Duclaasie Posted 27 juli 2022 Report Share Posted 27 juli 2022 (edited) In die prijsrange heb je ook een Phasemation PP-200… Of wil je een HO element? Edited 27 juli 2022 by Duclaasie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 juli 2022 Author Report Share Posted 27 juli 2022 (edited) 10 hours ago, Duclaasie said: In die prijsrange heb je ook een Phasemation PP-200… Of wil je een HO element? Er zijn veel mooie cartridges zoals jouw Phasemation. Maar ik ben een beetje conservatief, ik hou van -voor mij- bekende merken. Voor dat bedrag heb ik het beste, dat Goldring maakt. Ik vind Goldring een leuk en onderschat merk. Dat vind ik helemaal niet zo erg, want dan blijven de prijzen enigszins normaal. Alleen het nadeel is dat je met zo'n top cartridge eigenlijk weer een betere draaitafel nodig hebt of op zijn minst een andere arm. Ondertussen draai ik de leukste vergeten plaatjes zoals een verzamelaar van Elvis Presley of wat dacht je van Paolo Conte. Het leven van een audiofiel is zwaar. Als je eenmaal geproefd hebt wat er uit die groeven kan komen, wil je méér. Edited 28 juli 2022 by Tubejack typo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 28 juli 2022 Report Share Posted 28 juli 2022 Begrijpelijke overweging. Als de huissound van Goldring voor jou helemaal perfect is dan snap ik dat je binnen hun assortiment gaat shoppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 juli 2022 Author Report Share Posted 28 juli 2022 (edited) 1 hour ago, Duclaasie said: Begrijpelijke overweging. Als de huissound van Goldring voor jou helemaal perfect is dan snap ik dat je binnen hun assortiment gaat shoppen. Dat geluid is zeker goed. De nieuwe buisjes in mijn Phono-pre maken overuren. Mijn vrouw zat de hele avond naast me op de bank. Ze wou zelfs weten hoe je de de platenspeler moet bedienen. Dat is een heel goed teken, de afgelopen jaren heef ze er niet naar omgekeken. Vanavond ga ik een andere vergeten dubbelaar draaien Jeff Wayne's The War of the Worlds, alleen die binnenhoes al Edited 28 juli 2022 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 juli 2022 Report Share Posted 28 juli 2022 Dan zal ik je gelijk uit de dromen helpen. Een Goldring Eroica HX klinkt anders dan een GX1042. Waar de GX1042 lekker met pit speelt, laat de Eroica voornamelijk subtiliteit horen. De "pit' moet je bij deze helaas zoeken. En dat doet de Dynavector 10X5 dus wel. Mooie klankkleuren, met drive. De 20X2 is ook zoiets, maar weer net wat gedetailleerder. P.S.: Phasemation is geen nieuw merk. Vroeger heette het Phase Tech. Die dingen zijn al langer op de markt. Maar alle Phasemation zijn LO. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 juli 2022 Author Report Share Posted 28 juli 2022 (edited) 9 hours ago, Sodejuu said: Dan zal ik je gelijk uit de dromen helpen. Een Goldring Eroica HX klinkt anders dan een GX1042. Waar de GX1042 lekker met pit speelt, laat de Eroica voornamelijk subtiliteit horen. De "pit' moet je bij deze helaas zoeken. En dat doet de Dynavector 10X5 dus wel. Mooie klankkleuren, met drive. De 20X2 is ook zoiets, maar weer net wat gedetailleerder. P.S.: Phasemation is geen nieuw merk. Vroeger heette het Phase Tech. Die dingen zijn al langer op de markt. Maar alle Phasemation zijn LO. Ach ja "dromen". Bedankt voor het goede advies.. Na een wat ongelukkige matches, nam ik vinyl niet zo serieus meer. Het was meer voor de fun. Maar sinds ik hoor, wat uit al zo'n GX-1042 kan komen. Een beetje pit is met de SE-10 versterker fijn. Zo'n Dynavector 10X5 MK II durf ik nog wel zelf te installeren. Hij heeft een Shibata naald. Edited 28 juli 2022 by Tubejack update Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 juli 2022 Report Share Posted 28 juli 2022 Mocht je het willen testen ik heb hier nog een Goldring Eroica H liggen waar niet veel draaiuren mee zijn gemaakt. Past niet goed in mijn eigen armen maar was in de Thorens arm een erg mooie combinatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 juli 2022 Author Report Share Posted 29 juli 2022 (edited) 8 hours ago, kappa7 said: Mocht je het willen testen ik heb hier nog een Goldring Eroica H liggen waar niet veel draaiuren mee zijn gemaakt. Past niet goed in mijn eigen armen maar was in de Thorens arm een erg mooie combinatie. Hij moet in een Technics arm. De nieuwe framegrid Telsla E83CC buizen geven de PhonoDude een flinke update. Het klinkt zeer verfijnd en luchtig en ik verwacht dat, dat proces nog wel even doorgaat zodra de buizen een paar honderd uur hebben gehad. En dat met hetzelfde element. Ik heb ook nog misschien een optie op een Dynavector 10X5 MK II maar ook dat wacht ik nog even af, want ik wil zeker niet minder laag. Het lijkt nu al minder geworden, sinds ik de JJ's heb vervangen, maar dat komt waarschijnlijk doordat de Telsla's minder "massief" in het laag klinken. Het laag heeft nu ook eigen "laagjes" gekregen. Maar ik vind je aanbod heel sympathiek, dank je wel Edited 29 juli 2022 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 29 juli 2022 Report Share Posted 29 juli 2022 Dat mindere laag heb ik met de PD eigenlijk altijd ervaren en was pas opgelost met de pass pre. Daar kreeg ik eindelijk de dynamiek en drive die ik mis bij de PD. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 juli 2022 Author Report Share Posted 29 juli 2022 (edited) 21 hours ago, kappa7 said: Dat mindere laag heb ik met de PD eigenlijk altijd ervaren en was pas opgelost met de pass pre. Daar kreeg ik eindelijk de dynamiek en drive die ik mis bij de PD. Het is denk ik de combinatie George. Er staan hier vrij dynamische luidsprekers. Die zijn dynamisch genoeg, samen met de nieuwe SE-10 versterker. Ik heb mijn versterker ook uitgeleend gehad aan iemand die met gesloten luidsprekers speelde van het merk Translator en die vond het wat zelfs wat klinisch klinken. "geluidskwaliteit: De versterker laat veel details horen en het laag is strak. Geluiden lijken soms “uit het niets” te komen. Erg bijzonder. Dat is wat me in positieve zin opviel. Toch miste er (bij gebruik in mijn set) iets voor mijn gevoel. Ik vind het lastig te beschrijven wat dat was. De versterker klonk een beetje klinisch, zielloos." Verder zijn er kleine verschilletjes in de diverse versies van de PhonoDude. Kijk eens naar de koppel condensator die naar de bovenste helft gaat van de mu-stage's. Die is 0,1uF samen met de 100KΩ weerstand maakt dat -3dB bij 15,92 Hertz en is ook een versie waarbij die condensator vergroot is naar 0,33uF = -3dB op 4,83Hertz Dan het RIAA filter latere versies kregen 22kΩ de eerdere hadden 56KΩ en 47KΩ paralel = ongeveer 25,5KΩ De 2e buis de latere versies hadden b.v. een 6N3. Ik heb altijd een ECC83 gebruikt. Nu nog! omdat de printversie alleen geschikt is voor ECC83 0f 5751 buizen. Oja vergeet ik nog. Er staat bij verschillende versies dat de 2e buis niets uitmaakt. Volgens mij klopt dat niet helemaal. Met een ECC83 kun je de gridweerstand verlagen tot 2,2MΩ. Alle beetjes helpen. Dus ik denk dat er nog wel het e.e.a. aan te passen is. Verder lijkt me inderdaad de combi pick-up element en phono-versterker belangrijk. Eigenlijk is alles belangrijk tussen pick-up naald en luidspreker conussen of "vellen" als je met electrostaten speelt Edited 30 juli 2022 by Tubejack update Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 juli 2022 Author Report Share Posted 29 juli 2022 (edited) Ook een Denon DL-103 met Denon AU-300LC step-up geprobeerd. Dat kan ik met een paar minuten omzetten. Het klinkt mooi vloeiend. Ik heb niet het idee, dat ik wat mis. Het is heel plezierig platen draaien. De kanaalscheiding van de DL-103 is fenomenaal goed, het laag lijkt wat meer te rollen. Verder nergens scherpe of andere narigheid. Als ik die 2 moet vergelijken, komt de GX-1042 ietsje meer gelaagd, maar wat minder los uit de luidsprekers. Zo'n DL-103 dompelt je in de muziek. Ik bent minder geneigd technisch te luisteren. Hier krijgt de GX-1042 het cijfer 8. Van mij krijgt de DL-103 een 8+ Edited 29 juli 2022 by Tubejack Update Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 29 juli 2022 Report Share Posted 29 juli 2022 Nou kijk aan...Best goed voor die 2..3 honderd euro toch Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 juli 2022 Author Report Share Posted 30 juli 2022 (edited) 8 hours ago, Roots said: Nou kijk aan...Best goed voor die 2..3 honderd euro toch Zeker zo'n DL-103 is een muzikale cartridge. Alleen bij MC komt er bij mij een step-trafo bij. Die kost ook een paar honderd €. LOMC is wel de weg, die de meeste mogelijkheden bied. Edited 30 juli 2022 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 30 juli 2022 Report Share Posted 30 juli 2022 26 minutes ago, Tubejack said: Alleen bij MC komt er bij mij een step-trafo bij. Je hebt toch (ook) een Va der Veen trafo setje? Voor MC kun je ook naar een halfgeleider pre-pre kijken. Zelfbouwopties genoeg. Het hoeft toch niet meteen de Pre-Pre van Hiraga te zijn. Die Denon step up kon echter wel eens de goedkopere optie zijn, afhankelijk van wat er in de onderdelenbakjes te vinden is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 juli 2022 Author Report Share Posted 30 juli 2022 (edited) 4 hours ago, Seed7 said: Je hebt toch (ook) een Va der Veen trafo setje? Niet alleen een van der Veen MC-10 trafo setje, maar een complete voorversterker waar hij in zit. En de bijpassende eindversterker. Met vinyl de mijn mooiste set. Met digitaal minder. Edited 30 juli 2022 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 30 juli 2022 Report Share Posted 30 juli 2022 (edited) 33 minutes ago, Tubejack said: Met digitaal minder. wel eens een 1:1 signaaltrafo achter dac/cd-speler geprobeerd? Of zelfs het signaal een fractie verlagen met zo'n trafo? Edited 30 juli 2022 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 juli 2022 Author Report Share Posted 30 juli 2022 26 minutes ago, Seed7 said: wel eens een 1:1 signaaltrafo achter dac/cd-speler geprobeerd? Of zelfs het signaal een fractie verlagen met zo'n trafo? Het is niet zozeer de dac, maar de dempingsfactor van die versterker die is iets van 2. Voor vinyl prima, dat laag is toch minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 30 juli 2022 Report Share Posted 30 juli 2022 6 hours ago, Tubejack said: Zeker zo'n DL-103 is een muzikale cartridge. Ik heb vroeger de DL-103D gehad, hoog compliant versie zeg maar....Die was nog muzikaler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 juli 2022 Author Report Share Posted 30 juli 2022 4 hours ago, Roots said: Ik heb vroeger de DL-103D gehad, hoog compliant versie zeg maar....Die was nog muzikaler. Mooi ding. Weet je misschien een oplossing voor teveel en slap rommelig laag bij digitaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 30 juli 2022 Report Share Posted 30 juli 2022 Goeie Dac kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 juli 2022 Author Report Share Posted 30 juli 2022 6 minutes ago, Roots said: Goeie Dac kopen. Die heb ik, eentje met een AKM 4393 die klinkt vrijwel analoog. Een eentje met een ESS 9018S die klinkt heel precies. Maar er zijn waarschijnlijk betere zoals de Denafrips Venus 2. Alleen met 3K buiten mijn budget. Dan klinkt een SL-1200GR van €1500 weer beter. Het schiet zo niet op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 30 juli 2022 Report Share Posted 30 juli 2022 Als je de baspoort helemaal dicht maakt, dus niet die ouwe sok, op wat voor Qtc komt je luidspreker dan uit i.c.m. de versterker? Ik ben bang dat je dan nog te hoog zit/ te kleine kast hebt. Als je een grote poort diameter hebt zou je iets met een variovent kunnen proberen om zo minder opslingering in het laag te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 30 juli 2022 Report Share Posted 30 juli 2022 Heb jij een baspoort in je spekstenen Jack..Nee toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 30 juli 2022 Report Share Posted 30 juli 2022 7 minutes ago, Tubejack said: Die heb ik, eentje met een AKM 4393 die klinkt vrijwel analoog. Een eentje met een ESS 9018S die klinkt heel precies. Maar er zijn waarschijnlijk betere zoals de Denafrips Venus 2. Alleen met 3K buiten mijn budget. Dan klinkt een SL-1200GR van €1500 weer beter. Het schiet zo niet op. Ja/nee... Los loopwerk toch met Schiit( hoe kan het ook anders) Hoe aangesloten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 juli 2022 Author Report Share Posted 30 juli 2022 4 minutes ago, Seed7 said: Als je de baspoort helemaal dicht maakt, dus niet die ouwe sok, op wat voor Qtc komt je luidspreker dan uit i.c.m. de versterker? Ik ben bang dat je dan nog te hoog zit/ te kleine kast hebt. Als je een grote poort diameter hebt zou je iets met een variovent kunnen proberen om zo minder opslingering in het laag te krijgen. Er zit een poort in mijn luidsprekers. Klaas noemde dat geen reflexpoort, hij staat ook niet zodanig afgestemd. Maar meer, zodat de druk in de luidspreker weg kan. Uiteraard heb ik daar uitgebreid mee geëxperimenteerd. Het beste resultaat krijg ik met een luchtig rolletje wasemkapfilter. Het laag is dan bij digitaal strakker. Maar te weinig met analoog. Ook neemt de ruimtelijkheid behoorlijk af. Dus helaas. Alleen analoog gaat perfect. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts