Jump to content

Akoestiekme(E)Ting Bij Jongensdroom.


Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

Vandaag heeft RAVON akoestische metingen verricht in de luisterruimte. Ik wist al dat de akoestiek een belangrijk aspect was in de totale geluidsweergave, maar ik heb het toch nog onderschat. RAVON heeft mij werkelijk alles uitgelegd en het kwartje is gevallen. De kunst is, om de luidsprekers op de beste plaats neer te zetten, zodat deze als het ware samenwerkt met de akoestiek. Je maakt als het ware gebruik van de akoestiek. Ik kwam op de gedachte dat de akoestiek ook een soort van instrument is. Misschien zijn er best meer mensen die dat allemaal weten, maar zo heb ik het nog nooit gehoord. Complimenten!

Nu begrijp ik ook waarom sommigen daar zo lang mee bezig zijn. Dat is beslist geen flauwekul.

 

Er zijn zeer veel metingen verricht vanaf diverse denkbeeldige luisterposities en met de luidsprekers op telkens andere plaatsen.

Ik kreeg een uitgebreide uitleg over knopen en ritssluitingen. Dit soort zaken hebben rechtstreeks met het werk van RAVON te maken. Ik wist wel dat hij iets met akoestiek deed, maar niet precies wat. Hij heeft bekeken of er knopen in de lengte, breedte, of hoogte waren. Daarmee wordt het voor mij al snel te moeilijk.

 

RAVON weet zo geweldig veel van akoestiek, dat ik stilletjes hoop dat hij daar een artikel over wil schrijven op ons forum. Dat lijkt me uiterst leerzaam voor iedereen. Voor mij in ieder geval.

 

Wat ik nog veel knapper vind, is dat hij aan een fragment met een contrabas al kon HOREN waar de pieken en dalen zaten. Oke, dan ben je voor mij niet de eerste de beste. Later bevestigden de metingen wat hij al gehoord had. Dat doe ik hem niet na en zo is er altijd weer een baas boven baas. In de ontwerper van mijn luidsprekers heb ik al mijn meerdere moeten erkennen en dat vind ik niet erg, maar juist helemaal geweldig.

 

De luidsprekers beginnen vanaf 30Hz al serieus mee te doen, maar er bleek een gat te zitten rond 55Hz. Vervolgens hebben we een toon uitgezonden van 55Hz en is RAVON rond gaan lopen met een van de luidsprekers. Vanuit de luisterstoel heb ik beoordeeld wat de beste plaats is. Het bleek dat de ls te ver naar voren stonden. Dat was weer een idee van iemand, waardoor het 3D effect toenam. Ook hier moeten weer compromissen gesloten worden. Door het verschuiven van de ls was de dip er nog wel maar een heel stuk minder.

 

Ook hebben we de luisterstoel op verschillende plaatsen geprobeerd. Wat meer naar voren bleek beter de werken. Globaal staan de ls en de stoel nu 50cm verder richting de achterwand. Nu globaal is vastgesteld zou je misschien later nog een keer nader kunnen fine-tunen. Eerst maar eens een poosje genieten van de air-bekabeling.

 

RAVON zeer bedankt en als ik je eens een keer ergens mee kan helpen (b.v. een avondje babysitten op je dochter van 18) dan hoor ik het graag. 

Link to comment
Share on other sites

 

RAVON weet zo geweldig veel van akoestiek, dat ik stilletjes hoop dat hij daar een artikel over wil schrijven op ons forum. Dat lijkt me uiterst leerzaam voor iedereen. Voor mij in ieder geval.

 

Ik kijk er nu al naar uit.

Van verschillende mensen heb ik nu daar al wat van mee gekregen en het lijkt me leuk om daar meer over te lezen.

De methode van het zoeken naar de juiste plek lijkt veel op de methode zo als deze ook door Rick Paap wordt gehanteerd en is zeker een prima methode om de beste energie uit je speaker te halen.

Daar zijn natuurlijk ook weer voors en tegens bij.

