Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Zeer interessant verhaal Peter en ik ga zeker geen 10 condensatoren voor 5000 euro zonder arbeidsloon in mijn voorversterker zetten Jack (hoewel als de 17 LS 1000 dollar duurder is dan de 17 LS dan zou je logischerwijs zeggen dat  de teflon condensatoren 100 dollar per stuk waren bij het schrijven van de review.) Dan kan je beter aan een nieuwe voorversterker denken 😀 Voorlopig klinkt het hier gelukkig nog erg goed. Wat ik verder zeker niet wil is een onnatuurlijke scherpte in het hoog. Het voordeel van een nieuwe voorversterker boven vervanging elco’s  is trouwens dat je hem thuis kan beluisteren. Binnenkort ga ik met Roger op stap - we hebben dus zeker gespreksstof.

Edited by carl

16 hours ago, Pjotr said:

Dat condensator testen blijft appels met peren vergelijken. Zoiets als een twaron scheepssleepkabel gaan testen om te kijken of het sterk genoeg is voor garen van een surfpak. En dat laatste is dan nog min of meer kwantificeerbaar. De klank van een condensator niet.

Ik had het over mijnheer Hoffman. Die wordt daar wel genoemd. Sinds wanneer heb jij trouwens verstand van het testen van Twaron garens voor een surfpak dan wel voor sleepkabels? En Twaron in een surfpak? Of bedoel je surfplank? Volgens mij weet jij evenveel van Twaron als ik van condensatoren.

Groet,

Leobus

Dat verhaal van die 3e harmonische, in o.a. sommige Wima's, daar attendeerde Cock me een jaar of 20 op toen ik een "échte" single ended triode versterker ging maken. Soms zijn de verschillen klein bij polypropyleen. Soms groter bij polyester condensatoren en dan tussen die 2.  Zelf vind ik koperfolie in olie neutraal en gedetailleerd.  Zowel Jensen als AudioNote. 

@Carl zou ik ook niet doen.  Controle is waarschijnlijk genoeg. 

1 hour ago, leobus said:

Ik had het over mijnheer Hoffman. Die wordt daar wel genoemd. Sinds wanneer heb jij trouwens verstand van het testen van Twaron garens voor een surfpak dan wel voor sleepkabels? En Twaron in een surfpak? Of bedoel je surfplank? Volgens mij weet jij evenveel van Twaron als ik van condensatoren.

Groet,

Leobus

Ja, i.d.d. bedoelde surfplank, bedankt. Heb het gecorrigeerd.

Er is een Conrad Johnsons owners forum en zelfs daar niemand die een voorversterker met en zonder upgrade van teflon condensatoren heeft vergeleken.  Hun filosofie begrijp ik verder wel: weinig onderdelen met maximale kwaliteit. Het is kennelijk wel zo dat bepaalde modellen wat buizige gloed missen. Dat kan je thuis checken. Na al dat lezen zou ik die van mij bijna inruilen tegen deze https://www.hifiplus.com/articles/conrad-johnson-et6se-preamplifier/  In januari zou ik hem kunnen betalen.

Het 12 inch armbord met de 12 inch tonearm gemonteerd op de compositsie dt.
Geen wereld van verschil maar toch leuk om te doen.

34 minutes ago, vintagemod said:

En Carl ook van hak op de tak

Beter eerst goed oriënteren (wat jij hak op tak springen noemt) dan direct kopen en dan een kat in de zak kopen.:D:P

Groet,

Leobus

Als ik lees wat jij allemaal al gehad hebt, is dat vele malen 160  (of meer natuurlijk) euro. Dat zou die 10.000 wel eens kunnen overtreffen. En dan heb ik het nog niet eens over het klote gevoel als je iets nutteloos hebt gekocht. Ik geef dan liever iets meer uit om er dan vervolgens 10 jaar van te genieten.

Groet,

Leobus

4 hours ago, vintagemod said:

10.000 euro,s is  wat anders als 160 euro,s 😀

Dat is die ET 6 zeker niet als je hem zonder ingebouwde phonotrap koopt. Ik ben zelf altijd wel voorstander van een lang leven met een prudukt. Maar als upgraden te duur wordt kan je beter aan nieuwe voorversterker  denken. Luister je weer een aantal jaren zonder problemen. Het soort spullen wat wij hebben is altijd duur. Maar een afschrijving over 20 jaar vind ik weer niet slecht. Dat is minder dan een euro per dag schat ik. 

Edited by carl

4 hours ago, carl said:

Dat is die ET 6 zeker niet als je hem zonder ingebouwde phonotrap koopt. Ik ben zelf altijd wel voorstander van een lang leven met een prudukt. Maar als upgraden te duur wordt kan je beter aan nieuwe voorversterker  denken. Luister je weer een aantal jaren zonder problemen. Het soort spullen wat wij hebben is altijd duur. Maar een afschrijving over 20 jaar vind ik weer niet slecht. Dat is minder dan een euro per dag schat ik. 

Altijd, dat herken ik niet Carl.  Met die ET6 schiet je m.i. technisch weinig of niets op. Die phono trap maakt hem juist interessant. 

1 hour ago, Tubejack said:

Altijd, dat herken ik niet Carl.  Met die ET6 schiet je m.i. technisch weinig of niets op. Die phono trap maakt hem juist interessant. 

