoor krijgt? Voor mijn Cabasse Galiotes heb ik uiteindelijk de helft betaald. En het alternatief een Jelco 750 e wordt op diverse plaatsen voor een betere prijs aangeboden. Bijvoorbeeld een Dynavector element erop en dan komt hij in plaats van de Thorens 160 te staan. En als het niet bevalt gaat de Dynavector op de Thorens 160. Wel een eyecatcher trouwens die Kenwood. 

'Misschien door Cocks creatie,  maar dat is geen normale situatie'

Ik ben wellicht wat naief, ik luister nu en dan in Rotterdam naar een knap bizar geluid, en ik ga toch geen draaitafel kopen dus ik vraag niet naar prijzen. Dus: in welke prijscategorie zit dan 'Cocks creatie' (plateau, motor) ? 

groet

Vijf maal het maakloon schat ik in Rob. Zal zeker meer tijd inzitten dan die stroomkabel die je bij hem gekocht hebt :D  En waarom geen draaitafel kopen? 

I

Edited by carl

13 hours ago, kappa7 said:

Heb je al eens aan een tangentiale arm gedacht. 

Daar is deze dt ook prima geschikt voor. 

Vroeg mij al die tijd al af, waar hangt die George toch uit? Volkomen terecht je opmerking, prachtig chassis voor een tangentiale arm.

Edited by Pjotr

Ik heb inderdaad ook aan een tangiale arm gedacht George, maar dan komt er wel een tank bij e.d. en die kan ik beneden eigenlijk niet kwijt. We gaan wel lekker armpjes kijken in Krefeld dit jaar ^_^

Edited by carl

Share

• Create New...