audiofreak Posted gisteren om 19:12 Report Share Posted gisteren om 19:12 7 hours ago, thingman said: Dat van die match is natuurlijk waar! Binnen de setup en filosofie waar ik voor heb gekozen is deze kabel een uitstekende match. Het verleggen van grenzen kan niet eindeloos doorgaan door dat ene onderdeel steeds te verbeteren. Er ontstaat zo telkens weer een nieuwe 'grens'. Als je in dat stramien blijft hangen komt er nooit rust. Mijn filosofie is om te komen tot materiaalkeuzes die geen of minimaal beperkingen opleggen aan het einddoel: muzikale overtuigingskracht. Ik benader het allang niet meer met deelcriteria zoals dynamiek, laag, plaatsing of focus. Die zaken krijgen automatisch hun juiste plek als ik die andere weg bewandel en blijf bewandelen. Eens Toine. Het gaat ook om de muzikale overtuigingskracht !! Als de match er is, is de muzikale overtuigingskracht er ook, mijn inziens. Muzikale overtuigingskracht is ook voor mij een soort audiofiele rust. Audiofiele onrust heb ik al jaren geen last meer van, sinds ik mijn mindset daarin heb veranderd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted gisteren om 19:20 Report Share Posted gisteren om 19:20 Maar Carl zoekt juist naar die muzikale overdracht en hoopt op advies..Maar zolang hij niet zegt hoe en wat gaat er ook geen passelijk advies komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted gisteren om 19:27 Report Share Posted gisteren om 19:27 (edited) Hoeveel stroom trekt zo’n electrostaat eigenlijk? Misschien is 1,5 mm kwadraat ruim voldoende. Tot 10 amp kan dan al wel. Lijkt mij al aardig veel. groet, Leobus Edited gisteren om 19:28 by leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted gisteren om 19:32 Report Share Posted gisteren om 19:32 Ja voor de meeste toepassingen is 1.5mm² voldoende. Daar kan je tot 3000Wat mee gaan. de Schuko is ook maar tot 10A belastbaar dus dan is de 1.5mm prima, toch zou ik voor de eindversterkers 2.5mm kiezen. gewoon om nergens gehinderd te worden in de stroom overdacht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted gisteren om 19:40 Report Share Posted gisteren om 19:40 Misschien moet Carl tevreden zijn met zijn bijgeleverde netsnoeren en zorgen maken om andere dingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted gisteren om 20:22 Author Report Share Posted gisteren om 20:22 (edited) 42 minutes ago, Roots said: Misschien moet Carl tevreden zijn met zijn bijgeleverde netsnoeren en zorgen maken om andere dingen. Carl maakt zich graag zorgen over hifi (haha). Mijn Conrad Johnson eindversterker heeft overigens een vaste kabel. Wel robuust. Edited gisteren om 20:23 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted gisteren om 20:22 Report Share Posted gisteren om 20:22 53 minutes ago, leobus said: Hoeveel stroom trekt zo’n electrostaat eigenlijk? Misschien is 1,5 mm kwadraat ruim voldoende. Tot 10 amp kan dan al wel. Lijkt mij al aardig veel. groet, Leobus 10 amp. vraagt zo'n Final bij lange na niet. Anderzijds, 2,5mm kost een paar dubbeltjes meer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted gisteren om 20:26 Author Report Share Posted gisteren om 20:26 51 minutes ago, kappa7 said: Ja voor de meeste toepassingen is 1.5mm² voldoende. Daar kan je tot 3000Wat mee gaan. de Schuko is ook maar tot 10A belastbaar dus dan is de 1.5mm prima, toch zou ik voor de eindversterkers 2.5mm kiezen. gewoon om nergens gehinderd te worden in de stroom overdacht. Hoe dik is installatiedraad eigenlijk George. Veel dikker dan dat hoeft verder niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted gisteren om 20:32 Author Report Share Posted gisteren om 20:32 (edited) Belachelijk geprijsd maar wel erg mooi. https://www.russandrews.com/eu/evolution-100-powerkord-euro-plug-to-w320-iec/ Ik ben trouwens wel een Kimber liefhebber en al erg lang. Dat idee van vlechten geloof ik wel in. Edited 7 hours ago by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted gisteren om 20:51 Author Report Share Posted gisteren om 20:51 Ever verder zoekend die Finals trekken iets van 10 Watt aan stroom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted gisteren om 21:07 Report Share Posted gisteren om 21:07 (edited) 19 minutes ago, carl said: Ever verder zoekend die Finals trekken iets van 10 Watt aan stroom. Oh ,dan zou 3* 1.5 mm2 prima kunnen. Setje Schuko kopen en ik denk dat je nog eens versteld zou staan... Ik zou dat eerder proberen als meer dan 500 euro uitgeven voor kabel met 102% koper conductor... Hoezo 102%, als ik dat lees dan voel ik me al voor de gek gehouden.... Edited gisteren om 21:11 by pjotr27 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted gisteren om 21:09 Author Report Share Posted gisteren om 21:09 (edited) Ik ga dat zeker niet kopen Pjotr. Ik vind het gewoon een mooi product. Wat is “Schulp” kabel. Edited gisteren om 21:11 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted gisteren om 21:11 Report Share Posted gisteren om 21:11 2 minutes ago, carl said: Ik ga dat zeker niet kopen Pjotr. Ik vind het gewoon een mooi product. Snap ik... Ziet er goed uit.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted gisteren om 21:32 Report Share Posted gisteren om 21:32 1 hour ago, carl said: Hoe dik is installatiedraad eigenlijk George. Veel dikker dan dat hoeft verder niet. 2.5mm² dikker heeft alleen zin op grote afstanden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 23 hours ago Report Share Posted 23 hours ago 1 hour ago, carl said: Belachelijk geprijsd maar wel erg duur. https://www.russandrews.com/eu/evolution-100-powerkord-euro-plug-to-w320-iec/ Ik ben trouwens wel een Kimber liefhebber en al erg lang. Dat idee van vlechten geloof ik wel in. En waarom dan?..Het zien van die site is al lachen...Kijk dan: Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 23 hours ago Report Share Posted 23 hours ago 57 minutes ago, carl said: Ik ga dat zeker niet kopen Pjotr. Ik vind het gewoon een mooi product. Wat is “Schulp” kabel. Schuko Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 23 hours ago Report Share Posted 23 hours ago 4 hours ago, Roots said: Okay, en waar halen die hun stroom vandaan...Gaan die rechtstreeks in de muur of stekkerblok...Is er randaarde aanwezig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 hours ago Author Report Share Posted 6 hours ago (edited) We hadden indertijd iemand op het forum (Tuby noemde hij zich) die uitlegde waarom die laatste meter stroomkabel zo belangrijk was Roots. Hij vergeleek stroom met de volle zee met grote golven. Hoe dichter bij een niet te stijle kust hoe rustiger de zee werd. In gevlochten kabel zit gewoon veel koper. De storingen krijgen daarin alle tijd om tot rust te komen. Bovendien schermt de gevlochten constructie nog af ook. Als het onzin is hoor ik het graag ! In die zin zou ik kunnen kijken bij de Russ Andrews Yello kabel (hun goedkopere lijn) https://www.russandrews.com/eu/yello-power-uk-to-iec/ Die is gevlochten maar wel veel goedkoper. Edited 6 hours ago by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 5 hours ago Report Share Posted 5 hours ago Ik ben elektrotechnicus van beroep Carl...En van kinds af aan altijd een hobby geweest. Kom dus niet met zo'n onnozele uitleg over stroom. Maar geef nou gewoon eens antwoord op mijn vraag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 hours ago Author Report Share Posted 4 hours ago Die uitleg was van Tuby hoor Roots (haha). Ik ken verder je achtergrond. Zoiets vergeet ik echt niet Ik heb nog geen verklaring waarom die laatste meter kabel iets uit zou moeten maken. Ik heb indertijd van Jo Mullers zeer dure Siltech stroomkabel in huis gehad. Die klonken zeker niet beter dan mijn veel goedkopere Russ Andrews. Ik had wel de idee dat die laatste net iets beter klonk dan standaard kabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 hours ago Report Share Posted 4 hours ago Vlechten is zeker ook mijn manier van kabels maken. Voor netkabels worden hier alleen de fase en de nul gevlochten, de aarde draad ligt er naast. De aarde helemaal weg van die twee geleiders zou nóg beter zijn. Maar... ik til veel minder aan de kwaliteit van netkabels dan aan die van interlinks en luidsprekerkabels. Aarding op de juiste manier en verder van de geleiders is in mij oren belangrijker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 hours ago Author Report Share Posted 4 hours ago Eigenlijk hetzelfde concept als dat plaatje van Kimber Hans. Toch is het een terechte vraag van Roots wat de gevlochten kabel precies doet. Verder Roots stroom puur uit de muur en een Ifi DC filter parallel geschakeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 hours ago Report Share Posted 4 hours ago Door het vlechten ontstaat er een afscherming tegen storingen. Mij is ook eens verteld, dat een deel van het signaal niet door, maar om de geleiders via het magnetisch veld getransporteerd wordt. Door het vlechten (kruisende draden) heeft dat veld om de draden meer kans om te blijven bestaan. En dan hebben capaciteit en inductie nog invloed natuurlijk. Maar nogmaals.... in hoeverre dat voor stroomkabels van belang is? Voor mij zijn de verschillen tussen stroomkabels niet groot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 4 hours ago Report Share Posted 4 hours ago 15 minutes ago, carl said: Verder Roots stroom puur uit de muur en een Ifi DC filter parallel geschakeld. Dus nergens een stekkerblok.....Heb je wel randaarde daar? Ik weet wat een vlechtkabel doet, dat was mijn vraag niet...Toevallig had ik op Metrum Hex een diy vlecht vlechtsel en heb die vervangen door een supra, ik ben nog niet overtuigt of dat een goede keus was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 hours ago Author Report Share Posted 3 hours ago (edited) Ik heb natuurlijk wel een stekkerdoos @Roots. Die is gemaakt door Roger. Het is van oorsprong een metalen Brennenstuhl. Roger heeft daar de bedrading van aangepast. Voor de duidelijkheid de Finals zitten niet op het stekkerblok. Alles stond in juiste fase. Dat zou ik weer een keer moeten doen. Edited 3 hours ago by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts