Jump to content

Buizen phono keuzes

Duclaasie
 Share

Recommended Posts

Ik heb inmiddels wat zitten verdiepen in de gebruikte buisjes en ik lees toch vrij veel verhalen over grote spreiding qua waardes in partijen. Tot op heden heb ik dan ook nog wel goeie hoop dat met twee gematchte setjes het sowieso een stuk beter wordt. Zo niet, dan zien we dat dan wel weer

2 hours ago, Duclaasie said:

Maar heb je de output ook gemeten? Gehoor zegt niet zoveel, zeker in een ruimte niet. Meten is weten

Die kennis heb ik niet Klaas. Alles puur op het gehoor.

Dat is een slecht stuk meetgerei wat menigeen overschat naar mijn mening.  Als je bij een nieuw component grote verschillen in balans hoort is het verschil al heel erg groot. 

Naast de output lijkt de fase er ook niet op bij mijn Ampearl. Ik betwijfel haast of Roger hier ooit serieus naar heeft geluisterd en aan heeft gemeten.  

Het schema wat ik heb zou moeten kloppen, alleen is het niet duidelijk welke versie het is. Naar het schijnt zijn er door de jaren verschillende varianten in omloop. In de basis lijkt het echter wel te kloppen, want alleen in de Ampearl 2030 is deze buizen bezetting en LCR RIAA correctie gebruikt

Ik heb net even zitten meten aan de hand van onderstaande schema en dat lijkt te kloppen met de realiteit. 

Diverse weerstanden zijn n condensatoren in gemonteerde toestand gemeten om beide kanalen te vergelijken. Deze waardes lijken allemaal keurig, op één positie na. Als ik L1 vergelijk tussen beide kanalen, dan zit daar een behoorlijk verschil in serie weerstand. Inductie kan ik helaas niet meten…. Ter verificatie heb ik de spoel ook even uit de schakeling gehaald en dat geeft hetzelfde beeld. L1 van Links geeft 7,4 Ohm, L1 van rechts geeft 9,6 Ohm. Het rechter kanaal heeft een lagere output dan het linker kanaal en centreert netjes op de scoop, links geeft meer output, maar heeft ook een duidelijk verdraaide fase, ook bij 1Khz. 

IMG-5166.jpg

Nieuwe batterijen met gelijke spanning geven geen verschil. 

Schermafbeelding-2025-04-22-163810.jpg

Ik kwam onderstaande tegen, de 0,4dB nauwkeurige versie lijkt er erg sterk op. 

IMG-5168.png

Ik wacht nog even even af wat de nieuwe buizen doen. Mochten die geen of onvoldoende verbetering geven, dan soldeer ik L1 en L2 van het ene naar het andere kanaal. Verhuist het probleem mee, dan heb ik de oorzaak. DC weerstand is tenslotte wat anders dan impedantie en inductie…

Edited by Duclaasie

Ik meet met de versterker als belasting, ik pak het signaal vanaf de fixed out. Voordeel is dat ik dan ook makkelijk bronnen kan vergelijken. Eventueel zou ik zelfs een testtoon vanaf de netwerkspeler op het ene kanaal en van de phono pre op het andere kanaal doen. Phono dan op fixed out en netwerkspeler op variabel out om de output gelijk te trekken. Zo zou ik zelfs redelijk nauwkeurig tonen kunnen vergelijken qua vorm.