Jump to content

Nieuwjaarsbijeenkomst High-endforum 2019


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Ik neem toch aan, dat in een duurdere streamer betere Electronica zit dan in goedkopere. Ik denk dan aan gescheiden voedingen voor digitaal en analoog, nauwkeurigere klokken en betere analoge uitgang. . 

Niet volgens Jack.

Link to comment
Share on other sites

Och, ik heb mijn dacje met zijn eigen kleine voeding weleens mogen vergelijken met net zo'n dac met zo'n beest van een sBooster als externe voeding. Conclusie was (unaniem, ook van de eigenaar van de sBooster) dat mijn dacje beter klonk. Maar die was wèl behandeld, dat moet ik erbij vermelden.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vintagemod said:

Leo,daar word uitvoerig over typenummer gesproken,en een speaker bouwen  komt heel wat kijken

Ik weet niet wat je met het woord "daar" bedoelt. Als dat zelfbouw forum is, dan staat daar inderdaad info, maar geen freq. karakteristiek. Als je de site van Verity bedoelt, staat er alleen de maat van de unit en dat hij underhung is. Verder niets; geen gaphoogte, geen spreekspoelhoogte, geen magneetdiameter, geen materiaal spreekspoelhouder, geen materiaalinfo over de rolrand, enz. En dat er heel wat komt kijken bij speakers bouwen, weet ik ook wel. Waarom denk je dat ik uitgegaan ben van iets wat ik al voor een deel kende? Dat maakt het iets makkelijker. En oh ja, ik ga nu niet verder in op je opmerkingen over mijn speakers. Je weet het toch altijd beter.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vintagemod said:

Die rasp,die kun je minimaal In 10 verschillende vormen bouw,hoe wil jij bepalen op in installatie of die goed klinken of niet goed,en Dan praten we nog niet over 40 verschillende besturing systemen en programma,s.en Dan gaan we op een Zaterdag een paar  rasp beluisteren,op een installatie,daar kom ik niet wijs uit hoed ook niet,als het maar gezelig was.

Het was gezellig en ik heb ook veel geleerd!

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, carl said:

Niet volgens Jack.

Dat is niet wat ik gezegd heb. Signaturen weet je nog...... Met pick-up elementen heb je dat ook, niet?. Een bepaald geluid of andere eigenschap door een hele reeks. 

Edited by Tubejack
typo
Link to comment
Share on other sites

De speakers van Leobus krijgen wel een heleboel aandacht. Leobus zelf is er dik tevreden mee, laten we er dus maar eens over ophouden.

Ik ben wel benieuwd wat er in dat DAC-kastje van Kappa7 zit.  Het witte Applekastje was kennelijk de Daphile PC. Dus Kappa7, laat eens horen?

Ik heb vooraf de meeste combinaties in mijn eigen set kunnen beluisteren. Daarbij vielen mij een paar apparaten op die qua prijs/kwaliteit in een andere klasse speelden.

Dat is als eerste de Raspberry/AudioPhonics combinatie (dat transparante kastje met al die ledjes). Deze kwam zelfs erg in de buurt van mijn i2s PC/DAC combinatie. Daar is dan ook alles aan gedaan om het ding voor audio geschikt te maken. Er draait Moode op, het ding is op een andere manier ook niet te bereiken. De HDMI uitgang is b.v. uitgeschakeld. Er zit een mooie lineaire voeding aan, die gelijk de DAC voedt. Daarbovenop is er nog een reclockprintje met stabiele klok gemonteerd. En als laatste de AudioPhonics DAC. Bij elkaar zal deze combinatie ruim € 300,- kosten.

De tweede is de Auralic mini van Carl. Die heb ik hier samen met Carl, maar later ook nog in mijn set kunnen beluisteren. Zelfs de analoge uitgang is van een hoog niveau. Via SPdif naar de DAC klonk het laag net nog wat gecontroleerder en was er nog wat meer rust in het geluidsbeeld. Ongeveer hetzelfde wat we zaterdag hoorden. Zaterdag was analoge uitgang van de Aurallic met de kabels van Cock aangesloten. SPdif ging via mijn gevlochten kabeltje naar de DAC en vandaar met mijn gevlochten interlinks naar de voorversterker.  De Aurallic kost € 500,-, de lineaire voeding van Sodejuu ca. € 150,-. Voor € 650,- een erg mooie combinatie.

Vanavond gaan we het filter van Arden in een andere set proberen. Eens kijken hoe dat uitpakt. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ik ben benieuwd wat het filter van Marco doet in de herkansing Hans. Voor wat betreft de prijs van de Auralic een kleine correctie. Ik heb er nog een harde schijf in geplaatst en dan komt er nog iets van 80 euro bij. Die schijf zit er dus niet standaard in. 

Link to comment
Share on other sites

Ik stream hier met Telfort, is dat ook goed? Is van KPN. En natuurlijk maakt de weg die de muziek aflegt uit, maar zo van harde schijf zoals bij Carl, daar kan weinig of niks tegenop. Dus als je iets wilt vergelijken, doe dat dan eerlijk, met zo min mogelijk verschillen. Is al lastig zat, CD versus HD.

