Jump to content

Buizen phono keuzes

Duclaasie
 Share

Recommended Posts

Ik ben er niet bij geweest Toine, maar als een set beduidend harder staat kun je zeker wel overdonderd worden door het verschil. Als je dat koppelt aan het omdraaien van de fase is de conclusie gemaakt. Dat zou een oorzaak kunnen zijn, maar nogmaals, ben er niet bij geweest, dus zeker geen conclusie uiteraard.

Inmiddels heb ik ook met Cock contact gehad in mij ingelezen over het zelf wikkelen van spoelen. Ik ga dus zelf alle 4 spoelen opnieuw wikkelen met mooie Litze draad die Cock mij aanbied. Het zal even duren voor het zover is, maar ik ben er van overtuigd dat dit voor nu by far de leukste en de beste oplossing is. 

Het alternatief is kant en klare spoelen kopen, maar naast de kosten hebben die vaak ook een behoorlijke tolerantie qua waardes. Nu kan ik dus zelf de spoelen zo nauwkeurig mogelijk wikkelen. 

5 hours ago, Duclaasie said:

Inmiddels heb ik ook met Cock contact gehad in mij ingelezen over het zelf wikkelen van spoelen. Ik ga dus zelf alle 4 spoelen opnieuw wikkelen met mooie Litze draad die Cock mij aanbied. Het zal even duren voor het zover is, maar ik ben er van overtuigd dat dit voor nu by far de leukste en de beste oplossing is. 

Het alternatief is kant en klare spoelen kopen, maar naast de kosten hebben die vaak ook een behoorlijke tolerantie qua waardes. Nu kan ik dus zelf de spoelen zo nauwkeurig mogelijk wikkelen. 

En hee, als je er zélf zóveel liefde in stopt kán het niet anders dan véél beter worden...

Hoe ga je serieweerstand en inductie op elkaar afstemmen als je onbekende draaddikte gaat gebruiken bij zelf wikkelen?

Of heb je de mogelijkheid om de draaddikte aan te passen? Dat wordt dan meerdere keren overnieuw wikkelen voordat je goed zit. Of kies je de draden zo dik dat de weerstand sowieso te laag is en je dus een voorschakel weerstand gaat toepassen?

groet,

Leobus

Edited by leobus

Een weerstand in serie is sowieso geen optie. Daarnaast is de invloed van de serie weerstand zeer beperkt en vormt de inductie de belangrijkste factor. Is ga dus ook op basis van inductie de nieuwe spoelen wikkelen. De spoelen staan parallel aan diverse weerstanden met veel grotere waardes, dus die invloed is per definitie minimaal. 

Gewoon de draaddikte van deze meten en daarmee starten, en ook de weerstand natuurlijk.En dan op je scope kijken zodra je het aantal wikkelingen hebt bereikt hoe de fase gaat zijn.

1 hour ago, Duclaasie said:

De spoelen staan parallel aan diverse weerstanden met veel grotere waardes, dus die invloed is per definitie minimaal. 

Dat valt nog maar te bezien. De invloed van de kleine waarde parallel is juist het meest bepalend voor de totaal weerstand.

voorbeeld:

1 ohm parallel aan 100 ohm geeft samen ca 0,99 ohm

2 ohm parallel aan 100 ohm geeft samen ca 1,96 ohm.

De invloed van de hoge parallelle waarde is dus gering. Die van de lage waarde niet.

groet,

Leobus

Ik ben toch nog eens kritisch gaan luisteren naar het verschil bij omdraaien van de fase. Zoals ik al had verteld kan ik dat op mijn voorversterker eenvoudig omschakelen met een druk op de knop van de afstandsbediening.

zowel mijn voor als eindversterker zijn niet inverterend. De streamer (Aurender) is ook non-inverterend. De sudden pa-4 phono is dat ook niet.

ik heb diverse muziek beluisterd, zowel met de streamer als met de pickup. Ik hoor een minimaal verschil waarbij ik een zeer lichte voorkeur heb voor de correcte fase. Het resultaat is consistent met beide bronnen. Maar heel eerlijk, ik denk dat ik het blind zeker niet van elkaar zou onderscheiden als ik niet weet wat er speelt. Het verschil is heel erg klein en bij sommige opnames is geen enkel verschil waar te nemen. As ik wel verschil hoor verandert de hoogte van het geluidsbeleving een klein beetje en ook de focussering. Diepte blijft gelijk.

Al met al kan ik de verschillen die Rene en klaas hebben gehoord op geen enkele manier reproduceren. Hiermee zeg ik niet dat het verschil bij klaas er niet is, maar vind het wel opmerkelijk dat de verschillen zo groot zijn. Wellicht dat door de problemen (met de fase oa) in de phono versterker het effect versterken? Ik denk daarom wellicht zinvol  om te zoeken waarom het verschil zo groot is. Dat zou in mijn optiek niet zo moeten zijn.

Chesky heeft een test CD met polarity check. Ik had indertijd dezelfde ervaring als Edje. Nagenoeg niet te onderscheiden.

6 hours ago, Edje2 said:

Ik ben toch nog eens kritisch gaan luisteren ?........

Hiermee zeg ik niet dat het verschil bij klaas er niet is, maar vind het wel opmerkelijk dat de verschillen zo groot zijn. Wellicht dat door de problemen (met de fase oa) in de phono versterker het effect versterken? Ik denk daarom wellicht zinvol  om te zoeken waarom het verschil zo groot is. Dat zou in mijn optiek niet zo moeten zijn.

Zeldzaam nuttige feedback. 

Ik wil ook niks afdoen aan de ervaringen van  Duclaasie maar ik denk dat nuttig is om te proberen tot op de bodem uit te zoeken hoe die zo duidelijke verschillen nu precies ontstaan. CD/streamen misschien de makkelijkste weg.

Heeft polariteit hier mee te maken???. Dan misschien even stekker(s) omdraaien. (Ik hoop maar geen onzin uit te kramen)

Edited by Kraus vonBentinck

Daar ga ik ook zeker nog naar kijken. 

Daarnaast heb ik nog wat ideeën mbt de Ampearl die ik wil gaan doorvoeren. Zo zijn de connectoren voor de aarde van belabberde kwaliteit, dus die ga ik sowieso vervangen. Daarnaast zingt de behuizing als een nachtegaal, wat met buizen die gevoelig zijn voor microfonie geen ideale combinatie is. De behuizing gaat worden gedempt met bitumen en de print van de phono ga ik beter ontkoppelen van de behuizing. De wijze waarop dit was gedaan is verre van optimaal. 

Daarnaast gaan op termijn een aantal weerstanden worden vervangen voor Kiwame en Takman weerstanden. Deze wil ik echter niet eerder plaatsen dan dat de spoelen van de RIAA correctie weer goed zijn, omdat je anders nooit een eerlijk vergelijk kan maken. 

Ook gaat waarschijnlijk (een deel van) de interne bedrading worden vervangen voor Litze. Let wel, ook hiervoor geldt dat één ding tegelijk! Doel één is nu de RIAA spoelen, daar kan ik waarschijnlijk eind van de maand aan beginnen, omdat ik dan de wikkeldraad binnen heb. Genoeg te doen dus de komende tijd. 

14 minutes ago, Duclaasie said:

Daarnaast heb ik nog wat ideeën mbt de Ampearl die ik wil gaan doorvoeren. Zo zijn de connectoren voor de aarde van belabberde kwaliteit, dus die ga ik sowieso vervangen.

Kan je de Ampearl niet "gebalanceerd" maken, zodat aarde en massa zweeft van elkaar?

