Jump to content

Kenwood KD 500/Jelco

carl
 Share

Recommended Posts

45 minutes ago, Pjotr said:

Verkijk je daar niet op. Een magnetisch veld zoals jij het bedoelt gedraagt zich niets anders dan als een veer. En dan zijn stalen spiraalveren of anderszins reeds gangbare veren, toch een stuk hanteerbaarder, goedkoper enz.

Ja maar.... :D, een veer maakt contact en dit niet.....

52 minutes ago, Pjotr said:

luchthaakjes

Yep, heeft Tesa van die speciale lijmbolletjes voor, 'air-buddies'. Zit wel een luchtje aan.

"tis eigenlijk wel grappig, of triest, halfgeleiderfabrieken waar niets mag trillen staan helemaal vol met luchtgedempte tafels met gewoon een stalen blad, de grote steppers op afgeveerde blokken beton of op dikke matten van sorbothane e.d. en de audiofiele gemeenschap wil maar rare wegen bewandelen.

Ja waar hebben we het over? Hier een plaatje van een flight simulator:

Flight-School-XXI---FFS_Moog-6DOF-motion

Het onderstel (hexapod) van de grootste kan 14 ton met 2G versnellen. En dat staat ook maar op een afgeveerd "blokje beton" van een 1000 m3 met daaronder weer een fundering........

Edited by Pjotr

Mijn draaitafel staat gewoon op een niet te stevig DIY rekje met relatie dunne draadeindes en rolwieltjes. Dat ik 2e hand voor 3 tientjes kocht of zo. Werkt echt prima. Stofkap dicht, tijdens het spelen en gaan!. Je moet er alleen niet tegen aanstoten tijdens het afspelen. Maar dat was toch altijd al zo?  Wie gaat er nu staan te stampen, tijdens het draaien van platen?  Het is geen disco :lol:

Edited by Tubejack

Het gaat allang niet meer over een Kenwood KD-500 met een Jelco arm, maar goed.

Je wilt trillingen van buitenaf ver weg houden, maar ook de ongewenste bewegings-energie die van het element afkomt (bij laagcompliante MC -elementen is dat wel een factor van belang) ergens kwijtraken.

Dat laatste is dus de functie van een subchassis; en NIET het opvangen van trillingen van buitenaf.

Spelen met de kap dicht (terwijl die kap ook nog eens aan de tafel vastzit) is een no-go; dat ding werkt als microfoon, zelfs al is de tafel zelf dood en muisstil.

Lees de site van Rudolf Bruil maar eens door, erg leerzaam.

http://www.soundfountain.com/amb/amb.html

Nóg mooier is het als je de oude nummers van AudiOpinie te pakken kunt krijgen; de serie "zelfbouwdraaitafel" behandelt vrijwel alle aspecten vrij diepgaand.

Een samenvatting hiervan is blijkbaar nog te koop voor 16,95:
http://www.soundfountain.com/amb/draaitafelconstructie.html

En zo heeft iedereen een visie. Maar een verend subchassis is toch echt heel praktisch bedacht om trillingen van buitenaf buiten te houden (te isoleren). Later bedacht men dat zo gelijk de rumble van de motor een stuk te verminderen is door de motor niet op het subchassis te monteren, maar in de voet en de motor te koppelen met een snaartje.

Edited by Pjotr

Ik heb eens een Lenco l75 doormiddel van draadeindjes keihard aan een zware plint gekoppeld.
Hij was nagenoeg stil,stiller dan de Thorens 124 die ook gereviseerd was.
Ik kon dat horen met een stethoscoop en de seismometer op mijn phone sloeg amper uit.
Hoor je een weing trillen eigelijk wel,de meesten niet denk ik.

Ik denk ook van  niet. Zal wel eens met kap omhoog en omlaag proberen te horen of er verschil is. Ik hoop het niet, want met kap omhoog brandt gelijk het Lenco-lampje. Nou ja, het is bijna kerstmis. :mellow:

Mijn mooie Ariston RD11s had ook zo'n kap. Vroegah draaide ik ook altijd met de kap dicht, later nooit meer. Het mooie van die Ariston was, dat er schanieren op zaten die je in de gleuf aan de achterkant van de plinth kon laten zakken. En er dus in zijn geheel af kon halen, wat ik dus vanaf een moment ook altijd deed. Dus tóch een stofkap en tijdens het draaien nooit last van opvangen (en versterken en doorgeven) van ongewenste trillingen.

5 hours ago, Pjotr said:

En zo heeft iedereen een visie. Maar een verend subchassis is toch echt heel praktisch bedacht om trillingen van buitenaf buiten te houden (te isoleren). Later bedacht men dat zo gelijk de rumble van de motor een stuk te verminderen is door de motor niet op het subchassis te monteren, maar in de voet en de motor te koppelen met een snaartje.

De AR Xa, zijnde de eerste serieuze subchassis-draaitafel, had die motor al op de vaste bovenplaat zitten.

Philips was er nóg eerder mee, maar gebruikte net als Thorens TD 124 toch ook weer tussenwielen en had de motor niét ontkoppeld.

