Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Carl op bezoek gehad.
Hij kwam een Micro-Seiki cf1 ophalen.
Na wat bijpraten tijden de koffie met gebak hebben we een paar lp''s gedraait op mijn custom made DV 1 op basis van een Thorens 160.
We hebben even de Cabasse prao geluisterd maar al gauw de Elipson 1404 aangesloten.
Bezoek is leuk.

Edited by Groovy

Wauw! Het is me eindelijk gelukt iemand aan de lijn te krijgen bij Magix, de firma die verantwoordelijk is voor FreeDB. Talloze eerdere pogingen verzandden in telefoonstiltes.

Net Leo op bezoek gehad met twee tassen kabels en aanverwanten waaronder een setje onderzetters voor componenten. Nu doen al die dingen wel wat en de ene keer beter (in mijn situatie) dan de andere keer.  Leo had zijn eigen onderzetters namelijk de door hem gebouwde verwonder - ringen bij zich: simpelweg een ring waarvan het gat is dichtgemaakt met Twaron waarop weer een kogellager ligt. We hebben er drie onder de Pass Kloon gelegd en dat leidde tot geluid met meer kleur zonder dat dit de balans van het geluid veranderde. Ik was zeer enthousiast  en heb maar een setje gehouden. Ook wat aan kabels vergeleken. De gevlochten kabel van Hans lijkt in ieder geval onverslaanbaar tot nu toe tussen voor en eindversterker. Die kabel van Leo wordt in ieder geval nog uitgeprobeerd tussen de TD 320 en de Whest phono en daarna probeer ik nog zijn LS kabel uit. Krijg het druk de komende dagen 😀

Edited by carl

Zo, dat was weer een gezellige middag bij Carl. De aanleiding was het interlinkzelfbouwplan van Carl. Ik had aangegeven dat wat hij wilde maken zo ongeveer was wat ik al had en eigenlijk wel kwijt wilde. Een eerste set had een vergulde koperdraad in een teflon buisje als geleider. Daar zaten koperen Next gen pluggen aan. Die klonken bij Carl wat aan de scherpe kant vonden wij alletwee. Daarna een andere interlink geprobeerd die als geleider een aantal dunne vertinde koperdraden heeft met als isolatie een katoenen mantel die met "snot" behandeld is. De stekkers waren zilveren Next gen pluggen.  Deze klonk al een stuk lekkerder dan de teflon versie. Direct vergeleken met de Hanskabel is deze kabel niet in mijn bijzijn. Maar als Carl zegt dat de Hanskabel beter is, geloof ik hem direct. We zaten aardig op één lijn bij het andere vergelijk. De "verwonder-ringen" (zoals Hans ze ooit benoemd heeft), deden best wel veel in positieve zin. En dat vonden wij dus ook allebei. Ik had ze ooit als experiment voor mijzelf gemaakt, maar inmiddels zijn er wat meer mensen blij mee. Ik ben benieuwd wat Carl van de speakerkabel gaat vinden. Dat is een kabel met eveneens vertind koper (totaal 2mm kwadraad) in een katoenen mantel en ook met "snot" ingesmeerd. Eigenlijk is het een imitatie van Duelund kabels, maar dan met "snot" in plaats van een gebakken olie.

Groet,

Leobus

40 minutes ago, leobus said:

Zo, dat was weer een gezellige middag bij Carl. De aanleiding was het interlinkzelfbouwplan van Carl. Ik had aangegeven dat wat hij wilde maken zo ongeveer was wat ik al had en eigenlijk wel kwijt wilde. Een eerste set had een vergulde koperdraad in een teflon buisje als geleider. Daar zaten koperen Next gen pluggen aan. Die klonken bij Carl wat aan de scherpe kant vonden wij alletwee. Daarna een andere interlink geprobeerd die als geleider een aantal dunne vertinde koperdraden heeft met als isolatie een katoenen mantel die met "snot" behandeld is. De stekkers waren zilveren Next gen pluggen.  Deze klonk al een stuk lekkerder dan de teflon versie. Direct vergeleken met de Hanskabel is deze kabel niet in mijn bijzijn. Maar als Carl zegt dat de Hanskabel beter is, geloof ik hem direct. We zaten aardig op één lijn bij het andere vergelijk. De "verwonder-ringen" (zoals Hans ze ooit benoemd heeft), deden best wel veel in positieve zin. En dat vonden wij dus ook allebei. Ik had ze ooit als experiment voor mijzelf gemaakt, maar inmiddels zijn er wat meer mensen blij mee. Ik ben benieuwd wat Carl van de speakerkabel gaat vinden. Dat is een kabel met eveneens vertind koper (totaal 2mm kwadraad) in een katoenen mantel en ook met "snot" ingesmeerd. Eigenlijk is het een imitatie van Duelund kabels, maar dan met "snot" in plaats van een gebakken olie.

