Jump to content

Wat is de beste high-end tuner?


Stefan
 Share

Recommended Posts

Ik ben op zoek naar een goede tweedehands tuner (analoog) voor een redelijke prijs.

 

Wat is volgens jullie de beste tuner, of beste tuner merk?

 

Moet solid state zijn, geen buizen; dan blijf je afregelen. Het is niet dat ik van mijn geloof ben gevallen maar de tuner is niet mijn hoofdbron en ik wil er dan ook niet te veel geld en tijd insteken. Ga hem natuurlijk wel modificeren om de klank te optimaliseren.........

Link to comment
Share on other sites

Die had ik al bekeken.

Daar lopen ze helemaal weg met de Kenwood L-02T, die kan ik hier niet krijgen en ik vindt hem ook niet zo mooi gebouwd.

Tevens heb ik mijn twijfels over hun oordeel, ik kan me niet voorstellen dat zo'n kenwood beter klinkt dan bijvoorbeeld een mooie McIntosh. :confused:

 

Groeten,

Link to comment
Share on other sites

Er staat nu een schitterende Sphinx te koop in de 2e hands sectie, een van de mooiste tuners ooit gebouwd. Staat geen prijs bij, maar zal niet misselijk zijn denk ik.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

De beste high-end (wat is dat tegenwoordig niet) tuners vind je hier.

 

Dit zal denk ik echter niet de bedoeling zijn, dus ik zou dan zoeken naar een Onkyo T9090 II . Moet rond de 250 euro wel te vinden zijn, lijkt mij...

Link to comment
Share on other sites

De beste high-end (wat is dat tegenwoordig niet) tuners vind je hier.

 

Dit zal denk ik echter niet de bedoeling zijn, dus ik zou dan zoeken naar een Onkyo T9090 II . Moet rond de 250 euro wel te vinden zijn, lijkt mij...

Is inderdaad mooi!

 

Als iemand zo'n Magnum Dynalab voor me heeft voor

Link to comment
Share on other sites

Hoi Stefan,

Toen ik een paar jaar geleden een goede tuner zocht had ik als belangrijke keuzecriteria (naast een prima geluidskwaliteit):

- tuner moest beschikken over voorkeuzezenders (eis)

- tuner moest indien mogelijk RDS hebben (wens)

 

Ik heb toen van iemand een Revox B260s overgenomen. Deze had geen helaas geen RDS. RDS was wel leverbaar als optie voor de B260(s), maar is zeer zeldzaam en dus legde ik me erbij neer dat ik het zonder RDS zou moeten stellen. Prompt biedt iemand in Duitsland 2 maanden later een B260s in perfecte staat MET RDS te koop aan. Ik deze toen gekocht en mijn andere examplaar weer aan een andere liefhebben verkocht.

 

De B260(s) heeft bovendien een dubbele antenneaansluiting zodat je hem zowel op de kabel als een eigen buitenantenne kunt aansluiten. Daarnaast alle opties voor een goede tuner: narrow/wide HF, narrow/wide MF, alle instellingen per voorkeuzestation in het geheugen vast te leggen etc. Een aanrader!

Link to comment
Share on other sites

Die had ik al bekeken.

Daar lopen ze helemaal weg met de Kenwood L-02T, die kan ik hier niet krijgen en ik vindt hem ook niet zo mooi gebouwd.

Tevens heb ik mijn twijfels over hun oordeel, ik kan me niet voorstellen dat zo'n kenwood beter klinkt dan bijvoorbeeld een mooie McIntosh. :confused:

 

Groeten,

Misvattingen en vooroordelen zijn lastig de wereld uit te krijgen, maar in de top van geweldige tuners zijn inderdaad merken als Luxman, Kenwood, Sansui en Tochnics beslist beter vertegenwoordigd dan de - ten onrechte - vaak hoger aangeschreven " High End " merken, mi zeker niet ten onrechte.......... :huh:

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een Marantz ST 6000 gehad, ook geen verkeerde, RDS, 2 antenne-ingangen. Hij is weggegaan omdat ik de tuner ook via de a.b. wilde bedienen.

 

btw Er staat ook nog een Revox A76 bij me te verstoffen. Mocht er een liefhebber zijn..

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een Marantz ST 6000 gehad, ook geen verkeerde, RDS, 2 antenne-ingangen. Hij is weggegaan omdat ik de tuner ook via de a.b. wilde bedienen.

Een Marantz-versterker erbij en je kunt de tuner ook met de afstandsbediening bedienen. Nou heb ik wel een Marantz-versterker, maar weer geen tuner. Mocht iemand een ST6000 weten te staan (in champagne) voor een leuke prijs, dan ben ik misschien wel geinteresseerd. Mag Stefan m'n Rotel wel overnemen ;)

Link to comment
Share on other sites

Hai Stefan,

 

Volgens mij weer lang geleden op dit forum. Als je iets kleins en simpels met goede kwaliteit zoekt is misschien een Quad FM 4 iets voor je.

 

Groet,

Link to comment
Share on other sites

IK ben geen tunerliefhebber, maar mijn voorkeur gaat toch echt wel uit naar een Revox. Dat mag ook best een ouwe zijn uit de B700 serie. Ze hebben alleen 1 nadeel en dat is dat de verlichting vaak defect gaat, maar dat is op te lossen.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een Marantz ST 6000 gehad, ook geen verkeerde, RDS, 2 antenne-ingangen. Hij is weggegaan omdat ik de tuner ook via de a.b. wilde bedienen.

Een Marantz-versterker erbij en je kunt de tuner ook met de afstandsbediening bedienen.

