Jump to content

Nieuwjaarsbijeenkomst High-endforum 2019

WanFie
 Share

Recommended Posts

32 minutes ago, Sodejuu said:

Twee vlaaien is idd genoeg. ik zal proberen een christoffeltaart te regelen. De andere wordt minder luxe. 

Adres is bekend ;)

Als over hebt wil je dan een stuk (stukjes kennen die Limburgers niet) in het Jeroen Bosch ziekenhuis brengen? Is vlakbij.

Ik heb ondertussen het USB kaartje voor m'n DAC binnen. Deze week eens proberen of de Raspberry Pi daar op wil werken. En ook op de Windows PC. Dan Kunnen jullie ook eens het klankverschil tussen USB en i2s horen.

Carl, Kom je binnenkort nog aan met de Auralic mini? Dan kunnen we gelijk kijken of deze hier ook wil werken.

Ik heb de openingspost aangepast met wat we afgesproken hebben.

Ik zal binnenkort een mailtje met de adresgegevens sturen.

Arden weet nog niet zeker of het lukt om er bij te zijn. Hij zit kennelijk nog in Kaapstad. Gelukkig geen jetlag wanneer je van die kant af reist.

Vandaag nog een aanbod gekregen. Ik kan een PC lenen die speciaal is ingericht om via USB optimaal te klinken.

Het vergelijk van USB en i2s kan dus met twee verschillende beide voor het doel geoptimaliseerde PC's. Uiteraard wél op dezelfde DAC.

Morgen gaat het nieuwe USB kaartje in de DAC en ga ik de tweede Raspberry Pi met de Behringer én op USB met de Pinkfaun werkend maken. Dat laatste lukt zeker met de 24bit 96kHz geluidskaart. Of het met de 32 bit 192 kHz kaart gaat lukken, is nog een verrassing.

En dan hoor ik nog steeds niks van Carl. Ik heb hem een PM gestuurd, maar ook daarop geen reactie.

Vandaag al wat voorbereiding gedaan.

1. De 32/384 USB kaart in mijn dac geschroefd.

2. De Windows PC weer eens ontdaan van overbodige programma's en instellingen. En een virusscanner geĂŻnstalleerd.

3. De Pink Faun Asio driver op de Windows PC gezet en deze PC voor i2s en USB afslepen ingesteld. (Ook al spelen we volgende week met een USB geoptimaliseerde PC)

4. Een Raspberry Pi geschikt gemaakt om met de Behringer UC en via USB naar de DAC te spelen.

5. Geprobeerd om de Raspberry op Accu te laten spelen. En dat werkt ook, al brandt het voedingslampje dan niet.

6. De Raspberry zo ver gekregen dat deze ook zo vriendelijk is om High-res muziek naar de DAC te sturen.

Ging dat allemaal zonder problemen... ehhh nee.

Met de Windows PC op USB naar de DAC stopte de muziek telkens naar een paar seconden. Een kabel zonder voeding geprobeerd, Daarna werkte zelfs de muis en toetsenbord niet meer. Daarna om de problemen op te lossen een oude PS2 muis aangesloten. En verhip... de draadloze muis en toetsenbord werkte ook weer. 

Dan heeft een Raspberry alleen een HDMI uitgang en ik had alleen een VGA monitor ter beschikbaar. Dus naar de Action en voor € 3,48 nog een HDMI-VGA gekocht. Je moet soms wat investeren om de boel werkend te krijgen 😉. gelukkig werken die dingen probleemloos.

Dan kon Yatse en BubbleUPnP de Raspberry niet vinden. Het bleek dat WiFi niet op de juiste repeater was ingesteld. Nu werkt dat ook probleemloos.

Ik hoor de analoog adepten nu denken... "wat een gedoe dat digitaal". Nou... tijdens de analoog avonden op de audioclub ging het zeker ook niet altijd probleemloos (verkeerd afgestelde armen, afgebroken naalden, krakende platen, gain te weinig enz.) 

Mijn insteek is dus..: wanneer we goed voorbereid zijn, gaat er minder mis. Al zal er uiteindelijk best nog wel iets niet werken of niet uit de verf komen.

Ik heb nog wel een andere vraag: kan er iemand nog een netwerk switch meebrengen? Dan kunnen we meerdere apparaten bedraad op het netwerk aansluiten. Een paar extra netwerkkabels zou voor dat doel ook mooi zijn. Er ligt nu n.l. één cat5e kabel naar de huiskamer en telkens omstekkeren is niet handig.