Een goede aarde connector op een phono is vooral belangrijk kwa gemak in mijn optiek. Ik heb deze op mijn zelfbouw phono en is echt heel goed. Kan zo’n vorkje onder, maar ook losse draad. Op de 4500 euro kostende Sugden zit een simpel m5 dopmoertje. Heel vervelend om aan te draaien en zit nooit vast met de hand:

https://www.digikey.nl/en/products/detail/cinch-connectivity-solutions-johnson/111-2223-001/241133?s=N4IgTCBcDaIFIFYAcB2AtAOQCIgLoF8g

4 minutes ago, Roots said:

Kan je de Ampearl niet "gebalanceerd" maken, zodat aarde en massa zweeft van elkaar?

Daar zeg je nogal wat roots. Dan moet de gehele versterker over hoop. Lijkt me ondoenlijk. En ik denk dat het niet veel oplevert. Heb je meer complexiteit en ik denk dat je zelfs de riaa dubbel moet uitvoeren

Edited by Edje2

Je moet in elk geval een extra inverterende trap toevoegen om naast de koude ook een hete uitgang te krijgen. Daar wordt het vaak niet beter van.

Zeker met buizen gaat daar teveel verschil inzitten om dat netjes te doen, dan kom je al snel op een inverterende opamp, lijkt me niet dat je dat moet willen.

Als je gebruik maakt van een transformator aan de ingang kan je natuurlijk daar eenvoudig de fase omdraaien.

Dan komt het signaal er weer recht uit.

Lijkt me het makkelijkst om de boel weer recht te trekken.

12 minutes ago, kappa7 said:

Je moet in elk geval een extra inverterende trap toevoegen om naast de koude ook een hete uitgang te krijgen. Daar wordt het vaak niet beter van.

Zeker met buizen gaat daar teveel verschil inzitten om dat netjes te doen, dan kom je al snel op een inverterende opamp, lijkt me niet dat je dat moet willen.

Als je gebruik maakt van een transformator aan de ingang kan je natuurlijk daar eenvoudig de fase omdraaien.

Dan komt het signaal er weer recht uit.

Lijkt me het makkelijkst om de boel weer recht te trekken.

Doel je nu op gebalanceerd maken, of überhaupt op inverteren van het signaal? Aansluiting van de uitput omwisselen komt toch op hetzelfde neer, of zie ik iets over het hoofd?

Eerst doel ik op het plan om het gebalanceerd te maken, dat is eigenlijk ondoenljk.

Daarna geef ik een optie om je signaal wel juist uit je phono amp te krijgen door het signaal wat er ingaat te inverteren.

Dat kan makkelijk om dat je daar de boel met een transformator isoleert.

Ik denk dat Klaas doelt op het omdraaien van signaal en massa aan de uitgang van de phono. Ik denk echter dat dit niet zomaar kan, maar dat hangt af van de opzet van de phono af. Je koppelt het signaal nu immers aan de massa van het ontvangende apparaat (je moon versterker). Maar George kan dat vast beter verklaren

1 minute ago, Edje2 said:

Ik denk dat Klaas doelt op het omdraaien van signaal en massa aan de uitgang van de phono. Ik denk echter dat dit niet zomaar kan, maar dat hangt af van de opzet van de phono af. Je koppelt het signaal nu immers aan de massa van het ontvangende apparaat (je moon versterker). Maar George kan dat vast beter verklaren

Precies, dat is wat ik bedoel. 

Ombouwen naar gebalanceerd lijkt mij complete waanzin en dat is dus ook absoluut niet aan de orde. 

4 hours ago, carl said:

Chesky heeft een test CD met polarity check. Ik had indertijd dezelfde ervaring als Edje. Nagenoeg niet te onderscheiden.

Met een cd kan men geen polariteit van netstekkers checken. De test tracks betreffen de juiste polarisatie/ fase van de speakers.

Ik vermoed toch dat de polariteit van de netstekkers weinig tot niets te maken heeftmet waar het hier om gaat. Veel apparaten zijn niet gevoelig voor een juiste polariteit maar dat gaat niet altijd op. Soms is er wel degelijk verschil, echter niet in de zin waar hier sprake van is ( denk ik; verder doe ik er hier het zwijgen toe maar volg het topic met grote interesse)

Edited by Kraus vonBentinck