Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

5 hours ago, carl said:

Je had vroeger een reclame van Tampons waar een roodharige vrouw uitlegde waarom tampons een ronde voorkant moesten hebben. Ze beëindigde het verhaal met “dat is logisch hè “ maar dan op zijn Amsterdams. Nooit vergeten temeer omdat ik Yvonne kende.

Ouwe mannen ga toch hardlopen. Je weet niet wat je ziet en meemaakt.  Zondag 20Km hardgelopen in en rond het Amsterdamse bos.  Het laatste stuk vanaf de Bosbaan naar het Olympisch stadion mocht ik voorop lopen het tempo bepalen. Een zeer ervaren pacer (van mijn leeftijd) met 95 marathons op zijn naam ging achterop lopen om de laatste lopers te helpen. Ok ik liep dus voorop, komen 2 Aziatische vrouwtjes naast me lopen, zei er een: " forty one  it's just an number"  ik sixty one is... :P Afijn gevraagd waarom ze zo' n zware marathon gingen lopen als die van Newyork (berucht om bruggen en viaducten) Antwoord: "Voor de gezelligheid"  En oja ze hadden ook een vriendin die ze gingen opzoeken. De marathon pakten ze even mee. :D Of was het nou andersom?  Vrouwen = sterke geslacht ;)

http://www.wimbender.nl/?p=1166. Alles aan dit verhaal klopt en zeker de tijd behalve dat dit guitige meisje niet Sylvia Kristel was, maar Yvonne de Boer. Mijn verklaring is dat Sylvia (ook roodharig) de reclame heeft overgenomen en dat er dus meerdere filmpjes zijn gemaakt voor Amira 

En om dit onderwerp toch nog een audiofiele touch te geven. Uitstekend voor onder LS kabel 😀

Jeetje, jullie zijn een stelletje ouwe wijven met totaal OFF-TOPIC zijn over tampons e.d. Het was Amira tampons en de leus "da's logisch hé" sloeg op de RONDE top vd tampon. Kappen dus met dat geouweneel in dit topc. Topic vervuiling Dames!!

Goed On-topic
Mijn audiodag bestond uit het uitzoeken van de buizen en welke daarvan nog goed zijn. En dat zonder een buistesterapparaat. Alles op gehoor d.m.v. rose ruis door de speakers.
Er bleef weinig over, kan ik verklappen.

Edited by audiofreak

Een Amsen VVHE voorversterker, Nederlands fabrikaat . Zeldzaam ding, ik had deze nog niet eerder gezien.
Behoort bij een Amsen MPHE eindversterker en beiden staan hier ter revisie en modificatie. Zeer degelijk materiaal.
Het phono-gedeelte speelt in ieder geval al erg fraai zoals het nu is.

IMG-20190731-194212791.jpg

IMG-20190731-200638311a.jpg

LCNHGhQ.png
(deze foto van internet)

Edited by Guest

18 minutes ago, Groovy said:

Mooi,u bent weer aan het repareren😉

Ja, ik rommel weer een beetje wat aan. Heb nu lang genoeg stilgezeten. ;)

15 minutes ago, vintagemod said:

De eind komt mij bekend voor ,gezien in Nederlands audioblad ik dacht jaren 80,90,ook een recensie van  gelezen kwam niet goed uit de bus ,ze schreven dacht ik  ook de warmte kwam niet weg.

Klopt, heeft oa. in A&T gestaan destijds.
Qua ontwerp zou het inderdaad anders kunnen, doch de eigenaresse (!) wil ze graag in zo origineel mogelijke staat houden en dat respecteer ik.
Dus alleen revisie en wat minieme onderhuidse verbeteringen die optisch nauwelijks opvallen (oa. aanpassen van groundlayout en een shuntvoeding onderop de print).

JéPé zie ik dit weekend als het goed is.

