Jump to content

Keuze(probleem)


Anathema
 Share

Recommended Posts

Omdat luisteren naar muziek in de woonkamer soms wat huiselijke irritatie oplevert, denk ik aan een tweede installatie in mijn eigen 'hok'. Een voor de hand liggende benadering zou in dat geval neerkomen op het bezoek aan een aantal winkels ten einde een keuze te maken. Het probleem is echter dat mijn gezondheidstoestand dat niet meer toestaat. Daarenboven heb ik geen auto, zodat een bezoek aan een Marktplaatsaanbieder uit Verweggistan er niet in zit. En dus heb ik mij getracht in te lezen waar het gaat om de keuze voor een versterker. In mijn werkende leven heette zo'n activiteit nog een 'literatuuronderzoek' 🤪

Ik kwam overigens uit op een tweetal kandidaten, namelijk de Marantz PM7000n en de Cambridge Audio CXA81. Het kan uiteraard beter en duurder maar ik acht dat in mijn situatie weinig zinvol. Daarbij zijn echtgenote noch dochters geïnteresseerd in de muziek waarnaar ik luister en al helemaal niet in de daarvoor benodigde apparatuur.  En dus is mijn vraag of één uwer bekend is met de genoemde versterkers. Bij voorbaat mijn dank.

 

Link to comment
Share on other sites

De genoemde versterkers ken ik niet en kan er dus ook niets over zeggen.

Het 'probleem' doet mij echter aan een heel andere en veel flexiber aanpak denken: een (of liever enkele) hoofdtelefoon(s).

Ik heb zelf enkele bedrade hoofdtelefoons en enkele hoofdtelefoon versterkers maar ook enkele draadloze in-ears.

In combinatie met een walkman of een behoorlijke telefoon is men volkomen vrij en wederzijds verlost van de buitenwereld.

Een 1 terrabyte geheugenkaartje en/of een abonnement op een streaming service geeft een mer a boire aan keuzemogelijkheden in een alleszins acceptabele kwaliteit. Een bijkomend voordeel is natuurlijk dat men niet (meer) gebonden is aan een vaste luisterplek. Het is bovendien ook een leeftijdsbestendige aanpak.

 

Link to comment
Share on other sites

Even de knuppel in het hoenderhok gooiend. Als jij graag naar historische opnamen luistert en geïnteresseerd bent in buizen waarom koop je dan geen Quad 34 (kost weinig geld) of een Quad Alterra op een van je buizeneindversterkers. De Quad voorversterkers met hun klankregeling en filters lijken met bij uitstek geschikt voor Historische opnamen. 

Link to comment
Share on other sites

Even afgezien van het advies voor een hoofdtelefoon (kan prima werken als je dat prettig vind. Ik hou er niet zo van). Ga naar 1 goede hifi zaak en maak daar je keuzen., bv plan een bezoekje aan https://www.lexicommultimedia.nl/ en maak daar een keuze (of andere gerenomeerde hifi zaak in de omgeving). Maak eerst een afspraak, zodat ze ruim de tijd kunnen nemen

Ik zou ook Hegel, Rega en Roksan meenemen in je shortlist

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Anathema said:

Marantz PM7000n en de Cambridge Audio CXA81

 

Da's een kwestie van smaak. Beiden goed.

 

Wat ik bij de Maranz prettig vind, met oudere oren, is de toonregeling voor een klein beetje meer hoog. De Camebridge heeft dat niet. Ook heeft de Camebridge geen phono in en de Maranz wel.

 

Bijvoorbeeld https://www.apollo.nl/nl/geluid/stereo-versterker/ heeft beide modellen. misschien zijn ze genegen om demomodellen te sturen? Belletje kan geen kwaad.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Tja ergens gaan luisteren en en vergelijken is eigenlijk de enige optie.

Het probleem van vervoer is natuurlijk een lastig iets maar is ook best wel een alternatief voor te vinden.

https://www.greenwheels.nl/ zou natuurlijk een oplossing kunnen zijn voor je probleem zonder zelf een auto te hoeven bezitten.

Daarmee lijkt dat mij hier eerder het probleem dan dat je niet weet wat te kiezen.

