Kroffo Posted 28 mei 2021 Report Share Posted 28 mei 2021 Hallo allemaal, Sinds enkele maanden heb ik een QUAD Vena 2 play aan een setje Tannoy's DC2 gekoppeld. Ik ben steeds zeer tevreden geweest en had nooit de volumeknop van de versterker volledig opengedraaid. Nu heb ik afgelopen week het setje in een grote hangar gezet van een vriend en daar is het volume stevig in de hoogte gegaan. Het volume heeft gedurende 3-4 uur toch op 90 à 95% gestaan. De versterker geeft 45 watt aan 8 ohm en de speakers hebben een piekvermogen van 375 watt. Naar het einde van de avond was er bij enkele nummers met veel laag vervorming te horen. Na dit enkele keren op te merken het geluid een klein beetje vermindert. Echter vrees ik nu dat ik iets heb stuk gemaakt in de speakers of de versterker. Er is wel niet direct iets van vervorming hoorbaar wanneer ik nu terug luister naar zeg maar Pink Floyd - The machine. Het enige dat ik opmerk is een verschillend geluid wanneer ik de versterker afsluit. Normaal geeft hij 2 kleine "tikjes" wanneer deze afsluit en nu zijn er 3 tikjes te horen. Heeft iemand een idee hoe ik kan controleren of alles nog in orde is van mijn set, zowel speakers als versterker? Alvast bedankt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarKath Posted 28 mei 2021 Report Share Posted 28 mei 2021 Wat ik zo hoor, kan ik i.i.g. wel zeggen dat er iets met de speakers niet in order is. Als jij 3 a 4 uur bijna voluit draait, dan wordt de spreekspoel, welke in en uit de magneet gaat, zo warm/heet dat deze kan misvormen en aan gaat lopen. Dit krijg je ook niet meer goed in de bestaande unit. V.w.b. de versterker, daar kan wellicht iemand anders hier op het forum iets over roepen. Succes, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 mei 2021 Report Share Posted 28 mei 2021 De versterker zal wel lekker warm geworden zijn maar kan dat wel hebben. De speakers zullen hier het meesten te leiden gehad hebben. Je versterker is veel lager in vermogen en als je die te hard laat werken dan bestaat de kans dat er aftopping plaats vind van het signaal. Het begint dus te vervormen en deze vervormde signalen kunnen je speakers beschadigen! Ze kunnen ook je versterker slopen maar dan had deze nu niets meer gedaan. Hooguit zou de bias instelling van je versterker wat verlopen kunnen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 28 mei 2021 Report Share Posted 28 mei 2021 Een te kleine versterker kan gevaarlijker zijn dan een grote krachtige versterker. Een kleine versterker kan nl gaan clippen (afkappen van golftoppen) en dat betekent dat er veel vermogen in hoge frequenties gaat, die de tweeter voor zn kiezen krijgt,. En die kan daar meestal niet zo goed tegen. https://www.theaudioclinic.nl/info.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 mei 2021 Report Share Posted 28 mei 2021 Het verbaast me ok dat Kroffo niet klaagt over gebrek aan hoog. Ik had ook verwacht dat de tweeters wel kapot zouden zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 28 mei 2021 Report Share Posted 28 mei 2021 1 hour ago, kappa7 said: Het verbaast me ok dat Kroffo niet klaagt over gebrek aan hoog. Ik had ook verwacht dat de tweeters wel kapot zouden zijn. Kroffo is hooguit een beetje vaag. Eigenlijk klaagt hij namelijk nergens over als ik het zo lees, behalve over een 3e "tikje" bij het uitzetten waar er altijd maar 2 waren. Daar kun je toch niks mee? Het betekent helemaal niks. Misschien hoort ie wel een relais... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 mei 2021 Report Share Posted 28 mei 2021 Ik lees wel iets als vervorming op het laag. Daar zou ik het dus niet direct verwachten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kroffo Posted 28 mei 2021 Author Report Share Posted 28 mei 2021 Hallo allemaal, Inderdaad ik ben hooguit een beetje vaag . Het is niet zo dat ik iets mis op gebied van geluid. Na een week aandachtig te zitten luisteren naar verschillende soorten muziek denk ik niets te missen. Enkel de gedachte dat er misschien wat minder ruimtelijkheid is en dat er iets met de supertweeters zou kunnen zijn blijft door men hoofd spoken. Alleen is nu de vraag welke tonen van die supertweeter hoor ik en welke beeld ik me in. Ik heb ook contact opgenomen met QUAD zelf en zij vertelden me dat de versterker beveiligd is tegen dit soort zaken en dat het eerder de speakers zijn die hier slachtoffer van kunnen zijn. Bedankt om mee te denken en te zoeken. Hopelijk is het iets dat ik me gewoon inbeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kroffo Posted 28 mei 2021 Author Report Share Posted 28 mei 2021 Hoi, Er is wel degelijks iets mis in de hoge tonen van de linkse speakers. Net Miles Davis So what geluisterd en links zot een grom in de hoge tonen. Vraag is nu wat is stuk... zijn het de supertweeters of iets anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 mei 2021 Report Share Posted 29 mei 2021 8 hours ago, Kroffo said: Hoi, Er is wel degelijks iets mis in de hoge tonen van de linkse speakers. Net Miles Davis So what geluisterd en links zot een grom in de hoge tonen. Vraag is nu wat is stuk... zijn het de supertweeters of iets anders. De experts hier gaan je vast helpen met hun gerichte vragen, Kroffo. Een grom is geen hoge toon, althans, niet in mijn beleving, en een tweeter geeft de hoge tonen weer. Als je met je oor direct voor de tweeter gaat hangen zou je moeten kunnen nagaan of het "grommen" uit die unit komt. Heb je het nummer Angel van Massive Attack in huis? Zo ja, zet het op. Het begint met pure, lage bassen. Als de woofer defect is hoor je absoluut bijgeluiden. Ook bij een wat lager volume. Je moet dicht voor de speaker gaan hangen en iets geschikts opzetten, dan kom je er misschien achter waar het in zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 29 mei 2021 Report Share Posted 29 mei 2021 (edited) Als ik het goed zie wisselt die supertweeter bij 16 Khz. De meeste hier horen daar nog weinig van https://pdf.archiexpo.com/pdf/tannoy/tannoy-sensys/79068-80730-_8.html Mocht je aan een kant iets raars horen. Verwissel je speakers en kijk of de andere speakers hetzelfde klinkt. Kans lijkt me niet groot dat ze allebei hetzelfde euvel zullen vertonen Edited 29 mei 2021 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 30 mei 2021 Report Share Posted 30 mei 2021 Ik lees in de openingspost een veel gemaakte foute gedachte. De gedachte dat 45 watt versterking nooit kwaad kan op luidsprekers die veel meer vermogen aankunnen. Helaas. Met een 45 watt versterker kan je eenvoudig luidsprekers opblazen met een piekvermogen van 375 watt. Het probleem is dat als je het volume van de versterker teveel opendraait (boven de 12.00 uur stand) dat de versterker zijn maximale te leveren vermogen al heeft bereikt. Daarboven gaat hij schadelijke vervorming produceren die heel eenvoudig luidsprekers kunnen opblazen. Ik ben bang dat dit ook hier gebeurd is. Het 1e gaat in ieder geval je hoge tonen speaker kapot. Die kan vaak maar een paar watt hebben en zeker geen watt's met een aantal procenten vervorming. Als je nog eens in een grote ruimte wil draaien kan je beter een PA set lenen. Die kan gewoon veel harder zonder dat het meteen kapot gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kroffo Posted 31 mei 2021 Author Report Share Posted 31 mei 2021 Ik merk inderdaad een kleine "krak" op in de hoge tonen. Het valt te vergelijken met een "krakend" geluid wanneer men een lp afspeelt. Ook merk ik op dat dit geluid soms heel kort hoorbaar is bij een overgang in bepaalde nummers. Verder denk ik ook gewopon dat de speakers niet meer zo helder spelen als voordien. Maar eens op zoektocht gaan naar een vervanger dan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 31 mei 2021 Report Share Posted 31 mei 2021 Check eerst de tweeters van je speakers voordat je de versterker vervangt. Straks heb je de versterker vervangen en klinkt het nog niet goed vanwege defecte drivers in de speakers.. De Quad zal het wel warm gekregen hebben, maar grote kans dat die nog heel is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts