Jump to content

Stekkerblok

carl
 Share

Recommended Posts

even terug naar die stekkerblok: hoor je het verschil ?

Ooit geëxperimenteerd met interlinks: paar euro of 100,- euro hoor je echt wel (ook beter vond ik)..... duizend euro: ook, maar was het beter (nee ik vind anders, hoor niks meer/beter), zelfde met luidsprekerkabels.

MAAR 230v stekkerblok: Nooit aan begonnen, want geloof er niks van.....kan er niet echt een logisch verklaring voor bedenken, dus alles hangt nu aan paar euro kunststof verdeeldozen.

Dus eigenlijk wel benieuwd waarom dat beter zou moeten/kunnen klinken ?

Omdat dingen ook zonder verklaring van jou (of mij) beter kunnen klinken. Je geeft eigenlijk al aan waar de schoen wringt: als je het niet kunt verklaren, dan kan het ook niet bestaan. Is een achterhaalde geesteshouding uit de Middeleeuwen, maar wel een taaie! ;)

Die zitten dus in de Array eindversterkers. Ringkerntrafo's met aardscherm.

Tja, en op zich is dat weer vrij academisch. Recentelijk nog twee hele goede identieke versterkers kunnen vergelijken. De ene was met standaard goede kwaliteit ringkentrafo;s uitgerust en zo'n aardweerstandje en de andere met "audiofiele" ringkerntrafo's met aardscherm en ook extra magnetische afscherming er omheen. Werkelijk geen spat verschil te horen. Ook niet te meten trouwens qua netrommel.

Met de tweaks op gebied van de stroomvoorziening wordt door de non believers vaak gedacht dat die laatste paar meter vanaf de opwekking het verschil niet kan maken.

En daar wordt dan ook de denkfout gemaakt.

Het gaat er namelijk niet om dat de geleiding ineens beter wordt ofzo. Het gaat om de afscherming.

Die stroom komt -met alle netvervuiling erbij- heus wel het apparaat binnen. Maar de straling rondom de apparatuur daarop kan het wel effect hebben.

Ik ben van mening dat er eerst geoptimaliseerd moet worden in het apparaat zelf (namelijk in de voeding)

Edited by goodtube

Omdat dingen ook zonder verklaring van jou (of mij) beter kunnen klinken. Je geeft eigenlijk al aan waar de schoen wringt: als je het niet kunt verklaren, dan kan het ook niet bestaan. Is een achterhaalde geesteshouding uit de Middeleeuwen, maar wel een taaie! ;)

Hahaha. In de middeleeuwen waren de mensen juist heel goed in het verzinnen van allerlei onzinverklaringen van dingen die men niet begreep (en dat was heel veel). Sommige mensen doen dat nu nog steeds. Edited by Plaatjesdraaier

Hahaha. In de middeleeuwen waren de mensen juist heel goed in het verzinnen van allerlei onzinverklaringen van dingen die men niet begreep (en dat was heel veel). Sommige mensen doen dat nu nog steeds.

De wens om te verklaren is alleen dan een nobele, als ie hand in hand gaat met geduld en nederigheid. Een zeldzame combi!

Met de tweaks op gebied van de stroomvoorziening wordt door de non believers vaak gedacht dat die laatste paar meter vanaf de opwekking het verschil niet kan maken.

En daar wordt dan ook de denkfout gemaakt.

Het gaat er namelijk niet om dat de geleiding ineens beter wordt ofzo. Het gaat om de afscherming.

Die stroom komt -met alle netvervuiling erbij- heus wel het apparaat binnen. Maar de straling rondom de apparatuur daarop kan het wel effect hebben.

Ik ben van mening dat er eerst geoptimaliseerd moet worden in het apparaat zelf (namelijk in de voeding)

Ik zou dan eerder een flinke UPS nemen en die ervoor hangen... maar wellicht is dat wat overdreven. En als de voeding in het apparaat goed is dan mag het toch niks uitmaken.

Zolang menigeen zijn interlinks en netkabels nog gezellig door elkaar laar slingeren.... :rolleyes:

Stroom en signaal een beetje uit elkaar te houden is best lastig, zeker bij veel losse apparaten en "audiofiele" (lees dikke, vaak stugge) kabels.  Ik heb daar nog geen goede oplossing voor gezien.

Edited by Duck-Twacy

In een gestapeld rek is dat vaak niet zo moeilijk, ik hou alle 230volt snoeren aan de achterkant rechts en zet dat met klittenband vast.

Met interlinks doe ik hetzelfde, maar dan links.   Maar momenteel is het een zooitje vanwege continue veranderingen in mijn set. :D

Helaas heb ik geen gestapeld rack (maar 2 planken waar steeds 2 apparaten naast elkaar staan). Ook heb ik apparaten met de IEC aansluiting links en andere hebben de aansluiting weer rechts.

Edited by Duck-Twacy

Stroom en signaal een beetje uit elkaar te houden is best lastig, zeker bij veel losse apparaten en "audiofiele" (lees dikke, vaak stugge) kabels.  Ik heb daar nog geen goede oplossing voor gezien.

Dikke kabels is nergens voor nodig en zeker geen dikke interlinks. Dat is alleen maar "DIK" doen :D

Meestal is de kast van je spullen van metaal (vaak ijzer). Je komt al een heel eind oor het netsnoer direct onder de kast(en) door te laten lopen in dat geval

Ik zou dan eerder een flinke UPS nemen en die ervoor hangen... maar wellicht is dat wat overdreven. En als de voeding in het apparaat goed is dan mag het toch niks uitmaken.

Al die elektronische netvervangers en oppoetsers  gaan gewoon niet werken bij een behoorlijke eindversterker. Die vragen dermate hoge piekstromen: Tot 5x zo hoog als het gemiddelde bij vol uitsturen. Dat kan alleen het lichtnet zelf leveren. Die elektronische dozen kunnen dat alleen voor spul met een lage stroomopname.

Daar maak je een denkfout. De ups levert 230 AC. Doorgaans zijn die bovendien niet eens zo schoon. Een zuivere sinus opbouwen met schakelende techniek is schier onmogelijk.

De kwaliteit van de versterker wordt voornamelijk bepaald door de kwaliteit van de voeding. Dat is een DC schakeling. Die moet snel zijn en zo zuiver mogelijk. Het liefst heb je een 100% zuivere DC (batterij).

Een gelijkgerichte voeding zal altijd een rimpelspanning (AC) bevatten.

Daar maak je een denkfout. De ups levert 230 AC. Doorgaans zijn die bovendien niet eens zo schoon. Een zuivere sinus opbouwen met schakelende techniek is schier onmogelijk.

De kwaliteit van de versterker wordt voornamelijk bepaald door de kwaliteit van de voeding. Dat is een DC schakeling. Die moet snel zijn en zo zuiver mogelijk. Het liefst heb je een 100% zuivere DC (batterij).

Ik heb laatst nieuwe accu's in een UPS gezet. 2 stuks van 12V en 18 Ah. Dus bij 230V iets minder dan 1,8 Ah. Daar speelt een eindversterker inderdaad niet lang op.

Tja, en op zich is dat weer vrij academisch. Recentelijk nog twee hele goede identieke versterkers kunnen vergelijken. De ene was met standaard goede kwaliteit ringkentrafo;s uitgerust en zo'n aardweerstandje en de andere met "audiofiele" ringkerntrafo's met aardscherm en ook extra magnetische afscherming er omheen. Werkelijk geen spat verschil te horen. Ook niet te meten trouwens qua netrommel.

Wanneer er een schone netspanning is, zal het inderdaad niet helpen.

Ik heb ook het gevoel dat er met voedingen en netvoorzieningen vaak zwaar overdreven wordt. Maar wanneer je iets maakt kan het beter maar aan de hoogste eisen voldoen dan kan het daar zeker niet aan liggen. Mijn oude lineaire voeding voor mijn muziek PC is er een van Philips medical systems. Daar werden onderdelen met de hoogste kwaliteit en aardschermen geeist. Het zal dus toch wel ergens goed voor zijn.

