Jump to content

Buizen phono keuzes


Duclaasie
 Share

Recommended Posts

Bedankt Kraus. 
 

Iets verkeerd gegaan. Wat ik wilde zeggen dat je volgens mij op deze CD in en uit polarity kan horen. Ik hoorde dat verschil niet.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Edje2 said:

Ik denk dat Klaas doelt op het omdraaien van signaal en massa aan de uitgang van de phono. Ik denk echter dat dit niet zomaar kan, maar dat hangt af van de opzet van de phono af. Je koppelt het signaal nu immers aan de massa van het ontvangende apparaat (je moon versterker). Maar George kan dat vast beter verklaren

Je loopt ergen het risico dat je toch nog ergens een aardverbinding hebt als je signaal en aarde zo maar omdraait.

Je zal als je dat wil doen zeker moeten weten dat je nergens aan aarde hangt niet in maar ook niet voor af na je versterker.

Het makkelijkste om dan toch recht uit te komen is om je uitgang van de transformator om te poolen.

Je moet dan nog wel even kijken hoe de aarde van je arm is gedaan, vaak hangt die via de rechts min (groen) aan aarde.

Echter door je transformator kan je dat probleemloos omdraaien al zal je de aarde draad dan aan de primaire zijde van de trafo moeten aarden als dat al nodig is.

 

Link to comment
Share on other sites

De arm heeft een separate aarde en in de phono is er geen verbinding met randaarde te bekennen. Daarnaast is ook zonder de aangesloten aarde van de draaitafel de boel keurig stil. 
 

Wissel in de SUT is geen optie, dus dan blijft alleen wisselen op het element over. Als ik het goed begrijp geeft wisselen van polariteiten in interlinks dan ook problemen, omdat dat op hetzelfde neerkomt als wisselen van de ingang of uitgang van de phono pre. Toch wel apart, aangezien het een wisselspanning betreft 

Link to comment
Share on other sites

Een wisseling kan alleen als je aarde van de alle aansluitingen los zijn van elkaar.

Vaak zit in je voorversterker bij de ingang aan aarde.

Daar kan het dan fout gaan maar hoeft niet 

Draaien op het element is nog het makkelijkst.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb net nog dubbel gecheckt en er hangt nergens signaal aan de randaarde. Wel valt op dat de kastapanning ( behuizing naar randaarde) sterk varieert afhankelijk van positie netstekker, 3,4 VAC VS 190 VAC. 


Als de spoelen weer klaar zijn ga ik gewoon meten met de scoop waar de fase draait in de phono pre. Zeker gezien het feit dat in theorie dit niet zou moeten optreden. Ik wil toch weten wat hier de oorzaak van is  

 

Draaien aan het element kan ook, alleen dat is niet handig zolang ik met verschillende phono voorversterkers speel. Ik sluit alleen niet uit dat dat wel de definitieve oplossing gaat worden

Link to comment
Share on other sites

De mechanische ontkoppeling van de phono print is een feit. Uit Regufoam heb ik cilinders gemaakt en die aan beide zijden van een boutje voorzien. Alle bekabeling naar de print licht inmiddels ook mooi vrij, zodat de ontkoppeling ook echt zin heeft. 
IMG-5238.jpg


IMG-5239.jpg
 

IMG-5243.jpg
 

IMG-5246.jpg

Daarnaasts krijgt de ringkerntrafo in de voeding ook een ontkoppeling van de bodem. Dit doe ik dmv 3 dikke dotten siliconenkit. 

IMG-5245.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Dat ontkoppelen van de trafo snap ik niet. Die bout in het midden geeft trillingen toch gewoon door.

Dat zelf knutselen is natuurlijk best leuk, maar heb je al eens gedacht aan een setje VWR’s onder de behuizing? Ben je in een keer klaar.

Als je interesse hebt, stuur maar een PB tje. Kunnen we wat afspreken.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Het gaat in dit geval om het voorkomen van trilling van de trafo naar de behuizing in plaats van vice versa. Constructie met de bout komt ook wel goed, daar wordt over nagedacht 

 

Onder de apparaten gebruik ik ISO Acoustics ISO Pucks, tot op heden bevallen die mij uitstekend. Mocht ik behoefte hebben aan VWR’s, dan weet ik je zeker te vinden. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Duclaasie said:

Als de spoelen weer klaar zijn ga ik gewoon meten met de scoop waar de fase draait in de phono pre. Zeker gezien het feit dat in theorie dit niet zou moeten optreden. Ik wil toch weten wat hier de oorzaak van is  

 

Waarom denk je dit Klaas? Is deze versterker een non-inventerende versterker volgens de specs? Zal toch niet komen doordat er een component verkeer zit, is dus gewoon onderdeel van het ontwerp. Een simpele buizenschakeling kan toch echt het signaal inverteren, en dat is hier dus aan de hand.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Duclaasie said:

Constructie met de bout komt ook wel goed, daar wordt over nagedacht 

Misschien een ring knippen van een sorbothane inlegzooltje en onder het dekseltje waar de bout doorheen gaat....En eventueel ook onder.

