Jump to content

Nico's Marantz PM14 restauratie project.


Nico H
 Share

Recommended Posts

Hallo audioliefhebbers,

 

Zo'n 2,5 jaar geleden kocht ik via een bekende veilingsite een defecte Marantz PM14 als nieuw hobbyproject. Met het doel haar beter als nieuw, maar ook volledig qua prestaties bij de tijd te maken. Het is een flinke én leuke uitdaging geweest. 

 

Allereerst alle printen verwijderd, doorgesoldeerd plus volledige recap (3x voordat de tonale afstemming naar mijn zin was), doorgevoerd. Met uitzondering van de logic. Hierbij zijn audiofiele componenten gebruikt van de beste kwaliteit, vele malen beter als wat eruit kwam. Het doel bij deze recap was ook om ze qua klanksignatuur af te stemmen op de rest van mijn systeem. Standaard klinkt een PM14 nogal "warm", maar ook nogal saai.

Weinig mooie natuurlijke harmonischen, dus wat emotieloos. Een vrij wollige, enigsinds bombastische signatuur ook.  Alsof je altijd een beetje loudness aan hebt staan. Nu zou je kunnen zeggen: koop wat anders. Maar op zich is hier wel wat mee te doen. Ook vind ik een PM14 een mooi gebouwde versterker die aan de buitenkant geweldig "smoelt" Dus dan is aanpassen naar mijn smaak de juiste weg.

 

Ook heb ik diverse zinvolle upgrades uitgevoerd. Betere voeding voor de preamp bijvoorbeeld,  hier was wel wat te halen. Het aanpakken van alle "nietjes" in beide eindversterkers was ook zo'n onbegrijpelijke keuze in manier van bouwen. Bij de PM11 had men dit veel beter voor elkaar. Om maar een greep te doen in wat er gedaan is.

Ze heeft verbeteringen gekregen op veel fronten, waar Marantz bottlenecks had laten zitten. Het ontwerp heb ik niet veranderd,  dit was niet nodig. 

 

Het resultaat is een versterker met een zeer open en transparantie weergave. Veel drogere bas met opvallend betere controle. Ook is de stilte in achtergrond opvallend verbeterd, de kleinste details komen haarfijn en makkelijk naar voren. De natuurlijke harmonischen komen nu zeer fraai uit de verf, letterlijk klinkt ze nu vooral "live" en realistisch met een droge baslijn die duwt op de juiste plekken. Plaatsing was al heel goed, deze is nu nog beter te duiden waar alles vandaan komt. Een feestje. 

 

Een link met de foto's:

 

 

https://myalbum.com/album/xfUyDqnaHLo5rU/

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Nico H said:

Zeker weten. Nichicon audio series Mijn standaard go-to bij restauratiewerk.

Iedere serie heeft dan ook weer zijn eigen klanksignatuur. 

Precies ik gebruik soms wel 4..5 of meer verschillende soorten en merken elcoo's op één printje.  Maar mooi gedaan Nico.  Klasse. 👍 Je kunt wel voor jezelf beginnen, mocht je dat nog niet gedaan hebben.  🙋‍♂️

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Dank je voor het compliment Tubejack. Ik heb van jou óók heel mooi werk gezien. Je moet ook wel een beetje vakidioot wezen om dit te doen, en er gewoon gráág mee bezig zijn. Rijk wordt je er namelijk niet van.

Ik zie niet zo vaak dat collega's echt ook de nodige aandacht schenken aan het afstemmen van een klanksignatuur. Meestal ontbreekt de tijd daar ook voor. Ik gebruik tijdens revisies ook hoofdzakelijk de Nichicon audio series, omdat ik weet wat die ongeveer doen. Anders zie je door de bomen het bos niet meer. 

Edited by Nico H
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Nico H said:

Ik zie niet zo vaak dat collega's echt ook de nodige aandacht schenken aan het afstemmen van een klanksignatuur. Meestal ontbreekt de tijd daar ook voor. Ik gebruik tijdens revisies ook hoofdzakelijk de Nichicon audio series, omdat ik weet wat die ongeveer doen. Anders zie je door de bomen het bos niet meer. 

Het afstemmen op klank (voicen) zoals de Engelsen dat noemen, vind ik juist het mooiste.  Ik ben niet commercieel en heb nooit haast. Gebruik meestal Vishay omdat die al zeker 40  jaar heel betrouwbaar zijn. Tegenwoordig in een mix met Nichicon, Rubycon en Wima.   

Link to comment
Share on other sites

Veel componenten worden op prijs ipv prestatie geselecteerd. Ook in highend. In het geval van de PM14 zijn er ook gewoon nieuwe inzichten bij gekomen. Deze versterker is tenslotte van 1999. Simpele dingen kan je gemakkelijk retrofitten.

Deze versterker is gemakkelijk een klasse of twee omhoog geschoven.

Ik had niet verwacht dat er zoveel rek in de prestaties zou zitten.

Het inspelen duurde overigens vrij lang. Na een 100 uur kan je een beetje horen of je de juiste richting opgaat. Reken voor een goede beoordeling eerder in maanden dan dagen.

 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

Als Marantz-fan zeg ik: mooi werk and keep 'em playing. 1 van mijn 170dc's zorgt nog steeds voor de nodige hoofdbrekens bij "mijn" restaurateur. En die heeft toch heel wat Marantzen gerestaureerd.  

Ik heb even gespiekt hoe de 170 er van binnen uitziet.  Fraaie bak!

De bufferelco's zijn trouwens schatjes om te wisselen. Twee in één behuizing.  Net als  vanaf de jaren 30 gebruikelijk was in veel apparatuur  Dit hield men stug vol tot ergens in de jaren 60.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Tubejack said:

Het afstemmen op klank (voicen) zoals de Engelsen dat noemen, vind ik juist het mooiste.  Ik ben niet commercieel en heb nooit haast. Gebruik meestal Vishay omdat die al zeker 40  jaar heel betrouwbaar zijn. Tegenwoordig in een mix met Nichicon, Rubycon en Wima.   

Nou, dat ben ik 100% met je eens. Het kost echter wel een hoop tijd, en is sterk afhankelijk van de combo waarin ze gaat spelen. Wima gebruik ik ook veel. Vishay elco's (toen het nog Philips was), mwah qua levensduur waren die nooit zo bijzonder. Wellicht is dat nu anders.

Snel gebeurd hier niets, maar wel grondig. 

Edited by Nico H
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Nico H said:

Werkt toch gewoon?

Bij mij doet ie het...

Helaas als je eenmaal een link hebt geopend van deze club dan werkt de volgende link niet meer.

Dat wil zeggen er wordt wel een nieuw tabblad geopend maar dat blijft op balk aan de bovenzijde leeg.

incognito mag ik hem wel openen.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Nico H said:

mwah qua levensduur waren die nooit zo bijzonder. Wellicht is dat nu anders.

De goedkoopste Philips 037 serie had al een verwachte levensduur van 2000 uur bij 85C. B.v. Nichicon Muze specificeert 1000 uur bij deze temperatuur.  Bij normale omgevingstemperaturen zeg 40C specificeerde Philips een levensduur van  60.000 .... 90.000uur afhankelijk van de diameter. De modernere  Vishay 038 haalt deze specificaties ook.  Ze klinken daarnaast mooi in vintage apparatuur. Voorheen had ik echt geen audio elco nodig om iets echt goed te laten klinken. En eigenlijk nog steeds niet. 🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

Ben het met je eens dat de Vishays prima klinken.

Mijn ervaringen van vroeger (werkte een aantal jaren in de service bij een Philips dealer vanaf begin jaren 90), met de Philips elco's spelen me denk ik nog parten.

Die elco's welke dezelfde kleur hadden als de Vishays van nú. Die waren qua levenduur echt dramatisch slecht, zelfs wanneer je ze gewoon in het kastje liet liggen gingen die stuk. Dus mijn beoordeling is daardoor wellicht gekleurd.

Link to comment
Share on other sites

De 021 serie wellicht?  s-l300.jpg

 

Ik heb dat wel meer gehoord, maar zelf heb ik die ervaring niet.   Ze zitten ook in Leak versterkers uit de jaren 60.  Ik stop er gewoon weer nieuwe 021's in dan gaat het weer decennia mee en  heb je de originele klank.  Wellicht verschillen in productie? Slechte batches?  Ik weet het niet. De 037 serie, die nu 038 heet vind ik goed.  Ongeveer vergelijkbaar met standaard Nichocon's uit eind jaren 70 begin 1980.  Ik heb  toen Philips  bewust gekozen, omdat ze "gewoon zijn" en goed verkrijgbaar waren.  Zo zijn er meer condensatoren, die heel gewoon goed zijn,  dus goedkoop zijn.  Vooral zo houden 🙋‍♂️

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Nee die juist niet. Die andere blauwe, 037QS. Veel problemen mee.

De eerste 10 jaar nog wel ok, daarna gaan ze vrij snel achteruit.

Maar goed, dan ga je óók voorbij economische levensduur. 

Japanse standaard rubyconnetjes, ook blauw, deden het héél wat beter.

Link to comment
Share on other sites

Dat kan zeker Nico. In mijn Marantz CD85 zaten slechte Philips elco's.  Het is goed mogelijk dat dit die bewuste Philips serie is. Dat QS op de elco's staat me ook  bij.

Ben even mijn aankoop archief ingedoken en kwam 037 RSM tegen tot 2013. Daarna Vishay 038 RSU en hoger.  Tot nu toe geen problemen. Ik neem meestal wel 63volt types.

Die hebben de laagste TAN (verliesfactor) Philips components is al 2x overgenomen en/of van naam veranderd eerst Philips, toen BC en nu Vishay. De capaciteit is nog steeds zuinig meestal 10...15.. % minder dan er op staat.   

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...