Dit kan ten koste gaan vat de ruimtelijke afbeelding maar dat is dan weer smaak gevoelig en zal door je zelf ondervonden moeten worden waar jou voorkeur ligt.

Link to comment
Share on other sites

De luidsprekers beginnen vanaf 30Hz al serieus mee te doen, maar er bleek een gat te zitten rond 55Hz.

 

Wat maak je me nou JD, is dit "gat" met jouw getrainde oortjes, je dan nooit eerder opgevallen  ;)

 

En waarom heeft RAVON nu een ban ?.............in zijn eigen gemeten gat gekelderd :o

 

Weet je waarom jij dit "gat" niet gehoord heb JD.... je oren hersenen strijken veel glad.

Dit neemt niet weg, dat wat RAVON heeft gemeten en als oplossingen heeft aangedragen, de kwaliteit nog een boost omhoog kan geven.

 

Maar wat heb je nu in concreto gedaan met je opstellingen en wat kunnen we nog meer

aan akoestische maatregelen verwachten

Link to comment
Share on other sites

VANZOMERENG, on 20 Mar 2014 - 6:23 PM, said:

Wat maak je me nou JD, is dit "gat" met jouw getrainde oortjes, je dan nooit eerder opgevallen  ;)

 

En waarom het RAVON nu een ban ?.............in zijn eigen gemeten gat gekelderd :o

 

Weet je waarom jij dit "gat" niet gehoord heb JD.... je oren hersenen strijken veel glad.

Dit neemt niet weg, dat wat RAVON heeft gemeten en als oplossingen heeft aangedragen, de kwaliteit nog een boost omhoog kan geven.

 

Maar wat heb je nu in concreto gedaan met je opstellingen en wat kunnen we nog meer

aan akoestische maatregelen verwachten

Ik denk dat je voor bovenstaande reactie een ban gaat krijgen (het toezicht op de regels is nu aangescherpt). 

 

Je schrijven zou ik graag beantwoorden, maar ik stop met schrijven. De reden heb ik de moderator/beheerder en Arden inmiddels laten weten.

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat je voor bovenstaande reactie een ban gaat krijgen (het toezicht op de regels is nu aangescherpt). 

 

Je schrijven zou ik graag beantwoorden, maar ik stop met schrijven. De reden heb ik de moderator/beheerder en Arden inmiddels laten weten.

 

Dat is jammer, het was al zo rustig hiero vandaag.

 

Ik zie jou zaterdag in Engels/Rotterdam ?

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat je voor bovenstaande reactie een ban gaat krijgen (het toezicht op de regels is nu aangescherpt).

 

Je schrijven zou ik graag beantwoorden, maar ik stop met schrijven. De reden heb ik de moderator/beheerder en Arden inmiddels laten weten.

Dat meen je toch niet? Ik zou het heel jammer vinden. Als ik het goed lees is de ban maar voor een week. En er zal echt niet voor niets een ban zijn gegeven. Ik kreeg al een paar pm' s over ravon en zijn vraag aan mij. Ik zit er niet mee maar het was niet zo netjes als ik het nog een keer les. Dus jongensdroom kom op , je bracht aardig wat leuke inbreng die ik nu moet gaan missen..

Link to comment
Share on other sites

 

Dus mannen Ravon, Leobus, JD en al die andere vertrokken leden, stop die ergernissen over luxeproblemen zoals

audio en forumgeneuzel en maak van dit forum geen sociaal slachtveld.

Drink een biertje met elkaar, zand erover en laten we iets leuk van dit forum maken, straks zit ik nog in mijn uppie hier :(    

Link to comment
Share on other sites

PM ik Jongensdroom dinsdag nog dat hij hier veel humor brengt en dat ik hoop dat hij hier de eerstkomende jaren nog blijft posten, issie nu ineens verdwenen.....  :unsure:  :(  :(  :( . Door de ban van RAVON misschien?

 

Ik vind het sowieso vervelend dat mensen zich hier laten wegjagen door oplopende emoties, is de laatste tijd al weer veel te veel gebeurd. Toch een gek verschijnsel dat mensen achter het toetsenbord zich blijkbaar veel te veel laten gaan, in ieder geval veel meer dan "live", en er dan "op de man" gespeeld wordt.....