Link to comment
Share on other sites

Ik stream ook wel eens met Telfort via de laptop, verder heb ik er geen ervaring mee maar ik vind dat best goed klinken.
Geen verkeerde naam High-End voor dit forum  😊

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, mumsoft said:

Ik stream hier met Telfort, is dat ook goed? Is van KPN. En natuurlijk maakt de weg die de muziek aflegt uit, maar zo van harde schijf zoals bij Carl, daar kan weinig of niks tegenop. Dus als je iets wilt vergelijken, doe dat dan eerlijk, met zo min mogelijk verschillen. Is al lastig zat, CD versus HD.

Afgelopen zaterdag hebben we om die reden zo veel mogelijk via UPnP/DNLA vanaf mijn NAS gestreamd. Alleen met de Daphile en de AudioPhonics kon dat niet.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Hans van Liempd said:

Ik ben wel benieuwd wat er in dat DAC-kastje van Kappa7 zit.  Het witte Applekastje was kennelijk de Daphile PC. Dus Kappa7, laat eens horen?

Klopt de Mac mini is ontdaan van alle Apple software en het is met streamer software is Daphile.

Daphile is eigenlijk niets meer dan een Linux os met squeezeserver en squeezeplayer deze ondersteunt gewoon DLNA maar was nu niet aangesloten op het netwerk.

In de Mac mini zit een wifi module die gebruikt wordt als access point en daar kan je direct met een telefoon, pc of tablet daphile mee bedienen.

Een monitor aansluiten heeft geen zin aangezien de video aansluiting in de software wordt uitgeschakeld.

Alles is direct via een browser te bedienen.

Voor de Dac ben ik eigenlijk wel benieuwd naar wat jullie er van vonden in vergelijk met de budget raspberry systemen.

Ik zal later wel toelichten waar jullie naar geluisterd hebben.

11 hours ago, Hans van Liempd said:

 

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, kappa7 said:

Klopt de Mac mini is ontdaan van alle Apple software en het is met streamer software is Daphile.

Daphile is eigenlijk niets meer dan een Linux os met squeezeserver en squeezeplayer deze ondersteunt gewoon DLNA maar was nu niet aangesloten op het netwerk.

In de Mac mini zit een wifi module die gebruikt wordt als access point en daar kan je direct met een telefoon, pc of tablet daphile mee bedienen.

Een monitor aansluiten heeft geen zin aangezien de video aansluiting in de software wordt uitgeschakeld.

Alles is direct via een browser te bedienen.

Voor de Dac ben ik eigenlijk wel benieuwd naar wat jullie er van vonden in vergelijk met de budget raspberry systemen.

Ik zal later wel toelichten waar jullie naar geluisterd hebben.

 

Je had de pech dat het filter van Marco er tussen zat toen jouw combinatie aan de beurt was. Het laag vond ik om die reden enorm slecht. De gekozen stukken klonken voor mij ook niet erg open. Bij de tweede sessie zonder het filter was het beter, maar de muziek kwam niet erg los.

Gisteravond dat filter op een andere set beluisterd. Het gaat weer retour Marco, terwijl de man echt wel zin had om dit filter te kopen. Hij had er al veel goeds over gelezen. Wij vermoeden dat er in het filter iets stuk is. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Members

En schiet mij maar lek... Van de week het filter bij een vriend van me aangesloten (ook eerst de manual maar eens gelezen, wat ons leerde dat een DAC met een 2 polig, niet geaarde stekker, op ground-lift off moet staan, bij een geaarde DAC on), in zijn set nam de drive enorm toe, met een sprankelender, natuurlijker hoog en een enorme toename in het 3-D plaatje. Ik ben blij dat digitaal mijn handel niet is, wat een gedoe!

Wat ik me nog afvroeg, de ingangsimpedantie van de versterker moet 10 KOhm of hoger zijn, kan daar nog een mismatch zijn ontstaan? Die maat van mij speelt met een Octave Phonomodule als voorversterker en Octave MRE 130 mono blokken, die match zal idd sowieso perfect zijn, maar ik mag aannemen dat ze dit filter toch zo universeel mogelijk hebben gemaakt zodat het met alle versterkers zal matchen. Zijn streamer is een Aurelic. Nu staat er in zijn set ook nog een enorm netfilter, zou het dan misschien toch ook een combinatie met een netfilter kunnen zijn? Ik geef digitaal maar weer op...

Link to comment
Share on other sites

De ingangsimpedantie van de Array is 300 kOhm, daar lijkt het dus niet aan te liggen. Bij de PinkFaun voortrap weet ik het niet. Dat schakelaartje zou heel goed de boosdoener kunnen zijn. 

Volgens mij is dat filter puur analoog en zou dus ook in een lijningang moeten werken. B.v. tussen de phonotrap en de voorversterker. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...