Groet,

Leobus

Tja, koperen pluggen? Koperoxide is een halfgeleider en vormt met een ander metaal een gelijkrichtdiode. Niet zo vreemd dat dat scherp klinkt. Nooit begrepen waarom pluggenboeren met roodkoper aankomen... :rolleyes:

Edited by Pjotr

Sorry Pjotr,

Ik ben niet volledig geweest met de beschrijving van de pluggen. De koperen zijn nikkelvrij verguld. De zilveren zijn puur zilver. Alhans beide waren dat in nieuwstaat. Dus dat diode verhaal kan het haast niet zijn. Tenzij de goudcoating eenzelfde effect heeft. Ik ken iemand die absoluut geen teflon in kabels wil. Misschien heeft die wel gelijk.

Groet,

Leobus

Ok is dat duidelijk Leo. Maar nikkelvrij verguld? Dan diffundeert het koper dwars door het goud heen, of eigenlijk diffundeert het  goud het koper in. Er zijn wel een aantal fabrikanten die juist flink tam tam trommelen met een hun puur OFC koperen bananen en speakerterminals. Al dan niet cryogeen gesopt. Die hebben het echt niet begrepen.

Even voor de duidelijkheid. De kabels die ik vandaag gehoord heb klonken allemaal hoorbaar anders. Die van Hans zitten tussen voor- en eind en zorgen daar volgens mij voor de juiste balans. Het verschil met de vertinde koperen kabel was niet groot  (misschien een fractie strakker)  en die van Hans blijft er dus zitten( je moet niet vervangen om te vervangen). 

De vertinde koperen heb ik nu zitten tussen de Thorens  TD 320 en de Whest phono en die heb ik nu een keer vergeleken met twee DIY Grimms: een met weerstand conform advies Grimm en een zonder. Dat vergelijk ga ik volgende week nog een keer goed overdoen. Tussen de Whest en Conrad Johnson zit trouwens een Kimber PBJ en die zal dan ook worden  gewisseld. 

Van de bekabeling bij de Oracle Delphi blijf ik maar even af. Dat is een Crystal Kabel tussen Oracle en Pass Kloon en Kimber PBJ van Pass Kloon naar de Conrad Johnson.Het klonk met de Verwonderingen  - Ringen  onder de Pass Kloon werkelijk ongelooflijk goed. Misschien dat ik ipv de Kimber PBJ nog een keer de Cock kabel uitprobeer tussen de Pass Kloon en de Conrad Johnson (wel duur).

Ik stond werkelijk paf van het effect van de Verwondering - Ringen op de Pass Kloon. Ik zou het vooraf nooit geloofd hebben en heb voor Puresound toch een en ander uitgeprobeerd. Ik wil de onderzetters trouwens herdopen tot  Ringen der Verwondering. En je moet ze echt een keer horen.

Edited by carl

Ik heb een Pioneer draaitafel met een Shure V15 type III cartridge.  Daar wil ik een nieuwe naald voor ik zie hier   prijzen vanaf €49 tot €399.  Is dat wel de moeite waard?  Of is het beter om een heel nieuw element te kopen b.v. een Nagaoka MP150 

Alvast bedankt voor het advies :)

Jack

1 minute ago, Ivan10 said:

Leuk wat voor type Pioneer draaitafel heb je gescoord, Jack? Tja moeilijke kiezen zo, dan kun je beter een nieuw element kopen.

Zei ik Pioneer???? hahahah foutje, sorry het is de warm, ik was al heel vroeg aan het werk.🙃  Het komt om dat ik momenteel 2 zeer zware Pioneer receivers aan het restaureren ben....  Zit in je hoofd dan he 🤭😂. Het gaat om een Technics SL-1310 die komt uiteindelijk aan zo' n Pioneer bakbeest.. Die  klinkt iets warm, dus ik moet niet een element hebben die ook warm klinkt. Vandaar de vraag. Mijn ervaring met de MP150 en MP200 is dat die MP150 iets helderder klinkt.  Maar als zo' n Shure V15 type III met een andere naald hetzelfde kan presteren is dat ook goed.  Ik denk b.v. aan de Tonar 06453-HYPEL van €129 Ok geen boron of saffier maar m.i. wel een fatsoenlijke naald? 

14 hours ago, carl said:

Ik stond werkelijk paf van het effect van de Verwondering - Ringen op de Pass Kloon. Ik zou het vooraf nooit geloofd hebben en heb voor Puresound toch een en ander uitgeprobeerd. Ik wil de onderzetters trouwens herdopen tot  Ringen der Verwondering. En je moet ze echt een keer horen.

Ringen der Verwondering is best aardig gevonden, maar is de oorspronkelijk naam niet Verwonder-Ringen? En heb je die eierdopjes van Hans er al eens mee vergeleken? Of dat verschil maakt, daar ben ik nog het meest in geïnteresseerd.

34 minutes ago, mumsoft said:

Ringen der Verwondering is best aardig gevonden, maar is de oorspronkelijk naam niet Verwonder-Ringen? En heb je die eierdopjes van Hans er al eens mee vergeleken? Of dat verschil maakt, daar ben ik nog het meest in geïnteresseerd.

Op deze vraag kan alleen Hans een antwoord geven. Hans heeft beide. IK heb ze in ieder geval niet met de eierdop/kogel combinatie vergeleken. Ik denk dat de eierdopjes alleen in horizontale richting ontkoppelen. De ringen ontkoppelen, denk ik, ook in vertikale richting. De kogels kunnen in horizontale richting een beetje bewegen (net als bij de eierdopjes) en liggen in een soort hangmatje dat zelf ook dempende eigenschappen heeft. In hoeverre de MDF ringen zelf nog dempen, weet ik eigenlijk niet. Ik vermoed dat die ook nog wel wat doen.

Groet,

Leobus

1 hour ago, Tubejack said:

Zei ik Pioneer???? hahahah foutje, sorry het is de warm, ik was al heel vroeg aan het werk.🙃  Het komt om dat ik momenteel 2 zeer zware Pioneer receivers aan het restaureren ben....  Zit in je hoofd dan he 🤭😂. Het gaat om een Technics SL-1310 die komt uiteindelijk aan zo' n Pioneer bakbeest.. Die  klinkt iets warm, dus ik moet niet een element hebben die ook warm klinkt. Vandaar de vraag. Mijn ervaring met de MP150 en MP200 is dat die MP150 iets helderder klinkt.  Maar als zo' n Shure V15 type III met een andere naald hetzelfde kan presteren is dat ook goed.  Ik denk b.v. aan de Tonar 06453-HYPEL van €129 Ok geen boron of saffier maar m.i. wel een fatsoenlijke naald? 

Een SL1310 is geen "pongel". Het is op zich een prima speler. Ik zou die V15 er wel uit halen, dan 15 keer met je auto eroverheen rijden en dan nog een keer aan de kant leggen voor het geval als ze de straat opnieuw van asfalt gaan voorzien, 'm dan onder de wals knikkeren. Zwaar overschat prul. Er zijn wel liefhebbers voor, maar die houden van ongedefinieerd zompig geluid.

MP150 kan, maar ik zou het aandurven een AT-VM95ML erin te zetten. Kost de helft, speelt bijna op hetzelfde niveau en doet het prima in de Technics arm. Wil je iets speciaals met een licht klassieke klanktint, heb ik nog een Stanton 981 LZS met weinig speeluren in de aanbieding. Dat was vroeger hèt element voor de "high-ender" met een SL1200 of een andere dikke direct drive.

Ik ken Rogers afschuw voor de Shure ( heeft hij me vanmiddag nog een keer verteld) maar ik zou hem 1 maal  in mijn leven zelf willen horen Jack. Dus leen me hem voordat je erover heen rijdt 😀 Nog beter  bewaar hem tot de volgende forumdag dan proberen we hem samen uit 😀 

6 hours ago, leobus said:

In hoeverre de MDF ringen zelf nog dempen, weet ik eigenlijk niet. Ik vermoed dat die ook nog wel wat doen.

Ik zou toch nog eens exemplaar maken van hout Leo. Misschien zelfs van het hout wat Audiomaat gebruikt, misschien zijn het wel twee vliegen in een klap.

45 minutes ago, carl said:

Ik zou toch nog eens exemplaar maken van hout Leo. Misschien zelfs van het hout wat Audiomaat gebruikt, misschien zijn het wel twee vliegen in een klap.

Dat kan ik wel eens proberen, maar ik ben bang dat de kosten dan flink op gaan lopen. Voor een setje van drie ringen zou ik dan 6 blokjes nodig hebben. À 12.50 per stuk. Misschien dat er bij de Arnhemse fijnhouthandel nog wat reststukken te koop zijn? Ik kijk binnenkort wel eens.

Groet,

Leobus

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...