 

En deze voor onder de print: DVA.1-10-15-M4-10-55 ELESA+GANTER - Trillingsdemper | M4; Ø: 10mm; rubber; L: 15mm; L.schroefdraad: 10mm; DVA1-10-15-M4 | TME - Elektronische Componenten Nederland

Edited by Roots
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Duclaasie said:

Normaliter inverteerd het signaal op de eerste buis en keert weer om op tweede. Althans, zo heb ik het begrepen… 

Dat is zeker niet het geval. Niet elke schakeling inverteert, dat hang dus van de schakeling en buis af. De eerste trap is volgens mij een common cathode schakeling en als ik me goed herinner inverteert die. De tweede trap weet ik niet, maar die zal niet inverterend zijn. Elektronica is voor mij e lang geleden, maar er zal vast iemand zijn die het allemaal nog weet. Maar geloof me, er komt niet zomaar een geinverteerd signaal uit, dat zit simpelweg in de schakeling gebakken.

Link to comment
Share on other sites

Tis afhankelijk van waar je de uitgang pakt, in het kort, je hebt hier een stroombron boven de buis in de vorm van de IRF830. 

Deze zorgt voor een constante stroom naar de buis. gaat de spanning op het rooster omhoog dan gaat de stroom door de buis lopen en valt de spanning op de anode, daar is je eerste inversie van je signaal. 

In de 2e trap lijkt ook zo iets te gebeuren maar daar zie ik niet zo snel wat er gebeurd.

Lijkt me wel dat dit terug moet draaien maar ben er niet zeker van.

 

Hier zie je een stukje theorie over het draaien van de fase in een schakeling.

split-load%20phase%20splitter%20schemati

https://www.tubecad.com/2014/06/blog0294.htm

  

 

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

Dit is zinvolle infor

11 hours ago, kappa7 said:

Tis afhankelijk van waar je de uitgang pakt, in het kort, je hebt hier een stroombron boven de buis in de vorm van de IRF830. 

Deze zorgt voor een constante stroom naar de buis. gaat de spanning op het rooster omhoog dan gaat de stroom door de buis lopen en valt de spanning op de anode, daar is je eerste inversie van je signaal. 

In de 2e trap lijkt ook zo iets te gebeuren maar daar zie ik niet zo snel wat er gebeurd.

Lijkt me wel dat dit terug moet draaien maar ben er niet zeker van.

 

Hier zie je een stukje theorie over het draaien van de fase in een schakeling.

split-load%20phase%20splitter%20schemati

https://www.tubecad.com/2014/06/blog0294.htm

  

 

Dit is zinvolle informatie George!

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Zoals jullie waarschijnlijk al begonnen te vermoeden is de Ampearl inmiddels meer een project voor mij geworden dan een kant en klare phono voorversterker. Als gevolg van de prijsstelling zijn er, volkomen begrijpelijk, op bepaalde vlakken concessies gedaan. Mijn nieuwsgierigheid en perfectionisme kunnen dit niet verdragen, dus we gaan hier aan werken. 


To do list

- Matched pair buizen V

- Ontkoppelen phono print V

- Ontkoppelen rinkerntrafo V

- Bitumen aanbrengen

- Aarde aansluitingen vervangen 

- Elco’s vervangen

- Wikkelen RIAA spoelen

- Weerstanden vervangen

- Interne bedrading vervangen

 

Het begon natuurlijk met de kanaalongelijkheid die uit een van de RIAA spoelen bleek te komen. Dit ga ik, als het goed is, oplossen door deze opnieuw te wikkelen. Bij het contact wat ik hierover met Cock had kwamen ook de gebruikte weerstanden en condensatoren ter sprake. Ik wist al dat Cock gecharmeerd was van Shinko, Takman en Kiwame weerstanden, dus op zijn advies heb ik de nodige weerstanden besteld. Shinko is echter amper nog in de juiste waardes te krijgen, en bijzonder duur. De bestelde weerstanden zijn dus allemaal Takman en Kiwame geworden in ruime aantallen, zodat ik ook kan gaan matchen. Deze aanpassing wil ik pas gaan doen als de spoelen weer goed zijn, omdat anders het mogelijke effect niet kan worden gehoord. Voor de volgende posities heb ik weerstanden besteld;

 

Afsluitweerstand 

R1 47K Takman 

Gridstopper

R2 100R Kiwame

Bias weerstand

R3 1K Kiwame

Gridstopper

R17 100R Kiwame 

Anodeweerstand

R20 5.1K Kiwame

Anode rooster terugkoppeling 

R21 100R Kiwame

Uitgangsweerstand

R26 470K Takman 

RIAA correctie

510R  Kiwame

620R Kiwame

 

