Jump to content

Audio "Wonderen"

carl
 Share

Recommended Posts

Bestaat dit echt???

Als mijn beleving "echt" genoemd kan worden, dan wel Kraus.

Wat jij gisteren irrationeel noemde is dat, omdat het de persoonlijke beleving betreft van muziek. Het gaat dan even niet over objectieve en voor iedereen geldende audiokwesties.

De laatste tijd kan er weer openlijker over beleving worden gesproken op forums. Het was een tendens geworden om beleving af te doen als niet ter zakendoende. Vreemd, want het op een of andere manier verheffen van die muziekbeleving is een gemeenschappelijke doel van iedereen hier, en dat is waar dit topic ruimte voor lijkt te bieden.

De beleving zelf blijkt even uniek als elk mens uniek is, en daar wil gewoon niet iedereen aan blootgesteld worden. Stel je voor dat er ook nog andere wegen naar Rome leiden...

Er mag tegenwoordig dus weer over die verschillen worden gesproken, zeker nu er een speciaal topic over loopt, dat je desgewenst kunt mijden als het wat al te tenenkrommend binnenkomt. :)

Edited by thingman

Wat jij gisteren irrationeel noemde is dat, omdat het de persoonlijke beleving betreft van muziek. Het gaat dan even niet over objectieve en voor iedereen geldende audiokwesties.

De laatste tijd kan er weer openlijker over beleving worden gesproken op forums.

Voor de beleving van muziek zijn de werkelijk meest eenvoudige middelen (2 stokjes bijv of een neusfluit) al toereikend. Evenmin is daar een high-end set voor nodig.

Het gaat hier echter om de beleving van lampen en stenen(?) en hun rol bij de weergave van opgenomen geluid/muziek. Daar zet ik zo mijn vraagtekens bij. Zeker als daar mystieke zaken genoemd worden zoals de belofte dat "elke set zich gewonnen kan geven". Ik ben dan altijd benieuwd welke duistere kracht overmeesterd dient te worden alvorens Rome binnen getreden kan worden.

Ja, stel je voor, dat het met rationele middelen ook gewoon zou kunnen.

Dat heb ik geprobeerd, al heb jij de eerste post daarover waarschijnlijk niet uitgelezen.

Ik schreef daar:

"Voor mij zijn de audiotegel en de audiolamp echte audiowonderen, omdat ze de sluitsteen zijn op een persoonlijke audioqueeste die ongeveer 35 jaar in beslag heeft genomen en 5 jaar geleden zijn beslag kreeg. Dat wat die 'wonderen' brengen kon ik in al die tijd niet langs de gangbare (technische en logisch beredeneerbare) wegen alleen realiseren."

Meer hoef ik denk ik niet te zeggen. Mijn weg is mijn weg, en even valide als de jouwe, die rationaliteit vereert en beleving een lager gewicht toekent.

Het grappige is wel dat jouw sig, "aandacht maakt alles mooier" volledig in lijn ligt met het werk van Van der Heide. In dit specifieke geval gaat het om een vorm van aandacht die iedereen eigenlijk wel kent, namelijk een zeker respect voor materiële zaken, die door dat respect en die aandacht beter presteren. Niks geks aan voor mij; voor jou ook niet, anders was het geen sig..

Maar het is ook de manier waarop liefde in het algemeen werkt in deze wereld, Hans, dus waarom de ene irrationaliteit voor jou nu wel kan (aandacht maakt alles mooier, is objectief wetenschappelijk gezien namelijk totale onzin) en de andere niet, dat is pas irrationeel..! ;)

Edited by thingman

Voor de beleving van muziek zijn de werkelijk meest eenvoudige middelen (2 stokjes bijv of een neusfluit) al toereikend. Evenmin is daar een high-end set voor nodig.

Het gaat hier echter om de beleving van lampen en stenen(?) en hun rol bij de weergave van opgenomen geluid/muziek. Daar zet ik zo mijn vraagtekens bij. Zeker als daar mystieke zaken genoemd worden zoals de belofte dat "elke set zich gewonnen kan geven". Ik ben dan altijd benieuwd welke duistere kracht overmeesterd dient te worden alvorens Rome binnen getreden kan worden.

Chaos versus orde.

Richtingloosheid versus doelgerichtheid.

Je kunt Rome thuis binnenhalen door iemand uit te nodigen die zo gek is dat ie een audiolamp wil meenemen.

Het is dan snel duidelijk waar het over gaat.

Als je dat tenminste nog durft...

Edited by thingman

Mooi beschreven, Toine.

Door de polemiek rondom tegels/lampen en de daaruit voortvloeiende polarisatie incl. persoonlijke aanvallen en onsmakelijke insinuaties, kreeg ik de laatste tijd ook wel eens een wat weeïg gevoel bij de vd. Heide-gerelateerde postings.

And that's putting it mildly.

Dit ondanks dat ik zeer sympathiseer met ontwikkelaars en gebruikers van deze technieken.

Postings als bovenstaande brengen dan de balans weer wat in evenwicht.  Dankjewel.

Door de polemiek rondom tegels/lampen en de daaruit voortvloeiende polarisatie incl. persoonlijke aanvallen en onsmakelijke insinuaties,

altijd in voor een relletje dus gaarne even een nadere verwijzing of link naar deze persoonlijke aanvallen en vooral ook de onsmakelijke insinuaties. Ik kan ze zelf nergens vinden dus graag een beetje hulp. Ben altijd benieuwd op welke ziel op welke wijze er getrapt is.

Edited by Kraus vonBentinck

Ja, stel je voor, dat het met rationele middelen ook gewoon zou kunnen.

Hans, stel je voor dat het met rationele spullen én niet rationele spullen nog mooier kan worden.

Ik vond altijd dat ik het hier aardig goed voor elkaar had. Ja, ik was een van die gasten die op een show al gauw dacht: " Bij mij thuis klinkt het beter", dus heel snel tevreden ben ik nou ook weer niet. Maar nu met de tegeltjes en de lamp is er toch nog wat bij gekomen dat ik het best duid met "beleving". En daar gaat het uiteindelijk toch om.

Groet,

Leobus

Edited by leobus

altijd in voor een relletje dus gaarne even een nadere verwijzing of link naar deze persoonlijke aanvallen en vooral ook de onsmakelijke insinuaties. Ik kan ze zelf nergens vinden dus graag een beetje hulp. Ben altijd benieuwd op welke ziel op welke wijze er getrapt is.

Meen je dat nou echt? :(

Op het groene forum kun je dan je hart ophalen. Succes.

Het gaat hier echter om de beleving van lampen en stenen(?) en hun rol bij de weergave van opgenomen geluid/muziek. Daar zet ik zo mijn vraagtekens bij.

Zeker als daar mystieke zaken genoemd worden zoals de belofte dat "elke set zich gewonnen kan geven". Ik ben dan altijd benieuwd welke duistere kracht overmeesterd dient te worden alvorens Rome binnen getreden kan worden.

Kraus, je toont je hier meer een meester in het invullen van andermans beleving dan iets anders.

Het gaat mij -- ongeveer 45 jaar -- om het veredelen / verheffen van de muzikale beleving.

Inmiddels niet meer om een beter geluid, meer bas, een ruimere dynamiek, een verfijnder hoog, of noem de deelgebiedjes maar op waarop audiofielen zich blind staren.

Beleving!!!

Het gaat er mij echt om muziek thuis die onmiskenbare kwaliteit mee te geven die buitenshuis maakt dat je -- zonder het te hebben gezien -- hoort dat daar een echt instrument speelt, en geen electronica die vetvrij papier laat trillen.

Overtuigingskracht dus -- weer zo'n irrationeel woord. Te mystiek misschien, hetgeen ook weer niet zo erg is in een topic dat over wonderen gaat.

(Misschien krabt Carl zich wel achter oren en denkt, "wat heb ik gedaan door dit topic te starten...")

Oh, en bij een set die zich gewonnen heeft gegeven, is het inherente vermogen om orde te behouden groter geworden dan de chaos die haar altijd tracht te verdrijven.

Zo simpel is dat... :)

Edited by thingman

Mooi beschreven, Toine.

Door de polemiek rondom tegels/lampen en de daaruit voortvloeiende polarisatie incl. persoonlijke aanvallen en onsmakelijke insinuaties, kreeg ik de laatste tijd ook wel eens een wat weeïg gevoel bij de vd. Heide-gerelateerde postings.

And that's putting it mildly.

Dit ondanks dat ik zeer sympathiseer met ontwikkelaars en gebruikers van deze technieken.

Postings als bovenstaande brengen dan de balans weer wat in evenwicht.  Dankjewel.

Jij ook dankjewel, Sander. :)

Volg je Huub's topic ook op HT? Daar kon, ondanks veel tegenwind, heel goed een boom worden opgezet, toch?

Ooh, bij de freaks. Daar heeft een normaal mens niks te zoeken.

:D :biggrin:  Geweldig forum. Zolang het maar niet over audio gaat.

Jij ook dankjewel, Sander. :)

Volg je Huub's topic ook op HT? Daar kon, ondanks veel tegenwind, heel goed een boom worden opgezet, toch?

Nee, ik lees niet (mee) op andere fora dan Hear/High End en AF.

Heb al een dagtaak aan diverse andere hangplekken op het wijde internet. ^_^

Sorrij Kraus, maar dit komt bij mij heel raar over. Alsof je bewust een leedvermaak wilt hebben en wilt rellen/trollen. Ik heb je hoger ingeschat dan dat. 

Welnee Onno, Kraus maakt een grapje.

Maar hij ergert zich blijkbaar aan de weinig rationeel verklaarbare zaken in audio die hoe langer hoe meer om zich heen lijken te grijpen.

En dat begrijp ik dan ook wel weer.

- edit - weinig rationele schrijffouten verbeterd.

Edited by Guest

De onsmakelijke insinuaties zijn mij ook nog niet opgevallen. Het zal best, dat een opmerking eens verkeerd uitvalt, so what? We moeten geen sfeer creeeren die er niet is.

Overigens ben ik gematigd positief ten opzichte van van der Heiden.

Edited by carl

Ik "erger" me vooral aan de manier waar "het" wordt opgedrongen.

Weet je Hans, gewoon uitproberen: baat het niet dan schaadt het toch niet.