Jump to content
High-End Forum
Sign in to follow this  
Michiel123

Reparatie Sonus Faber Electa Amator II (662)

Recommended Posts

Hallo,

ik woon in Den Bosch en zoek iemand die mijn Sonus Faber luidsprekers door kan meten en eventueel kan repareren. Ze hebben een tijdje op zolder gelegen en de woofer van 1 van de 2 werkt niet. 
Kan wellicht met het verhuizen te maken hebben of het niet gebruiken?

In de luidspreker zelf is de electronica (van het filter) voorzien van een zwarte beschermlaag overigens (soort rubber) 

groeten

michiel

Edited by Michiel123
type error

Wellicht Durob audio in Vught, vroeger de importeur van Sonus Faber.

Ik zou dan toch naar de huidige importeur gaan. Maar eerst een bezoekje Speakerland is geen slecht idee.

Als de woofer t niet helemaal meer doet, zit er dan niet ergens en kabeltje los (of verbroken)?

Weet eigenlijk niet of het standaard Scanspeak 18w/8545 01 units zijn die erin zitten

Edited by Duck-Twacy

De units zijn custom versies van Scanspeak, helaas weer een typisch geval Franco Serblin uit die tijd...zelden tot nooit 'off the shelf' units gebruikt.

Zitten je HF/LF jumpers nog wel goed vast? De connecties op de woofers zijn gesoldeerd, daar kan weinig aan misgaan.

raw_drivers_015.JPG

raw_drivers_006.JPG

De Electa Amator 1 en de Extrema hebben hetzelfde probleem, als een unit defect raakt is het einde oefening. Vooral die Skaaning/Audiotechnology woofer uit de EA1/Extrema is nergens meer te krijgen.

Edited by janmetdekorteachternaam

On 10/26/2020 at 7:12 AM, Michiel123 said:

ik woon in Den Bosch en zoek iemand die mijn Sonus Faber luidsprekers door kan meten en eventueel kan repareren.

Misschien kan Ronald van Eijk iets voor je betekenen, die repareert luidsprekers. Ook als het moeilijk is. 

https://www.marktplaats.nl/a/diensten-en-vakmensen/reparatie-en-onderhoud-audio-tv-en-foto/m1356275194-ronald-van-eijk-audio-draaitafel-en-luidspreker-reparatie.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr

Vriendelijke groet,

Jack

Er is heel veel dat je aam een luidspreker kunt repareren, zelfs de spreekspoel als de schade niet te groot is.

Er zit een extra magneet op de units op de foto geplakt. Dit is een wel meer gebruikte modificatie om de parameters een klein beetje te veranderen. Qes en Qts worden wat verlaagd en Fs wat verhoogd.

Met een beetje mazzel is het de enige modificatie en is de magneet los te peuteren en op een andere, standaard, unit te plaatsen. De magneten zitten afstotend tegen de luidspreker en met een normaal dotje lijm vast.

Of anders even de woofers omwisselen, dan weet je meteen hoe je verder moet.

Als het probleem niet mee verhuist dan wens ik je veel succes....En anders je woofer ter reparatie aanbieden inderdaad.

Sinds gisteren heb ik ook dat van mijn Electa Amator II bij eentje de woofer is uitgevallen. De tweeter doet het nog wel. Het is of de woofer of het filter. Heb de woofer nog niet los kunnen krijgen, zit nogal vast. Nog geen kracht willen inzetten.

Ik heb vandaag contact gehad met de importeur, Savoraudio.nl. Zij verwezen me door naar Audioservice.nl. De importeur heeft reparatie van Sonus Faber aan hen uitbesteed.

Al een pad gekozen voor reparatie?  

On 11/12/2020 at 10:32 PM, kappa7 said:

Als het de unit zelf is die kapot is dan kan je het beste contact opnemen met de fabrikant van de speaker unit zelf.

http://www.audiotechnology.dk/iz.asp?id=4|g|138|||

Ejvind Skaaning (RIP) heeft wel Dynaudio en Scan Speak opgericht, maar heb nooit gehoord dat deze speaker units door Audio Technology gemaakt wordt...

http://www.cfuttrup.com/history/ejvind_skaaning.html

Moet wel zeggen dat Denemarken een opmerkelijk groot aantal high end LS merken voortgebracht heeft. Er zullen zeker kruis bestuivingen zijn

http://www.cfuttrup.com/history/index.html

Edited by Duck-Twacy

1 hour ago, Duck-Twacy said:

Moet wel zeggen dat Denemarken een opmerkelijk groot aantal high end LS merken voortgebracht heeft.

en niet alleen luidspreker bedrijven. Voor de rest van de audioketen is er ook heel veel te vinden.

Ja daar heb je eigenlijk ook gelijk in. In NL zijn natuurlijk ook diverse high end merken (geweest), maar toch meer lokaal bekend. Iedereen in highend kent bv Densen

Densen, Lyngdorf, B&O,Copland, Tangent, Thule, Gryphon, Holfi, Steensen, Ortofon, Bruel & Kjaer(microfoons) om er maar een paar te noemen.

Bestaat Jamo nog? BOW was ook Deens.