 

En dan nu weer JD, die ook de humor van anderen naar boven lijkt te halen (bijvoorbeeld (o.a.) TL200), héél erg jammer.......

Link to comment
Share on other sites

Ik vind het sowieso vervelend dat mensen zich hier laten wegjagen door oplopende emoties, is de laatste tijd al weer veel te veel gebeurd. Toch een gek verschijnsel dat mensen achter het toetsenbord zich blijkbaar veel te veel laten gaan, in ieder geval veel meer dan "live", en er dan "op de man" gespeeld wordt.....

 

Ik weet uit eigen ervaring, dat vanaf de zijlijn ff zeggen "trek je het niks aan wat anderen hier op het forum schrijven, of de onaardige toon

waarop discussies plaatsvinden" in de praktijk moeilijker is dan het lijkt.

Mensen willen van nature, zich niet (publiekelijk) beledigd voelen en dan vaak via het laatste woord aantonen, dat het toch,

(terecht of onterecht) aan de ander ligt.  Probleem is echter dat als iedereen het laatste woord wilt, zaken gaan escaleren.

 

Neem nou maar van mij aan, dat het niet zozeer die personen zijn, die vakinhoudelijk onjuistheden neerschrijven, diegenen zijn die zichzelf

te schande maken maar juist die lieden die op een zeer onaardige toonzetting of grof taalgebruik de discussie voeren. 

 

Ben je in staat (ook als je soms een beetje kookt van binnen) altijd correct te blijven, is er geen vuiltje aan de lucht.

Echter het feit "dat als je een beetje kookt van binnen"  en dit je vaak overkomt, je ook ff bij jezelf te raden moet gaan

met de vraag "waarom"   (het zit toch echt ook tussen jouw oortjes)

 

Ben je niet in staat om correct te blijven, mijdt dan het bewuste topic of de bewuste andere forumlid, dit werkt zeer effectief. 

of post gewoon:

"ik heb moeite met de wijze, in welke toonzetting deze discussie wordt gevoerd en acht het risico groot op escalatie,

  waardoor ik niet meer in staat ben, effectief de discussie verder te voeren en wil ik bij deze het hierbij laten en het

  laatste woord aan jouw geven"   

 

Loop in ieder geval niet weg van dit forum er zijn wellicht genoeg andere leden, die jouw bedragen wel kunnen waarderen!

 

Was getekend, ervaringsdeskundige vanaf de zijlijn :D

Link to comment
Share on other sites

PM ik Jongensdroom dinsdag nog dat hij hier veel humor brengt en dat ik hoop dat hij hier de eerstkomende jaren nog blijft posten, issie nu ineens verdwenen.....  :unsure:  :(  :(  :( . Door de ban van RAVON misschien?

 

Ik vind het sowieso vervelend dat mensen zich hier laten wegjagen door oplopende emoties, is de laatste tijd al weer veel te veel gebeurd. Toch een gek verschijnsel dat mensen achter het toetsenbord zich blijkbaar veel te veel laten gaan, in ieder geval veel meer dan "live", en er dan "op de man" gespeeld wordt.....

 

En dan nu weer JD, die ook de humor van anderen naar boven lijkt te halen (bijvoorbeeld (o.a.) TL200), héél erg jammer.......

Dit schijnt voornamelijk te komen vanwege de anonimiteit, geen contrôle/bijsturing vanuit de groep en het feit dat sommige mensen zich schriftelijk een stuk minder goed kunnen uitdrukken dan verbaal.

Verder kan ik alleen maar zeggen: J.D.terug, NU

Link to comment
Share on other sites

Ik was forummoe. Doordat er nieuwe mensen op het forum mee gingen doen, want dat is het we zijn geen secte, kwam er weer wat leven in de brouwerij en vond ik mijn draai hier ook wel weer. Op de een of andere manier trekt het toch.

