Jump to content

Chat GPT

carl
 Share

Recommended Posts

16 hours ago, Roots said:

Ik heb even in reverse terug gezocht wat je allemaal gevonden hebt met Chat GPT Carl. Gewoon op Google:D 

Chat GPT is gewoon een veredelde zoekmachine Roots. Gaat alleen veel sneller.

27 minutes ago, carl said:

Chat GPT is gewoon een veredelde zoekmachine Roots. Gaat alleen veel sneller.

Dat is het eigenlijk niet. Het kan hele verhandelingen schrijven. Dat kan een zoekmachine niet. Die zoekt links en verwijst daarnaar.

Dat jij het Chat CPT gebruikt als een soort zoekmachine is iets anders.

Een zoon van een goede vriendin van mij werkt veel met AI en Chat CPT in zijn werk. Is er ook op afgestudeerd.  Hij doet veel onderzoek en hoe je het beste kan inzetten voor de wetenschap, maar ook in de zorg bijvoorbeeld. Ook heeft hij veel onderzoek gedaan naar het energieverbruik (ja, daar ben ik weer) van AI en Chat CPT. Hij gaf mij die 3 links,die ik hier ook al had gegeven. Hij wees mij op het gevaar van AI en hoe verkeerde mensen dat kunnen misbruiken. 

Ik heb hem dit topic laten zien en hij zei mij dat je dus Chat CPT verkeerd gebruikt, zoals hier wordt gedaan. Kun je beter een zoekmachine voor gebruike, zei hij mij. Ten eerste kost het minder energie en ten tweede je leert meer met zoeken/vragen in een zoekmachine dan met zulke vragen stellen in Chat CPT.  

Hij zei nog veel meer, maar dat laat ik hier voor wat het is. 

Posted (edited)

Vragen leren stellen heb ik inmiddels wel geleerd Onno (haha). Schrijven doe ik eigenlijk altijd zelf.

Chat GTP scheelt mij gewoon veel tijd.

Edited by carl

Je bent gewoon lui en gemakzuchtig, Carl. Dat blijkt wel uit je voorgaande antwoord op mijn reactie.

Niet erg, hoor. Ik laat het dan hier maar bij. Het heeft geen zin. Jammer, maar helaas.

Zo maar 'n idee... In hoeverre kunnen kwaadwillende de informatie die van IA komt beïnvloeden? Je zet maar voldoende onzin op internet en herhaal dat maar zo vaak mogelijk. Uiteindelijk wordt het voor waar opgenomen. 

Ik ben er heel erg voorzichtig mee in ieder geval.

16 minutes ago, audiofreak said:

Je bent gewoon lui en gemakzuchtig, Carl. Dat blijkt wel uit je voorgaande antwoord op mijn reactie.

Niet erg, hoor. Ik laat het dan hier maar bij. Het heeft geen zin. Jammer, maar helaas.

Wat wil je nu eigenlijk zeggen Onno? 

45 minutes ago, WanFie said:

- Zo maar 'n idee... In hoeverre kunnen kwaadwillende de informatie die van IA komt beïnvloeden? Je zet maar voldoende onzin op internet en herhaal dat maar zo vaak mogelijk. Uiteindelijk wordt het voor waar opgenomen. 

- iedere communicatie kun  je beïnvloeden Hans. Het enige wat je daar tegen over kan zetten is scholing. 

43 minutes ago, carl said:

- iedere communicatie kun  je beïnvloeden Hans. Het enige wat je daar tegen over kan zetten is scholing. 

AI beweert intelligent te zijn. Die zou dus ook geschoold moeten worden. Maar door wie? 

Dat is dus een interessante vraag Hans. Heb ik me ook afgevraagd.

Bij feitelijke vragen als “ ik heb pijn aan mijn teen en wat zou het kunnen zijn” of “ verdachte heeft te hard gereden, was dronken en is in zijn jeugd mishandeld” kom je er wel uit met wat tussenvragen. Dan rekent Chat het wel snel uit zonder iets te vergeten. Vraag je “ik zoek een warm klinkende versterker” wordt het lastiger. De eerste vraag is al of versterkers “klinken” en de vervolgvraag welke versterkers eigenlijk in aanmerking komen. Ik denk dat Chat dan toch commercieel geprogrammeerd is. In jouw set komt Chat echt niet met een versterker van de Gamma. En Onno wil dit allemaal wettelijk regelen. Lijkt me niet makkelijk.

Posted (edited)

Toch eens even gevraagd naar nieuwe kabels in mijn set 

“Laten we de verwachte klankverschillen tussen DNM Solid Core luidsprekerkabels en veelgebruikte meeraderige kabels schetsen, vooral in de context van jouw systeem (Final 12+, CJ Premier 11A, analoge bron):

DNM Solid Core LS-kabels

• Karakterschets: Extreem transparant, snel, open en met scherpe plaatsing in het stereobeeld.
  • Sterk punt: De luchtige opbouw (met weinig diëlektricum en minimale massa) zorgt voor weinig kleuring en een precieze overdracht van microdynamiek.
  • Klankmatig effect:
    • Meer helderheid en detail, vooral in het midden en hoog.
    • Grotere ruimtelijke precisie en rust.
    • Strakker en minder “vollig” laag — wat bij elektrostaten geen nadeel hoeft te zijn.
    •  
  • Synergie: DNM’s neutrale en directe karakter sluit goed aan bij de fijnzinnige detaillering van jouw elektrostaten en de natuurlijke klank van je buizenversterker.

