Roots Posted 27 mei Report Share Posted 27 mei Thanks Carl...Ik heb het idee dat Russ Andrews begonnen is met het zelfde waar ik nu mee struggle en ondertussen geleerd heeft waar het geld zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted woensdag om 12:28 Report Share Posted woensdag om 12:28 16 hours ago, Roots said: Daarom heb ik die Farad kabel ontleed...En meerdere stekkers gekocht. Het eerste probeersel gaat zijn die Prefer kabel die je ziet op de foto..Daarna denk ik VdH 102....Maar ik zoek nog een zilveren/verzilverde...Misschien wat sugesties daar? Koop Duelund 600v kabel, 9 euro per meter... Is echt heel mooi Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted woensdag om 13:50 Report Share Posted woensdag om 13:50 14 hours ago, Roots said: Thanks Carl...Ik heb het idee dat Russ Andrews begonnen is met het zelfde waar ik nu mee struggle en ondertussen geleerd heeft waar het geld zit. In het begin waren zijn stroomkabels helemaal niet zo duur Roots. In feite zijn het Kimber LS kabels. Je zou een stuk Kimber LS kabel op marktplaats kunnen kopen als basis en de stroomkabels kunnen namaken. Op Russ Andrews site staat ergens dat hij meer dan 70.000 kabels heeft verkocht. Leuke omzet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted woensdag om 15:06 Report Share Posted woensdag om 15:06 Die Russ weet misschien wel wat van kabels, maar het verschil tussen weven en vlechten kent hij in ieder geval niet. Kimber kabels zijn niet “woven”, maar “braided”. Zo’n slordigheid geeft wat mij betreft al meteen te denken. Hoeveel meer onzin wordt er dan nog meer uitgekraamd? groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted woensdag om 16:33 Report Share Posted woensdag om 16:33 4 hours ago, pjotr27 said: Koop Duelund 600v kabel, 9 euro per meter... Is echt heel mooi Thanks goede tip.....Ik ga een paar meter van deze bestellen: Duelund Dual DCA16GA | AudioTweaks Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted woensdag om 17:50 Report Share Posted woensdag om 17:50 (edited) 21 hours ago, WanFie said: Ik heb deze wel eens als voedingskabel gebruikt: https://www.speakerland.nl/accessoires/luidsprekerkabels/teflon-verzilverd-0-96-mm2-rood/ Maar zoals gezegd. Het blijft een onderdeel van de voeding, en een onderdeel met verkeerde waarden kan de boel verpesten. Lijkt mij een prima draadje om daar een kabel van te maken. Heb je trouwens verder geëxperimenteerd met verschillende bedrading? Farad heeft 3 verschillende DC kabels in het programma zouden die allemaal de zelfde waarden hebben? Edited woensdag om 17:51 by Roots Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted woensdag om 18:48 Report Share Posted woensdag om 18:48 Voor Farad zou dat wel moeten. Maar misschien zit juist het verschil wel in de verschillende waarden. Ik weet het niet. Farad hecht erg aan verschillende materialen. Ik heb veel met kabels geëxperimenteerd, voor mij is de constructie veel belangrijker dan de toegepaste materialen. En voor verschillende kabellengtes ook weer anders. Uiteindelijk ben ik de constructie uitgekomen die ik al jaren gebruik. Een vlakke vlecht van massieve draden voor luidsprekerkabels en interlinks. En een vlakke vlecht van stranded draad voor 230V. Voor laagspanning veel massieve aders strak getwist. De laatste constructie heb ik laatst voor luidsprekerkabels geprobeerd, maar kan mij niet bekoren. De ruimtelijkheid neemt toe, maar focussering en controle in het laag nemen af. Verschillende luidsprekerkabels laten meer verschil horen dan verschillende interlinks. En bij voedingkabels zijn de verschillen nog minder. Voor lineaire voedingen op digitale apparatuur laten verschillende voedingkabels juist wél verschillen horen. Ik denk dat dit door de extreem hoge afname frequenties komt. Daar is een kabel echt onderdeel van de voeding. Maar ik probeer maar wat hé. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted woensdag om 19:02 Report Share Posted woensdag om 19:02 12 minutes ago, WanFie said: Maar ik probeer maar wat hé. Ik ook Hans....Ik heb van elk 4 DC stekkers gekocht. En daar ga ik eens mee aan de slag. Binnenkort komt er een nieuwe ultra silent PC en daar zullen de kabels een stuk korter worden...Maar het zoeken ernaar is al leuk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted woensdag om 20:26 Report Share Posted woensdag om 20:26 3 hours ago, Roots said: Thanks goede tip.....Ik ga een paar meter van deze bestellen: Duelund Dual DCA16GA | AudioTweaks Mooie kabel, oud Western ontwerp Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted woensdag om 20:27 Report Share Posted woensdag om 20:27 5 hours ago, leobus said: Die Russ weet misschien wel wat van kabels, maar het verschil tussen weven en vlechten kent hij in ieder geval niet. Kimber kabels zijn niet “woven”, maar “braided”. Zo’n slordigheid geeft wat mij betreft al meteen te denken. Hoeveel meer onzin wordt er dan nog meer uitgekraamd? groet, Leobus Nogmaals Leo, het zijn zijn van oorsprong Kimber LS kabel met een extra mantel en stekkers. Ik heb ze met veel duurdere vergeleken en ben bij de Russ Andrews gebleven. Zou weven of vlechten zo’n groot verschil zijn ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted woensdag om 20:33 Report Share Posted woensdag om 20:33 3 minutes ago, pjotr27 said: Mooie kabel, oud Western ontwerp Grappig is dat toen ik mijn huis kocht, deels nog "katoenen" kabels inzat....Ik had wat moeten bewaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted woensdag om 21:33 Report Share Posted woensdag om 21:33 (edited) Dat zat er ook in mijn huis Roots. Je moest er verder niet aankomen of dat katoen kwam los en je kreeg kortsluiting. PS toch altijd moeite gehad met verbetering geluid bij stroom op deze korte afstanden. Edited woensdag om 21:47 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted woensdag om 21:53 Report Share Posted woensdag om 21:53 18 minutes ago, carl said: PS toch altijd moeite gehad met verbetering geluid bij stroom op deze korte afstanden. Nou ik niet...Dus? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted woensdag om 22:06 Report Share Posted woensdag om 22:06 Een echte verklaring heb ik nooit gehad. Op een na dan van ene Tuby hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted donderdag om 08:28 Report Share Posted donderdag om 08:28 Een JBC soldeerstation is mijn laatste “aankoop”. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted donderdag om 08:38 Report Share Posted donderdag om 08:38 12 hours ago, carl said: Nogmaals Leo, het zijn zijn van oorsprong Kimber LS kabel met een extra mantel en stekkers. Ik heb ze met veel duurdere vergeleken en ben bij de Russ Andrews gebleven. Zou weven of vlechten zo’n groot verschil zijn ? Ik vraag me af of dat dan Kimber is geweest of de Chinese cloon die je voor een paar euro per meter koopt. Die laatste heb ik gemeten en daarvan is de isolatie niet voldoende om voor 230V gebruikt te mogen worden. De Kimber en cloon zijn overigens identiek aan elkaar, ik verwacht dat die dus ook niet voldoende aan de minimale veiligheids normen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted donderdag om 08:39 Report Share Posted donderdag om 08:39 10 minutes ago, Duclaasie said: Een JBC soldeerstation is mijn laatste “aankoop”. Mooi, je hebt hem weer aan de praat gekregen, ga je een hoop lol van hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted donderdag om 08:46 Report Share Posted donderdag om 08:46 1 minute ago, kappa7 said: Mooi, je hebt hem weer aan de praat gekregen, ga je een hoop lol van hebben. Sterker nog, het lijkt er op dat hij überhaupt niet defect is. Hopelijk blijft dat zo… Nu eens gaan kijken welke tips ik nog erbij ga kopen, want wat een keus heb je daarin bij deze bout! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted donderdag om 09:06 Report Share Posted donderdag om 09:06 Ik kan niet zo snel zien welke hand unit erbij zit het lijkt een C210, ik heb zelf de C245. Daar gebruik ik eigenlijk het meeste een grote beitel, de C245-061. Heeft veel metaal inzich en houd de beschikbare warmte langer vast. De fijne puntjes zo als de 126 zijn met name fijn voor smd werk. Verder is een holle punt 965 fijn voor smd multipin componenten. Ik heb er ook een mes bij en een fijne scherpe punt maar gebruik ik eigenlijk nooit. Je kunt overigens prima een Cloone gebruiken, de afwijking in tempratuur is er wel maar snel te componeren. De range in afwijking is ongeveer max 10 graden, de meeste zitten binnen 5 graden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 12 hours ago Report Share Posted 12 hours ago On 27-5-2025 at 21:55, WanFie said: Ik heb deze wel eens als voedingskabel gebruikt: https://www.speakerland.nl/accessoires/luidsprekerkabels/teflon-verzilverd-0-96-mm2-rood/ Maar zoals gezegd. Het blijft een onderdeel van de voeding, en een onderdeel met verkeerde waarden kan de boel verpesten. Heb jij de DC kabels ook afgeschermd ?... De farad kabels zijn semi gebalanceerd, quad of 2 core met de afscherming aan aarde bij de voedingskant kwam ik net achter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 hours ago Report Share Posted 10 hours ago Nee, geen afscherming, nergens. Behalve het USB kabeltje aan het wifi dongle. Wél vlechten of twistten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts