Jump to content

High End München

Recommended Posts

3 minutes ago, carl said:

Jaloers op Hans.

Ik niet, veel te druk. Ik zit liever op mijn terras met een kopje koffie en gebak en op de achtergrond een heerlijk streepje muziek.

3 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

Jij hebt, mag ik aanemen, toch zeker wel ooit eens de beurs in München bezocht?

Drie of vier keer Roy waaronder 1 keer met Roger. Met uitzondering van die met Roger plande ik een korte vakantie met een paar familieleden. Zagen we elkaar s’avonds.

En weer thuis na 4 dagen "München". 2 dagen reizen en 2 dagen beurs. We zijn ook nog in het Mariot hotel bij "Hifi de Luxe" geweest. En veel te veel gezien om hier allemaal te beschrijven. 

Deze show is er een van extremen. De Set van Wilson Audio en Dan D'Agostino kostte maar liefst meer dan € 3.000.000,- en klonk in mijn oren zeker niet echt goed.

Een andere dure set klonk voor mij wél het best. Deze kost iets minder € 2.000.000,- Maar was dan ook erg indrukwekkend. Behalve het uiterlijk als de klank. En dan zeker om dit op een show te laten klinken. Voor mij het beste wat ik ooit op een show hoorde. Er stond een draaitafel van hoge klasse en..... een streamer van Pink Faun. De laatste klonk voor mij beter dan de draaitafel. En zelfs de fabrikant van de draaitafel vond dat ook. Helaas past de set niet in ons huis en al helemaal niet in onze portemonaie. De 6 zuilen zijn elk ca. 3 m hoog. 

827379f6-e856-40b7-b0d8-fa314cb1a758.jpg

De middelste twee voor hoog en midden. Die met gebogen membranen voor de midbass en de 2 buitsenste (een buiten de foto) voor het laag. Je zou denken... met dergelijke afstanden "dat kán niet werken".  Maar toch, in de diepte breedte en hoogte een extreem realistisch stereobeeld. Extreem diep gaat het niet, maar voldoende om Hoist of Colours van The Wellermen heel erg indrukwekkend over te laten komen. Ook "Danse Macabre" klonk zoals ik hem niet eerder hoorde. 

Eigenlijk komt het er op neer dat we 2 en een half uur bij deze set hebben doorgebracht. Een deel van de tijd werd doorgebracht met een demo van een platenfabrikant die het verschil tussen 1 step, 2 step en 3 step platen liet horen. 3 step is het standaard proces bij 1 step werd een geprepareerde laquer gespeeld. En bij de 2 step nog een extra "moeder" stap. Ik zat in het midden op de tweede rij, maar kon de verschillen nauwelijks duiden. De man voor me wist het echter exact te benoemen. Zelfs toe er wat versie blind gewisseld werden. 

Was er dan verder niks moois te zien... natuurlijk wel, maar veel viel erg tegen. Proberen jongeren te benaderen met housemuziek, terwijl de ruimte vol zit met mensen van boven de 50 laat een demoruimte snel leeglopen. Soms ook ondefinieerbare "tingel tangel" en "liftmuziek" maken het ook niet beter. 

In de parallelshow in het MotorWorld tegenover het MOC werd door Bruno Putzeys een mooie demo van de Kii 7 gegeven. Verdere demo's waren daar nauwelijks of niet te vinden in die enorme doolhof, maar de auto's die er staan "opgeslagen" te bekijken was ook wel leuk. 

We kwamen Marco de Wilde tegen en die zei ons dat hij het in het Mariot voor beter dan in het MOC vond klinken. Daar zijn we dus ook nog geweest. Waar anderen erg lovend waren over de Vyger set. Maar wij vonden dit echter zwaar over de top. Veeeeel te hard, overdreven laag en een erg "technisch" geluid.

Wat wél erg leuk en interessant voor de platenliefhebbers was een phonotrap van FMAcoustics. 

Kijk zelf maar, mijn mond viel er van open:

Maar nu dus moe maar voldaan weer thuis. Het was weer erg gezellig en ik ben weer verschillende bekenden tegengekomen. Helaas volgend jaar in Wenen, ik vrees dat ik dat dan maar oversla.

Leuk verslag WanFie,

Soms vraag ik mij wel eens af wat het nut is om op een gerenomeerde show een set van een miljoen en meer neer te zetten..meer een prestige kwestie denk ik..🤔

Als de markt zich nou meer zou concentreren op leuk en betaalbaar, dan valt er nog wel wat te verdienen denk ik..

Maar goed, je hoeft maar 1 gek te vinden die het ervoor over heeft en dan zit je ook goed😁

Maar ik vraag mij dan af of een set van 2 miljoen echt 134 keer beter klinkt als hier…😉 ik denk het niet namelijk..

Maar goed, als ik zulke bedragen kon uitgeven…tsja waarom niet :)

Wat er in München aan bezoekers komt is toch wel anders dan in Nederland. Het publiek is zeer internationaal en maakt vaak de indruk stevig in de slappe was te zitten. 

En zijn ook goedkopere sets Teufel en Teac staan er ook. En die sets worden ook druk bezocht. Maar ook veel stands met platen en CD's, kabels en andere accessoires. 

Dat de dure sets worden gepresenteerd is voor een deel prestatiedemonstratie en voor het andere deel juist om de goedkopere producten te verkopen.

Wél kan ik verklappen dat Pink Faun om komt in het werk en zich concentreert op streamers van € 20.000,- en meer. 

Zie het als een autoshow waar iedereen rond de Ferrari 's hangt en met een Volkwagen Golf naar huis gaat.

Vooral de laatste zin WanFie, geweldig   :)  en ook zeker waar..

Er moet altijd iets te dromen blijven.. ;) 

Je hebt het toch niet goed begrepen Hans. Ferrari was (is?) van Fiat. En in grote Fiat garages stonden vroeger ook vaak Ferrari’s. Inderdaad ter bevordering van de verkoop van Fiat en zeker niet van VW.

Ik ben ook een aantal keren in Muenchen geweest. Ik vind vaak de ruimten en sets niet realistisch voor wat betreft grootte. Ik ken maar een paar mensen in NL die zo’n groot huis hebben.

Verder erg leuk verslag van je. 

PS ik las laatst dat FM Acoustics weer was overgenomen.

Edited by carl