Jump to content

DCC recorder


carl
 Share

Recommended Posts

Philips heeft nog eens een tussenvorm tussen cassettedeck en digitale recorder gemaakt https://www.dutchaudioclassics.nl/philips_dcc951_dcc_recorder/ Toevallig ken ik de vrouw die die recorder indertijd geïntroduceerd heeft voor Philips van mijn studie. Ik kwam haar vandaag na 30/40 jaar weer tegen op een feestje. Ze beweerde dat deze recorder een heropleving op de markt heeft. Ik vermoed dankzij de heropleving van het cassettedeck. Ik ga het toch eens opzoeken.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Tsja, de DCC, mmm, doorgedrukt door Timmer omdat hij van mening was dat als je een LP op een bandje opnam je dat ook met een CD moest kunnen doen, op een bandje. De brandbare CD technologie hadden ze al op de plank liggen ..... (en de eerste tools om CD's te rippen waren er ook al (voor Amiga en Atari)).

Link to comment
Share on other sites

De cassette had toen wel een ongelooflijk marktaandeel en in de hele wereld. In die zin nog niet zo’n gekke gedachte Seed. 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, carl said:

In die zin nog niet zo’n gekke gedachte Seed.

Een heel vreemde gedachte. Alsof er een deterministisch / "causaal" verband bestaat tussen een platte schijf als geluidsbron en een bandje in een rechthoekige kunststof verpakking om geluid mee op te nemen. De top van de audio divisie was dan ook niet erg blij met die gedachte. Ook waren ze niet blij met de komst van de audio-cd-recorder als een separaat apparaat. Of later het gevecht dat geleverd moest worden om de DSS930/940 op de markt te krijgen. Die periode, midden jaren 80 tot midden jaren 90, was begin van het "einde" van Philips.

Link to comment
Share on other sites

Wat ik me herinner was dat ze indertijd erg bang waren voor een 1 op 1 copie Seed. Zowel Sony als Philips hadden namelijk grote belangen in de software. Dat zal zeker meegespeeld hebben. Voor mij was copieeren toen al niet meer van de tijd. Het weinige wat ik deed ging prima op mijn Nakamichi. Overigens was die Timmer niet helemaal gek - maar beslissingen kunnen slecht uitvallen natuurlijk.

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, carl said:

Wat ik me herinner was dat ze indertijd erg bang waren voor een 1 op 1 copie Seed.

De thuiskopie, een mooi verhaal, maar heeft nooit een rol gespeeld. Waar wel onder geleden werd was piraterij. In 1980 ben ik via Singapore door de Filipijnen gereisd. Bandjes, bandjes, bandjes. Overal, op iedere hoek van de straat op ieder marktplein een kraampje met bandjes. Allemaal illegale kopieën. Dat hebben/hadden ze met de CD ook niet gestopt. Het produceren van een CD is spotgoedkoop en kan 'gewoon in de huiskamer'. CD's op grote schaal dupliceren is nog simpeler.

Het onderliggende probleem bij Timmer en Co is het kostendenken en snelle baten (bedrijfsonderdelen verkopen), in plaats van naar langdurige baten kijken.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Seed7 said:

 Die periode, midden jaren 80 tot midden jaren 90, was begin van het "einde" van Philips.

 Rond 1985 werkte ik via een engineeringsbureau bij Philips is Oss. Daar maakte men de spaarlampen en TL armaturen.

 

Een voorbeeld van hoe men om ging met bedrijfstakken.

Een van de producten van die tijd was een revolutionair ontwerp van een TL armatuur. Superlicht doordat de balk met PUR was volgeschuimd. Het blik van de behuizing kon zo superdun zijn. In fabriekshallen, waar er honderden aan het dak hingen was dat best belangrijk.

Maar... de installatie om die balken te assembleren wou maar niet lukken. Een productiemolen ter grootte van een kermisdraaimolen. Daar was dus fl 16.000,000,- in geïnvesteerd, maar kwam maar niet af. Dus met de hand assembleren. Het inschuimen werkte al wel automatisch, al zaten daar ook veel problemen in. Die installatie stond in een lange cabine  dietot 90 grd C verwarmd werd. Heel veel mechanische componenten houden daar niet van. Mijn taak was om daar daarin mee te helpen oplossingen te vinden.

Maar door al dat gedonder, was de kostprijs natuurlijk hoger dan gepland. Op elk armatuur werd ca. fl 3,- verlies gemaakt. Maar de productie werd niet gestopt, bij Philips Nederland (de verkoopclub) werd immers per armatuur fl  8,- winst gemaakt.

Eindeloze discussies, het assemblagemolenproject werd gestopt en al het personeel moest tijdens een presentatie van de directie aanhoren, dat het zo niet langer kon. Philips Oss moest en zou rendabeler gaan werken. Met andere woorden... het personeel kreeg op hun donder voor de wanprestatie van de directie die het niet voor elkaar kreeg kosten en baten op de juiste manier te verdelen.

Philips Oss is ondertussen al lang ter ziele. En van de rest van Philips is ook weinig over.

 

Wat ik wél bijzonder vind, dat een min of meer afgestoten tak, nu de grootste werkgever omgeving Eindhoven is (ASML). En dat VDL het wel voor elkaar kreeg om een hele hoop Philipsbedrijven rendabel te krijgen.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Hans van Liempd said:

Wat ik wél bijzonder vind, dat een min of meer afgestoten tak, nu de grootste werkgever omgeving Eindhoven is (ASML). En dat VDL het wel voor elkaar kreeg om een hele hoop Philipsbedrijven rendabel te krijgen.

 

Exact. Kijk wat ze in de loop der jaren verkocht hebben en hoe anderen er goed geld aan verdienen. De lijst is lang.

Ik ben vlak voor, in de aanloop van, Centurion bij Philips (Nijmegen) weggegaan.

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Hans van Liempd said:

 

Wat ik wél bijzonder vind, dat een min of meer afgestoten tak, nu de grootste werkgever omgeving Eindhoven is (ASML). En dat VDL het wel voor elkaar kreeg om een hele hoop Philipsbedrijven rendabel te krijgen.


De kracht van ons systeem is dat we reorganiseren als het niet functioneert. Even gegoogled  https://www.lexpress.nl/jan-timmer/2586/.  

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Vergeet niet, dat in dezelfde tijd DAF trucks Failliet was. Ook weer doorgestart, maar niet meer Nederlands.

 

Dat had met Philips dus ook best kunnen gebeuren. Jan Timmer heeft dus zeker wat goeds gedaan. De eigenaar van het bedrijf waar ik werkte kocht rond die tijd de bungalow van Jan Timmer in de bossen bij Lieshout. Een eis bij die verkoop was, dat Jan Timmer in de raad van bestuur van ons bedrijf kwam. Ik heb hem daar echter nooit gezien.

Link to comment
Share on other sites

De DCC recorder. Tja net voor die tijd had ik een Pioneer CT959 reference cassettedeck gekocht na op de Firato dat ding gezien te hebben. Ik nam LP en CD daarmee op. Maar eigenlijk was opnemen iets van de tijd daarvoor. Een LP koste mid jaren tachtig 25 gulden en dat was best veel. Vaak nam je dan op van de Radio als je de top40 luisterde. Maar ik heb ook hele bandjes opgenomen met mixen in die tijd. Ben Liebrand en dat soort zaken. Als je een nummer op de radio dan echt goed vond ging je ff luisteren in de platenzaak of er op de langspeelplaat nog andere goede nummers stonden. Vrienden kochten weer andere LP’s en dan kwam dat terecht op een bandje en had je de muziek ook. Zo ging dat bij mij in de mid jaren tachtig. De consensus over DCC was wel dat als je daar je analoge tapes ik speelde je aan kwaliteit inleverde. Marantz maakte in die tijd ook mooie DCC spelers. Ik was in die tijd ook wel Philips georiënteerd omdat een buurman bij de Philips bandjes fabriek werkte en hij veel vertelde over het werk dat ze daar deden. 

Edited by Mediator
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...