 

JD ik geloof er geen snars van dat je uit beeld bent. Gewoon doorgaan. We gaan gewoon door met elkaar plagen en lol maken :puh

Link to comment
Share on other sites

Na zoveel dreigberichten :D ga ik overstag en wel meteen on-topic. Echt waar.

 

Na de metingen van RAVON (misschien kennen jullie hem nog?) eerder deze week, ben ik mij gaan storten op Speaker Placement.

Vandaag in Cafe Engels heb ik dit onderwerp met 4 personen besproken. Dat zijn personen met allemaal veel ervaring en kennis op dat gebied.

Hun adviezen waren ......uh.......tegenstrijdig. Jawel!

De eerste twee personen adviseerden een asymetrischegelijkbenigedriehoeksopstelling (4 keer woordwaarde).  Dit om de staande golven te laten gaan liggen.

Personen drie en vier: allemaal flauwekul, gewoon in de lengterichting van de kamer blijven spelen.

 

Terug naar huis en terug naar af. Wat nu? Zelf proberen waarschijnlijk. Woensdagavond komen er een paar sterke jongens van high-endforum de zaak verbouwen. Een grote hoge kast zal verzet moeten worden en misschien wel verwijderd. Hoe vertel je dat aan je vrouw?

Link to comment
Share on other sites

A Na zoveel dreigberichten :D ga ik overstag en wel meteen on-topic. Echt waar.

 

B Hoe vertel je dat aan je vrouw?

ad. A Blij je weer te lezen.

ad.B Hééél voorzichtig, zorg dat er genoeg deuren open staan. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ik ben me zojuist toch geschrokken van de reactie van mijn vrouw.

Ik vroeg slechts of de grote kast op mijn kamer op de zolder zou kunnen staan.

Dat is toch niet zo'n heel erg gekke vraag?

 

Een korte samenvatting van haar reactie;

jij bent echt niet meer normaal (correct)

het is zo toch allang meer dan goed (nou...)

je hebt het alleen nog maar over kabeltjes (hoe ze daar nou toch weer bij komt?)

allemaal om 1 toontje nog iets beter te kunnen horen (draaf ik echt door?)

 

Nu is ze even weg. Ik heb gezegd dat ik niet mee kon, omdat ik zo dadelijk haar kamer ga verbouwen. Het is geen doorsnee zondag vandaag.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben me zojuist toch geschrokken van de reactie van mijn vrouw.

Ik vroeg slechts of de grote kast op mijn kamer op de zolder zou kunnen staan.

Dat is toch niet zo'n heel erg gekke vraag?

 

Een korte samenvatting van haar reactie;

jij bent echt niet meer normaal (correct)

het is zo toch allang meer dan goed (nou...)

je hebt het alleen nog maar over kabeltjes (hoe ze daar nou toch weer bij komt?)

allemaal om 1 toontje nog iets beter te kunnen horen (draaf ik echt door?)

 

Nu is ze even weg. Ik heb gezegd dat ik niet mee kon, omdat ik zo dadelijk haar kamer ga verbouwen. Het is geen doorsnee zondag vandaag.

 

Met vlag en wimpel geslaagd voor de cursus "Audio Recensies Schrijven" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja, helemaal. maar ben je ook niet een beetje bang dat z'n vrouw een beetje langer dan "even" weg blijft? :huh:

 

Behalve bij JD lees ik eigenlijk zelden of nooit dat vrouwen een rol in het leven van de audioliefhebber spelen. Zo heel af en toe wordt hen de keukenrol toebedeeld.

Link to comment
Share on other sites

Behalve bij JD lees ik eigenlijk zelden of nooit dat vrouwen een rol in het leven van de audioliefhebber spelen. Zo heel af en toe wordt hen de keukenrol toebedeeld.

ik ben gezegend met een vrouw die ook van muziek houdt. Af en toe mag ze uit de keuken en in de kamer even meeluisteren.Da's naast het aanrecht het enige recht wat ze heeft.

Even zonder gekheid, ben al lang blij dat ze geen moeite heeft met twee100 liter speakers in de kamer.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...