Ik heb de idee dat jij toch ook nog wel leuke dingen hebt Jack. Die buizenversterker mag jezelf gebouwd hebben, maar  als je die gewoon gekocht had was dat een duur ding.  Mijn strategie is verder nooit gecombineerde zaken te kopen. Maakt upgraden meer  beheersbaar. Voor mij dus geen tuner versterker, versterker met Dac en zelfs een ingebouwde phonotrap.  Het voordeel van die ET 6 is dat hij nog erg lang meegaat. Ik wil namelijk graag dat die naar mijn zoon gaat en dat die nog lang en vaak lacht om die gekke audiofiele vader.

Edited by carl

Die versterker kon je ook gebouwd kopen. Ik meen iets van €800,- duurder.  Maar dat was eigenlijk helemaal niet de bedoeling van het ontwerp. Menno van de Veen is niet alleen een ondernemer maar ook een onderwijzer. Iemand die graag zijn kennis doorgeeft.  

Iedereen die een klein beetje kon solderen (ook jij) kon zo' n versterker makkelijk bouwen. Omdat je hem zelf gebouwd had, was het idee er achter  dat je hem je later je versterker steeds kon opwaarderen of  versleten onderdelen na jaren zelf kon vervangen.

Echt duur waren die pakketen niet, ze gingen voor €1095,- de deur uit. Dat was toen bijna de kostprijs van het materiaal en onderdelen. Je kon ook een bouwpakket  met zilver trafo's kopen. Die was €1000,- duurder.

Lachen en genieten is veel leuker om nu en samen doen te Carl. Als je dood ben heb je er niks meer aan. En het is maar de vraag of ze iets met jou set gaan doen. Waarschijnlijk niet.  Flikker die veel te dure troep het raam uit en koop of maak zelf wat fatsoenlijks voor je kinderen. Dat kan nog steeds. Mijn dochter draait veel muziek met zo' n zelfde buizen versterker met toevallig dezelfde KT-77 buizen van JJ. De kleine meid van 4 weken vind het geweldig.🥰 Je kan niet vroeg genoeg beginnen met het doorgeven van dingen waar je zelf waarde aan hecht. 

Is allemaal waar, maar nier iedereen vindt solderen leuk, of kan het goed. Is toch een aparte hobby. Ik ben redelijk goed met software, en kan dat af en toe nog goed gebruiken voor mijn set. En stekkertjes aan kabels gaat maar net. Toine heeft die voor mij gedaan, gelukkig. Doet me eraan denken dat ik die film Tolkien gemist heb. Pokke.

45 minutes ago, mumsoft said:

Is allemaal waar, maar nier iedereen vindt solderen leuk, of kan het goed. Is toch een aparte hobby. Ik ben redelijk goed met software, en kan dat af en toe nog goed gebruiken voor mijn set. En stekkertjes aan kabels gaat maar net. Toine heeft die voor mij gedaan, gelukkig. Doet me eraan denken dat ik die film Tolkien gemist heb. Pokke.

Dan laat je dat gewoon doen. 

1 hour ago, mumsoft said:

Tegenwoordig heb je ook krimtangen, zijn voor wat betreft de kwaliteit vaak nog beter als de gesoldeerde verbindingen , als het dan wel goed doet natuurlijk.😁

Nog wel even door scrollen naar beneden om de volledig op de hoogte te komen.

https://www.hbm-machines.com/producten/gereedschap-en-toebehoren/tangen-en-scharen/hbm-1200-delige-hbm-kabelkrimptang-kabelschoentang-adereindhulstang?channable=e13762.TVBOOTI1Ng&gclid=EAIaIQobChMIsIPvr4mq4wIVgqiaCh3uAQnTEAkYAyABEgIexvD_BwE

Edited by HansP

2 hours ago, HansP said:

Tegenwoordig heb je ook krimptangen, zijn voor wat betreft de kwaliteit vaak nog beter als de gesoldeerde verbindingen , als het dan wel goed doet natuurlijk.😁

Goed krimpen moet je even leren, door het veel te doen. Naast goed gereedschap en materiaal natuurlijk. In de meeste versterkers zitten niet alleen draden, maar ook printplaten etc.

5 hours ago, mumsoft said:

Hè? Je had toch al het plan om op die specifieke avond te gaan laatst? Nu draait ie vast niet meer dus.

Apollo 11 is ook nog een geweldige optie! Jij hebt dan nog het voordeel dat Omniversum lekker dichtbij is, al draait daar dan wel een half uur kortere versie dan in de normale bioscoop...

Sinds ik met pensioen ben is het echt genieten Toine. Dat deed ik daarvoor eigenlijk ook wel, maar wel met een baas boven me en dat had ik gewoon gehad. Ik heb leuke spulletjes op audiogebied die ongetwijfeld te veel hebben gekost. Maar omdat ik niet vaak wissel valt dat over een aantal jaren eigenlijk ook wel mee. En die Oracle draaitafel is bijna liefde.Ik zou eigenlijk wel een buizen phono willen bouwen, helaas vind ik geen professionele bouwpakketten met de kwaliteit van der Veen.

Edited by carl

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...