Ja, maar dan had ik met een Marantz versterker gezeten.. :rolleyes:

Nee, maar de versterking is voor mij leidend, en dan de tuner van hetzelfde merk erbij. Mijn huidige tuner doet het ook prima. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, maar dan had ik met een Marantz versterker gezeten.. :rolleyes:

 

Ja, leuk toch? ;)

 

Nee, maar de versterking is voor mij leidend, en dan de tuner van hetzelfde merk erbij. Mijn huidige tuner doet het ook prima. ;)

 

Voor mij geldt eigenlijk hetzelfde, al heb ik nu helemaal niets dat uiterlijk bij elkaar past. Ik kon toevallig aan m'n huidige Rotel komen (van Alco), vandaar dat ik die toen gekocht heb. Destijds was een nieuwe ST6000 me te prijzig en werd een 2e hands bijna niet aangeboden...

Link to comment
Share on other sites

Hallo,

 

Ik ben vorig jaar ook op zoek gegaan naar een andere goede tuner. Mijn wens was gewoon dat hij goed was en een goed uiterlijk (niet zwart) had. Uiteindelijk heb ik een Arcus First Class tuner ( http://www.arcus-audio.de/EN/1571/Produkte...tClassTuner.php ) gekocht. Introductieprijs was ooit 1300 EUR. Op het laatste ging hij weg voor 400 EUR????

Volgens de specs en 1ste luistering was die goed, maar uiteindelijk zijn er wel een aantal minpunten:

- Uitgangssignaal is veel te hoog vergeleken met andere componenten.

- reageert ook op de afstandsbediening van de cd-speler

- geeft een lichte brom. Ben er intussen achter gekomen dat de meegeleverde antennekabel niet goed was (vooral de connector).

- Geeft in verhouding met de cd-speler (arcam cd72) heel veel laag.

- hij weegt volgens de specs 6kg, maar dit is het gewicht van de behuizing. Er zitten slechts 2 piepkleine smd-printjes in en 1 piepkleine ringkerntrafo.

 

Ik kan wel leven met deze minpunten, maar als ik het op voorhand geweten had .... .

Ik geef je deze punten maar ter info mee.

 

Mijn vorige was een oude simpele technics, en die heeft het 15 jaar uitstekend volgehouden.

 

veel succes met je zoektocht,

 

Sofa.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
Ik ben op zoek naar een goede tweedehands tuner (analoog) voor een redelijke prijs.

 

Wat is volgens jullie de beste tuner, of beste tuner merk?

 

......

Gewoon zelf maken, koop een mooie Akai AT-2400.

Vervang alle elco's door BC en plaats MKS4, MKP10 of (mooiste) MKC4 in de muziekweg.

 

Als je het zelf doet, ben je ongeveer 80euro kwijt.

 

Speelt bij mij en mijn audiovrienden elke tuner weg, tot 600euro nieuw.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jack

 

P.s. Digitaal 2e hands zou ik niet aan beginnen.... vaak ellende, mooi nieuw is Marantz ST-6000, die is ook relatief eenvoudig op te waarderen.

Ook dan speelt die AT-2400 mooier.

 

P.s. 2 Er zijn natuurlijk nog mooiere.... :)

Edited by tubejack
Link to comment
Share on other sites

P.s. Digitaal 2e hands zou ik niet aan beginnen.... vaak ellende, mooi nieuw is Marantz ST-6000, die is ook relatief eenvoudig op te waarderen.

Vergeet ook Sony niet. Misschien voor high-enders een B merk maar ze maakten wel hele mooie tuners. Zeker de RDS tuners van een jaar of 10 - 15 geleden

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Op mijn gebruikelijke zeer trage wijze kijk ik al jaren uit naar een interessante tuner, geheel rationeel denkend kom ik tot dezelfde conclusie als TubeJack en anderen hear. Gewoon voor een goede jap gaan.

 

Geheel irrationeel echter vind ik dit toch wel het snoepje van de week:

onda%20red%20kl.jpg

De Synthesis Onda. http://www.analogueaudio.com/synthesis.htm Het klinkt prachtig, hoe de tunerkwaliteiten enzo zijn weet ik niet.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
Vergeet ook Sony niet. Misschien voor high-enders een B merk maar ze maakten wel hele mooie tuners. Zeker de RDS tuners van een jaar of 10 - 15 geleden

 

;)

Het ging toch om een analoge tuner? :)

 

Mijn ervaringen met Sony , Onkyo en Revox zijn ronduit slecht.

Prachtige tuners hoor, maar owee als je er iets mee krijgt.

Dure onderdelen, lastig te servicen en te repareren.

 

Bovendien heb je al die digitale electronica niet nodig.

Meestal zit het het geluid alleen maar in de weg er zijn natuurlijk

altijd weer uitzonderingen zoals een Rotel RT-990BX.

 

Komt bij dat de meeste MD-tuners nog steeds gewoon een variabele

condensator hebben... doen ze vast niet, voor niets :)

 

Kom maar langs, dan kun je zelf oordelen.

 

Groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Het enige digitale er aan is de afstemming dan. Die loopt dan via een digitale frequentie synthesiser.

 

Wat Jack bedoelt is een afstemming met touwtjes en variabele mechanische afstemming zoals in een oude radio.

 

Maar eerlijk gezegd heb ik er nooit enig negatief effect van gehoord bij goede tuners. Het hele ontvangsgedeelte is verder wel analoog. En als je naar het beeld van een goede TV kijkt zie ik eigenlijk niet waarom het minder zou zijn want daar is dat al 30 jaar standaard. En in moderne TV's is ook een heel groot deelte van de ontvanger/signaalverwerking digitaal.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...