 

Link to comment
Share on other sites

Vooraf mijn grote dank voor alle adviezen die als zodanig aanleiding waren voor de nodige overdenkingen mijnerzijds. Daarbij overigens allerminst geholpen door het feit dat ik bij de uitdeling van impulsiviteit ooit kennelijk achteraan heb gestaan. Maar de uitkomst is dat het advies van Kraus vonBentinck mij het meest aansprak. Ten eerste ontslaat het mij van de noodzaak op zoek te gaan naar een versterker en mogelijk luidsprekers. Ten tweede omdat ik al beschik over de nodige ‘hardware’, zoals bedrade hoofdtelefoons, (draadloze) inears, een iPod als ook een Musical Fidelity X-can V3 hoofdtelefoonversterker. Voor het geval dat iemand zich, niet ten onrechte, afvraagt waarom ik niet zelf op de gedachte aan een hoofdtelefoon ben gekomen, het volgende. Veel van de door mij in de afgelopen jaren gebruikte voorversterkers (zowel veelal zelfgebouwde klonen van de Marantz 7 als halfgeleiders, inclusief een Philips ‘Sound enhancer’) waren nog van het ‘less is more’ principe. Nogal sektarisch dus. Met andere woorden: geen aansluiting voor een hoofdtelefoon. Of een doodzonde als een toonregeling. En het geluid van het hoofdtelefoonversterkertje in een CD-speler laat nogal wat wensen onvervuld. Bij mij althans en dus geen hoofdtelefoon.

 

Rest nog de iPod. Met 256 gb kan ik op zich prima vooruit. Tot streaming ben ik nog niet bekeerd en dus is het ding, via iTunes, gevuld met een GROOT aantal CD’s. Met het geluid is op zich wel te leven, ware het niet dat ik uiterst ongelukkig ben met dat kleine schermpje. Voor de duidelijkheid: de 104 ‘officiële’ symfonieën van Joseph Haydn staan er ook op. Over het manchet betekent dat dus 416 delen. Maar het schermpje komt niet verder dan de naam van de componist, want voor de rest is er geen plaats. Dus waar zit dan het begin van de symfonie nr. 84? Maar ook de Rolling Stones en Chet Baker plaatsen mij voor een identiek probleem. En nee, ‘kantelen’ lukt niet bij iTunes. Of wellicht beter, mij niet. Ofschoon ik me bewust ben de mogelijkheid via de bibliotheek de tenaamstellingen in te korten, voel ik daar niet veel voor. Niet in het minst omdat de iPod inmiddels al voor meer dan 200 gb is gevuld. Dus die ligt daar maar.

Met het verhaal achter de Musical Fidelity X-can win ik, naar ik vrees, ook al geen prijs. Ooit afgekoppeld, want ik wilde een andere combinatie proberen en die liet op dat moment, in dat half-voltooide rek, fysiek te weinig ruimte voor de Musical Fidelity. Geen probleem, want ik wilde toch twee nieuwe buisjes bestellen. Kortom: uit het oog verloren en vervolgens vergeten. Al komt daar nu verandering in 😃

 

Link to comment
Share on other sites

Naar mijn idee inderdaad een logische keuze. Hoewel niet iedereen even enthousiast is over een hoogdtelefoon zijn er toch ook veel tevreden gebruikers. In een 'overstap' naar de hoofdtelefoon zou je ook niet de eerste zijn. A.g.v. een verhuizing heeft Hansko een schitterende installatie (draaitafel, versterking en luidsprekers) de deur uit gedaan en 'behelpt' zich verder met CD-speler en Stax hoofdtelefoon. Ik heb nog niks van hem vernomen over spijt of verlies van interesse in de muziek (jazz en klassiek).

Naast de aloude en onvolprezen Stax zijn er de laatste jaren echt hoogwaardige alternatieven gekomen, m.n wat betreft in-ears en opslag/speler. Op dit forum is er niet veel animo voor maar er is een enorm terrein om te ontdekken (bij interesse).

Ook qua budget is er een verbazingwekkende variatie.

Wat het scherm betreft zijn er ook heel veel mogelijkheden met een tablet, een mobiele telefoon of een digitale muziekspeler (astell&kern of Sony als het budget ongelimiteerd is)

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...