carl Posted vrijdag om 12:50 Report Share Posted vrijdag om 12:50 Ik had nog een stukje balsahout liggen van misschien wel 60 jaar oud. Ik heb er vier kleine plankjes van gemaakt en onder de CD speler gelegd. Balsahout is extreem licht en de bedoeling is om de CD speler als het ware te laten zweven. De resultaten zijn hoopgevend. Ik ga de blokjes voorlopig even laten zitten. Will doet aan modelbouw en ik zal eens even vragen waar je dat spul kan krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted vrijdag om 13:59 Report Share Posted vrijdag om 13:59 Je kunt er ook 4 stukjes EPS (piepschuim) onderleggen. Dat bestaat voor ca. 97% uit lucht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted vrijdag om 14:30 Author Report Share Posted vrijdag om 14:30 (edited) Gewoon een leuk experimentje Hans. Ik heb inderdaad ook wel eens piepschuim geprobeerd (niet zo’n succes). Het balsa hout geeft me ook een solide gevoel. Dat durf ik ook onder de zeer zware eindversterker te leggen. Verder gewoon nieuwsgierig of iemand het wel eens heeft geprobeerd ? Edited vrijdag om 14:31 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted vrijdag om 14:40 Report Share Posted vrijdag om 14:40 Niet alleen balsahout, ook andere houtsoorten geeft soms succes. Vergis je niet in de door Ikea verkochte bamboe planken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted vrijdag om 14:46 Report Share Posted vrijdag om 14:46 (edited) 16 minutes ago, carl said: Gewoon een leuk experimentje Hans. Ik heb inderdaad ook wel eens piepschuim geprobeerd (niet zo’n succes). Het balsa hout geeft me ook een solide gevoel. Dat durf ik ook onder de zeer zware eindversterker te leggen. Verder gewoon nieuwsgierig of iemand het wel eens heeft geprobeerd ? Ik heb lang gebruik gemaakt van het eveneens heel lichte en zachte populierenhout. Een heel prettig materiaal om als board in een rack te gebruiken. Balsa werkt ook prima, zo heb ik destijds gemerkt. Het laatste decennium is er hier bamboe. Dat is ook heel fraai als board. Een uitstekend materiaal dat de set vrij laat spelen (legt geen beperkingen op aan het eindresultaat). Edited vrijdag om 14:47 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted vrijdag om 15:01 Author Report Share Posted vrijdag om 15:01 (edited) Het grote verschil tussen balsa hout en ander hout is dat het extreem licht is ( Populierenhout ken ik niet zo Toine). Vandaar dat ik het heb uitgeprobeerd toen ik iets beschikbaar had. En omdat het nagenoeg niets kost wil ik het ook onder andere apparatuur uit proberen. Edited vrijdag om 15:03 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted vrijdag om 15:19 Report Share Posted vrijdag om 15:19 Waarom dat niet de Audiomaat wonderwood blokjes, heb ik goede resultaten mee gehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted vrijdag om 15:28 Report Share Posted vrijdag om 15:28 6 minutes ago, Walt said: Waarom dat niet de Audiomaat wonderwood blokjes, heb ik goede resultaten mee gehad. Yep, alleen redelijk aan de prijs.. heb alle soorten en maten al eens uitgetest omdat die wonderwood blokjes door Hans Kortenbach werden gemaakt (Musical Affairs). Na het overlijden van Hans heeft AudioMaat het verder ontwikkeld/verkocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted vrijdag om 15:58 Author Report Share Posted vrijdag om 15:58 33 minutes ago, Walt said: Waarom dat niet de Audiomaat wonderwood blokjes, heb ik goede resultaten mee gehad. Die wil ik wel eens proberen Walt. Verder heb ik bewust Balsa hout gebruikt omdat het zo’n zacht en licht hout is. Met de verwonderingen van Leo heb ik ook goede ervaringen. Probleem is dat de apparatuur wat instabiel wordt. Dus liever niet bij CD. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted vrijdag om 16:29 Report Share Posted vrijdag om 16:29 In die VWR’s zitten twee houtsoorten. Een daarvan is populierenhout. Overigens werken ze ook goed onder CD spelers. Alleen bij het fysiek bedienen moet je dan even de kast vasthouden. Geen probleem lijkt mij. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted vrijdag om 17:37 Report Share Posted vrijdag om 17:37 Ha Leobus, Onder een lichte cd speler gaat wel, maar is lastig. De twaron matjes buigen dan te weinig door, waardoor de kogel zich niet meer in het midden centreert. Je zou eens kunnen nadenken over een versie speciaal voor hele lichte apparatuur. Groetjes Walter Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted vrijdag om 18:48 Report Share Posted vrijdag om 18:48 1 hour ago, Walt said: Ha Leobus, Onder een lichte cd speler gaat wel, maar is lastig. De twaron matjes buigen dan te weinig door, waardoor de kogel zich niet meer in het midden centreert. Je zou eens kunnen nadenken over een versie speciaal voor hele lichte apparatuur. Groetjes Walter Dat heb ik al eens gedaan. De matjes met een lichte welving opgespannen. Die had ik voor Wanfie gemaakt. Volgens mij was dat niet zo’n succes. Maar misschien wat te diep voorgespannen. Dan rolt de kogel helemaal niet meer en ben je de horizontale demping kwijt. Wat minder diep zou kunnen. Je kan natuurlijk ook een gewicht op je CD speler leggen. Of was het nou voor Buell? Ik weet het niet meer precies. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted vrijdag om 19:28 Report Share Posted vrijdag om 19:28 Die staan nog steeds onder de streamer. Ze werken prima. Wat er toen met stugge kabels speelde is opgelost. De streamer wou niet recht blijven staan, nu met soepelere kabels wél. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted vrijdag om 21:57 Report Share Posted vrijdag om 21:57 6 hours ago, carl said: Het grote verschil tussen balsa hout en ander hout is dat het extreem licht is ( Populierenhout ken ik niet zo Toine). Vandaar dat ik het heb uitgeprobeerd toen ik iets beschikbaar had. En omdat het nagenoeg niets kost wil ik het ook onder andere apparatuur uit proberen. Populierenhout, daar worden ook klompen van gemaakt, dus wel een stevig stap mee te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 20 hours ago Report Share Posted 20 hours ago 12 hours ago, HansP said: Populierenhout, daar worden ook klompen van gemaakt, dus wel een stevig stap mee te maken. En jij kan het weten, want Hannes loopt op klompen. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 19 hours ago Report Share Posted 19 hours ago 1 hour ago, leobus said: En jij kan het weten, want Hannes loopt op klompen. groet, Leobus Songteksten Hannes loopt op klompen Zimpe Zampe Zompe Door de plassen dat het spat Broek en kousen worden nat Moeder zegt "Hans lat het hor" Hannes trapt maar dapper door Hij lat zich niet lompen Hannes loopt op klompen Zimpe Zampe Zompe Door de plassen dat het spat Broek en kousen worden nat Moeder zegt "Hans lat het hor" Hannes trapt maar dapper door Hij lat zich niet lompen Dan maar helemaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts