Jump to content

goodtube
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, carl said:

Hai Jack. In de laatste Stereophile van juli een interessant artikel over een tekort aan nieuwe buizen door verschillende factoren in Rusland en China.

 

En als toegift dit leuke artikel https://sonoboom.com/best-6922-tube/

Zo, die heb je snel binnen…. Mijn Juli nummer is er nog niet. In welke app lees je Stereophile?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, pjotr27 said:

Zo, die heb je snel binnen…. Mijn Juli nummer is er nog niet. In welke app lees je Stereophile?


Ik heb een abonnement op de Stereophile en de Hifi News. De Stereophile nog nooit zo vroeg gekregen (eind vorige week).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vandaag gesleuteld aan mijn laatste aanwinst, een PhonoDude.  Hij is netjes  gebouwd.  Maar een smelt zekering was vergeten. ☠️  Verder de printplaten beter vast geschroefd en  geïsoleerd met teflon busjes en ringetjes.  Wat grappig was dat de netschakelaar verkeerd zat. Uit was: "aan: 😀 

 

De versterking van deze Phono-versterker is een beetje royaal.  Dus ik zit te denken  in 2e trap een ECC82 te gebruiken i.p.v. een ECC83. Het leuke van een ECC82 is dat er enorm veel varianten zijn.  Van hele audiofiele Telefunken tot zeer lineaire computerbuizen.  Ik weet nog niet of ik genoeg versterking over hou. Binnenkort proberen.  Hij staat weer te spelen,  nu met een Denon step-up en een DL-103.  Het klinkt mooi gestructureerd. Brom en ruis zijn op normaal volume, met mijn oor in de luidspreker nauwelijks hoorbaar.  🎶

Link to comment
Share on other sites

Heb je al een beeld hoe de buizenphono presteert ten opzichte van de andere phonotrappen die je hebt? Vergeet naast Telefunken buizen de Tesla’s niet. Die spelen heel mooi lineair. Bij mijn vorige buizenphono waren Tesla ECC83 echt bizar mooi. Ik ben zelf het meest tevreden sinds ik ben overgestapt op buizenphono’s in plaats van solid state.

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Mediator said:

Heb je al een beeld hoe de buizenphono presteert ten opzichte van de andere phonotrappen die je hebt? 

Ik moet het nog verder fijn slijpen.  Morgen ga ik de RIAA correctie  nauwkeuriger maken.  (2 weerstandjes veranderen) Die loopt bij deze pre tot 50Khz.  Daarna  een volgende stap. ECC83 ga ik als het kan, niet meer gebruiken.   

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Een 83 klonk bij mij wel anders dan een 82. Ik lees op internet dat een 83 een veel gebruikte buis is bij phonotrappen. Bij digitaal heb ik nog geen combi van 83 kunnen vinden die het goed doet. Ik ben geëindigd op 83 in de eerste stage en 82 in de laatste. 50khz is in ieder geval lekker breedbandig 😬

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Mediator said:

1) Een 83 klonk bij mij wel anders dan een 82.

2) Ik lees op internet dat een 83 een veel gebruikte buis is bij phonotrappen.

3) Bij digitaal heb ik nog geen combi van 83 kunnen vinden die het goed doet.

4)Ik ben geëindigd op 83 in de eerste stage en 82 in de laatste.

5)50khz is in ieder geval lekker breedbandig 😬

1)  Alle buizen klinken anders.  6 verschillende ECC83, hebben zo allemaal hun eigen klank. Meten ook anders.

Tesla E83CC met spanrooster hoort bij de allerbeste. Maar zijn een niet goedkoop  een gemachde  set kost zo €275 of meer. 

Op de plaats van een ECC83 kun je niet zomaar een ECC82 plaatsen. Wellicht dat hij het doet, maar is niet optimaal ingesteld.    

 

2) Zeker, dat komt een ECC83 relatief een hoge versterkingsfactor +/- 100x  ideaal voor kleine spanningen van een MD-element.

 

3) Daar is hij eigenlijk ook niet voor bedoelt.  Maar het kan wel. Ik gebruik een ECC803S als 1e buis in mijn versterker. 

 

4) Meestal is het slim, om de gegevens van de fabrikant aan te houden.

 

5) 50Khz is de maximum frequentie die op vinyl past. 

 

Afijn RIAA filter aangepast ik zit nu op +/- 0,3dB afwijking.  Ik heb de DL-103 weer omgeruild voor de Goldring 1006  

Waarschijnlijk blijf ik met MM spelen het is wachten op de 1042 naald. 🙋‍♂️

 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Mediator said:

Heb je al een beeld hoe de buizenphono presteert ten opzichte van de andere phonotrappen die je hebt? Vergeet naast Telefunken buizen de Tesla’s niet. Die spelen heel mooi lineair. Bij mijn vorige buizenphono waren Tesla ECC83 echt bizar mooi. Ik ben zelf het meest tevreden sinds ik ben overgestapt op buizenphono’s in plaats van solid state.

Bij de versterker die nu in de woonkamer staat een VDV-SE10, vind ik de PhonoDude de meest geslaagde combinatie.  Alles wat je van een phono versterker verwacht, is er. Op moment dat je, je daar niet meer druk over maakt en gewoon lekker naar muziek luistert is het denk ik goed. 🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

Alles wat je van een phono versterker verwacht, is er. Op moment dat je, je daar niet meer druk over maakt en gewoon lekker naar muziek luistert is het denk ik goed. 🙋‍♂️
 

 


Zodra je dat hebt moet je het koesteren. Hoeveel zijn er niet alsmaar bezig met allerhande upgrades omdat ze weer ‘van alles horen’.

 

In mijn CD speler kan ik heel veel kwijt waaronder ecc82, ecc83, ecc88 en nog een aantal anderen. Zolang ik de instellingen maar respecteer die met dipswitches werkt. 
 

Toch worden ecc83 regelmatig gebruikt bij ‘buizen digitaal’. Een Unison Research CDE had er vier in de uitgang.


 

 

Edited by Mediator
Link to comment
Share on other sites

Is dat een smooth plate Telefunken? Ik heb nooit de ervaring gehad dat die wat dof klinkt. Ze hebben heel veel kleur (niet te verwarren met kleuring). Ik gebruik er één in mijn hoofdtelefoon versterker. Dit is overigens ook de enige plek waar hij bij mij mooi tot zijn recht komt.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Mediator said:

Is dat een smooth plate Telefunken? Ik heb nooit de ervaring gehad dat die wat dof klinkt. 

Nee geribbelde.  Ik heb ze jaren terug op de radio markt gekocht, voor niet te veel geld. Waarschijnlijk is het gewoon rommel. 

Link to comment
Share on other sites

Er is soms ook niks van te zeggen Jack is mijn ervaring tenminste. Ik kon voor een redelijke prijs een paar cleartop van RCA proberen. Je leest er veel over en volgens sommigen een walhalla. Ik vind die dingen levenloos. Ik heb ze snel weer doorverkocht en het kleine verlies genomen. Sindsdien hanteer ik het uitgangspunt dat je al noemde: ben je helemaal tevreden en vergeet je dat je naar een set luistert en ben je ook op de lange duur tevreden? Dan vooral niets veranderen en gewoon genieten.

Edited by Mediator
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...