Jump to content
High-End Forums

Kraus vonBentinck

Members
  • Content Count

    688
  • Joined

  • Last visited

About Kraus vonBentinck

  • Rank
    Junior Member

Contact Methods

Recent Profile Visitors

2,818 profile views
  1. Als ik de meters in Digicheck instel op een bereik tot -140dB dan krijg ik aan de digitale uitgangen UFL, underflow. Dus niks over te klagen, dat is absoluut doodstil. @HansvanLiempd. Heb jij bij de instellingen van JRiver JRRdownmixing ingeschakeld (wordt aanbevolen) of juist niet? En gebruik jij de ASIO-drivers of WASAPI? Ik doe niks aan aan upsampling. Ik speel gewoon af wat de bron aangeeft, dus overal No Change. Dat bevalt mij het beste.
  2. Ik ga binnenkort eerst eens proberen om via de AES/EBU XLR kabel 110 Ohm te kijken hoe het werkt met de Zodiac. Bovendien heb ik bij de RME een wordclock i/O dus ik verwacht dat de samenwerking tussen kaart en DAC probleemloos verloopt. Ik verwacht van de Zodiac toch een beter resultaat dan van de analoog converters in de RME of van de Ifi nanoUSB. Dat de PC zoveel stoort in het signaal geloof ik niet op basis van de bijgeleverde software van de RME. Daar meet ik aan de uitgangen een ruisvloer onder de -100dB en -80dB bij de analoge ingangen voor de platenspeler. Dus dat geeft mij geen zorgen. Ik heb met Leobus afgesproken om op de inloopdag bij Marco het apparaat in ontvangst te nemen. Dus tot die tijd houd ik nog even alles bij het oude en kijk daarna of ik nog iets doe om ook de USB ingang van de Zodiac te gebruiken met een korte USB kabel en een nieuw PC'tje
  3. Haha, nee dat klopt, Niks besteld. Daarvoor heb ik de kennis niet. Ik kwam er daarna ook achter dat de RME kaart nooit gaat passen in een kleine PC, die neemt namelijk vier slots in, aan de achterzijde en een dergelijke mini-PC bestaat niet. Dat is overigens niet zo erg want dat betekent ook dat ik geen PCI-sleuf nodig heb. Ik kan beter naar een miniPC kijken met een goede USB-uitgang (met elac dual audio of zoiets of een USB van Paul Pang uit Taiwan)
  4. https://www.informatique.nl/196964/akasa-turing-compact-fanless-case.html voor een mini pc heb ik dit kastje gevonden. Nu nog een geschikt moederboard met UPdac, een PCI slot en liefst ook een VGA aansluiting. Dat zal niet meevallen. Is Formfactor NUC nu anders dan ITX of zoiets? Ik heb de Zodiac Gold van leobus overgenomen en kan voorlopig in ieder geval via de AES/EBU van de RME kaart naar de DAC. Dat kan ook via een langere kabel. Wel speelt JRiver dan af via de RME want JRiver ziet dan de Zodiac immers niet. Met een mini PC zou ik een andere opstelling kunnen realiseren en kan dan kiezen tussen USB en AES/EBU. Daar verwacht ik niet veel verschil van. Wel als groot voordeel dat de kabels dan heel kort worden. Het wordt wel het einde van mijn buizenpré😪
  5. schiedam, dus dat is niet het einde van de wereld. Vrijdag lunch in het Bolwerck.😃 Maar binnenkort eens iets afspreken is wel interessant. Dat zou wel na Sinterklaas worden.
  6. Ik kom ook maar eet hoogstwaarschijnlijk niet mee (zieke vrouw en die gaat pas 17 december naar ziekenhuis)
  7. @ Seed7 Nee heb geen aspiraties voor een home studio en muziek maken. Ik heb ruim voldoende aan het oude CoolEdit2.1 Pro, wat later Adobe Audition is geworden. Het enige wat aan CoolEdit oorspronkelijk ontbrak was FLAC maar dat was er eenvoudig bij te zetten. @ mumsoft. Ik heb inmiddels wat onderdelen voor de RPi4 maar nog geen voeding. Ik heb wel een voeding voor de iFi nano Ione met een extra aansluiting maar die levert maximaal 2,5 Ampere terwijl er minimaal 3Ampere benodigd is, zo las ik. Is dat een bezwaar? Er kan ook windows 10 op dus mijn versie van JRiver(64bit) zou er ook op kunnen? Voor Linux zou ik dus een extra licentie moeten kopen, dat is zonde @ Hans van Liempd Ik vermoed dat rechtstreeks de USB iets beter is maar zeker ben ik daar eigenlijk niet van. Ten eerste omdat ik niet meer zo kritisch luister en ten tweede omdat mijn oren inmiddels net zo oud zijn als ik zelf. Het ligt denk ik ook een beetje aan de gebruikte kabels, die zijn nogal lang.
  8. Ik gebruik vaak een Ifi nano met aparte voeding of via de USB of inderdaad via de digitale uitgang van de RME. Ik zal de Raspberry met HifiBerry DigiPro gaan proberen met de iFi DAC.
  9. Ja is standaard PCI die RME kaarten. Dat kastje heb ik toen bij jou gezien en zoiets had ik namelijk ook in gedachten. De Raspberry is nog steeds niet binnen maar heb vandaag toch maar alvast een HifiBerry gekocht en een behuizing. Kan het allicht eens proberen.
  10. Ik ga het raspberry topic eens doorlezen. Toevallig 14 dagen geleden een raspberry P4 besteld bij Amazon maar nog niet binnen. Maar ik ben op zoek naar een oplossing waar ik mijn RME kaarten in kan gebruiken want daar heb ik toch meer vertrouwen in dan een Raspberry én wil een goede A/D converter er in hebben. Ook moet JRiver er op kunnen draaien, dat vind ik een vereiste. Heb ook overwogen om mijn voorversterker te vervangen door een CocktailAudio PX45 (of iets vergelijkbaars), maar dat gaat me aan het hart. Is wel een oplossing
  11. Kraus vonBentinck

    DAW

    Ik zoek iemand die voor mij een(mini)pc wil bouwen als dedicated digital audio workstation, liefst zo minimalistisch en puristisch mogelijk. Heeft er hier iemand weet van zo'n adresje of ervaring hier mee?
  12. Tja, spelling. Het zijn eigenlijk de taalfouten die het meest irritant en verwijtbaar zijn. Lagere school kost De persoonsvorm richt zich naar het onderwerp de spellingchecker = onderwerp= 3e persoon enkelvoud. Dat geeft voor de persoonsvorm stam (verander) + t en dus niet: veranderd Zo kan en hoort het ook: het= onderwerp= 3e persoon enkelvoud wordt veranderd= het gezegde wordt= de persoonsvorm, dus stam (word) + t geeft wordt veranderd= voltooid deelwoord , de verleden tijd wordt gevormd door een d (veranderde) dus voltooid deelwoord met een d onderstreept (het gezegde is hier 'het wordt onderstreept') de verleden tijd is onderstreepte, dus het voltooid deelwoord met een t 1e persoon enkelvoud ik spel (stam) 2e persoon enkelvoud jij spelt (stam +t) maar wanneer het onderwerp achter de persoonsvorm komt is het spel jij en vervalt de t 3e persoon enkelvoud hij spelt 1e persoon meervoud wij spellen 2e persoon meervoud jullie spellen 3e persoon meervoud zij spellen Nu even oefenen met het werkwoord spelden Kan het niet laten
  13. https://www.volkskrant.nl/economie/kennis-ervaring-en-een-bakske-koffie-bij-hifizaak-audioexpert-in-den-bosch~b5288734/ Opvallend dat er toch voornamelijk gesproken wordt over zeer dure installaties in "de beste audiozaak van Nederland"
  14. Omdat ik het topic niet al te zeer wil vervuilen, het onderwerp weinig te maken heeft met de topic titel en omdat ik meen dat er maar weinig belangstelling voor is, het onderwerp mij echter na aan het hart ligt, plaats ik verdere bijdragen over het wel/niet luisteren naar teksten op muziek maar in het off-topic cafe. Niemand hoeft het dan ongewild te lezen of er zich aan te ergeren. Mijn stelling is dat het niet luisteren naar teksten leidt tot het slechts beperkt waarderen van het gebodene. Men doet aan wat de artiest in elkaar heeft geflanst dan niet voldoende recht. Nou hoeft dat ook niet want men kan tenslotte luisteren op elke manier die men maar wil. De eerder gegeven voorbeelden (opera, fanse chansons) zijn slechts voorbeelden en waren bedoeld als algemeen geldend voor elke vorm van muziek. Dat men niet van opera houdt of chansons, is voor het voorbeeld niet relevant. Om mijn punt te maken wil ik een vergelijking trekken met de beeldende kunst waar tekst (vaak in de vorm van een titel) ook een rol speelt. Vroeger, vroegah, in them days (toen alles beter/slechter was dan nu - doorhalen wat niet van toepassing is) was er een televisie serie "Openbaar Kunstbezit" waarin de onnavolgbare Pierre Janssen minder of meer beroemde kunstwerken besprak en voorzag van een toelichting. Heel populair, massa's mensen abonneerden zich op de uitgave van reproducties van de besproken afbeeldingen. De hoge waardering was te danken aan de wonderlijke Pierlala-achtige verschijning van Pierre Janssen (hij moet geleken hebben op Paganini), zijn enthousiasme en uiteraard aan de inhoud van zijn besprekingen. De kijkers 'zagen' ineens door de ogen van Pierre Janssen veel meer dan zij op eigen houtje ooit hadden kunnen 'zien' en dat was een zeer bevredigende ervaring. Bovenstaand marmeren beeld is wel uiterst bekend maar er valt toch veel aan te zien en van te leren. Zonder titel kan het net zo goed Henk van om de Hoek zijn die hier in zijn blootje staat maar het is de titel waaraan het beeld zijn betekenis ontleent: David. Iedereen kent David, het jonge schaapherdertje die de reus Goliath met zijn werpstokje