Jump to content

Rega Aria


Francois
 Share

Recommended Posts

Beste mensen, is er onder jullie iemand die de Arcam Rphono en Rega Aria phono voorversterkers beiden hebben beluisterd? Ik heb recentelijk een Rega Planar 8 met Apheta 2 (MC) gekocht en uitgeprobeerd op mijn Schiit Mani en de Arcam. De Arcam zet een zeer mooi en realistisch geluidsbeeld neer. Als ik de ogen sluit, lijkt het werkelijk alsof de musici in mijn kamer een optreden verzorgen. Desondanks ben ik benieuwd of de Rega Aria de Arcam kan overtreffen........Rega stelt dat de Planar 8 en de Aria op elkaar matchen, maar iedereen die al langer met audio bezig is, weet hoeveel marketing bullshit wordt verkondigd.....Anyway, hoor graag eventuele ervaringen.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb heel veel phonotrappen in huis gehad, maar deze twee niet. Mijn ervaring is dat phonotrappen er veel toe doen. Als je een geïnteresseerd koper ben zou ik bij de handelaar een exemplaar een weekend op proef vragen.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Na lang twijfelen eindelijk afgelopen zaterdag bij de plaatselijke dealer, te weten Audio Expert, de Rega Aria (nieuw in de doos) opgehaald en kunnen afspreken dat ik deze maar liefst 2 weken mag uitproberen. Bevalt de klank niet, kan ik deze terugbrengen zonder enige kosten. Dit onder het mom van; "wat heb ik aan een ontevreden klant?"
Kijk, daar wordt deze jongen nog eens blij van.

De Aria is een heel stukje groter, vooral langer, dan de Arcam Rphono en dit betekent live Tetris om een en ander logisch in te passen in het rek aangezien er niet heel veel ruimte is. Na enig schuiven en testen of er geen ruis- of bromgeluiden optreden, kan het echte luisteren gaan beginnen. Eerst met de Rega Planar 8 / Apheta 2, dus MC modus.

Eerste indrukken laat ik op me inwerken en probeer nog niet te oordelen. De ervaring met audioapparatuur in het algemeen, maar met versterkers in het bijzonder, leert mij dat deze wat tijd nodig hebben om te "acclimatiseren". Na de eerste lp komt de versterker "los", ervaar ik het geluid als meer transparant dan initieel het geval was. Toch ben ik niet direct heel enthousiast en vraag me af waarom. Is het doordat de warmte, het meer ronde geluid van de Arcam Rphono tussen mijn oortjes zit? Ik denk het wel, want na 3 lp's begin ik de nieuwe klanken beter te waarderen. Het geluid is niet alleen doorzichtiger, onthult meer microdetail, maar er is tevens meer lucht tussen de individuele uitvoerenden. Ook is er duidelijk een langer durend uitsterven van geluiden. Verder valt me op dat de bas strakker is en op de een of andere manier ervaar ik het geluid als sneller dan met de Arcam Rphono. Soms is het lastig geluid goed te omschrijven, zo ook in dit geval. Helaas verzand men, ondergetekende niet uitgezonderd dus, al snel in die audiofiele bla bla clichés waarvoor mijn excuses. 

Na deze succesvolle sessie heb ik voor mezelf reeds besloten dat de Aria een nieuw baasje heeft gevonden en dus niet terug hoeft naar het asiel, uh Audio Expert. Omdat de avond nog jong is en het luisteren goed bevalt, schakel ik over naar mijn secundaire draaitafel. Dit is een Dual 704 met Shure V15 III, uitgerust met een Jico sas naald. Dit systeem is normaal gekoppeld aan de Shiit Mani.  Benieuwd wat de Aria presteert in MM modus.

Het antwoord is werkelijk verbluffend, want het verschil in kwaliteit tussen beide systemen wordt zonder enig overdrijven bijna volledig opgeheven. Waar voorheen de Dual / Shure combinatie in vergelijking met de Rega / Apheta versluierd, zelfs een beetje muf en donker imponeerde, is het geheel nu zeer transparant, helder en schoon.

Overbodig om te vermelden dat ik erg blij ben met mijn bevindingen. Uiteraard was het belangrijkste doel om de MC weergave te verbeteren, maar de winst in MM is zo enorm dat het nu heel wat prettiger wordt om de Dual meer te gaan gebruiken. Deze draaitafel kwam namelijk vooral in actie om vinyl te draaien dat net niet helemaal gaaf is, met andere woorden waar ik de Apheta liever niet aan bloot stel. Niet dat ik echt brakke platen draai, maar toch....

Tot zover dag 1 met de Rega Aria, wordt mogelijk vervolgd. 

Edited by Francois
Link to comment
Share on other sites

Update dag 2 en 3:

Er is wel degelijk een behoorlijk verschil tussen MM en MC, ten gunste van MC. Dat wil zeggen dat er een veel groter podium wordt neergezet.

Mensen die deze versterker willen uitproberen, houden er dus maar beter rekening mee dat het een paar dagen duurt voordat deze optimaal klinkt! Beste thuis uitproberen.

Link to comment
Share on other sites

Als fervent Rega liefhebber leuk om die positieve ervaring te lezen. Ik denk dag een groter podium niet zozeer afhangt van het verschil tussen MC en MM. Ik herken dat in ieder geval niet. Ik speel zelf ook met een Apheta en in mijn tweede set een Exact. Er zit gewoon veel kwaliteitsverschil tussen een Rega P8 met een Apheta en een Dual 704 met het Shure element.

Link to comment
Share on other sites

On 10/14/2020 at 11:01 PM, Karma said:

Als fervent Rega liefhebber leuk om die positieve ervaring te lezen. Ik denk dag een groter podium niet zozeer afhangt van het verschil tussen MC en MM. Ik herken dat in ieder geval niet. Ik speel zelf ook met een Apheta en in mijn tweede set een Exact. Er zit gewoon veel kwaliteitsverschil tussen een Rega P8 met een Apheta en een Dual 704 met het Shure element.

 

Het verschil kan wel door de elementen gemaakt worden, althans voor een deel. Maar niet zozeer omdat de een MM en de ander MC is. In dit geval denk ik dat het diverse zaken zijn die het verschil maken. Naast een beter element bovenal een superieure arm.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...