Jump to content

Stand alone in ear monitoring systeem

efdede
 Share

Recommended Posts

Beste allemaal,

Ik ben op zoek naar een oplossing en dacht hier op dit forum misschien een antwoord te vinden voor mijn situatie.

Situatie : ik ben muzikant in een harmonie en zit net voor de trompetten, na een avond repeteren toeteren mijn oren nog 2 dagen na.

Wat ik nu dacht : als er zo nu eens iets zou bestaan als een in-ear monitoring systeem voor 1 persoon? Ik heb zelf al getracht een oplossing te bedenken en dat is me tot op zekere hoogte gelukt door 1 Sony wf-1000xm5 oortjes aan te schaffen en deze via bluetooth te koppelen aan mijn Apple I-pad air via een app genaamd AUM. Dit werkt in zoverre, de oortjes hebben active noise cancelling maar de delay en echo via de app verhinderen mij om effectief op tijd met het orkest mee te spelen.

Ik ben nu op zoek gegaan naar een andere oplossing als die al bestaat.

Ik denk dan een een kleine stand-alone unit met ingebouwde microfoon, versterker, equalizer en bluetooth zender waar ik mijn oortjes mee kan pairen. Deze zou dan ook ,low-latency Bluetooth transmitter supporting aptX Low Latency or LDAC, moeten zijn.

De unit zou ik dan in mijn buurt plaatsen om het geluid rond mij op te vangen.

De versterker uiteraard voor zijn specifieke doeleinden.

De equalizer om de trompetten minder in mijn oren te laten klinken en andere instrumenten via de frequenties van de equalizer te verbeteren.

Het geluid zou dan echter zonder echo of delay / latency naar mijn oortjes moeten doorgestuurd worden.

Is dit een ijdele droom of bestaat zoiets en zo ja hoe of waar kan ik eraan komen? 

Ik kijk uit naar goede raad of advies. Ik beantwoord ook graag vragen hier omtrent.

Bij voorbaat dank,

1 hour ago, audiofreak said:

Helaas heb ik er geen antwoord op wat je zou kunnen helpen.

Maar....

@Jongensdroom is een muzikant en bovendien leraar. Je zou hem kunnen vragen via een PB.

Als hij het hier leest, zal hij vast wel reageren.

Ook trombonisten in bigbands hebben hetzelfde probleem. Zij zitten daar ook voor de trompetten. De kans dat zij last krijgen van oor-problemen is behoorlijk groot. Ik heb dan ook collega's met oor-zuizen. Dat kan uitlopen naar complete carrillon's in je hoofd.

Zelf heb ik meer lesgeven aan indiviuele spelers, dan zelf in orkesten gespeeld. Dat is achteraf een geluk gebleken.

Als ik ga luisteren naar optredens van anderen, neem ik meestal, op maat gemaakte, oordoppen mee. Zelf spelen met deze dingen in klinkt beroerd en dat wil je ook weer niet.

Je vraagt naar een technische oplossing. Die kan ik je helaas niet geven. Misschien kun je eens informeren bij houtblazers van b.v. het Concertgebouworkest.

Overigens kun je op een trompet ook wat zachter spelen! Het lijkt afsof trompettisten dat niet weten. Heb je dit probleem al met je dirigent/bestuur besproken?

Als ik 50 jaar jonger was, begon ik zeer zeker een winkel als Beter Horen. Die gaan het nog drukker dan druk krijgen in de nabije toekomst.

Voor drummers zijn er speciale oortjes die een zekere mate van geluid doorlaten maar dat wel een hoop decibels terugbrengen. Zildjan maakt die bijvoorbeeld. Die noemen ze earplugs. Door het gat wat kleiner of groter te maken komt er meer of minder geluid binnen. Daar zitten speciale pijpjes die je in de earplugs aanbrengt voor bij. Bij Busscherdrums zijn ze bijvoorbeeld online te koop. Ze kosten 23 euro. Ideaal, nee, maar beter dan doof worden.

Edited by Mediator

Onderzoek heeft me ondertussen bij tour guide systemen doen belanden. Dit is ruw weg hetgene wat ik in feite zoek. De transmitter met microfoon van de gids als inputbron van mijn omgevingsgeluid en de de receiver van "de toerist" als ontvanger / filter voor mijn oren.

Ik ga hier nog verder op doorzoeken in de hoop dat ik een systeem in het tour guide gamma kan vinden in de samenstelling 1 transmitter en 1 receiver. En waar eventueel een mogelijkheid bestaat om eventueel een filter / equalizer in te stellen, misschien via een app of op de receiver zelf. Misschien bestaat zelfs de mogelijkheid om mijn nieuw aangekochte Sony oortjes hierop aan te sluiten, gewoon een kwestie van een onnodige aankoop uit te sluiten.😀

Ik laat mijn bevindingen hier achter voor diegenen die er ooit in geïnteresseerd zouden zijn.

Mijn dank alvast aan iedereen die gereageerd heeft op mijn vraag.

48 minutes ago, Roots said:

Deze is echt goed, het enige probleem in een harmonie om te repeteren is er geen geluidssysteem waar je de transmitter kan inpluggen. Toch dank voor de waardevolle reactie.

22 minutes ago, Mediator said:

Bax is failliet dus als je zoiets kiest dan even uitwijken naar bijvoorbeeld Thomann.

Thomann

Bax heeft een doorstart gemaakt. Misschien juist goed aan daar nu te bestellen, zodat ze ook weer wat kunnen opbouwen. 

Heb je niet gewoon genoeg aan een stel goede opmaat gemaakte oor pluggen?

Ik heb zelf een paar rechte gehoor beschermers, de filters daarvan zijn te tunnen op bepaalde frequenties en kan je bijvoorbeeld geluid van machines onderdrukken.

maar die frequentie is dus aanpasbaar en gewoon recht kan ook.

De dopen die ik heb zijn -25dB en laten dus het gehele geluidsbeeld horen met deze demping, dat scheelt aanmerkelijk.

De hoeveelheid die gedempt wordt kan ook geregeld worden. -15 is ook gewoon mogelijk.

https://audinc.nl/gehoorbescherming/muziek/?gad_source=1&gad_campaignid=22514145519&gbraid=0AAAAACq7fOmwXLFDsdmyPiiYj4HuVO695&gclid=Cj0KCQjw0LDBBhCnARIsAMpYlArvTKl2crGJKR-GMP9cLqACv_FT5D35Asr2aEqmDj_cKoitqDT1QFIaAohzEALw_wcB

Een microfoon is dan echt niet nodig, door dat alles zachter is worden de zachtere instrumenten ook beter te onderscheiden.

14 hours ago, kappa7 said:

Heb je niet gewoon genoeg aan een stel goede opmaat gemaakte oor pluggen?

Ik heb zelf een paar rechte gehoor beschermers, de filters daarvan zijn te tunnen op bepaalde frequenties en kan je bijvoorbeeld geluid van machines onderdrukken.

maar die frequentie is dus aanpasbaar en gewoon recht kan ook.

De dopen die ik heb zijn -25dB en laten dus het gehele geluidsbeeld horen met deze demping, dat scheelt aanmerkelijk.

De hoeveelheid die gedempt wordt kan ook geregeld worden. -15 is ook gewoon mogelijk.

https://audinc.nl/gehoorbescherming/muziek/?gad_source=1&gad_campaignid=22514145519&gbraid=0AAAAACq7fOmwXLFDsdmyPiiYj4HuVO695&gclid=Cj0KCQjw0LDBBhCnARIsAMpYlArvTKl2crGJKR-GMP9cLqACv_FT5D35Asr2aEqmDj_cKoitqDT1QFIaAohzEALw_wcB

Een microfoon is dan echt niet nodig, door dat alles zachter is worden de zachtere instrumenten ook beter te onderscheiden.

Het grote probleem met de aangemeten of andere oorpluggen is de feedback die ik dan krijg. Ik speel basklarinet, dat betekent dat je met je tanden contact maakt met het mondstuk. De trillingen die in het mondstuk door het riet worden opgewekt worden door het kaakbeen aan je oren doorgegeven, je hebt zelfs koptelefoons die op die manier werken ( https://eardopes.nl/blogs/koptelefoon-reviews/beste-bone-conduction-headphone?srsltid=AfmBOop7CWuHXW9kKRIEDic51yc1w9XtsneciZWlgRHiMoIOnHcVSZkk ). Op die manier hoor ik enkel mezelf spelen en de rest van het orkest niet meer.

Ik heb ondertussen al verder onderzoek gedaan en ben uitgekomen bij :

https://www.retekess.com/tr506-portable-fm-transmitter/

gecombineerd met

https://www.retekess.com/retekess-t131-tour-guide-receiver

en daarop andere oortjes dan degene die meegeleverd zijn, zoals deze

https://www.bax-shop.nl/live-in-ear-monitors/xvive-t9-in-ear-monitors

Dit lijkt me het beste in de buurt te komen van wat ik wil bereiken. Er zit geen equalizer in maar ........ . Dat nemen we er dan bij.

Waarom ga je dan niet voor het Xvive systeem en zoek er een mooie Actieve microfoon bij met voldoende output en de juiste karaktistiek ervan, statief erbij. Kan je m plaatsen op de beste positie.....Misschien zijn er dan nog meer mensen die een ontvanger willen. Trouwens zo'n rehearsal wordt toch opgenomen neem ik ik aan? Dan heb je toch een monitor systeem?

Om eerder genoemde redenen is het xvive geen optie, omdat in tegenstelling tot professionele omgevingen er dit geen is waarin ik vertoef. Het is niet professioneel dat ik dit in dit geval nodig heb. Anders had het geen probleem geweest.

On 21-5-2025 at 21:08, Roots said:

Trouwens zo'n rehearsal wordt toch opgenomen neem ik ik aan? Dan heb je toch een monitor systeem?

Ik nam het het altijd op bij onze Reggaeband rehearsals op een DAT recorder met een mooie Sony stereo mic.....Er werd dan voor voor alle bandleden een cassette copy van gemaakt elke keer weer. Je moet het toch terug kunnen horen wat er fout ging?