Ben je op weg naar het perfide Albion, Marc? ;)
Vanouds de bakermat van de high fidelity. En nog steeds komen daar fraaie producten vandaan (al worden ze veelal gemaakt in Azië).

1 hour ago, KT88 said:

Qua ontwerp zou het inderdaad anders kunnen, doch de eigenaresse (!) wil ze graag in zo origineel mogelijke staat houden en dat respecteer ik.
Dus alleen revisie en wat minieme onderhuidse verbeteringen die optisch nauwelijks opvallen (oa. aanpassen van groundlayout en een shuntvoeding onderop de print).

Ik zag laatst bij stadsgenoot Rob Spoelstra (dr Thorens) een Thorens 125 in SME plint staan. Er zat zelfs een uitvoerige correspondentie met de SME topman en Jan Kool bij. Mooi dat kinderen het erfstuk van hun ouders in stand willen houden. Waarschijnlijk ook een prachtige platencollectie. En die versterker zal toch wel muziek maken nadat Sander hem weer up to date heeft gemaakt.

PS wat voor een buizen zoek je Onno?

Edited by carl

8 hours ago, vintagemod said:

Landgraaf is dat mooi,dan mis je wat ,Slenaken Mechelen ,Epen  Noorbeek ,en zo kan ik door gaan ,je hebt wat gemist 😀

Je hoeft niet naar het buitenland, voor mooie plekjes Wol.  :) Ik heb sowieso een hekel aan vakantie (en Nederlanders die zich daar misdragen :()

1 hour ago, Tubejack said:

Hoe test je met roze ruis? En welke buis vind je het beste? 

gewoon rose ruis afspelen via de cd speler en dan luisteren naar de ruis. Doe ik via een hoofdtelefoon.

Ik heb geen 'beste' buis. Elke buis en type heeft zijn eigen (klank)karakter. Ik zie dat als 'peper en zout' oftewel tweaken met buizen.

32 minutes ago, audiofreak said:

gewoon rose ruis afspelen via de cd speler en dan luisteren naar de ruis. Doe ik via een hoofdtelefoon.

Ik heb geen 'beste' buis. Elke buis en type heeft zijn eigen (klank)karakter. Ik zie dat als 'peper en zout' oftewel tweaken met buizen.

Ok anders gevraagd, hoe moet het dan klinken?  En wat is dan de selecteer criteria "wel niet goed?" En waarom vallen er zoveel af?   2) Elke buis heeft inderdaad zijn eigen harmonischen.  

On 7/31/2019 at 9:33 AM, René N. said:

Maar het blijkt inderdaad altijd weer de som der delen die het plaatje compleet maakt. Zo had ik dus meer van de Padoek dempers verwacht, maar uiteindelijk werd het bij mij, in mijn oren,  er te onnatuurlijk door. Combineren en proberen blijft het devies :blink: B).

Onder jouw draaitafel deden volgens mij zowel de gewone als de Padoek ringen niet veel goeds t.o.v. de Sorbothane. Het zou wel eens kunnen komen door de houten constructie van je draaitafel. Om het effect van hout bovenop de kogels te testen heb ik hier samen met Buell even een paar stukjes Wonderwood van Audiomaat tussen de kogels en de (metalen) onderkant van mijn dac gedaan. Het effect van de ringen verdween  als sneeuw voor de zon. Kennelijk is die houten tussenlaag hier een belemmering om trillingen af te voeren. Dat roept bij mij dan wel de vraag op of zo’n houten bodem onder je draaitafel wel zo gunstig is. Doet de Sorbothane eigenlijk wel wat? Indien “ja”, dan snap ik het ook niet meer.:(:biggrin:

Groet,

Leobus

8 hours ago, Tubejack said:

Ok anders gevraagd, hoe moet het dan klinken?  En wat is dan de selecteer criteria "wel niet goed?" En waarom vallen er zoveel af?   2) Elke buis heeft inderdaad zijn eigen harmonischen.  

