Jump to content

MC element mania

Eduard Barreveld
 Share

Recommended Posts

Wanneer je de naaldkracht meet met een goed wegertje, kun je toch precies de juiste instelling maken ? Van de andere kant.. dikte verschil in platen wordt dan wel een punt. Kromme platen zijn dan al helemaal niet meer te draaien. Ik heb ook een hele tijd met de Benz Micro gespeeld. Dat element klinkt al wat minder basheftig dan andere MC's. MM's klinken over het algemeen wat bassterker. 

M.b.t. de Array. Je kunt hem uiteraard een paar dagen lenen. Geen enkel probleem. Al was het maar om eenvoudig uit te vogelen welke instelling je het best bevalt. Er komen overigens wel eens Array phonotrappen tweedehands voor. Dan kost dat heel wat minder dan een nieuwe. En erg veel is er in de jaren niet aan gewijzigd. Dat gaat nog komen. Ik heb hier trouwens een mechanische grammenweger van Nagaoka liggen. Die heeft nauwelijks meer dikte dan een plaat nodig. Kun je ook lenen. En als laatste een gebruikt Audio Technica AT82E MM elementje met elliptische naald. Het lijkt me geen hoogvlieger, maar om eens te proberen wat een MM doet wellicht iets om te proberen.

Overigens had Gerrit Nutters mooie kurkmatten, die bovendien niet erg duur waren..

Yup, dat opperde ik ook al een blz of wat terug. Maar dat stuitte toen op bezwaren, o.a. bij hobbelige platen.

Heb het eens nagemeten gisteren met mijn huidige DL160. Die wordt i.d.d. 0,4 gr. aangetrokken (hoe kom jij op die 0,4 gr Groovy, kan geen toeval zijn :D ) op 7 mm afstand van het ijzer. Op 10mm afstand is dat nog maar 0,03 gr. En bij 12mm kan ik het niet meer te meten ( <0,01 gr.). Afstanden zijn tussen naaldtip en een plaatje ijzer onder het wegertje.

Echt wel toeval :) ik weet niet eens hoe ik dat moet meten ja nu lees ik het en ga ik dat ook eens doen.

Ik wist niet dat jij dat al geopperd had was ik alweer kwijt.

• Members

Ik zou er (zeer leerzaam), over een kleine 2 weken een dagje (of misschien wel 2) AAA Krefeld aan wagen. Ik durf te wedden dat Hans er ook weer heen gaat (en Sodejuu en Carl en Onno en Wol etc), daar lopen zat Guru's in de rondte die echt ervaring met deze materie hebben, en het is ook nog eens reuze leuk!

Ik heb ons hotelletje net geboekt, wij zij er gedurende de hele show. Officieel een keer prive, maar ik ken mijn pappenheimers zo onderhand, staat Glenn straks weer voor Fritz te verkopen en ik weer overal bij te springen, life sucks...

Ik zou er (zeer leerzaam), over een kleine 2 weken een dagje (of misschien wel 2) AAA Krefeld aan wagen. Ik durf te wedden dat Hans er ook weer heen gaat (en Sodejuu en Carl en Onno en Wol etc), daar lopen zat Guru's in de rondte die echt ervaring met deze materie hebben, en het is ook nog eens reuze leuk!

Ik heb ons hotelletje net geboekt, wij zij er gedurende de hele show. Officieel een keer prive, maar ik ken mijn pappenheimers zo onderhand, staat Glenn straks weer voor Fritz te verkopen en ik weer overal bij te springen, life sucks...

Ha, ha, Hans en ik hebben dat al lang afgesproken. 

Er is iets gebeurd.

Dit element heeft nog maar enkele uren gedraaid. Omdat ik volgende week op pad ga, leek het mij goed hem een aantal uren te laten draaien. Ik heb dat gedaan zonder geluid.  Vanavond dacht: laat ik het geluid eens aanzetten. Tot mijn verbazing klinkt het nu een stuk beter. Alleen de contrabas mist nog het echte laag. Of het nu goed is, betwijfel ik, hoewel ik mijn eigen lp's niet ken.

Nou dat weer  :D.

