Duclaasie Posted 9 mei Author Report Share Posted 9 mei Die grote buis (6C4P) is gelijkrichter en de kleinere liggende (6S19P ) is volgens mij om de spanning onder controle te houden. Wat de 6J1P in deze schakeling precies die durf ik niet te zeggen, maar het resultaat is 240v gelijkspanning. De andere spanningslijn uit deze voeding is 6,3V gelijkspanning voor de gloeispanning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 mei Report Share Posted 9 mei Dat wordt erg netjes zo, Ik ben erg benieuwd naar het resultaat na het wikkelen van de spoel. Dat is gewoon en erg mooie manier om de RIAA te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 10 mei Author Report Share Posted 10 mei De spoelen ben ik ook erg nieuwsgierig naar, ik hoop dat zelf opnieuw wikkelen goed uitpakt. Als dat is gelukt dan staat er straks een hele mooie phono te spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 16 mei Report Share Posted 16 mei Zitten de weerstandjes er ondertussen in Duclaasie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 16 mei Author Report Share Posted 16 mei Nee, die gaan er pas in als ik de spoelen goed voor elkaar heb. Ik wil niet op meerdere vlakken wijzigingen maken die het signaal beïnvloeden. Daarnaast wil ik ook kunnen duiden wat de invloed van de weerstanden is en dat gaat alleen vanuit deze uitgangssituatie. Wel heb ik alles voorbereid klaar liggen en het aantal wikkelingen van de spoel berekend. Over een week of twee hoop ik het eerste resultaat te hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 16 mei Report Share Posted 16 mei Wijze aanpak...En goed meten heh. Je hebt nu een mooie meter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 29 mei Author Report Share Posted 29 mei Het wikkelen is begonnen en dat valt nog niet mee. Na het aantal wikkelingen te hebben bepaald heb ik uitgerekend hoeveel wikkelingen dat per laag worden. Obv de binnediameter zijn dat er 132, obv de buitendiameter zijn het er 250. Hoe dit gaat uitpakken gaan we zien, maar het doel is dat de tweede aan de binnenkant op de wikkelingen ligt en aan de buitenzijde er tussen. Of dat gaat lukken is een tweede…. voor het wikkelen heb ik een shuttle gemaakt waar ik de benodigde lengte van bijna 8 meter op kan wikkelen, zodat ik die makkelijk door de kern kan doorvoeren. Voor de beeldvorming, de rinkern is 19,90 mm met een gat van 10,5. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 29 mei Report Share Posted 29 mei Klaas is in elk geval het weekend door Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 29 mei Report Share Posted 29 mei Is geduldig werkje...Halverwege breekt ineens de draad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 29 mei Author Report Share Posted 29 mei Mwah, draadbreuk ben ik niet zo bang voor. Heb al geoefend en de draad kan wel wat hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 29 mei Report Share Posted 29 mei Hoe dik is het draad? Ziet er inderdaad solide uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 29 mei Author Report Share Posted 29 mei De buitendiameter is ongeveer 0,25mm. Dat is dus 15 aders plus zijde Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 30 mei Report Share Posted 30 mei Is niet massief dus? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 30 mei Author Report Share Posted 30 mei Nee, ik heb een klos Litze van Cock die ik gebruik om te wikkelen. Die draad ga ik ook gebruiken voor de interne bedrading. Voordeel is dat het soepel is en de ontkoppeling van de print dan dus ook beter is. Overigens gaat dat wikkelen wel even duren, want dat kan ik momenteel niet “even” in een ruk doen vanwege mijn fysieke gesteldheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 30 mei Report Share Posted 30 mei Hoe ga je straks die draad vertinnen? Die litze van Cock is glas gecoat en daarvoor heb je een heel hete bout of een heel heet badje nodig. Moet je dan straks als ze klaar zijn, terug naar Cock om te vertinnen in dat super hete badje van Cock. Weet je trouwens de diameter van de individuele aders? Bijvoorbeeld 15x0,07 mm of 15x 0,05 mm. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 30 mei Author Report Share Posted 30 mei Vertinnen is geen probleem, dit is geen glas maar emaille coating en dat gaat goed met een hete bout met dikke tip. Mijn bout kan tot 450°C en ik heb ook nog een tinpot staan. Heb het er ook met Cock over gehad en die zegt dat het geen probleem is. Volgens mij is het 15x0,05, voor zover dat nog te lezen is op de klos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 30 mei Report Share Posted 30 mei En nu maar hopen dat de weerstand je geen parten gaat spelen. Als ik deze site erbij pak, kom je met 1 meter van deze draad zit je al op 0,57 Ohm. (8,5/15) https://www.eclecticsite.be/calc/weerstand.htm groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 30 mei Author Report Share Posted 30 mei Ik heb hem gemeten en kom op 0,6 Ohm/meter. De oorspronkelijke wikkeldraad is nog veel dunner en meet 1,5 ohm/meter. Als het goed is is het effect van de weerstand in deze schakeling minimaal en gaat het echt om de inductie. Er staan ook weerstanden parallel aan deze spoel met veen hogere waardes, dus het effect van weerstand is als het goed is erg klein. In het het uiterste geval ga ik alle aders doorpiepen en gebruik ik er bijvoorbeeld maar 6 om aan exact dezelfde weerstand te komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 30 mei Report Share Posted 30 mei 14 minutes ago, Duclaasie said: In het het uiterste geval ga ik alle aders doorpiepen en gebruik ik er bijvoorbeeld maar 6 om aan exact dezelfde weerstand te komen. Misschien is het dan makkelijker om die grote parallel weerstand te halveren. Hoef je niet opnieuw te wikkelen. Let wel, dit is een opmerking van een min of meer leek. Kan best zijn dat de schakeling dat niet toelaat. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 30 mei Author Report Share Posted 30 mei 3 minutes ago, leobus said: Misschien is het dan makkelijker om die grote parallel weerstand te halveren. Hoef je niet opnieuw te wikkelen. Let wel, dit is een opmerking van een min of meer leek. Kan best zijn dat de schakeling dat niet toelaat. groet, Leobus Dat kan absoluut niet, het gaat namelijk om de RIAA correctie waar het deel van uitmaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 31 mei Author Report Share Posted 31 mei Voor de interne bekabeling maak ik een kabel obv een en katoen kern waar per kanaal twee aders Litze worden gewikkeld in een soort dubbele helix. Afwerking door middel van garen, om ze dicht mogelijk bij gebruik van natuurlijke materialen te blijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 2 juni Author Report Share Posted 2 juni Het wikkelen vordert gestaag. De eerste laag is gewikkeld en ik ben met de tweede laag begonnen. Om het voor mijzelf makkelijk te maken krijgt de draad bij laag twee een kleurtje, zodat ik makkelijker de draad netjes tussen de wikkelingen van laag één kan leggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 2 juni Report Share Posted 2 juni Knap werk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 2 juni Report Share Posted 2 juni 39 minutes ago, Groovy said: Knap werk. +1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 2 juni Report Share Posted 2 juni Zekers!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts