Jump to content
High-End Forum
Groovy

Weer 'n audiofiele dag... III

Recommended Posts

Guest
2 hours ago, René N. said:

Het verbaasd me overigens, dat het, nu ik er eveneen tijdje afgebleven ben, het meer "tot rust" gekomen lijkt te zijn. Het klinkt heerlijk hier 😍

Dat is niet zo verbazingwekkend, voor mij althans.
Behalve de voor de hand liggende psycho-acoustische factoren,  heb je (naar bepaalde inzichten) zelf ook invloed op je apparatuur cq. de weergave, door aanraking of er fysiek aan te werken.
Dat werkt soms positief uit, soms negatief, al naargelang je stemming/instelling op dat moment.

Hebben we het hier over quantum-mechanica? Ik heb geen flauw idee, behalve dat ik ervan overtuigd ben dat alles, maar dan ook werkelijk álles met elkaar is verbonden en dus invloed op elkaar kan hebben.
Hoe gering dan ook. Er lopen mensen rond in de audiowereld die vrij sterk over dergelijke eigenschappen beschikken, ook al weten ze het soms zelf niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minutes ago, KT88 said:

Dat is niet zo verbazingwekkend, voor mij althans.
Behalve de voor de hand liggende psycho-acoustische factoren,  heb je (naar bepaalde inzichten) zelf ook invloed op je apparatuur cq. de weergave, door aanraking of er fysiek aan te werken.
Dat werkt soms positief uit, soms negatief, al naargelang je stemming/instelling op dat moment.

Hebben we het hier over quantum-mechanica? Ik heb geen flauw idee, behalve dat ik ervan overtuigd ben dat alles, maar dan ook werkelijk álles met elkaar is verbonden en dus invloed op elkaar kan hebben.
Hoe gering dan ook. Er lopen mensen rond in de audiowereld die vrij sterk over dergelijke eigenschappen beschikken, ook al weten ze het soms zelf niet.

Nee, voor mij eigenlijk ook niet hoor. Ik heb zelf ook meer rust nu ik met pensioen ben en dat speelt ongetwijfeld mee..... En ik had al wel eerder gehoord dat ook een set (na ingrepen zoals solderen) óók tot "rust" moet komen. Ik geloof daar ook wel in....

Fijn dat je weer thuis bent overigens, ik hoop dat je daar nu óók die rust kan vinden :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
2 minutes ago, René N. said:

Nee, voor mij eigenlijk ook niet hoor. Ik heb zelf ook meer rust nu ik met pensioen ben en dat speelt ongetwijfeld mee..... En ik had al wel eerder gehoord dat ook een set (na ingrepen zoals solderen) óók tot "rust" moet komen. Ik geloof daar ook wel in....

 

Dat is ook een factor, maar ik bedoel eigenlijk dat er een energie-overdracht plaats vindt tussen jou en het apparaat waar je aan werkt of wat zelfs maar bedient.
Dat is beslist geen populair standpunt in wetenschappelijke hoek, maar ik ken er genoeg voorbeelden van en heb het zelf ook regelmatig meegemaakt.

Hoe komt het bijvoorbeeld dat bepaalde mensen (importeurs, dealers, technici of doodgewone particulieren) altijd op de één of andere manier een set "magisch" kunnen doen presteren, ondanks een matige acoustiek of beperkingen in apparatuur of luidsprekers?
Ga maar eens luisteren bij diverse shows en/of winkels, en zie/hoor wie het qua beleving vrijwel altijd goed voor elkaar hebben.
Dat ligt beslist niet alléén aan de apparatuur en de acoustiek!

3 minutes ago, René N. said:

Fijn dat je weer thuis bent overigens, ik hoop dat je daar nu óók die rust kan vinden :rolleyes:

Dankjewel! Ik heb nog een lange herstelweg te gaan, met nog minstens 1 operatie op de nabije agenda, maar daarna hoop ik dan echt eens aan mezelf en mijn meissie toe te komen ipv. alleen maar bezig te zijn met overleven. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 hours ago, Seed7 said:

telt het schrijven van modules voor een modulaire software synth ook? Ben met een sequencer bezig, en oscillatoren gebaseerd op bezier curves.

Telt zeker, maar lijkt me leuk als je er wat over schrijft in een ander (eigen) topic. Dan kun je het later nog eens nalezen als een soort technisch dagboek. En hebben anderen er mogelijk ook wat aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 hours ago, KT88 said:

Dat is niet zo verbazingwekkend, voor mij althans.
Behalve de voor de hand liggende psycho-acoustische factoren,  heb je (naar bepaalde inzichten) zelf ook invloed op je apparatuur cq. de weergave, door aanraking of er fysiek aan te werken.
Dat werkt soms positief uit, soms negatief, al naargelang je stemming/instelling op dat moment.

Hebben we het hier over quantum-mechanica? Ik heb geen flauw idee, behalve dat ik ervan overtuigd ben dat alles, maar dan ook werkelijk álles met elkaar is verbonden en dus invloed op elkaar kan hebben.
Hoe gering dan ook. Er lopen mensen rond in de audiowereld die vrij sterk over dergelijke eigenschappen beschikken, ook al weten ze het soms zelf niet.

Hier ben ik het helemaal mee eens Sander. Die ervaringen heb ik ook, het is een soort Karma. Oorzaak en gevolg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, TL 200 said:

Hier ben ik het helemaal mee eens Sander. Die ervaringen heb ik ook, het is een soort Karma. Oorzaak en gevolg.

En ja, anderen noemen dat gewoon vakmanschap. Iets wat tegenwoordig een steeds meer een vergeten begrip lijkt. Geldt niet alleen voor audiosets en hoe daar mee om te gaan.......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is m.i. meer dan vakmanschap. Je hebt vast ook wel eens iemand horen zeggen dat hij of zij precies hetzelfde doet als oma maar de gehaktballen niet zo lekker krijgt. Oma voegt blijkbaar iets toe wat een ander niet lukt. Aandacht? Liefde? Respect?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga voor vakmanschap en ervaring, dat is een mooie combi om een set beter te laten klinken.
Liefde en aandacht is nooit weg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minutes ago, TL 200 said:

Het is m.i. meer dan vakmanschap. Je hebt vast ook wel eens iemand horen zeggen dat hij of zij precies hetzelfde doet als oma maar de gehaktballen niet zo lekker krijgt. Oma voegt blijkbaar iets toe wat een ander niet lukt. Aandacht? Liefde? Respect?

Welnee, oma kan het gewoon beter omdat ze net dat extra kneepje van haar moeder heeft geleerd of zelf ontdekt heeft. Dat laatste noem ik gewoon creativiteit. Het is ook timing en hoe met het gereedschap om te gaan. Vooral dat laatste is sterk individueel en hoofdbestanddeel van vakmanschap. Je kunt uren OH-en en filosoferen maar als je je handen niet laat wapperen gebeurt er niks en verhonger je uiteindelijk. Hetzelfde geldt ook voor het omgekeerde: Zomaar wat doen zonder na te denken leidt uiteindelijk ook tot niks anders dan tijd stuk slaan.

Edited by Pjotr

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 hours ago, KT88 said:

Hebben we het hier over quantum-mechanica? Ik heb geen flauw idee, behalve dat ik ervan overtuigd ben dat alles, maar dan ook werkelijk álles met elkaar is verbonden en dus invloed op elkaar kan hebben.

Cock leest mee en is het met je eens. Hij bouwt geen apparatuur als hij niet lekker in zijn vel zit, dat komt de geluidskwaliteit niet ten goede. Hij wil er graag met je over praten. Want ook hij houdt rekening met deze factor, die voor menigeen niet bestaand is of waar niemand bij stil staat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minutes ago, Ivan10 said:

Cock leest mee en is het met je eens. Hij bouwt geen apparatuur als hij niet lekker in zijn vel zit, dat komt de geluidskwaliteit niet ten goede. Hij wil er graag met je over praten. Want ook hij houdt rekening met deze factor, die voor menigeen niet bestaand is of waar niemand bij stil staat.

Daar hoeven de meeste mensen niet bewust rekening mee te houden. Die doen van nature rustig aan als ze zich niet lekker voelen. Oftewel een gezond mens staat daar wel degelijk bij stil, van nature. Alleen is men sterk geneigd dat te negeren, of wordt geëist dat negeren door omstandigheden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 hours ago, Groovy said:

Ook geen last van ,Ik vind het juist leuk als iemand een mooie goed klinkende set heeft.
Ik geniet daar dan ook van.
En ik geniet elke dag van mijn set.
 

+1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vermoed uit de fabriek van Pope in Rotterdam.
Ik dacht niet dat Philips ze geproduceerd had maar ik kan mij vergissen☺️

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minutes ago, Hans van Liempd said:

Productie Overschot Philips Eindhoven.

Denk eerder andersom:

" De eerste bruikbare gloeilampen werden (onafhankelijk van elkaar) gefabriceerd door Thomas Edison en Joseph Wilson Swan in 1879. De Engelsman Swan was een half jaar eerder dan de Amerikaan. Swan had destijds de zestienjarige Frederic R. Pope in dienst, een jongeman met veel technisch vernuft.

Pope vertrok in 1889 naar Venlo en richtte met behulp van de Venlose koopmansfamilie Goossens een van de eerste gloeilampenfabrieken van Nederland op; Goossens, Pope & Co. De familie Goossens verschafte Pope het kapitaal om de fabriek op te richten. Vervolgens werden andere gloeilampenfabrieken in Nederland opgericht, zoals Philips te Eindhoven in 1891 en een jaar later in 1892 in Blerick (op grond van de Venlose enclave) werd Constantia Electric Works opgericht. Deze laatste fabriek werd tevens gefinancierd met kapitaal van Blerickse en Venlose koopmansfamilies."

https://nl.wikipedia.org/wiki/Goossens,_Pope_%26_Co

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat leuk om te lezen over de Nederlandse gloeilampindustrie. 
 

Het klopt ja sommige mensen hebben niet de keuze of geven zich niet de keuze om rustig aan te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minutes ago, Pjotr said:

Denk eerder andersom:

" De eerste bruikbare gloeilampen werden (onafhankelijk van elkaar) gefabriceerd door Thomas Edison en Joseph Wilson Swan in 1879. De Engelsman Swan was een half jaar eerder dan de Amerikaan. Swan had destijds de zestienjarige Frederic R. Pope in dienst, een jongeman met veel technisch vernuft.

Pope vertrok in 1889 naar Venlo en richtte met behulp van de Venlose koopmansfamilie Goossens een van de eerste gloeilampenfabrieken van Nederland op; Goossens, Pope & Co. De familie Goossens verschafte Pope het kapitaal om de fabriek op te richten. Vervolgens werden andere gloeilampenfabrieken in Nederland opgericht, zoals Philips te Eindhoven in 1891 en een jaar later in 1892 in Blerick (op grond van de Venlose enclave) werd Constantia Electric Works opgericht. Deze laatste fabriek werd tevens gefinancierd met kapitaal van Blerickse en Venlose koopmansfamilies."

https://nl.wikipedia.org/wiki/Goossens,_Pope_%26_Co

Leuk verhaal, nooit geweten.

Na 1920 dochter van Philips. Pope werd toen snel en hoofdzakelijk een draadfabriek.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
2 hours ago, Ivan10 said:

Cock leest mee en is het met je eens. Hij bouwt geen apparatuur als hij niet lekker in zijn vel zit, dat komt de geluidskwaliteit niet ten goede. Hij wil er graag met je over praten. Want ook hij houdt rekening met deze factor, die voor menigeen niet bestaand is of waar niemand bij stil staat.

Ja, ik wil nog altijd graag eens naar 010 maar daar steekt de gezondheid elke keer een stokje voor.

Zodra ik weer wat op krachten ben, kom ik beslist die kant op! ❤️

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cock leest vast mee, maar ik zal hem a.s. vrijdag je voornemen overbrengen. Het komt er eindelijk weer eens van dat Robx en ik hem met ons bezoek gaan ver... moeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben je niet bang dat je daarna ontevreden met je eigen set bent Marc? ;)

Ik denk van niet,  maar ik ben benieuwd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jawel hoor, altijd een beetje. Maar dat gaat snel over. Wat Cock bereikt met zijn kennis van zaken en materiaal heeft veel weg van wat Berret doet met zijn TS. Het is alleen minder verbazingwekkend c.q. onbegrijpelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minutes ago, mumsoft said:

Jawel hoor, altijd een beetje. Maar dat gaat snel over. Wat Cock bereikt met zijn kennis van zaken en materiaal heeft veel weg van wat Berret doet met zijn TS.

Het is alleen minder verbazingwekkend c.q. onbegrijpelijk.

Ik begrijp dat Cock niet van de TS is, zou hij toch eens moeten proberen. doe je best eens om hem te overtuigen, dat moet je lukken!

Ik twijfelde even of c.q. hier wel goed gebruikt is. Gelukkig hebben we prof.dr. Kipping.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn audiofiele dagen worden nu voor een deel gevuld met het lezen van een boekje over De Compact Disc (Techniek van een nieuw medium) ISBN 90 201 2057 3. Dat zat bij de erfenis van vorig jaar en lag er nog steeds. Erg leuk om de inzichten van 1984 nog eens door te lezen, maar ook hoe het precies werkt en tot stand is gekomen. Al weer 36 jaar geleden... en eigenlijk zijn grote delen nog steeds actueel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt ons nu dus ook helemaal uitleggen hoe het komt dat er zulke grote klankverschillen zitten tussen de verschillende soorten dataoverdracht? En waarom de ene tosling het laag aandikt en de ander weer meer forward klinkt....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...