Vanmiddag hoorde ik een geluid, dat sterk op dat van een tenorsax leek en even later hetzelfde met een trombone. Krijg nou wat.

Als jij je tijd had besteed aan het inspelen ipv zoeken naar de heilige graal dan had jij van al die platen van Meta de Vries kunnen genieten Will.

Inderdaad, had ik dat maar eerder geweten. Niet dat ik het geloofd had natuurlijk  :D. Hoezo eigenwijs?

@Tomatennogwat:: knap, dat ik dat allemaal hoor heh?

Een Denon DL103 werd niet zichtbaar aangetrokken door het plateau van mijn TD124 en van een vriend. Het is een wondere wereld.  

Beste Jongensdroom,

Eén van de Grote Verwarringen in het leven van de Audiofiel is het bestaan van zowel (passief) magnetische TD 124 plateau's als niét (passief) magnetische TD 124 plateau's.

Het hangt van de versie van de TD 124 af. Latere versies hadden plateau's die niét door een magnetisch strooiveld van een goed element (MC, m.n. low impedance / low output, zoals destijds Ortofon SPU en SL) werden aangetrokken. 

Overigens blijft èlke TD 124 volgens Spido de meest overschatte draaitafel óóit:

hij combineert immers de rumble-problematiek van idler wheel aandrijving met de rek-, trek- en slip-problemen van snaaraandrijving.

Je moet werkelijk wel verliefd (d.i. verblind, bewustzijns-verèngd, sektarisch gedreven, obsessief/compulsief, gepassioneerd, dus eigenlijk krankzinnig) zijn, om zo'n (imposant, gewichtig & oerdegelijk - dàt geef ik wel toe) mormel te willen bezitten... als er ook zulke prachtige, vrijwel probleemloze modellen als TD 125's en TD 126's te koop zijn!

Beste Jongensdroom,

Eén van de Grote Verwarringen in het leven van de Audiofiel is het bestaan van zowel (passief) magnetische TD 124 plateau's als niét (passief) magnetische TD 124 plateau's.

Het hangt van de versie van de TD 124 af. Latere versies hadden plateau's die niét door een magnetisch strooiveld van een goed element (MC, m.n. low impedance / low output, zoals destijds Ortofon SPU en SL) werden aangetrokken. 

Overigens blijft èlke TD 124 volgens Spido de meest overschatte draaitafel óóit:

hij combineert immers de rumble-problematiek van idler wheel aandrijving met de rek-, trek- en slip-problemen van snaaraandrijving.

Je moet werkelijk wel verliefd (d.i. verblind, bewustzijns-verèngd, sektarisch gedreven, obsessief/compulsief, gepassioneerd, dus eigenlijk krankzinnig) zijn, om zo'n (imposant, gewichtig & oerdegelijk - dàt geef ik wel toe) mormel te willen bezitten... als er ook zulke prachtige, vrijwel probleemloze modellen als TD 125's en TD 126's te koop zijn!

Dank je. Hij komt morgen op Marktplaats.

Vandaag kocht ik een nieuw element. Het is een Golding Legacy geworden. Morgen volgt er een uitgebreid bericht.

Leuk lijkt me een prima element.

Kan alleen niet zo snel de gegevens vinden van de compliance.

Maar het lijkt er op dat deze in ligte armen zich prima thuis voelt.

Technical specification (according to manufacturer)

Fixing centers: 1/2 inch
Stylus radius: Vital Fine Line
Playing weight: 1,5-2 g (15-20 mN)
Frequency response: 20-22 000 Hz
Channel separation: 25 dB min at 1 kHz
Channel balance: 1 dB max at 1 kHz
Load capacitance MC: 100-1000 pF
Sensitivity MC: 0,25 mV 1dB @ 1 kHz
Load resistance: 100 Ω
Internal resistance: 7 Ω
Internal inductance: 3 uH
Weight: 8 g

Met plezier opgezocht :)

Ik heb een verslag gemaakt in Word. Dit gekopieerd, maar als ik hier naar de site ga en op RM klik, staan plakken er niet bij. Weet iemand hoe dat moet? 

Misschien met Ctrl C en Ctrl V proberen?