Jongensdroom Posted 21 december 2023 Report Share Posted 21 december 2023 10 minutes ago, Hans van Liempd said: De zijwanden zijn ook te provisorisch. In mijn kamer waren alle akoestische middelen al aanwezig. Kleden tegen de muur, het plafond bekleed met houtwolcement, een vloerkleed op de vloer en losse diffusers. Daar zijn later alleen de basstraps bijgekomen. Het verfraaien van de ruimte en het aanpassen van de absorptie is pas veel later gebeurd. Zo zag het er in het begin met de Wilsons uit, dus echt geen kaal hok: Pssst Hans ............ je vloerkleed hangt aan de muur. En kan die verwarming niet elders? Tís maar een idee hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 december 2023 Report Share Posted 21 december 2023 (edited) 34 minutes ago, carl said: Lees nu eens goed Jack in plaats van je cynische opmerkingen te debiteren. Behalve het plafond zijn alle wanden en vloer behandeld ! Cynisch? Nee hoor Carl, eerlijk "jij doet toch áltijd je eigen ding? Al jaren... Wij noemen dat "stronteigenwijs" Edited 21 december 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 december 2023 Report Share Posted 21 december 2023 2 minutes ago, Jongensdroom said: Pssst Hans ............ je vloerkleed hangt aan de muur. En kan die verwarming niet elders? Tís maar een idee hoor. Tis ammel wè. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 december 2023 Author Report Share Posted 21 december 2023 16 minutes ago, Tubejack said: Cynisch? Nee hoor Carl, eerlijk "jij doet toch áltijd je eigen ding? Al jaren... Wij noemen dat "stronteigenwijs" Als ik mijn hele leven gedaan had wat andere zeiden dan vrees ik het ergste Jack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 21 december 2023 Report Share Posted 21 december 2023 42 minutes ago, Bebatoli said: Ik ben het met Hans eens dat je beter eerst je akoestiek op orde brengt. De beperkingen van je ruimte mogen je luidsprekerkeuze niet beïnvloeden, ten minste, dat is mijn gedacht. Het plafond gans behandelen zal het laag weinig tot niets beïnvloeden. De gedachte dat een muziekruimte akoestisch onbegrensde mogelijkheden biedt als je er maar genoeg aandacht en/of geld in steekt is naar mijn bescheiden mening onjuist. Elke ruimte heeft een figuurlijk plafond van haalbaarheid dat gedefinieerd wordt door diverse parameters. Niet alles is mogelijk; niet in elke ruimte is 20 of 30 Hz op sterkte een realistisch streven. Wel ben ik het met Hans en jou eens dat de akoestiek, binnen de mogelijkheden en wensen van de eigenaar, zoveel mogelijk geoptimaliseerd behoort te zijn alvorens daadwerkelijk nieuwe speakers aan te gaan schaffen. Dat lijkt me inderdaad ook de juiste volgorde. Echter, als het mijn ruimte zou zijn en ik in Carl's situatie zou zitten, dan zou ik ook zo snel mogelijk eens willen weten of en hoe een dipool (conus of vlies, dat is om het even) het doet. De mogelijkheid is niet ondenkbaar dat het laag bijzonder goed neergezet wordt en dan zou akoestische optimalisatie vooral gaan over het temmen van reflecties (flutter) en algehele nagalm. Er valt voor elk van de twee scenario's wel iets te zeggen. Het lijkt ook een kwestie van voorkeur te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 december 2023 Author Report Share Posted 21 december 2023 (edited) Jouw redenering is een beetje de mijne Toine. Het is zo dat ik ook makkelijker in het plafond investeer als ik het laag onder controle heb. Misschien vindt @Tubejack me nu iets minder eigenwijs. PS ik ben inmiddels aan het rekenen hoeveel oppervlakte absorptie ik er relatief bij krijg als ik het plafond doe. Ik heb de idee dat het meer is dan ik aanvankelijk dacht. Edited 21 december 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 21 december 2023 Report Share Posted 21 december 2023 1 minute ago, carl said: Jouw redenering is een beetje de mijne Toine. Misschien vindt @Tubejack me nu minder eigenwijs. Kijk, het punt is een beetje hoe je het moet organiseren om een paar dipolen thuis te krijgen. Als je een audiovriend hebt die er een keer mee jouw kant op wil komen is dat heel mooi. Maar om nu een dealer te vragen om een paar Spatials op proef te zetten terwijl je ze zeker (nog) niet zult gaan kopen is ook zoiets. Tja, wat is eigenwijs... je volgt je eigen weg in audio. Ik ben zelf vaak wel impulsiever dan jou, dat weet ik zeker, en dat heeft me eigenlijk maar 1 keer teleurgesteld in al die 45 jaar. Maar ik heb ook zat gedaan na ampele overweging en door eerst op proef thuis te spelen en ook dat is niet altijd een garantie voor succes. Ik weet ook niet wat wijsheid is, maar dat je nog wat akoestische finetuning kunt gebruiken lijkt me evident, als ik afga op wat Hans schrijft. Met basstrapping zou ik sowieso wachten op wat Rivasono gaat zeggen bij het tweede bezoek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 december 2023 Author Report Share Posted 21 december 2023 - Ik heb zelf ook schoenen verkocht in mijn jonge jaren Toine. Ik val niemand lastig (behalve jullie dan) als ik niet serieus geïnteresseerd ben. Ik bied ook altijd aan de kosten te vergoeden. Ik probeer altijd te voorkomen dat mensen zich te kort voelen gedaan. - Iemand zoals jij die verstand van zaken heeft kan makkelijk impulsief te werk gaan. Ik snap iets van draaitafels, maar de rest is puur de ervaring van een geïnteresseerde leek. - Ik hoop eerlijk gezegd dat bastrapping niet of nagenoeg niet noodzakelijk is. Op het plafond kom ik terug. Ik ben nu aan het rekenen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 december 2023 Author Report Share Posted 21 december 2023 (edited) Het vloeroppervlakte van de luisterkamer is ongeveer 24 m2. De inhoud van de kamer is 60 m3. Op basis van het advies van RivaSono is er 18 m2 aan “ akoestisch” oppervlakte aan mijn ruimte toegevoegd en dit is inclusief een wollen vloerkleed van 5 m2. Dat is exclusief een met stof beklede stoel en exclusief een open kast van 2 bij 2 meter voor pakweg de helft gevuld met boeken en platen. Een aantal vakken is bovendien gevuld met Akotherm. Heel ruw geschat een 22 m2 bij elkaar. RivaSono wilde op het plafond nog 13 m2 aan akoestisch materiaal toevoegen. Daarmee zou een nagalm gerealiseerd worden van 0,32. Ik heb hier over gediscussieerd op het forum. Veel mensen waaronder Gydo vreesden een nagamtijd die te doods was en adviseerden minder akoestisch materiaal op het plafond te bevestigen. Vandaar dat ik de aanpak van het plafond heb uitgesteld. Wat is wijsheid ? Edited 21 december 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 21 december 2023 Report Share Posted 21 december 2023 45 minutes ago, carl said: Het vloeroppervlakte van de luisterkamer is ongeveer 24 m2. De inhoud van de kamer is 60 m3. Op basis van het advies van RivaSono is er 18 m2 aan “ akoestisch” oppervlakte aan mijn ruimte toegevoegd en dit is inclusief een wollen vloerkleed van 5 m2. Dat is exclusief een met stof beklede stoel en exclusief een open kast van 2 bij 2 meter voor pakweg de helft gevuld met boeken en platen. Een aantal vakken is bovendien gevuld met Akotherm. Heel ruw geschat een 22 m2 bij elkaar. RivaSono wilde op het plafond nog 13 m2 aan akoestisch materiaal toevoegen. Daarmee zou een nagalm gerealiseerd worden van 0,32. Ik heb hier over gediscussieerd op het forum. Veel mensen waaronder Gydo vreesden een nagamtijd die te doods was en adviseerden minder akoestisch materiaal op het plafond te bevestigen. Vandaar dat ik de aanpak van het plafond heb uitgesteld. Wat is wijsheid ? Wijsheid is gericht te werk gaan. Dus geen grote oppervlakken vol met absorptie. 0,3 is vrij kort. Het lijkt weinig uit te maken, maar 0,4-0,5s lijkt me beter voor stereo muziekruimtes, in het laag oplopend naar 0,7s. Ik zei al eens dat ik best een keer binnen wil vallen als ik in de weekends in Cuijk ben. Is vlakbij. Je gaf (terecht) aan dat Rivasono eerst nog moest langskomen. Ik wil ook niet in iemands wielen rijden. Maar dat is aan jou. Mijn advies is in elk geval gratis en dan zie ik je ook eens in het echt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 december 2023 Report Share Posted 21 december 2023 Ik hoop dat je de akoestische problemen oplost @carl voor luidsprekers heb je nu een aantal richtingen gekregen. Die van Hans om een paar goedkope transmissie lijn luidsprekers te proberen Lijkt me slim. Zelfde kun je doen met een paar met een gesloten systeem. Dat laatste type lijkt me kansrijk omdat de meeste buizen versterkers een te lage demping factor hebben. Dus slecht laag. Ook 2 van mij hebben dat euvel . Gelukkig heb je daar bij vinyl minder last van omdat er simpel weg minder laag op staat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 december 2023 Author Report Share Posted 21 december 2023 38 minutes ago, thingman said: Wijsheid is gericht te werk gaan. Dus geen grote oppervlakken vol met absorptie. 0,3 is vrij kort. Het lijkt weinig uit te maken, maar 0,4-0,5s lijkt me beter voor stereo muziekruimtes, in het laag oplopend naar 0,7s. Ik zei al eens dat ik best een keer binnen wil vallen als ik in de weekends in Cuijk ben. Is vlakbij. Je gaf (terecht) aan dat Rivasono eerst nog moest langskomen. Ik wil ook niet in iemands wielen rijden. Maar dat is aan jou. Mijn advies is in elk geval gratis en dan zie ik je ook eens in het echt Laten we even per PB een afspraak maken voor januari Toine . Ik wil je eerlijk gezegd ook wel eens zien - misschien val ik wel een beetje mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 december 2023 Author Report Share Posted 21 december 2023 29 minutes ago, Tubejack said: Ik hoop dat je de akoestische problemen oplost @carl Een deel van de oplossing is in ieder geval geen LS met extreem laag Jack en ik houd jullie op de hoogte ! En voor de rest moet ik een aantal stappen doorlopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 december 2023 Report Share Posted 22 december 2023 9 hours ago, carl said: Een deel van de oplossing is in ieder geval geen LS met extreem laag Jack en ik houd jullie op de hoogte ! En voor de rest moet ik een aantal stappen doorlopen. Op mijn Fet versterker zit een spectrum analyser. Daar kun je e.e.a. mee zien. Het meeste laag gaat helemaal niet zo laag maar zit bij 40...60 hertz. Wat ik ronduit irritant vind is vermoeiend ongecontroleerde laag rond of nog onder die frequenties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 22 december 2023 Report Share Posted 22 december 2023 44 minutes ago, Tubejack said: Op mijn Fet versterker zit een spectrum analyser. Daar kun je e.e.a. mee zien. Het meeste laag gaat helemaal niet zo laag maar zit bij 40...60 hertz. Wat ik ronduit irritant vind is vermoeiend ongecontroleerde laag rond of nog onder die frequenties. Dat is correct Jack w.b.t. de frequenties. Daaronder begint er spontaan van alles mee te rammelen in je kamer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 december 2023 Author Report Share Posted 22 december 2023 (edited) Van rammelen heb ik nu weer geen last Wil. Edited 22 december 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pass Posted 23 december 2023 Report Share Posted 23 december 2023 On 21-12-2023 at 18:05, Jongensdroom said: Ik ben nu zover, om te kunnen zeggen, dat een review helemaal niks zegt voor JOU. Wat wil je hier nu eigenlijk zeggen? Ik snap niet waar je heen wilt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 december 2023 Author Report Share Posted 30 december 2023 (edited) On 23-12-2023 at 16:03, Pass said: Ik snap niet waar je heen wilt. Ik ook niet Pass. Een review moet lezer mijns inziens helpen om een keuze te ondersteunen en een shortlist te maken. Zeker de reviews in NL zijn niets anders dan advertorials. Maar mijn volgende bijdrage is weer volledig on topic. Edited 30 december 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 30 december 2023 Report Share Posted 30 december 2023 On 23-12-2023 at 16:03, Pass said: Wat wil je hier nu eigenlijk zeggen? Ik snap niet waar je heen wilt. Dat je, ik, Carl, anderen niets hebben aan een review. Je moet zelf luisteren en proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 30 december 2023 Report Share Posted 30 december 2023 15 minutes ago, carl said: Ik ook niet Pass. Een review moet lezer mijns inziens helpen om een keuze te ondersteunen en een shortlist te maken. Zeker de reviews in NL zijn niets anders dan advertorials. Maar mijn volgende bijdrage is weer volledig on topic. Een shortlist kan iemand anders niet voor je maken. Dat moet je zelf doen. Bij kennissen gaan luisteren, winkels bezoeken, naar shows, etc. Luidsprekers die je telkens opvallen in positieve zin, ga je vervolgens in huis zien te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 30 december 2023 Report Share Posted 30 december 2023 Als je een goede review hebt dan geeft dat inzicht in wat apparatuur doet. Als je dan vervolgens weet wat je mooi vindt dan kun je op basis daarvan een shortlist maken. Dat kan overigens ook op basis van ervaringen van anderen die je de goede kant opsturen. Zo werk ik tenminste vaak. Maar mijn laatste zet heb ik samengesteld op basis van zelf in het verleden veel luisteren en het mooiste uitkiezen van wat ik toen gehoord heb. Nou ja, bijna dan. Ik vind het allebei verantwoorde manieren van kiezen. Er zijn ook mensen die impulsief aankopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 december 2023 Author Report Share Posted 30 december 2023 1 hour ago, Jongensdroom said: Dat je, ik, Carl, anderen niets hebben aan een review. Je moet zelf luisteren en proberen. Ik heb behoorlijk veel gehoord hoor Wil. Toch kan een goed review iemand op weg zetten om naar een bepaald product te gaan luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 31 december 2023 Report Share Posted 31 december 2023 (edited) 11 hours ago, carl said: Ik heb behoorlijk veel gehoord hoor Wil. Toch kan een goed review iemand op weg zetten om naar een bepaald product te gaan luisteren. Het zijn meestal dezelfde reviewers met een bloemrijke woordenschat, leest vaak makkelijk weg , maar zet mij niet echt aan, om iets te gaan beluisteren. Edited 31 december 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 31 december 2023 Report Share Posted 31 december 2023 Wellicht is een review belangrijk voor twijfelaars. Het kan je op het goede spoor zetten. Kijken wat er allemaal te koop is en luisteren is toch de beste manier . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 31 december 2023 Report Share Posted 31 december 2023 Ik heb er destijds een jaar over gedaan om mijn vorige speakers uit te zoeken. Tot in Antwerpen en Groningen toe. Mijn huidige merk Magnepan ken ik al tientallen jaren, maar ik hoorde altijd dat deze niet zouden kunnen in mijn kleine ruimte. De fabrikant/importeur koopt advertenties bij het tijdschrift. De recensie mag hij wel tevoren inzien. De recensent en het tijdschrift willen graag wat verdienen. De leverancier hoopt wat te gaan verdienen. Daar alles om geld draait, heb ik er weinig vertrouwen in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts