Jump to content

Chat GPT

carl
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Tubejack said:

Het is diefstal 

Diefstal maar toch de techniek van de toekomst Jack. Overigens hangt de wereld van diefstal aan elkaar.

China bijvoorbeeld houdt zich niet/nauwelijks aan westerse patenten. Als je hun dat verwijt zullen ze zeggen dat we in het verleden genoeg van hun gestolen hebben. En dan hebben ze nog een punt ook.

53 minutes ago, thingman said:

Maar kom me niet aan met "techniek van de toekomst" en dat soort goedkope gemeenplaatsen waar je nu zo kwistig mee strooitt, want de werkelijkheid is heel anders.

Jij bent gewoon bang voor de moderniteit Toine. Elk tijdsbestek kent dat soort mensen. In Japan sloten ze bijvoorbeeld indertijd het land af voor vreemdelingen. Natuurlijk is dat niet gelukt. Tengevolge daarvan zijn ze bij grote oorlogen betrokken. 

Zelf vind ik het geen punt om gebruik te maken van beschikbare content om het system te leren.

Ben dan ook voorstander van open source systemen.

Ik ben namelijk van mening dat je daar de wereld verder mee helpt dan alles af te schermen.

Wel is het onnodig zwaar om een gewoone zoekopdracht uit te voeren.

De eerste hits die Google nu ok geeft sla ik steen vast over, niet betrouwbaar naar mijn inzien.

Ai: gemak dient de mens.

Nou ja, “dient de mens”???

Het maakt de mens lui, dom en onverschillig.

Maar dat is helaas de trend. Kijk maar om je heen: te dikke mensen, elektrische fietsen en fatbikes en voor 300 meter naar een winkel of school meteen de auto pakken, en natuurlijk snelle kant en klare maaltijden kopen.

Geestelijk en fysiek gaan we naar de kl….

groet,

Leobus

39 minutes ago, carl said:

Diefstal maar toch de techniek van de toekomst Jack. Overigens hangt de wereld van diefstal aan elkaar.

China bijvoorbeeld houdt zich niet/nauwelijks aan westerse patenten. Als je hun dat verwijt zullen ze zeggen dat we in het verleden genoeg van hun gestolen hebben. En dan hebben ze nog een punt ook.

Niet mijn wereld @carl

3 hours ago, leobus said:

Ai: gemak dient de mens.

Nou ja, “dient de mens”???

Het maakt de mens lui, dom en onverschillig.

Maar dat is helaas de trend. Kijk maar om je heen: te dikke mensen, elektrische fietsen en fatbikes en voor 300 meter naar een winkel of school meteen de auto pakken, en natuurlijk snelle kant en klare maaltijden kopen.

Geestelijk en fysiek gaan we naar de kl….

groet,

Leobus

Je houdt ook meer tijd over voor andere dingen Leo. 

7 hours ago, carl said:

Porselein, zijde en buskruit hebben we nu wel vergoed hoor, ons hele productiehuis staat in China. De inkomsten stromen er binnen. Daarbij koopt China (Chinese bedrijven zijn uiteindelijk toch  staatsbezit) allemaal westerse bedrijven en grond op. Iets wat niet in China mogelijk is door Westerse bedrijven. Het speelveld is zo ongelijk verdeeld. Over de geografische invloedsferen maar even gezwegen. 

Edited by Ivan10

Voor een gedeelte ben ik het ook wel met je eens hoor @carl. Had Philips niet het productieproces gekopieerd van Siemens omtrent de gloeilamp? 💡 

Wat mij alleen tegenstaat is dat met het verdwijnen van machines ook de kennis meegaat, omtrent het productieproces. Onze kennis om een samenleving of economie vorm te geven wordt zo machteloos en leeg. Wat is er voor de maakindustrie in de plaats gekomen in de westerse economie, dat de financiering van onze import/export als land gaande kan houden? Want leven van een diensteneconomie of kenniseconomie alleen zal denk ik niet genoeg zijn. Daar mis ik net te veel goede voorbeelden van in Nederland of die voorbeelden staan onder druk. 

Posted (edited)

Helemaal met je eens Ivan. Argentinië was na de tweede Wereldoorlog een rijk land. Totaal ingestort  want een economie kan kennelijk snel minder gaan.

Overigens doen we nog wel interessante dingen in dit land. In waterbouw zijn we nog wel wereld top denk ik. ASML is ook een topbedrijf. Er zullen er wel meer zijn. Waar ik me dan aan stoor is dat landelijke politiek veel met sociale thema’s bezig is en over de onoverkomelijke veeteelt maar het gaat niet over industrialisatie politiek. 

Edited by carl

Natuurlijk zijn er allang robots, maar voordat die complexe taken en vaardigheden van een loodgieter, schilder of elektricien kunnen overnemen. Investeer in het MBO.  Ik chargeer expres: HBOers hebben we niet meer nodig.  "Denken" kunnen we aan AI overlaten :unsure:

Denken en met name besluiten nemen moet je niet door AI laten doen. Het toeslagenschandaal heeft dat wel duidelijk gemaakt. Het is een wiskundige taal gokmodel. Na dit woord is de kans groot dat dit woord er moet staan. De tekst leest als wijsheid of kennis voor ons als mens, maar is een wiskundige uitkomst.

Maar je hebt gelijk als er AI agenten worden ingezet, virtueel opererende rolmodellen, zoals laatst getoond op de TV. Dan kun je een AI-team samenstellen dat een marketing afdeling naspeelt. Of misschien wel een opinie programma met allemaal AI-geformuleerde meningen over het nieuws.

Ja, het gaat heel bijzonder worden. 

Op het moment denk ik met Jack een forumgenoot contact te hebben, maar misschien is het wel in de toekomst een AI-Jack of een AI-Carl, die de discussies door laat lopen op een anders te rustig forum. (Lach emoji hier)

Goede video’s Jack ik ga ze kijken.

De gimmick van AI is dus dat je de tekst en de genoemde feiten altijd moet verifiëren. Dus er zal altijd een bronnenverwijzing bij moeten zitten. Maar wat als er geen toegang (meer) tot de bron is, bijvoorbeeld een paywall, het wegvallen van het informatieproduct (krant, boek, forumthread). Of dat de bron niet volledig betrouwbaar is (verouderde informatie, fake news, misinformatie van een overheid zoals propaganda, activistische informatie etc.) Of nog belangrijker er mist een relevante informatiebron, een blinde vlek. Kun je als mens dan nog de zeer overtuigende tekst negeren of volg je dan toch de tekst op zoals in de beroemde sketch ‘Computer says no’?

Laatst bij een AI-seminar geweest, en dat is precies wat je dan wél wilt weten: tot welke bronnen heeft de AI-tool toegang?
Belangrijk bij AI-medische chatapps. Dat erg leuk zoeken overigens. Misschien zou een hifi-AI-tool over onze forumteksten ook belangrijker zijn, dan een reguliere consumentenbond website. Zeker als het om draaitafels gaat. (Lach emoji hier)

Daarbij moet je als mens een flinke hoeveelheid kennis paraat hebben over het onderwerp waar je naar vraagt, om AI op het eerste oog al te kunnen controleren. Maar uiteindelijk zal je vaak juist een vraag stellen over onderwerpen, waar je te weinig van afweet. Juist nu moet je dus kennis opdoen en memoriseren of toegang tot informatie hebben buiten AI om. De senior persoon heeft daarom een klein voordeel ten opzichte van een jong persoon om de AI-ontwikkeling toe te kunnen passen. 

Ik maak het zelf mee. Zolang gemeenten en overheden nog met oude starre piepende, krakende  (computer)systemen methodes, blijven werken. De menselijke maat ondergeschikt blijft, dan zal een volgend schandaal niet lang op zich laten wachten. Ik denk dat je AI positief in kunt inzetten als die instaat is formele administratieve rompslomp deels over te nemen van overbelaste zorg, welzijn medewerkers, leraren etc  zodat er meer tijd overblijft voor één op één menselijke communicatie mocht er onderweg iets fout gaan, bijsturing nodig heeft of juist heel goed gaat.  Dat wordt wel eens vergeten, dat véél gewoon goed gaat. Zo kreeg ik bijna automatisch AOW van de Sociale Verzekerings Bank:)   Verder zie ik voor creatieve mensen  mogelijkheden met AI.

Edited by Tubejack

Ja met name voor de tekst creatieven en straks ook de (bewegend)beeldcreatieven. 

Ik vroeg me af wat er met de zogenaamde bullshitbanen gaat gebeuren als AI echt zijn intreden gaat doen. Worden die nu waardevoller en zelfs meer of zal deze verdwijnen? De definitie van zo’n bullshit baan is ook nog verschillend: als iemand die weet dat zijn baan nutteloos is. Tot een baan die als nuttellos wordt gezien door anderen.

Uiteindelijk gaat het om de allocatie van kostbare menselijke tijd met denk- of fysieke kracht in dienst van de samenleving en economie, waar een waarde oordeel aanhangt. In een levensfilosofisch opzicht is alles misschien dan een BS-baan. (Lach emoji hier)

45 minutes ago, Tubejack said:

Ik denk dat je AI positief in kunt inzetten als die instaat is formele administratieve rompslomp deels over te nemen van overbelaste zorg, welzijn medewerkers, leraren etc  

Dat zou mooi zijn. Zeker dat kan. Data kan automatisch ingevuld worden door de koppeling met andere centrale databestanden, maar ook door automatische interpretatie van een factuur bijvoorbeeld door er een controle of grootboekcode aan te koppelen.

Maar heb je dan ook geen zelfstandige monitoringssystemen nodig? Gechargeerd gezegd een constante beeld- en afluisterapparatuur met gezichtsherkenning om die automatiek van AI van dienst te doen zijn. Want die verantwoordingsformulieren gaan zich zelf niet automatisch invullen op basis van de data en meetmomenten in de klas of op de ziekenzaal of na de doktersdienst. Die moet een mens altijd zelf noteren en invoeren. Het is een hellend gebied dat snel in een elektronische bewakingsketen eindigt, om dat automatische administratieve controle voordeel maar te behalen. 

Edited by Ivan10

Overigens komt de luister/notuleersoftware wel heel dichtbij perfectie, maar is nog niet perfect genoeg zonder de menselijke hand. En dat moet er überhaupt in blijven, maar dat betekent dat er toch iemand mee moet notuleren of een deelnemer moet het vanuit het geheugen de lege vlekken er uit weet te halen. Vanuit menselijke zwakte zal denk ik dat laatste ook stoppen en verwacht zal worden om de tekst aan te vullen door de wakkere deelnemers bij de acceptatie van de notulen. Die het dan al vergeten kunnen zijn, tenzij ze zelf aantekeningen maakte over de (eigen) taken.

En anders worden de notulen maar wat minder exact. Althans dat viel me op met de test van de notuleerfunctie. Iedereen moet overigens wel digitaal ingelogd zijn achter de eigen laptop, en in een andere ruimte zitten, dan werkt het heel goed. 

11 minutes ago, Ivan10 said:

Dat zou mooi zijn. Zeker dat kan. Data kan automatisch ingevuld worden door de koppeling met andere centrale databestanden, maar ook door automatische interpretatie van een factuur bijvoorbeeld door er een controle of grootboekcode aan te koppelen.

Dat bestaat al jaren en daar heb je echt geen geavanceerde AI voor nodig. 

Mijn werkgever gebruikt geavanceerde modellen om ziekten en afwijkingen in platen en knolgewassen te herkennen. Echter voor zoiets écht goed werkt heb je bergen data nodig die in eerste instantie handmatig moet worden ingevoerd. En daar zit hem bij veel modellen in de basis nog steeds de crux, welke data relevant is en welke niet is echt mensenwerk. 

Posted (edited)

Bij alle techniek die je gebruikt moet je kijken naar de grenzen. Dat geldt natuurlijk ook voor AI.
Medisch zou AI heel nuttig zijn bij het stellen van diagnoses. Ik ken een echtpaar wiens kind een zeer zeldzame **** bleek te hebben. Normaal zit de ziekte in het bloed, maar in dit geval in de beenmerg. Met AI haal je dat soort zaken waarschijnlijk sneller naar boven. De rechterlijke macht is overbelast. Op basis van een aantal “harde” (regelgeving) maar ook “zachte” (persoonlijke omstandigheden) gegevens zou AI zeer snel een concept uitspraak moeten kunnen maken.

Maar juist ook bij MBO beroepen een goed hulpmiddel. De mensen krijgen met AI een grote uitbreiding van hun praktische kennis. 
AI zal in de toekomst verfijnd worden en daarmee wordt het steeds betrouwbaarder.

Edited by carl

21 minutes ago, Duclaasie said:

Dat bestaat al jaren en daar heb je echt geen geavanceerde AI voor nodig. 

Daar heb je gelijk in, bedacht ik me later ook. Als ik kijk hoe soepel de afspraken, nota's, smsjes, mails en reminders van b.v. de tandarts gaan.  

De tandarts assistente heeft daar m.i. niet veel werk aan. 

Voor wat betreft onze hobby heb ik AI bijvoorbeeld gebruikt voor het zoeken van een element voor een bepaalde type arm. Dan geeft Chat een paar elementen met de juiste technische compabiliteit (objectief), maar ook de klank in relatie tot andere geschikte elementen (subjectief).