Jump to content

Verbeteren akoestiek in leefomgeving

Duclaasie
 Share

Recommended Posts

Vandaag de rest van de panelen, in de keuken en links schuin achter de bank, ook gemonteerd. Vervolgens met Impulso AE een grove meting van de nagalm tijd gedaan. Deze bedraagt nu ca 0,42 sec tussen de 500-2000 hz. Als ik het mij goed kan heugen was dit voor de aanpassingen ruim >0,8 seconden gemeten met dezelfde app. Wat dat betreft ben ik dus erg tevreden met het resultaat. 

De eerste ervaringen klankmatig zijn veelbelovend. Er is duidelijk meer rust, omdat er minder versmering lijkt op te treden. Daardoor hoor je bijvoorbeeld beter waar iemand in een ruimte staat en hoe gedempt die ruimte is. Bij televisie series hoor je nu letterlijk waar iemand in de ruimte staat en of een ander karakter zich in een andere ruimte bevindt en hoe die gedempt is. Het realisme is dus wat dat betreft behoorlijk toegenomen. Doordat er minder versmering is hoor je details ook beter, maar niet op een opdringende manier. Wat voorheen al hoorbaar was, is nu zowel qua klank als qua afbeelding beter te duiden. 

Door de afgenomen nagalm tijd neemt de rust in de hele ruimte ook toe, wat weer bevordelijk is voor de luister ervaring. De komende tijd ga ik eens goed de tijd nemen om alles goed tot mij te nemen om dit zo nu en dan in een update uiteen te zetten.  To be continued

Er zijn nog meer voordelen aan een korte nagalmtijd. 

Het stereobeeld wordt een stuk nauwkeuriger.

Instrumenten zijn beter herkenbaar

De geluiden vanaf buiten vallen minder op.