carl Posted vrijdag om 15:18 Report Share Posted vrijdag om 15:18 19 hours ago, Edje2 said: Ondanks dat de buisjes niet optimaal zijn verwacht ik toch niet dat nieuwe buisjes de onbalans weg neemt In mijn geval dus wel Ed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted vrijdag om 15:19 Report Share Posted vrijdag om 15:19 Maar waren jouw buisjes op carl? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted vrijdag om 15:22 Report Share Posted vrijdag om 15:22 In de buisjes die erin zaten zat onbalans. Ik heb toen nieuwe buisjes gekocht en verder geen hoorbare onbalans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted vrijdag om 16:28 Author Report Share Posted vrijdag om 16:28 Ik heb inmiddels wat zitten verdiepen in de gebruikte buisjes en ik lees toch vrij veel verhalen over grote spreiding qua waardes in partijen. Tot op heden heb ik dan ook nog wel goeie hoop dat met twee gematchte setjes het sowieso een stuk beter wordt. Zo niet, dan zien we dat dan wel weer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted vrijdag om 16:30 Author Report Share Posted vrijdag om 16:30 1 hour ago, carl said: In de buisjes die erin zaten zat onbalans. Ik heb toen nieuwe buisjes gekocht en verder geen hoorbare onbalans. Maar heb je de output ook gemeten? Gehoor zegt niet zoveel, zeker in een ruimte niet. Meten is weten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted vrijdag om 16:31 Author Report Share Posted vrijdag om 16:31 Wat mij ook nog opviel is dat deze phono het signaal inverteerd. Wat is wijsheid om daar mee te doen… De interne bedrading naar de outputs omdraaien is de makkelijkste manier om absolute polariteit in de set te behouden… Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted vrijdag om 16:41 Report Share Posted vrijdag om 16:41 Denk dat ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted vrijdag om 19:17 Report Share Posted vrijdag om 19:17 2 hours ago, Duclaasie said: Maar heb je de output ook gemeten? Gehoor zegt niet zoveel, zeker in een ruimte niet. Meten is weten Die kennis heb ik niet Klaas. Alles puur op het gehoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted vrijdag om 19:33 Author Report Share Posted vrijdag om 19:33 Dat is een slecht stuk meetgerei wat menigeen overschat naar mijn mening. Als je bij een nieuw component grote verschillen in balans hoort is het verschil al heel erg groot. Naast de output lijkt de fase er ook niet op bij mijn Ampearl. Ik betwijfel haast of Roger hier ooit serieus naar heeft geluisterd en aan heeft gemeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted vrijdag om 20:21 Report Share Posted vrijdag om 20:21 Absolute polariteit maakt toch niet zoveel verschil? Maar je kunt het inderdaad omdraaien. Als je de buisjes echt wilt matchen zou je ze op dezelfde waarden moeten meten als waar ze in de versterker op worden gebruikt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted vrijdag om 21:04 Author Report Share Posted vrijdag om 21:04 Zonder specs wordt dat een lastig verhaal vrees ik. Gebruikershandleiding en technische specificaties zijn niet voorhanden. De hele versterker reverse engineeren en in LT Spice ofzo is dan de enige betrouwbare oplossingen. En zelfs dan houd je losse eindjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted vrijdag om 21:33 Report Share Posted vrijdag om 21:33 Heb je dat topic op AAA over deze phono versterker wel eens gelezen Klaas. Zit veel ervaring daar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted zaterdag om 06:01 Author Report Share Posted zaterdag om 06:01 Zeker, maar ook daar wordt veel geluisterd en weinig onderbouwd. Zonder een gedegen schema blijft het wel wat lastig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted zaterdag om 07:52 Report Share Posted zaterdag om 07:52 Ik dacht dat ik hier ergens het schema voorbij zag komen. Heb je die dan niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted zaterdag om 08:09 Author Report Share Posted zaterdag om 08:09 Het schema wat ik heb zou moeten kloppen, alleen is het niet duidelijk welke versie het is. Naar het schijnt zijn er door de jaren verschillende varianten in omloop. In de basis lijkt het echter wel te kloppen, want alleen in de Ampearl 2030 is deze buizen bezetting en LCR RIAA correctie gebruikt Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted zaterdag om 08:28 Report Share Posted zaterdag om 08:28 tis niet zo heel moeilijk om het schema even uit te tekenen. Lijkt me geen 4 layer print zo te zien, sporen zijn goed te volgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted zaterdag om 09:59 Report Share Posted zaterdag om 09:59 Precies mijn gedachte, en als je al een schema hebt is het helemaal eenvoudig om te controleren of die klopt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted zaterdag om 11:11 Author Report Share Posted zaterdag om 11:11 Ik heb net even zitten meten aan de hand van onderstaande schema en dat lijkt te kloppen met de realiteit. Diverse weerstanden zijn n condensatoren in gemonteerde toestand gemeten om beide kanalen te vergelijken. Deze waardes lijken allemaal keurig, op één positie na. Als ik L1 vergelijk tussen beide kanalen, dan zit daar een behoorlijk verschil in serie weerstand. Inductie kan ik helaas niet meten…. Ter verificatie heb ik de spoel ook even uit de schakeling gehaald en dat geeft hetzelfde beeld. L1 van Links geeft 7,4 Ohm, L1 van rechts geeft 9,6 Ohm. Het rechter kanaal heeft een lagere output dan het linker kanaal en centreert netjes op de scoop, links geeft meer output, maar heeft ook een duidelijk verdraaide fase, ook bij 1Khz. Nieuwe batterijen met gelijke spanning geven geen verschil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted zaterdag om 13:18 Report Share Posted zaterdag om 13:18 (edited) Het schema klopt wel aardig met deze https://www.sowter.co.uk/pdf/LCR-RIAA Ahlswede.pdf Maar het LCR netwerk mist alleen een 600Ω afsluitweerstand Edited zaterdag om 13:18 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted zaterdag om 13:56 Author Report Share Posted zaterdag om 13:56 (edited) Ik kwam onderstaande tegen, de 0,4dB nauwkeurige versie lijkt er erg sterk op. Ik wacht nog even even af wat de nieuwe buizen doen. Mochten die geen of onvoldoende verbetering geven, dan soldeer ik L1 en L2 van het ene naar het andere kanaal. Verhuist het probleem mee, dan heb ik de oorzaak. DC weerstand is tenslotte wat anders dan impedantie en inductie… Edited zaterdag om 13:57 by Duclaasie Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted zaterdag om 14:32 Report Share Posted zaterdag om 14:32 Knap hoor Klaas. Ga je hem nu zelf in serie bouwen (haha). Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted zaterdag om 16:10 Report Share Posted zaterdag om 16:10 Met welke belasting meet je de versterker? Ook op de uitgang van de versterker is een weerstand nodig om te meten. Dat kan de verschillen wel verkleinen Je kunt als belasting iets van 10K nemen dan krijg je wel een aardig beeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted zaterdag om 17:04 Author Report Share Posted zaterdag om 17:04 Ik meet met de versterker als belasting, ik pak het signaal vanaf de fixed out. Voordeel is dat ik dan ook makkelijk bronnen kan vergelijken. Eventueel zou ik zelfs een testtoon vanaf de netwerkspeler op het ene kanaal en van de phono pre op het andere kanaal doen. Phono dan op fixed out en netwerkspeler op variabel out om de output gelijk te trekken. Zo zou ik zelfs redelijk nauwkeurig tonen kunnen vergelijken qua vorm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted zaterdag om 17:04 Author Report Share Posted zaterdag om 17:04 2 hours ago, carl said: Knap hoor Klaas. Ga je hem nu zelf in serie bouwen (haha). Zeker niet, maar verbeteren moet wel lukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted zaterdag om 17:17 Report Share Posted zaterdag om 17:17 Ik heb er nog eentje die bij mijn zoon staat Klaas. Die wil ik je van de zomer wel komen brengen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts