Jump to content

Class D - Hypex


Frans Audio
 Share

Recommended Posts

Heeft iemand recente relevante luisterervaring te delen met de Hypex modules (Klasse D). Ik lees overal hele goede verhalen maar kan moeilijk objectieve verhalen vinden. Heb nu een mooie Klasse A versterker maar die 800 Watt continue is wel fors en de kamer wordt erg warm. Als ik dezelfde kwaliteit kan halen met Klasse D is me dat wel wat waard. Ik lees verhalen over extreme neutraliteit en geen harmonische vervorming. Dat klinkt op papier allemaal prachtig maar wat is de realiteit?

 

Hoor graag van jullie of misschien een verwijzing naar een bestaande thread die ik heb gemist.

 

Mvg

 

Frans

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Frans Audio said:

Heeft iemand recente relevante luisterervaring te delen met de Hypex modules (Klasse D). Ik lees overal hele goede verhalen maar kan moeilijk objectieve verhalen vinden. Heb nu een mooie Klasse A versterker maar die 800 Watt continue is wel fors en de kamer wordt erg warm. Als ik dezelfde kwaliteit kan halen met Klasse D is me dat wel wat waard. Ik lees verhalen over extreme neutraliteit en geen harmonische vervorming. Dat klinkt op papier allemaal prachtig maar wat is de realiteit?

 

Hoor graag van jullie of misschien een verwijzing naar een bestaande thread die ik heb gemist.

 

Mvg

 

Frans

 

Midden en hoog zijn wel een probleempje met klasse D, maar daar zullen de meningen vast ook over verdeeld zijn. Het hangt, denk ik, nogal af van de units die dit moeten weergeven. Persoonlijk hoorde ik klasse D dit nooit echt overtuigend doen.

Wellicht zijn ze zo populair omdat ze het laag wel erg goed kunnen doen. 

Link to comment
Share on other sites

Ik hoorde de Mola Mola versterkers eens op de high-end in Munchen. En wel zodanig, dat ik dit het beste geluid op de show vond.

 

Mijn Array's zijn Klasse A-B en verspillen ook uiterst weinig energie. En ondanks dat deze hier al weer bijna 25 jaar staan (met verschillende updates) heb ik nog geen reden gevonden die te vervangen. Een audiovriend (buizenliefhebber) speelt in de zomer met Array en in de winter met buizen.

Link to comment
Share on other sites

Toen de klasse-D stereo versterkers, en bouwpakketten, op de markt kwamen (jaar of 10-15 geleden?) waren audiofielen niet zo lovend over ze.

Men had het over een "typisch klasse-D geluid", wat nog het beste te vergelijken was met de kenmerkende "sis-boem" klankkarakteristiek van Duitse luidsprekers uit de jaren '80.

 

Ik begreep dat klasse-D tegenwoordig een flink stuk doorontwikkeld is. (lees beter te pruimen)

Link to comment
Share on other sites

On 6-9-2021 at 21:55, Tubejack said:

Klopt ik heb zelf een paar jaar met de UCD 180 modules gespeelt.

Dat wekt best prima maar is in niets te vergelijken met een mooie klasse A versterker.

De huidige generatie Ncore zijn wel beduidend beter dan de UCD's en is ook prima naar te luisteren.

De onderstaande versie is wel de meest muzikale van het stel.

https://www.audiophonics.fr/en/power-amplifier/audiophonics-hpa-s600nc-stereo-class-d-amplifier-ncore-2x600w-4-ohm-p-15456.html

Echter de oprichter van Hypex bruno putzeys heeft een paar jaar geleden een switch gemaakt naar Purifi

Daar heeft hij een verbeterde versie gemaakt van de NC500.

https://purifi-audio.com/eigentakt/

https://www.audiophonics.fr/en/power-amplifier/audiophonics-hpa-s400et-amplifier-class-d-stereo-purifi-2x400w-4-ohm-p-14393.html

Deze is erg goed maar zal nog steeds niet een volledige vervanger zijn van je Klasse A versterker.

Toch kan het wel iets zijn wat bij je kan passen.

Als je iets zoekt wat neutraal is dan is dit het wel.

Je peper en zout moeten dan van je voorversterker komen.

Zelf heb ik vrij recent een andere eindversterker gekocht maar niet gekozen voor de Klasse D.

Terwijl ik wel echt de controle en het vermogen nodig had wat juist een klasse D goed doet.

Ik heb dan zelf voor de Audionet AMPII gekozen.

Wat meer traditionele klasse Ab bersterker die voor een deel in klasse A staat maar bij meer vermogen naar klasse B gaat.

Mogelijk is een dergelijke oplossing voor jou ook iets.

Een klasse A bak heb ik ook thuis getest maar zag op tegen het stroom verbruik.

Het klonk overigens wel erg goed.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Je hebt nu een zelfbouw audionote-achtige buizen versterker van rond 40-50 watt.

 

Ms dat voor de sju in het geluid je beter kunt kijken naar bv een firstwatt ontwerp (als je speakers dat toelaten). De stap van audionote buizen naar class D lijkt me wat groot (niet dat klasse D niet goed kan klinken, maar zal zeker sterieler zijn dan je nu gewend bent)

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb meerdere Klasse D eindversterkers gehad en met elke nieuwere versie werd ik steeds blijer.

 

Wat ik echter niet snap is waarom die modules zo'n enorm aantal Watt's moeten hebben.

Modules met 600W, waarom niet gewoon 150W?

 

Zelf vindt ik Klasse D niet koud, kil of (te) neutraal klinken. Ben inderdaad van mening dat je voorversterker maar ook je luidsprekers veel kunnen doen qua klank.

Maar dat heb je bj een "normale" eindversterker natuurlijk ook.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, i2Paq said:

Wat ik echter niet snap is waarom die modules zo'n enorm aantal Watt's moeten hebben.

Modules met 600W, waarom niet gewoon 150W?

Dat is om dat als de impedantie oploopt van de speaker het beschikbare vermogen snel minder wordt bij klasse D.

Op de resonantie piek zou je dan dus eigenlijk geen vermogen meer over hebben.

 

Link to comment
Share on other sites

Even een korte tussendoor. Iedereen enorm bedankt voor het delen van zijn ervaring. Het is lastig om een plek te vinden waar ik goed naar klasse D kan luisteren. Om nu iets op de gok te kopen vind ik een te groot risico. Het aanbod D versterkers groeit wel gestaag dus dat lijkt me een voorbode van een transitie en passend bij Co2 enzo. Meer ervaringen altijd welkom.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...