Daarnaast zijn de gebruikte elco’s in de voeding niet bepaald van top kwaliteit. De 470uF 450V Elzet elco van de smoorspoel stond al te knorren als een varken in een modderpoel, dus die moet er uit. En als we dan toch bezig zijn wordt de rest van de elco’s ( Samwha) ook vervangen. Hiervoor heb ik de volgende elco’s besteld:

 

Smoorspoel

Vishay 470uF 450V 105°C 

Vishay 47mkf 400V 105°C

6,3 V voeding

Afvlak 

Vishay 4700uF 25V 105°C

Uitgang 

Nichicon 2200uF 25V 105°C 

Parallel regelbare weerstand  

Vishay 100uF 25V 105°C

240vdc

Uitgang 

Vishay 47mkf 400V 105°C

470uF 63V 105°C

Ingangsprint

Filter 

Vishay 4700uF 25V 105°C

Phono voorversterker voeding

Vishay 47mkf 400V 105°C

 

De koppelcondensatoren van de phono voorversterker blijven voorlopig origineel. Hier is Vishay voor gebruikt een een paar 0,5% types van mij onbekende makelij. Mogelijk worden de koppel en ontkoppel condensatoren ooit nog vervangen, maar dat is nu niet aan de orde. 

 

En waar gaat dat nou toe leiden… Een Ampearl die met minder compromissen is gebouwd en minder invloed van de omgeving binnen krijgt. Hoe dat gaat klinken moet allemaal nog maar blijken, maar iets wat met zoveel toewijding en aandacht is gemaakt móét wel haast goed klinken…

Edited by Duclaasie
Afgevinkt wat klaar is
Link to comment
Share on other sites

Wauw, kan je niet gewoon zélf een phono voorversterker ontwerpen en fabriceren? Want dit komt er heel dicht in de buurt zo. En hoe leuk is dát? Een eigen phono pre maken :wub: :D.

Link to comment
Share on other sites

Nu overschat je mijn capaciteiten schromelijk René. Ik sluit niet uit dat ik daar ooit aan begin, maar op dit moment ben ik daar absoluut niet toe in staat. Zeker ontwerpen doe je niet zomaar, dus als ik ooit zelf iets bouw dan zal dat een bestaand ontwerp zijn. 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Duclaasie said:

Nu overschat je mijn capaciteiten schromelijk René. Ik sluit niet uit dat ik daar ooit aan begin, maar op dit moment ben ik daar absoluut niet toe in staat. Zeker ontwerpen doe je niet zomaar, dus als ik ooit zelf iets bouw dan zal dat een bestaand ontwerp zijn

 

Maar dát geeft dan weer niet vind ik. Je bouwt dan wél een (heel goed) ontwerp na, maar wel compromisloos...

Link to comment
Share on other sites

Waarom niet juist de koppel-C vervangen Klaas? Ik denk dat je daar wel een de grootste klapper zou kunnen maken namelijk. een mooie PIO erin en je herkent het ding bij wijze van spreken niet meer terug.

Link to comment
Share on other sites

Daar ben ik mij van bewust, maar dat heeft nog geen prioriteit. Zo gauw de hele boel goed en betrouwbaar speelt is dat een eventuele volgende stap. Het is wel een onderwerp wat ik ook met Cock al heb besproken en die gaf al wat suggesties. Ik wil dit stap voor stap en gestructureerd aanpakken om te voorkomen dat er ergens een afwijking optreed die dan moeilijk is te herleiden en om de verschillen goed te kunnen duiden. Te veel zaken in één keer laat ik mij dus ook niet toe verleiden. 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Duclaasie said:

Te veel zaken in één keer laat ik mij dus ook niet toe verleiden. 

Je vervangt verder alle weerstanden en condensatoren, dempt de kast, zet de printen op rubber, nieuwe buizen, maar de uitgangscondensatoren is een stap te ver:D

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Edje2 said:

Je vervangt verder alle weerstanden en condensatoren, dempt de kast, zet de printen op rubber, nieuwe buizen, maar de uitgangscondensatoren is een stap te ver:D


Die uitgangselco’s komen nog wel, maar ik wil eerst de rest op orde hebben. Daarnaast moet ik eerst nog maar eens gaan bepalen welke het gaan worden, want als érgens veel keus in is…

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Duclaasie said:


Die uitgangselco’s komen nog wel, maar ik wil eerst de rest op orde hebben. Daarnaast moet ik eerst nog maar eens gaan bepalen welke het gaan worden, want als érgens veel keus in is…

Ik snap het hoor Klaas, maar kwam wat gek over. Er zijn overigens maar 1 type echt goede koppel condensatoren en dat is papier in olie.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...