Typische meeraderige OFC kabels (bijv. QED, Supra, AudioQuest)

• Karakterschets: Iets voller, warmer en soms vriendelijker klinkend, afhankelijk van de constructie.
  • Klankmatig effect:
    • Mogelijk iets romiger of “aangenaamer” in het laag.
    • Iets minder scherp afgetekend beeld.
    • Klein verlies in snelheid en precisie vergeleken met DNM.
  •  
  • Synergie: Vaak gekozen om systemen iets “body” of warmte te geven, zeker als er sprake is van een analytisch element in de keten.

Conclusie voor jouw systeem:

De DNM-kabels zullen waarschijnlijk een hoorbare stap naar meer neutraliteit, detail en ruimtelijkheid brengen — ze laten je buizenversterker en elektrostaten beter ademen. Als je systeem al als “romantisch” of “vloeiend” klinkt, voegt DNM juist transparantie toe zonder kil te worden. Wel kunnen sommige luisteraars het laag wat slanker ervaren, vooral bij bepaalde versterkers of bij speakers met beperkte eigen basweergave” .

Dit is een antwoord wat niemand heeft geprogrammeerd. Wel onderdelen die Chat zelf combineert.  Over 10 jaar met veel meer extra gegevens geeft het systeem steeds betere antwoorden.

Edited by carl

Je kan ook vragen om Chat zijn redenering met bronvermelding. Erg leuk om te lezen. Ik krijg dat niet zo uit internet en zeker niet in zo’n korte tijd.

Het meest aantrekkelijke aspect van AI is ongetwijfeld dat het oneindig geduldig is en je nooit te horen zult krijgen dat je eindelijk eens moet stoppen met zeuren.

Zoals je bij echte mensen wel eens zou kunnen overkomen. Altijd een luisterend oor, heerlijk toch.

Onderbelicht blijft wel dat je chatgpt alles kunt vragen maar dat chatgpt alles ( maar dan ook alles) van jou wil weten. En.....wat chatgpt met die kennis allemaal doet. Follow the money!

8 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Het meest aantrekkelijke aspect van AI is ongetwijfeld dat het oneindig geduldig is en je nooit te horen zult krijgen dat je eindelijk eens moet stoppen met zeuren.

Zoals je bij echte mensen wel eens zou kunnen overkomen. Altijd een luisterend oor, heerlijk toch.

Hahaha 

Posted (edited)

Ik hoop dat je begrijpt dat ik dit systeem als zodanig wil doorgronden en de (on)mogelijkheden en valkuilen ervan wil verkennen Kraus en Jack? Dat kan je het best doen op basis van dingen waarvan je weet hebt en/of die je leuk vindt.  Die audio is echt een hulpmiddel voor mij. Ik snap echt wel dat hier heel vaak subjectieve kennis geraadpleegd wordt. Ik heb natuurlijk ook wat verkend op mijn vakgebied zelfs mijn vasculaire ziekte.  Heel snel en nuttig als je de redenering erbij vraagt.

Edited by carl

Kwam dit artikel op Tweakers tegen over AI en systemen zoals ChatGPT.

https://tweakers.net/reviews/13236/groot-probleem-met-nieuwe-ai-modellen-ze-vertellen-je-meer-onzin.html

E.e.a. natuurlijk afhankelijk welke bronnen er gebruikt worden door ChatGPT.

Zaken waar wij als mensen heel snel doorheen prikken kan ChatGPT zomaar als waarheid verkondingen omdat hij het vaak tegen kwam terwijl de andere kant van de medaille niet tot nauwelijks belicht werd.

ChatGPT kan zeker handig zijn, maar het systeem heeft wel zijn limitaties in wat het kan, controle op inhoud en bronnen blijft belangrijk.

Jammer dat Carl Chat nog niet kende toen hij aan zijn zoektocht begon voor nieuwe speakers.

Kan hij achteraf natuurlijk nog doen. Ben wel benieuwd of hij de juiste keus heeft gemaakt.

Invoer zou kunnen zijn :

- huidige versterker

- kamergrootte

- houd niet van veel laag.

- welke kabels horen bij de geadviseerde speakers

Enz.

Probeer het eens Carl. 
groet,

Leobus

Posted (edited)

Het was wel makkelijker en zeker sneller geweest achteraf Leo. Mijn grootste probleem was echter een staande golf in deze ruimte. Met de Plate Absorbers is dat opgelost. Het laag wat ik nu met een transistor heb, bevalt me overigens zeer goed. Beter dan met de buizen.

Chat zegt overigens dat de combi Final en de buizen aan het randje zit, maar wel kan. Ik denk echter dat het beter kan. The proof of the pudding zit echter altijd in de eating. Ben benieuwd naar de Audionet van George.

Edited by carl

Posted (edited)

Van vrienden moet je het hebben Jack. Ik krijg via een bedrijf in ieder geval nog een zeer geschikte Jack. Ik dacht  trouwens dat het spul in Europa veel goedkoper was.

Edited by carl

1 hour ago, carl said:

Ik dacht  trouwens dat het spul in Europa veel goedkoper was.

Geen idee van prijzen, hier in Europa @carl Er zijn natuurlijk betaalbare high-end mono blokken uit de USA of China, maar Audionet ziet er echt mooi uit.