Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Wanneer ik al die verhalen lees over gevoeligheid voor allerlei stralingen, schiet me het volgende binnen. iets wat Kappa me eens vertelde. Hij werkte toen voor Tele2.

Hij kwam dus aan bij een flat waar sinds enige tijd een telefoonzender op was geplaatst. Hij werd door flatbewoners aangesproken. Die vertelden dat er veel mensen in de flat ziek waren geworden van de zender en het onbegrijpelijk was dat dit hun werd aangedaan. Waarop Kappa antwoorde... dan zal het toch wel wat anders zijn, ik ben n.l. hier om de zender in te schakelen.

12 hours ago, TL 200 said:

't Sneeuwt hier ook nog stevig. Snap niet dat hier altijd direct zo'n puinhoop is, in Alaska denderen de treinen wel door.

Die lopen op diesel en kunnen zelf zand strooien. Heel wijs. En enkelspoor kan het zonder wissels stellen. Bij ons zijn blaadjes op de rails al fataal!

2 hours ago, thingman said:

Die lopen op diesel en kunnen zelf zand strooien. Heel wijs. En enkelspoor kan het zonder wissels stellen. Bij ons zijn blaadjes op de rails al fataal!

Weinig blaadjes ook in Alaska... :rolleyes::D

2 hours ago, Hans van Liempd said:

Juist niet, anders past er maar één trein op het hele traject.

Klopt, heb je in Schotland ook. De treinen passeren elkaar daar op de stations. Dat werkt met sleutels. De trein kan alleen verder met de sleutelwissel van de tegemoetkomende trein op het stationnetje. Staan trouwens flinke branders daar op de wissels om ze te ontdooien. Kan knap vriezen daar in de winter ;)

Edited by Pjotr

3 hours ago, Hans van Liempd said:

Wanneer ik al die verhalen lees over gevoeligheid voor allerlei stralingen, schiet me het volgende binnen. iets wat Kappa me eens vertelde. Hij werkte toen voor Tele2.

Hij kwam dus aan bij een flat waar sinds enige tijd een telefoonzender op was geplaatst. Hij werd door flatbewoners aangesproken. Die vertelden dat er veel mensen in de flat ziek waren geworden van de zender en het onbegrijpelijk was dat dit hun werd aangedaan. Waarop Kappa antwoorde... dan zal het toch wel wat anders zijn, ik ben n.l. hier om de zender in te schakelen.

Ach natuurlijk, dat zal het zijn. Als we jou toch niet hadden als moderne Sherlock Holmes om het onverklaarbare rationeel inzichtelijk te maken. Blijven over de onderzoeken die het tegendeel aantonen... :)

11 minutes ago, thingman said:

Ach natuurlijk, dat zal het zijn. Als we jou toch niet hadden als moderne Sherlock Holmes om het onverklaarbare rationeel inzichtelijk te maken. Blijven over de onderzoeken die het tegendeel aantonen... :)

Laat eens een paar wetenschappelijke onderzoeken zien waar de overgevoeligheid voor straling wordt onderzocht. Zelfs al gevoelig voor straling, terwijl die er nog niet is.

Ik ben in ieder geval blij, dat ik er voorlopig weinig last van heb.

Edited by Hans van Liempd

Gisteren zoals al gemeld Cock op bezoek gehad. Na een heenreis van 3 uur kon ik hem om ca 10.30u van de trein halen. Natuurlijk eerst koffie en een poosje bijpraten. Helaas werd de sneeuw buiten zo erg dat mijn vrouw haar dagje sauna maar over moest slaan, maar de catering werd er voor ons een stuk beter op. Het bijpraten duurde nu tot en met de soep. Daarna de kamer heringericht en de speakers op de juiste luisterplaats gezet. Het eerste nummer dat ik draaide was van Loreena McKennet. Een vrouwenstem dus. Na het halve nummer vraaagt Cock even een andere vrouwenstem op te zetten en even later nog een andere. Conclusie: het stereobeeld hangt naar de linkerkant. Laten we maar eens met roze ruis gaan testen. Eerst apart links en apart rechts. Cock hoort meteen klankverschil tussen beide speakers. Ik krijg de opdracht om achter de speakers te gaan staan en wat te praten. Mmm, dat klinkt vrijwel gelijk, dus aan de akoestiek zal het verschil tussen de speakers niet liggen. Toch een experiment met de L speaker op R en andersom. Kabels dus laten zitten. Ai, het effect gaat met de speakers mee. Dat kan aan de speakers liggen, maar ook aan de aansturing want we hebben immers de kabels laten zitten. Nu de kabels maar een wisselen. Helaas, het effect blijft aanwezig, hoewel wel minder dominant. Het zou dus nog steeds aan een van de speakers kunnen liggen, maar kennelijk doet de aansturing ook wat. Het was immers minder fout. Toch eens kijken of we met wisselen van de buisjes in de VV nog wat kunnen doen. Dat maakte het echter weer slechter. Dus weer terug gewisseld. Tot nu toe was dit de optimale, maar niet perfecte oplossing. Daarna met roze ruis nog wat aan de plaatsing van de speakers getuned. Eigenlijk was een klein beetje meer indraaien nog een zetje in de goede richting. Maar het verschil in output van de speakers, en dan met name de midunits, bleef bestaan. Hoe kan dat is dus nu de vraag. Ik ben bang dat ik wel weet waar het vandaan komt. Een paar jaar geleden heb ik een ongelukje gehad met een van de speakers, waarbij een van de topkasten omviel en een flinke klapper maakte. Ik heb toen de speakers door laten meten en daarbij werd geen verschil gevonden in een impedantiemeting en de conclusie getrokken dat er niks mis was. Ik heb eigenlijk nooit getwijfeld, want de beste speaker stond links en ik heb een flinke dip in mijn linker oor, die dus mooi gecompenseerd werd. Maar de oren van Cock horen die verschillen dus meteen.

Al met al heb ik nu een wat beter stereobeeld met het verplaatsen van de speakers, maar het kan beter. En ik denk ook voor mijn oren, want ik hoor de huidige kleine verbetering echt wel. Wat mij te doen staat is het laten nakijken van de units bij een expert (Skaaning, (misschien via Daudio) denk ik) en daarna eens kijken of een paar beter gematchte buizen ook nog wat doet.

Na al het geluister deed mijn vrouw nog een duit in het zakje en zette ons een lekkere maaltijd voor. Daarna Cock snel op de trein gezet, want de reis zou wel eens wat langer kunnen duren dan normaal. Helaas kwam dat wel erg veel uit. 

Maar al met al een gezellige en leerzame dag gehad. Ik heb genoten ondanks dat gebleken is dat er iets niet in orde lijkt met één van de speakers. Cock meldde vanmorgen nog dat hij pas na twaalf uur thuis was, maar ondanks dat hij het toch een leuke dag vond. Geluukig maar.

Groet,

Leobus

Mooi verslag van een wetenschappelijk onderzoek naar verschil in straling. Pats boem op de vraag van Hans.

Chapeau voor Cock die de reis heeft aangedurfd bij code oranje! Vandaag rood, na voorspellend onderzoek.

1 hour ago, mumsoft said:

Mooi verslag van een wetenschappelijk onderzoek naar verschil in straling. Pats boem op de vraag van Hans.

Chapeau voor Cock die de reis heeft aangedurfd bij code oranje! Vandaag rood, na voorspellend onderzoek.

Ik snap alleen je tweede regel.

Groet,

Leobus

Edited by leobus

2 hours ago, Hans van Liempd said:

Laat eens een paar wetenschappelijke onderzoeken zien waar de overgevoeligheid voor straling wordt onderzocht. Zelfs al gevoelig voor straling, terwijl die er nog niet is.

Ik ben in ieder geval blij, dat ik er voorlopig weinig last van heb.

Als je jezelf niet kunt overtuigen van het risico -- nee, het gevaar -- van langdurige blootstelling aan onnatuurlijk grote hoeveelheden radiostraling, en dit nagenoeg onafhankelijk van de frequentie daarvan (ULF-banden zijn uitgezonderd van negatieve invloed, maar niet van positieve), hoe zou ik dat dan kunnen of zelfs maar willen?
"It's elementary my dear Watson, elementary". Letterlijk en figuurlijk bovendien... :)

In militaire dienst werd ik al gewaarschuwd om ofwel afstand te nemen van mijn radiowagen, ofwel om erin te gaan zitten, wanneer de zender aanstond.
Probeer eens wat zoekopdrachten op het internet, of ga eens wat naslaan in de Wikipedia!

Het feit dat jij er zelf "voorlopig" geen (weinig, zeg je zelf) last van hebt betekent immers niet dat andere, meer gevoelige zielen daar wel last van kunnen hebben.
Dat is opnieuw een typisch antwoord vanuit het "Watson-denken", dat uitgaat van het beperkte (want uitgekauwde) bekende, zonder de verbeeldingskracht erbij te betrekken.

Uit jouw aanduiding van "voorlopig" blijkt ook dat ' last-hebben' iets kan zijn dat bij minder gevoelige types een tijdsfactor nodig heeft om zich te openbaren.

Zelf ben ik overigens ook heel blij dat ik er geen directe last van ervaar, maar ik ben ook niet zo naïef om te beweren dat het dan vast niet zal bestaan...

Edited by thingman

Ach militairen? Kanonnenvoer!  :D  Een toch, en toch is de gemiddelde leeftijd waarop wij "op" zijn de afgelopen eeuw behoorlijk gestegen. En wel in een tijd dat het "radio" gebruik ook fors is toegenomen... Geheel vanuit de "Het is geprobeerd" en "Het zou allemaal kunnen" gedachte: Er is vast een oorzakelijk verband...  :rolleyes:

3 hours ago, thingman said:

Het onverklaarbare bestaat niet maar er zijn plenty dingen waar de verklaring nog (even) op zich laat wachten:P. (Bijna) onverklaarbaar is in ieder geval het aantal onzinnige zaken waarin mensen willen geloven.

Maar straling en de gevolgen zijn prima verklaarbaar. Onze hersens staan de hele dag in de magnetron:wacko:

1 hour ago, leobus said:

Ik snap alleen je tweede regel.

Groet,

Leobus

Afstraling van tonen wellicht?

Maar: leuk verslag Leo en hartstikke zonde van je speaker. Misschien heeft de spreekspoel of de spider wel een tikje gehad.

50 minutes ago, Groovy said:

Aaiaiaiaiaiai... "Alle apparaten die een batterij hebben of op het stroomnet zijn aangesloten, zijn verspreiders van elektromagnetische velden........"

Daar gaat de audio hobby en forummen daarover :o Zelf gitaar spelen dan maar?

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...