ik let op gain en microfonie. Ik zie a.d.h.v. de VU meter op het tapedeck of een buis harder of zachter is dan het ingestelde punt.  Dus ik doe alsof ik opneem , maar met de pauzeknop erop en de VU meter ingesteld op  "0" en de volumeknop versterker op dezelfde stand houden en dan via de tape uitgang (3-kops tapedeck) uitluisteren. Alles op 1 kanaal.  Door naar de ruis te luisteren en te kijken op de VU meter, zie je hoe ver de VU meter uitslaat. Dat noteer ik. Hoe verder de VU meter uitslaat, hoe hoger de gain is. Voor de microfonie doe ik ook met de rose ruis en luister naar plopjes en of de ruis gelijkmatig is en tik zachtjes tegen de buis aan. Hoor ik een ringing of naijling, dan betitel ik dat als microfonisch.
Is het een juiste methode van controle voor je buizen? Nee, zeker niet. Het is ook nergens op gebasseerd dan op wat gewoon zo is ontstaan en ben gaan uitproberen.
Is het betrouwbaar deze manier van testen? Nee, natuurlijk niet. Het is gewoon fun en op een 'andere' manier bezig zijn met de hobby.
Wat weet je dan na dat getest via deze methode? Ik weet ongeveer de gain (luider of minder luid) en of een buis microfonisch is.
Weet je dan ook of de gain hoog genoeg is? Nee, dat weet ik niet, want ik heb geen gemeten cijfers uit een buizentester. 
Wat heb je er dan aan? Nou, best wel veel. Het geeft (mij) inzicht wat de verschillende buizen doet. Je kunt verschil horen in de ruis van verschillende buisfabrikanten van hetzelfde type buis. Dus bijvoorbeeld de ruis van een Mullard ECC81 klinkt anders dan een JJ ECC81 

Edited by audiofreak

4 hours ago, audiofreak said:

Is het betrouwbaar deze manier van testen? Nee, natuurlijk niet. Het is gewoon fun en op een 'andere' manier bezig zijn met de hobby.

Ik vind het helemaal zo gek nog niet. 👍🏻  Meten zegt ook niet alles.  Luisteren is zeker zo belangrijk. Leuk dat je het deelt. 

Ik ben op zoek naar mogelijke upgrades voor de TD 150. Plint en arm lijken de beste opties. Roger adviseert altijd Linn armen voor deze draaitafels, maar deze zijn eigenlijk niet te vinden en ook stevig aan de prijs zeker gezien de leeftijd. 

7 hours ago, leobus said:

Onder jouw draaitafel deden volgens mij zowel de gewone als de Padoek ringen niet veel goeds t.o.v. de Sorbothane. Het zou wel eens kunnen komen door de houten constructie van je draaitafel. Om het effect van hout bovenop de kogels te testen heb ik hier samen met Buell even een paar stukjes Wonderwood van Audiomaat tussen de kogels en de (metalen) onderkant van mijn dac gedaan. Het effect van de ringen verdween  als sneeuw voor de zon. Kennelijk is die houten tussenlaag hier een belemmering om trillingen af te voeren. Dat roept bij mij dan wel de vraag op of zo’n houten bodem onder je draaitafel wel zo gunstig is. Doet de Sorbothane eigenlijk wel wat? Indien “ja”, dan snap ik het ook niet meer.:(:biggrin:

Groet,

Leobus

Ja, die koppeling met hout lijkt inderdaad niet de goede. Ik ben nu bezig om te kijken hoe het bij de eindversterker anders kan. Die staat nu op de dempers van jou, dat laat ik zo, en die staan dan weer op "de tegel". Maar daaronder? Ik had daar eerst níets, toen Cold packs, Masterbase en zakjes met Bergkristal onder. De laatsten liggen er nog onder, die klinkt vooralsnog het lekkerste. Met niets ook, lekker fel en erg natuurlijk, maar ook behoorlijk onrustig. Met de Cold packs was daar ineens de rust, maar het werd wél erg onnatuurlijk: geen optie dus. Met de Masterbase werd het weer wat beter maar de Bergkristal is nu nog even het beste. Ook lekker dynamisch in het mid en hoog (attaque van snaren bijvoorbeeld), in het laag had ik al die dynamiek, doordat het fieldcoils zijn. Ik wil nog twee dingen proberen: Sorbothane, waarvan ik verwacht dat het geluidsbeeld ook teveel inzakt (maar misschien ook juist niet), en de Twaron onderzetters van jou. Kijken hoe die het dááronder doen….

Misschien even een "leenrondje" maken, als dat kan. Buell heeft wat Sorbothane gekocht, voor lichtere apparaten. Ik zal het eerst eens wegen trouwens. En dan bij jou nog een setje lenen om te proberen?

1 hour ago, Tubejack said:

Ik vind het helemaal zo gek nog niet. 👍🏻  Meten zegt ook niet alles.  Luisteren is zeker zo belangrijk. Leuk dat je het deelt. 

Inderdaad een erg leuke methode, die waarschijnlijk nog best hout snijdt ook.
Behalve dan misschien dat de als "slecht" bestempelde buizen zeer waarschijnlijk nog wel dienst kunnen doen in een andere functie; zo heb ik succesvol een stel microfonische ECC-tjes (weet het nummer niet meer, was computergrade spul 6211 ofzo) van een voortrapfunctie verhuisd naar de plek van fasedraaier in een eindversterker.
Op die ongevoelige plek was de microfonie geen probleem.

De gain van een buis wordt wel grotendeels bepaald door de externe instelling, met name de kathodeweerstand, dus daar is niet zo heel betrouwbaar een conclusie te trekken.
In de levensduur van een buis kan de emissie best teruglopen terwijl de mu vrijwel gelijk blijft; als met deze methode een buis door de mand valt, dan is-ie waarschijnlijk écht slecht. ;)

De ruismethode is bekend uit de telefoontechniek en is zeker wel betrouwbaar.
Sommige buizen hebben een uniek ruiskarakter, en de besten hebben dat gewoon wat "zachter" dan de mindere goden.
De visuele indicatie via een tapedeck vind ik een unieke vondst, bij gebrek aan andere meetapparatuur kan dat uitstekend dienst doen en deze tip ga ik zéker onthouden als ik eens in zo'n situatie terecht kom!

Edited by Guest
knijter van een pleonasme. Foei!

15 minutes ago, carl said:

Ik ben op zoek naar mogelijke upgrades voor de TD 150. Plint en arm lijken de beste opties. Roger adviseert altijd Linn armen voor deze draaitafels, maar deze zijn eigenlijk niet te vinden en ook stevig aan de prijs zeker gezien de leeftijd. 

Koop een setje Linn LP12-veren, die zijn wat strakker dan de originele Thorens veren.
Dat geeft je de vrijheid om een wat zwaardere arm te plaatsen, ik heb zo ooit eens een AudioQuest PT-9 en een Lepton DV-1 op mijn Thorens 160 gehad met prima instelmogelijheden qua resonantiefrequentie van subchassis + plateau ( < 3 Hz).
Een setje veren van de 125/126 kan ook. Verwijder wel de viltjes/schuimpjes in die veren!

45 jaar oud is deze Pioneer SX-737  Ziet er uit, alsof hij gisteren winkel uit kwam. Lang niet meer gebruikt, dus met een variac -waarmee je de spanning rustig kunt opvoeren- aangesloten.  Schoongemaakt en afgeregeld.  Klinkt erg goed via 2 B&W DM110 luidsprekers. Van binnen ook nieuw, geen spatje roest alleen maar glimmend metaal. Er zit wel werk aan, veel transistoren met: "zwarte pootjes"  Maar voorlopig laat ik het zo even spelen.:)  

pioneersx737.jpeg

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...