op wonderlijke wijze weet te vellen. In het bijbel verhaal is natuurlijk de boodschap dat achter David Jahweh himself staat die met feilloze trefzekerheid het kiezeltje tussen de ogen van Goliath boort en daarmee zijn belofte van Het Beloofde Land gestand doet. God is groot, jawel Dat Michelangelo die David op deze wijze uitbeeldt, geeft wel ff een andere boodschap aan de toeschouwer. Zo klein en slap is die David niet, die kan op eigen houtje die steen ook wel gooien. Hij heeft er niet alleen het lichaam voor maar ook het karakter. Een echte vechtjas, een soldaat en daarom kijkt hij over zijn linkerschouder. Elke soldaat weet dat daar het gevaar vandaan komt. Gevaar van rechts reageert hij sowieso snel op en daarom moet hij links meer in gaten houden. Een knappe vent ook, die is vast en zeker zelfverzekerd, geen complexen of twijfel aan zich zelf. Duidelijk een kerel met ballen aan zijn lijf. Die komt op geen enkel terrein tekort. De sensatie is natuurlijk dat hoe groter David, des te kleiner is God. Het is een herwaardering van de mens. Niet de middeleeuwse machteloze die in het grootste gevaar niet anders weet te bedenken dan bidden en smeken om de hulp van God maar iemand die het zelf allemaal prima aankan. Waarom is dit beeld van marmer? Kleien is veel makkelijker. Een verkeerd geplaatst teentje of een scheve neus is zo hersteld. Kloddertje er bij of er af en hupsakee. Waarom dan het ongenaakbare en onvergeeflijke marmer. Om uit zo'n brok steen dit beeld te halen zijn misschien wel meer dan 100.000 klappen met de beitel nodig. 1 miskleun en je kunt het marmer alleen nog gebruiken voor de badkamer. Uiteraard is de keuze voor marmer de ondersteuning van de boodschap. Kijk hoe perfect een mens te werk kan gaan en waar hij toe in staat is. Hooguit was Michelangelo God nog dankbaar voor zijn talent maar verder kon hij het, net als David, allemaal zelf wel af. Niets aan dit beeld is toeval, elk detail is doordacht en belangrijk en draagt bij aan de boodschap. Zonder titel is het beeld zinloos, kale esthetiek. Je kunt David ook uitbeelden op onderstaande manier en zien dat de boodschap van dit enigszins verwijfde ventje een heel andere is. Ook hier een beeld waar je een beetje moeite voor moet doen anders blijft het betekenisloos. Er bestaat niet zoiets als 'a free lunch'. Zonder zelf een beetje moeite te doen ontgaat je veel en dat geldt voor elke kunstvorm. Waarom betaalt men voor een schilderij van Mondriaan met twee strepen 20.000.000€ ? Daar vallen allerlei makkelijke antwoorden op te verzinnen maar er zijn ook betere antwoorden, alleen liggen die wat minder voor de hand. Niet elk muziekstukje of schilderijtje, gedichtje, beeldje is bijzondere aandacht waard en vaak genoeg blijkt bij afpellen dat het gewoon niks bevat of iets bevat wat nauwelijks de moeite waard is. Onlangs liep ik Italië in een klein plaatsje (Massa Maritima) tegen bovenstaand fresco op, uit 1365. rare vogels, 8 vrouwen onder een boom volgehangen met piemels. Dan kun je natuurlijk denken middeleeuwse porno maar het maakt toch nieuwsgierig naar betekenis. Jammer dat er geen uitleg bij staat maar voor de toeschouwer van toen was het ongetwijfeld meteen duidelijk wat hier aan de hand is. De schildering is op de centrale plaats in het dorp, de wasplaats waar ook iedereen water kon halen. Er is zat muziek waarbij tekst geen rol speelt, instrumentale muziek staat immers op zich zelf (maar heeft soms toch een titel) maar is er tekst bij, hoe beroerd ook, dan is het onderdeel van het geheel en dus belangrijk. Men is vrij om te negeren maar dan ook veroordeeld tot de oppervlakte.
×
×
  • Create New...