Achter de set hangen de netkabels keurig op lengte aan de linkerkant. De interlinks rechts en in het midden. Waar kruisen onvermijdelijk is, gaan ze haak over elkaar.

Tja, hoe hoog leg je de lat? Op 1 meter, op 10 meter? En welke lat?

................. Mijn oude lineaire voeding voor mijn muziek PC is er een van Philips medical systems. Daar werden onderdelen met de hoogste kwaliteit en aardschermen geeist. Het zal dus toch wel ergens goed voor zijn.

In medische apparatuur zit een aardscherm puur alleen als veiligheidsbarrière. De rest is dusdanig ontworpen dat netinvloeden er gewoon niet zijn. De eisen en engineering daar zijn daar dermate hoog en dusdanig goed geregeld, dat daar geen kaf onder het koren zit. Dat is heel wat anders dan consumenten apparatuur. Een aardscherm kan weliswaar geen kwaad, maar het nut daar twijfelachtig en meer academisch.

Hahaha. In de middeleeuwen waren de mensen juist heel goed in het verzinnen van allerlei onzinverklaringen van dingen die men niet begreep (en dat was heel veel). Sommige mensen doen dat nu nog steeds.

Semmelweis adviseerde vroedvrouwen de handen te wassen om de kraamkoorts te vermijden. Omdat ze dat niet konden verklaren deden ze dat maar niet. Soms is het wel eens verstandig om iets te doen zonder verklaring.

Edited by carl

Semmelweis adviseerde vroedvrouwen de handen te wassen om de kraamkoorts te vermijden. Omdat ze dat niet konden verklaren deden ze dat maar niet. Soms is het wel eens verstandig om iets te doen zonder verklaring.

Vroedvrouwen, kraamkoorts en stekkerblokken..... :wacko: Ben je in blijde verwachting van een stekkerblok dan? Gefeliciteerd! Wel eerst je handen wassen dan voor je het beetpakt, anders kun je stekkerkoorts krijgen :D

Edited by Pjotr

Eigenlijk meer bedoeld om de rommel eruit te halen van het net (en gelijk beveiliging), niet om de set te laten spelen op de accu's (want dat duurt niet lang).....dus kan eigenlijk ook gewoon een lichte zijn.

Maar was maar een "brainwave"......geloof niet in stekkerblokken en dit is wel een erg dure stekkerblok, blijf bij mijn paar euro blokjes.

Zomaar een gedachte. Klopt het dat de fase richting van de stekkers geen donder uitmaken als er steraarde wordt gebruikt.

Nee, klopt niet, dat blijft wel uitmaken. De faserichting is van invloed op de grootte van de al eerder genoemde lekstroom (meer of minder) naar de randaarde op zich. Maakt niets uit of dat ster-randaarde is of niet

Edited by Pjotr

Eigenlijk meer bedoeld om de rommel eruit te halen van het net (en gelijk beveiliging), niet om de set te laten spelen op de accu's (want dat duurt niet lang).....dus kan eigenlijk ook gewoon een lichte zijn.

Maar was maar een "brainwave"......geloof niet in stekkerblokken en dit is wel een erg dure stekkerblok, blijf bij mijn paar euro blokjes.

dan moet je wel een van de zwaardere en duurdere PSU hebben.

De lichtere doen niets met de netstroom en laat die gewoon door.

Met dus alle rotzooi er op en eraan.

Pas als de spanning wegvalt wordt er een sinus gegenereerd van spanning afkomstig uit de accu's.

dan moet je wel een van de zwaardere en duurdere PSU hebben.

De lichtere doen niets met de netstroom en laat die gewoon door.

Met dus alle rotzooi er op en eraan.

Pas als de spanning wegvalt wordt er een sinus gegenereerd van spanning afkomstig uit de accu's.

Kan natuurlijk gebruikte (goede ex rekencentrum) kopen zonder accu's.....dat valt wel mee qua kosten.

Zou dan toch eerst na kijken of die wel spanning regenerert. Ook de rekencentrum exemplaren doen dat eigenlijk niet.

Ik heb in het verleden in dergelijke ruimtes van die apparaten geplaatst. En daar waren er niet veel bij die echt spanning regenereren.