Met die AR hebben we het over de jaren '50 geloof ik? In ieder geval nog vóór Thorens met de TD150, laat staan Ariston en Linn.

Anyway: die kwestie van het ontkoppelen van de aandrijving is natuurlijk een basis-gegeven, dat zelfs bij een massa-tafel kan worden uitgevoerd door die motor apart op te stellen en met een snaar of stuk videoband het plateau aan te drijven (Melco, MS RX-3000 en andere).

Dat pik je met een subchassis toch ook maar mooi mee; hoewel er ook afgeveerde massatafels zijn (Thorens Referenz, Platine Verdier, en zelfs Onkyo had zoiets nota bene als direct-drive).

Maar essentiëel is dat je in het massa-veer-systeem de ongewenste bewegings-energie kwijtraakt. Daarom is het zelfs voor de lichte subchassis-tafels, waaronder ik óók de Oracle van Charles reken, nuttig en zelfs noodzakelijk om ze zeer stabiel te plaatsen (schap aan de muur).

Nogmaals: de subchassis-methode is NIET primair bedoeld om de ongewenste trillingen van wankele vloeren en dansende kinderen op te vangen.

Dat het daartegen (misschien) wel iets doet is leuk meegenomen, maar als je de diverse resonantiefrequenties een beetje op elkaar afstemt (dus subchassis beneden de arm-element resonantie) dan zie je dat dat dat weinig doet tegen gestommel.

Het verhaal dat een LP12 het geweldig doet op een wankele keukenstoel mag je wat mij betreft rustig naar het land der fabelen verwijzen.

Edited by Guest
typo's

Probleem Sander is dat ik geen muur heb :P Ik ga binnenkort nog eens naar Cock zijn opstelling kijken. De truc met de zakjes ben ik puur geluidsmatig op teruggekomen want combineert niet met mijn  subchasis. Ik ga in ieder geval de Vibrapods uitproberen want niet te duur. 

Als audiofiel heb je het maar moeilijk. Beneden kreeg ik het laag niet goed, maar stond de draaitafel perfect stabiel en hierboven heb ik geluidsmatig een grote sprong gemaakt. De draaitafel zou echter iets (!) stabieler kunnen staan. De vloer is vergelijkbaar  met Roger en Marc bijvoorbeeld want die hebben ook een houten vloer. Gelukkig is het een luisterkamer en loop ik er niet constant. 

Oh ja Peter een subchasis is bedoeld voor  airborn trillingen. Mijn  Linn Axis was bij trillingen via de grond veel stabieler.

Edited by carl

Een houten vloer? Oh jee.......

Dat wordt dempen; zinvol ontkoppelen wordt dan lastig, want de Oracle zal lekker blijven deinen door eventueel aanstotende energiën.

En dan niet alleen van het lopen over die vloer, maar door ALLES wat de zaak ook maar in beweging kan zetten (ja, dus ook airborne).

Gezien de minuscule bewegingen van de naald, hoeven die aanstotende trillingen niet eens een grote amplitude te hebben.

Edited by Guest

Ja, uiteraard helpt het om ook een sub chassis DT op een stabiele ondergrond te zetten Sander. En Carl, zou het gewoon eerst maar eens proberen hoe het uitpakt. Cock helpt je wel op weg. En als je stil moet blijven zitten vanwege air-borne dan wel floor-borne of wall-borne trillengen? Nou, dan doe je dat toch :D

Edited by Pjotr

Mwah, dat huis van Carl zal toch niet zo wiebelig zijn? Ik heb hier "zwevend" parket liggen en geen enkel probleem. Denk dat Carl met de Vibrapods en een plaat marmer al een heel eind komt, àls het al nodig is. Heb nou niet het idee dat hij dansfeestjes van plan is :D   

Misschien als de verbouwing klaar is:D
Ik heb ook niet het idee dat dat nodig is.
Ik vond het heel goed klinken bij Carl.
Maar ja als het op een of andere manier nog beter kan.

Carl, je zou ook een frame kunnen laten maken wat je ophangt aan een dwarsbalk, en dan met draadeindjes ophangen aan de hoger gelegen balk. Je bent dan in ieder geval de problemen door het lopen kwijt.

Mijn Thorens TD 160 (ca. 1977) had ook grote problemen met houten vloeren. Die is zo slap opgehangen dat de hele boel al snel staat te swingen. Latere Thorens speler zijn minder slap opgehangen. Voor discowerk in de jaren '70, werden er dan ook nooit geen Thorensen gebruikt, maar altijd Lenco's en later de Technicsen.

2 minutes ago, Hans van Liempd said:

Mijn Thorens TD 160 (ca. 1977) had ook grote problemen met houten vloeren. Die is zo slap opgehangen dat de hele boel al snel staat te swingen. Latere Thorens speler zijn minder slap opgehangen. Voor discowerk in de jaren '70, werden er dan ook nooit geen Thorensen gebruikt, maar altijd Lenco's en later de Technicsen.

Ding is prima opgehangen, alleen je had de dempertjes in de veren moeten laten zitten. Het was destijds aufiofiele mode om die er uit te halen met dat gedans tot gevolg. Klinkt beter zei men. Not......!