Ik heb mijn oude Asus NAS annex router omgebouwd tot switch. Daarop zijn vier aansluitingen, een ervan moet aan de router hangen, dus er zijn er drie vrij. Maar uiteraard heb ik die in gebruik, dus als er iemand anders iets heeft lijkt me dat prettiger. Ik heb ook een doos met ethernetkabels, overgehouden van de vele verhuizingen op mijn oude werk. Die zijn niet allemaal even prima, maar hoeveel heb je er eigenlijk nodig?

• Members

Dat is een spijtige situatie Wol... Sterkte daarmee!

Ik zit e.e.a. hier in Kaapstad te volgen, ook aangaande de set-up en zo, ik wil eigenlijk ook een gadget meenemen om eens mee te maken of het werkt (ik doe niets met digitaal en daar is het juist voor ontwikkeld), het Octave 3-P filter. Ik heb een gebalanceerde- en een niet gebalanceerde versie, als ik weet wat voor connectie we gebruiken kan ik er eventueel 1 meenemen.

Voor een linkje: http://www.octave.de/en/htdocs/verstaerker/filter_3-p.php

2 hours ago, Arden said:

Dat is een spijtige situatie Wol... Sterkte daarmee!

Ik zit e.e.a. hier in Kaapstad te volgen, ook aangaande de set-up en zo, ik wil eigenlijk ook een gadget meenemen om eens mee te maken of het werkt (ik doe niets met digitaal en daar is het juist voor ontwikkeld), het Octave 3-P filter. Ik heb een gebalanceerde- en een niet gebalanceerde versie, als ik weet wat voor connectie we gebruiken kan ik er eventueel 1 meenemen.

Voor een linkje: http://www.octave.de/en/htdocs/verstaerker/filter_3-p.php

Leuk, ik ben benieuwd. Ik heb hier alleen geen netfilter. Dat wordt in het schema wél getekend.

We spelen ongebalanceerd tot aan de voorversterker tussen de voor en eindversterkers gaan we naar gebalanceerd. De ongebalanceerde versie lijkt mij dus het best. Tenzij we het filter tussen voor en eindversterker plaatsen. In het laatste geval zijn mijn lange interlinks niet geschikt. Die hebben n.l. aan de voorversterkerkant cinch en de andere XLR. 

Ik zet hem er in het schema bij. Misschien als eerste inzetten en vergelijken. Tijden het inluisteren op de set zou dat mooi kunnen.

Wie gaan er eventueel mee uit eten en wat willen we eten?

Er zijn verschillende mogelijkheden, maar voor de meeste moeten we wel reserveren, zeker wanneer we met een grotere groep komen.

12 hours ago, mumsoft said:

Ik heb mijn oude Asus NAS annex router omgebouwd tot switch. Daarop zijn vier aansluitingen, een ervan moet aan de router hangen, dus er zijn er drie vrij. Maar uiteraard heb ik die in gebruik, dus als er iemand anders iets heeft lijkt me dat prettiger. Ik heb ook een doos met ethernetkabels, overgehouden van de vele verhuizingen op mijn oude werk. Die zijn niet allemaal even prima, maar hoeveel heb je er eigenlijk nodig?

Mooi thuis laten. Ik heb een Wifi extender, die ook als switch te gebruiken is. Volgens mij kan ik dat ding ook met een kabel aan het netwerk hangen. Dan hebben we 3 aansluitingen over. Maar niet sneller dan 54 Mbs.

Kabels is ondertussen geregeld.

Het mailtje met de adresgegevens is trouwens ook weg. Laat even weten wanneer het niet aankomt. Met het adres van Leobus had Thunderbird moeite. Dat moest ik opnieuw typen. Hopelijk gaat het nu goed.

54 minutes ago, Arden said:

Glenn zit dat weekend in Belgie, dus ik heb geen verplichtingen. Zolang er een pizza of een stuk vlees valt te nuttigen, vind ik alles prima.

Komt goed.

10 hours ago, vintagemod said:

Thingman,weet ik niet,ik moet vandaag naar de neuroloog,en ook nog door de scan,ik heb van mijn huisarts en bedrijfsarts een werkverbod en een rijverbod opgelegd gekregen een maand  geleden  vanwege een tia,ik bal als een stekker,ik moet mensen lastig vallen om mij te rijden,mensen die mij willen vervoeren is geen probleem ,die bieden zich aan,alleen ik vindt het genant om te laten rijden,en vooral niet werken daar Baal ik het hards van,je bent niet vrij in het doen en laten

Ach gut, wat naar en toevallig nou.

Tuurlijk wist ik al dat je niet kwam. Dat had je immers zelf al aangekondigd in de eerste week waarin dit topic liep. Maar sterkte ermee...